Doorstroom herfstkind basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rums, 28 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rums

    rums Niet meer actief

    Hoe gaat jullie school om met herfstkinderen? Onze zoon word in november 4. School geeft aan dat kinderen die in oktober, november of december zijn ingestroomd eigenlijk altijd nog een jaar groep 1 doen.
    Maar nu hoor ik om mij heen dat het ongewoon is om een herfstkind groep 1 nogmaals te laten doen. Maar dat het gebruikelijker is om groep 2 dan over te doen.
     
  2. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Op onze school zijn ze er voorstander van om leerlingen 2 volledige jaren de groepen door te laten lopen. Dus hier is het geen uitzondering dat een kind uit bijvoorbeeld november nog een keer groep1 doet.
     
    rums vindt dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In principe laat onze school een kleuter dan zo lang mogelijk kleuteren, dus ruim 2,5 jaar. (Dus twee keer groep 1, al is het een combi-klas, dus ligt het wat minder strict). Ik ven hier helemaal vóór. Het zijn met name vaak ouders die hun kind zo snel mogelijk door willen hebben, terwijl ik denk dat de kleutertijd juist een hele belangrijke periode is. Leren kunnen ze nog zo lang.
    Pas als het echt lijkt dat je het kind geweld aan doet door lang te kleuteren wordt er overwogen om eerder naar een volgende groep te gaan. Maar dan moet je dus echt meer dan een beetje voor lopen in alles.
     
    disaro, cowgirl80 en rums vinden dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier is langer kleuteren ook waar ze voorstander van zijn, maar voor de herfstleerlingen meestal 2x groep 2 ipv 2x groep 1. Puur voor het geval dat een kind ineens een grote sprong maakt en dan evt nog mee kan naar groep 3.
     
    rums vindt dit leuk.
  5. rums

    rums Niet meer actief

    Oke goed om te horen! Dus ruim 1,5 jaar groep 1 doen is dus prima.
     
  6. rums

    rums Niet meer actief

    Oke. Dan ben ik benieuwd nog naar andere ervaringen.
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja hoor. Mijn oudste heeft dit ook gedaan en ik ben er echt zo blij mee! Ze staat echt veel steviger in haar schoenen en is echt klaar voor groep 3 nu. Op haar tenen moeten lopen zou haar geen goed hebben gedaan.
    Onze middelste daarentegen is juist versneld. Ondanks de principes van school was het voor de leerkrachten meer dan duidelijk dat langer kleuteren voor haar echt niet goed zou zijn. Dus ook altijd goed naar het kind zelf kijken.
    Maar als je de keuze hebt (in de zin van dat je je kind geen geweld aandoet door langer te kleuteren) en het kind verveelt zich niet, dan lekker lang laten kleuteren.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Mijn jongste is van januari (dus net na de herfstkinderen) en hij doet dus 1,5 jaar groep 1 nu en na de vakantie groep 2. Dat gaat ook prima hoor.
     
    rums vindt dit leuk.
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier doet het grootste deel van de herfstkinderen nog een keer groep 1. Mijn zoon is van begin februari en heeft ook bijna 2,5 jaar gekleuterd en dat geeft hem echt goed gedaan. Dochter van december is wel doorgestroomd van groep 0 naar groep 2; groep 1 was voor haar geen optie meer, ze is recent ook HB getest. Het liefst had ik haar net zo n fijne kleutertijd gegund als zoon, maar helaas.

    Ik zou ook kiezen voor 1 nog een keer doen, bij ons noemen ze de instromers ook groep 0 en werken ze zo min mogelijk met combigroepen. Dan stromen ze gewoon mee met rest ipv dat ze groep 2 over zouden moeten doen en dan weer in een andere klas komen.
     
    rums vindt dit leuk.
  10. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    #10 HappyRabbits, 28 jun 2018
    Laatst bewerkt: 28 jun 2018
    Hier gaan de meesten wel door naar groep 2 voor zover ik weet. Grens ligt op 1 oktober. Het zijn combigroepen 1/2 dus de voorkeur ligt bij groep 2 nog een jaar langer indien nodig.
    Ik vind het zelf een lastige hoor. Wij hebben nog geen gesprekken gehad maar ik weet dat de school dit ‘beleid’ hanteert. Ik zou een jaar extra groep 1 zelf geen probleem vinden als de juf zegt dat dit het beste is, maar qua kennis vraag ik me wel af hoe lang dat dan nog uitdagend genoeg is. Sociaal gezien zou ik het wel begrijpen, maar dan nog is het een combiklas. Er zitten kinderen in die net 4 zijn en kinderen die al hun zesde verjaardag vieren. Verschil is dus best groot.
     
    rums vindt dit leuk.
  11. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Bij ons op school stromen kinderen voor 1 januari geboren gewoon door naar de volgende klas of ze moeten er echt duidelijk nog niet aan toe zijn.
    Ik zou dan door laten gaan naar 2 en dan evt gr 2 nog een extra jaar doen.
     
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons op school hebben ze een groep 1 voor de kinderen die daarna zeker nog verder kleuteren, een groep 1/2 voor de kinderen die misschien naar groep 3 gaan en een groep 2 voor de kinderen die zeer waarschijnlijk naar groep 3 gaan.
    Mijn zoontje zat dit jaar in de instroom klas, groep 0 zeg maar... maar ik merk wel dat alle ouders min of meer verwachten of eisen dat hun kind naar groep 1/2 gaat, ookal is hun kind van april. Ik vind dat wel echt jammer, dat blijkbaar ouders 2,5 jaar kleuteren echt zien als tijdverspilling. Ik zie dat zelf helemaal niet zo. De kleutertijd is niet iets wat je best kunt overslaan als je kind de letters en cijfers kent, het is een essentiële levensfase waarin je kennismaakt met het schoolse leven, waarin je allerlei andere vaardigheden opdoet. Stilzitten en sommen maken kun je de rest van je leven ook nog.
     
    Sugarblossom vindt dit leuk.
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar dan heeft ze toch gewoon 1,5 jaar gekleuterd? Hier beginnen ze niet in groep 0 maar gewoon in groep 1 en als ze het aankunnen gaan ze daarna meteen door naar groep 2. Op onze school kleutert ongeveer de helft 1,5 jaar en de andere helft 2,5 jaar.
     
  14. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Hier bespreken ze alle herfstkinderen. Zoontje is in november 4 geworden en gaat nog een jaar groep 1 doen. Puur voor zijn sociaal/emotionele ontwikkeling. Hij heeft echt een flinke tijd nodig gehad om te wennen.
    Het is een groep 1/2 klas, dus pikt automatisch dingen uit groep 2 op, maar hoeft dus nog niet.
     
  15. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Bij ons kijken ze naar het kind. Mijn zoontje is van eind oktober maar hij leest, schrijft en doet al wat aan rekenen. Zijn juf vond het dus geen goed idee om hem nog een jaar groep 1 te laten doen. Ikzelf vind het prima. Hij hoeft voor mij echt niet snel te gaan dus als hij een jaar extra had gemoeten, dan best. Lekker spelen zolang het kan.
    Ik werk op een middelbare school en zie vaak dat kinderen die blijven zitten een jaar hebben overgeslagen op de basisschool. Niet dat het een regel is, dus niet alle kinderen die een klas overslaan blijven later zitten maar kinderen die blijven zitten hebben vaak wel een klas overgeslagen. Snappen jullie hem? Niet echt netjes geformuleerd. Gelukkig ben ik geen docente Nederlands ;)
     
    tupp vindt dit leuk.
  16. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Mijn zoon is ook van november. Hij is toen hij 4 was in januari gestart op school. Direct na de kerstvakantie. In groep 0. Die groep werd toen opgestart voor de kinderen die na de herfstvakantie 4 waren geworden. En stroomde in de loop van het verdere jaar vol met nieuwe kinderen.
    De kinderen die voor de kerstvakantie al 4 waren geworden zijn na de zomervakantie deels naar groep 1 gegaan en deels naar groep 2. Allemaal in dezelfde groep 1/2.
    Aan het einde van dat schooljaar zijn een deel van die kinderen doorgegaan naar groep 2 en een deel naar groep 3.
    Mijn zoon is na 1,5 jaar kleuteren naar groep 3 gegaan. En dat is goed gegaan. Maar hij heeft wel heel erg moeten wennen aan het leren ed in groep 3.
    Gisteren is hij thuisgekomen met een mooi rapport en volgend jaar naar groep 4.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij ons kijken ze naar het individuele kind, niet naar de geboortedatum.
    Bij kinderen geboren tussen oktober en januari wordt gekeken of het nodig is dat ze langer kleuteren.

    Bij mijn kinderen in de klas zitten 5 late herfstkinderen die gewoon doorgegaan zijn naar groep 2 destijds, en ik geloof 2 die lang hebben gekleuterd. Nu in groep 5 gaat was het de juiste keuze voor alle 7 kinderen.
     
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Een oktober-november kind slaat niet een jaar over hoor, maar 2 maanden.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Officieel is er geen datumgrens meer. Kinderen moeten een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doormaken. En in principe staat er 8 jaar voor de basisschool, maar voor welk kind gaat dat volledig op? Alleen als je in de zomervakantie jarig bent kan dat precies, maar heel vaak is het dus 7,5 of 8,5 jaar. Een mooi stuk over de overgang en alles er omheen: https://www.poraad.nl/files/themas/onderwijsinhoud-_en_opbrengsten/brochure_doorstroom_van_kleuters.pdf

    Bij ons op school bespreken ze alle ‘herfstkinderen’ en bekijken ze per kind wat het beste is. Dat doen ze sowieso met alle kinderen, heb ik het idee, want er komen allerlei ‘variaties’ voor.
     
  20. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Edit: grens ligt op 1 januari (niet 1 oktober)
     

Deel Deze Pagina