Draagdoek of draagzak op 4,5 maanden

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Raggy81, 17 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Raggy81

    Raggy81 Fanatiek lid

    26 mrt 2017
    2.325
    1.411
    113
    Vrouw
    Ik heb een ergobaby draagzak en doek. De doek heb ik 1x leren knopen, maar eigenlijk alleen de draagzak met insert gebruikt tot nu toe. Maar de zak vind ik lastig alleen om doen.de mooie youtube filmpjes vertegenwoordigen niet hoe het omdoen hier gaat.
    Welke draagdoek! Gebruiken jullie op deze leeftijd en waarom / welk materiaal etc.
    Welke ergonomische draagzak gebruiken jullie en waarom...

    Ik zoek ervaringen..
    Alvast bedankt!
     
  2. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Ik heb nog geen ervaring met de doek, naar er al wel 2 in huis liggen. Ik begreep dat bij kleintjes doeken fijner in gebruik zijn dan een zak icm een insert.
    Ik zou een consult regelen. YouTube is leuk maar de echte tips en kneepjes met knopen leer je in het echt
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  3. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Ehmmmm als ik terug lees weet ik niet of ik jou vraag nou goed begrepen heb
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  4. Issie

    Issie Actief lid

    16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Ik vind een doek 10 keer zo lastig om doen. Ik gebruikte een geweven doek tot 3 maanden en nu de ergobaby zonder insert. Ik vind dat echt super makkelijk. Heb je het al zonder insert geprobeerd?
     
  5. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Op Facebook is er een groep draagpraat met erg veel info over ergonomisch dragen misschien kan je daar eens een kijkje nemen.
    Zelf heb ik niet echt ervaring ermee dus kan je niet helpen.
    Ik ben zelf ook nog volop aan het zoeken.
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  6. EliQue15

    EliQue15 Actief lid

    5 jan 2018
    176
    148
    43
    Ik gebruik alleen geweven draagdoeken. Die kun je makkelijk vanaf de geboorte gebruiken tot je er klaar mee bent ;) Ik draag mijn zoontje van 2,5 nog steeds regelmatig.
    Ik ben zelf geen fan van een draagzak bij newborns. Omdat ik ze zelf niet heel fijn aan vind sluiten over het algemeen.. Mocht je toch voor een draagzak gaan, dan zou ik kijken naar 1 zonder insert zoals; Tula Free-to-grow, Kokadi, ByKay of Manduca.

    En wat om doen betreft. Doe je eerst de heupband om? Kindje erin en dan pas de zak omhoog vouwen? Beetje lastig uitleggen zo, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  7. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.880
    1.654
    113
    Vrouw
    Ik heb een ergobaby draagzak en een babylonia draagdoek. Ik vond een draagdoek heel fijn toen mijn zoon echt nog heel klein was (de eerste maand) maar het knopen iedere keer vond ik omslachtig.
    De draagzak vind ik ideaal! Dit is gewoon 'klik' 'klik' en klaar ben je.
    Dus persoonlijk ben ik meer een draagzak fan.
    Ben nu ook aan het kijken naar de tula free to grow. Hier heb je geen insert bij nodig die kan je zelf gewoon stellen vanaf geboorte.
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  8. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Ik heb een TriCotti en ben van plan een niet-rekbare doek te gebruiken voor de eerste maanden, daarna de Ergobaby!
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  9. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik heb de Tula Free to Grow en die bevalt me erg goed. Kan zonder insert vanaf maat 56.
    Heb ook een geweven doek maar ik pak veel sneller de zak eigenlijk vanwege het gemak!
     
  10. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik heb een rekbare doek van ByKay gebruikt voor de eerste tijd. Nu draag ik mijn jongste (4,5 maand) in een Mei Tai van Fidella. Ik vind het heerlijk zitten en nu hij wat groter is past het goed. Hij is goed verstelbaar van heel klein tot groot.
    Ik heb ook een Manduca, maar die vind ik voor kleintjes niet fijn. Die heeft een ingenaaide insert, waardoor ze met de beentjes in de zak zitten. Mijn middelste heb ik daar heel veel in gedragen vanaf een maand of 8. Zodra hij zelf ging zitten op de rug gaan dragen en dat doen we nu nog wel eens. Hij is nu bijna 2,5 en de zak is qua knie-knie-ondersteuning voor hem veel te klein, maar hij vind het heerlijk om dan zo op mijn rug te hangen. Zeker als hij ziekig is.

    Ik zou graag nog een geweven doek willen, dan kan ik beiden dragen zoals ik graag wil.
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  11. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik zou eens een draagconsult doen als ik jou was. Dan gaat het leren knopen van een doek of omdoen van een drager een stuk makkelijker dan aan de hand van YouTube-filmpjes. En vaak kun je bij een draagconsult (als je dat van tevoren even aangeeft) ook verschillende doeken of dragers proberen om te ontdekken wat voor jou het prettigst werkt.

    Ik heb geweven doeken klaarliggen voor de kleine die nog onderweg is. Zo rond een maand of 8 ga ik dan weer een draagzak kopen, om hem op mijn rug te dragen. Ik hou niet van een draagzak op mijn buik en vind rugknopen met een doek ook niet prettig.
     
    Raggy81 en Jessi79 vinden dit leuk.
  12. Banana

    Banana Fanatiek lid

    29 jun 2014
    2.040
    613
    113
    Ik heb de tula free to grow en ben er echt zeer tevreden over. Geen insert nodig!
    Draag mijn baby alweer ruim 8 weken
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  13. mar77

    mar77 Bekend lid

    10 okt 2010
    534
    129
    43
    Ik heb de emeibaby baby. Superfijne draagzak van draagdoekenstof. Te gebruiken vanaf de geboorte zonder insect.

    Ook heb ik een draagdoek, maar deze heb ik bij de 2e veel minder gebruikt. Ik vond klik en go wel zo makkelijk.

    Maar zoals eerder ook gemeld zou ik eens naar een draagdoeken/zakken winkel gaan en daar advies vragen. Wij hebben toen diverse draagzakken mogen passen om te kijken wat ons het meest beviel.
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  14. HvO

    HvO Niet meer actief

    Mag ik even heel brutaal vragen met welke lengte en gewicht je in de tula free to grow bent gaan dragen? Ik wil deze ook heel graag kopen maar ook meteen kunnen gebruiken. Onze kleine man is nu 3500 gram en 50 cm.
     
  15. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik heb een tula free to grow en een rekbare babylonia cool slen doek. Gebruik ze allebei veel en over allebei tevreden.
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.917
    3.341
    113
    Tula ftg kan vanaf maat 56. Met 50 cm zal de draagzak waarschijnlijk nog te groot zijn.
     
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.917
    3.341
    113
    Ik draag m’n dochter van 5 maand in de marsupi en in een geweven doek.
    Marsupi begint te klein te worden, kan t/m maat 68. Maar het is echt een super fijne draagzak voor de eerste periode.

    Tula zit bij veel mensen toch niet zo fijn als ze in eerste instantie denken. Hoor van meerdere draagconsulenten dat na een pasconsult vaak toch voor wat anders gekozen wordt dan de tula.
    Ze zijn wel erg leuk en de ftg heeft nu ook zoveel leuke prints.
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  18. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    #18 Fluss1984, 18 mei 2018
    Laatst bewerkt: 18 mei 2018
    Bij mijn dochter had ik een bykay draagdoek in rekbare stof; veel gebruikt maar nu bij de 2e vind ik het teveel gedoe met knopen elke keer want het moet snel gaan. Ook moet ik nu vaker bukken etc en dan blijft de doek vaak niet strak rond het hoofdje zitten, en dat krijg je dan niet meer goed dus dan moet je weer opnieuw knopen.

    Verder hadden we een babylonia draagzak; die maak je met klittenband vast rond je buik en de schouderbanden knoop je dan. Heel handig als je vaak met je partner afwisselt want die hoef je dus niet te verstellen. Nadeel vind ik dat de schouderbanden eigenlijk te breed zijn voor mij (ze hebben ook een slankere variant maar die had ik dus niet genomen omdat mijn vriend hem ook (heel af en toe) gebruikt). Een newborn baby kan er langs de zijkant uitvallen dus kan veilig vanaf maat 62 denk ik.

    Enkele weken geleden heb ik een Tula free to grow gekocht omdat ook deze baby graag gedragen wil worden en ik met een rondlopende peuter een zak wilde die ik snel en makkelijk om kon doen. Die heb ik dus gevonden!
    Ik vind hem echt heel fijn, ik heb hem in 20 sec om. Het kliksysteem is heel handig tenzij je dus met je partner gaat wisselen. Onze baby zit erin sinds hij 3500gr weegt, hij is nu (2 weken later) 53cm en hij zit er echt prima in. De beentjes zitten mooi ergonomisch en zijn hoofdje wordt goed ondersteund. Enige nadeel vind ik dat de gesp in mijn nek na lang dragen wel wat gaat vervelen, en dat wordt misschien wel erger als baby zwaarder wordt...
    Maar ik kan hem zeker aanraden!
     
    Raggy81 vindt dit leuk.
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.917
    3.341
    113
    De gesp kun je naar beneden doen, die hoort meer tussen de schouderbladen.
    Als je eerst de gesp op de rug vast zet en daarna de schoudergespen aantrekt lukt dat wat makkelijker.
     
  20. HvO

    HvO Niet meer actief

    Hier had ik dus nog helemaal niet aan gedacht! Ik twijfel tussen de Tula en een Storchenwiege. Denk dat ik dan toch voor een Storchenwiege ga. Aangezien mijn vriend en ik toch wel aardig schelen in bouw. :rolleyes:
     
    Raggy81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina