Dochter kan niet automatiseren. Tips?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door taliaa, 27 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ik lees graag mee.

    Mijn dochter heeft een ontzettend goed rapport... Alle cito's 1 +,ook duur van regenen. Op de methodetoetsen schiet ze een 8.5 voor rekenen.
    Automatiseren een onvoldoende. Zo jammer. Ze krijgt al een jaar extra hulp inderdaad met de splitsingen vitaal maar het heeft geen resultaat.
    Nu willen we toch gaan kijken of ze misschien dyscalculie heeft. Hopelijk niet maar als het wel zo is kunnen we haar tenminste gerichte hulp bieden en niet nodeloos blijven oefenen op een manier die voor haar niet gaat werken.
    Ben benieuwd....
     
  2. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Herknbaar dus!!! Welke klas zit ze?
    En zou je dyscalculie kunnen hebben als je verder wel goed kunt rekenen.


    De leerkrachten weten het trouwens van onze dochter en geven al aan dat gewoon zo is. Dus accepteren
     
  3. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Heel herkenbaar.
    Mijn dochter is net 8 en zit in groep 5. Ze is betegeld van 3 naar 4 gegaan dus mogelijk zit bij haar daar ook het probleem. Ze heeft dan natuurlijk een jaar rekenen gemist qua uitleg van vaardigheden.

    Voor accepteren vind ik het bij mijn dochter nog te vroeg. Er is nog niet verder bekeken bij haar of bv dyscalculie speelt of misschien iets anders waardoor ze enkel op automatiseren uitvalt.

    Probleem is het nog wel om het de school duidelijk te maken, klein dorpsschooltje die kindjes die niet met de middenmoot meewandelen maar lastig vindt....
     
  4. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Bedankt allemaal!
    We gaan het zien.
     
  5. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Ik herken mezelf heel erg in je laatste posts. Om je even een hart onder de riem te steken ;)
    Ik heb zelf het gymnasium afgerond met enkel zevens en achten, dus echt niet dom. Wel een beelddenker, kunstacademie gedaan ;)

    Ik vond rekenen en wiskunde geweldig leuk, maar ik kon de tafels ook niet automatiseren. De lagere wel, maar de hoge niet.
    Ik ken ze nog steeds niet, de tafels van 6 tot 9. En ik gebruik hetzelfde maniertje als je dochter: keer tien min het kleinere getal. Voor mij werkt dit veel beter, omdat ik het rijtje gewoon niet onthoud, maar de lagere tafels wel.
    Ik denk dat het bij mij nooit opgemerkt is omdat ik de tafels wel heel snel kon uitrekenen.

    Ik heb zo geen tips voor je, behalve dat je het misschien wat moet loslaten.
    Het constant hameren kan je dochter onzeker maken. En waarom moet ze het perse automatiseren? Als ze een trucje gebruikt wat bij haar goed werkt, maar het duurt een seconde langer... Dan is dat toch niet erg?

    Op de middelbare school worden er geen (voor zover ik weet) tempotoetsen gegeven. Dus ik heb er nooit last van gehad, ik vond wiskunde juist een van de leukste vakken. Het gaat er uiteindelijk om dat je het begrijpt, niet hoe extreem snel je iets kan. Toch?
    Automatiseren is natuurlijk wel fijn, maar niet noodzakelijk zolang je dochter een alternatieve oplossing heeft voor zichzelf.
     
  6. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant

    Bedankt!!!

    Ik hamer er ook niet op. Van mij hoeft tniet. Ze vindt het zelf alleen erg vervelend.
    (Strebertje)
     
  7. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    hoe wordt automatiseren geoefend? Dat maakt ook nogal uit!
     
  8. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wij hebben aanstaande maandag en grafiek met de IBer over onze dochter en haar niet-kunnen-automatiseren...

    Ben heel benieuwd wat daaruit gaat komen.
    Vandaag heeft ze een gesprekje met onze dochter gehad en heeft ze alleen aan moeten geven hoe leuk ze het heeft op school enzo... Om haar dus wat beter te leren kennen.

    Hier wordt het automatiseren vooral geoefend door het herhaaldelijk moeten maken van heel veel splitsingen.... Maar dat doet ze nu bijna anderhalf jaar 1 a 2 keer in de week een ze gaat enkel achteruit. Dus wij willen voordat er nog meer geoefend moet gaan worden thuis en op school eerst zeker weten dat er niet iets anders aan de hand is, zoals dyscalculie.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Als ze pienter is maar dit niet lukt is ze misschien een beelddenker, die denken net anders en zien het voor zich en dat kost tijd.

    Elke dag oefenen, misschien iets van een spel maken zoals memory of gewoon de sommen en antwoorden los en die ze dan per tafel of uiteindelijk door elkaar bij elkaar moet zoeken.
     
  10. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.858
    113
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Je kunt eerst bij een orthoptist de samenwerking tussen ogen laten testen .
    Beelddenken had ik eerder ook al geopperd. Ook al is het niet officieel erkend, het kan wel degelijk een oorzaak zijn.
     
  12. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.858
    113
    Overlapt elkaar idd gedeeltelijk. Maar zeker niet alles.
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Hoezo en wat Overlapt elkaar gedeeltelijk?
     
  14. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.858
    113
    Misschien bedoel je het niet negatief, maar je reactie komt wat aanvallend over op me...

    Maar bij de visuele training wordt ook gekeken naar de samenwerking tussen de hersenhelften, ooghandcoordinatie etc.
    Dat doet de orthoptist niet. Bedoel je met de samenwerking of je een lui oog hebt? Of meer dan dat?

    Ik ben geen deskundige op allebei de gebieden, maar mij is verteld door een visueel trainer dat allerlei leer/leesproblemen (waaronder automatiseren) kunnen bestaan doordat bepaalde (visuele/hersen) functies niet voldoende ontwikkeld zijn.

    En daarmee zeg ik niet dat alle leerproblemen ermee opgelost worden, maar omdat ts al vanalles geprobeerd heeft noem ik het als optie.
     
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Bedoelde het niet aanvallend. Ik snapte gewoon niet wat je bedoelde.

    Ik heb niet zo heel veel verstand van oogwerking, maar onze dochter is ook bij een orthoptist geweest om te kijken of de ogen goed samenwerken. Dit ook ivm mogelijk dyslexie. Zij heeft wat oefeningen gedaan om te kijken of de ogen goed functioneren/ samenwerken. Mocht dit niet zo zijn zou zelf ook zo'n oogtraining gaan volgen.

    Nu gaan we kijken naar beelddenken omdat de IB'er dit ook aangeeft .
     
    olleke vindt dit leuk.
  16. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.858
    113
    Bedankt voor je reactie. Mijn zoon komt ook al 5 jr bij een orthoptist maar ivm zijn bril.
    Ik wist niet dat zij ook op dit vlak werkten.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  17. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.890
    13.060
    113
    Vrouw
    Mijn zoon kan ook niet automatiseren, hij rekent de tafels gewoon heel snel uit.
    Overigens had hij de reken cito foutloos gemaakt. :roflmao:
    Moet er wel bij zeggen dat hij hb is, en dit bij een hoop hb kinderen voor schijnt te komen.
    Maar ach, zo als al eerder gezegd vraagt men er op de middelbare school toch niet meer naar.
     
  18. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Welke game???
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    #39 Jo79, 18 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2018
    Www.bigbrainz.com
    Dan onder download en daar staat onderaan de pagina free home use download ofzo in het klein en dan kun je de gratis versie (die echt al heel viel biedt) downloaden voor pc of laptop.
    Voor sommige kinderen kan het misschien wat eng zijn met monstertjes enzo waar je soms langs moet, maar het is verder de beste game om ze sneller te laten rekenen en beter te leren automatiseren die ik ben tegen gekomen.

    Edit, het is een Amerikaans spel, er wordt weinig in gesproken en qua Engels wijst het zichzelf voor kinderen de weg, maar de tafels gaan t/m 12 en hun groepsindelingen lopen niet gelijk met het onderwijs in Nederland, dus daar moet je even op letten bij het instellen van het niveau.
    Naast tafels kun je ook plus- en minsommen maken.
     
    bunchy vindt dit leuk.
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor ouders die hier tegenaan lopen: misschien vind je in het boek "ik leer anders" herkenning en praktische tips.

    Het werkt niet voor alle kinderen. Maar als je kind beelddenker is, kunnen deze werkvormen het leren een stuk eenvoudiger maken. Voor je het zelf koopt, zou je op school kunnen navragen of ze het toevallig hebben. Of kijk eens in de bieb.
     

Deel Deze Pagina