Draagdoek

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door marb, 14 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Is ze weer hoor... Buiten de wasbare luiers wil ik ook graag deze baby meer dragen. De oudste twee heb ik veel in een rekbare doek gedragen, maar dit werd al snel teveel voor mijn smalle postuurtje en kwetsbare rug :roflmao:

    Ik zou nu graag 1 of 2 doek(en) willen aanschaffen. Hiervoor vooral van belang: knoopgemak (ben niet zo ervaren, hoewel ik de draagbare ook knoopte natuurlijk) en draaggemak.
    Gebruik: vooral in huis als ik de was ophang bijv (of bij krampjes) en buitenshuis voor een boodschap of bij brengen/halen van de oudste twee ofzo.

    Ik twijfel zelfs of we uberhaupt een kinderwagen willen, maar die kunnen we van mijn broer lenen, dus waarschijnlijk wel.



    Wat vinden jullie fijne doeken? Ik had al wat rondgeneusd en het leek me dat een katoenen doek het handigst is voor mij. Ik lees positieve verhalen over Little Frog, wat zijn jullie ervaringen?

    Oh ja, en dan: draagdoek of -zak? Of allebei?
     
  2. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Als je snel wilt knopen kan je ook kiezen voor een ringsling. Al is dat als je echt rugklachten hebt misschien niet zo handig. Of een mei tai.

    De blend die je kiest is geheel afhankelijk van wat je zelf prittig vindt. Ik heb wat doeken met merino, 1 met Bamboe, 1 met cashmere en wil er nu 1 met zijde. (Allemaal in combinatie met katoen)
    Ik heb eigenlijk alleen doeken va Artipoppe en ben daar heel blij mee. Maar die zijn enorm prijzig.

    misschien kan je op fb lid worden van reisdraagdoeken. Daar kan je een oproepje plaatsen en dan kan je doeken van mensen lenen om te zien welke blend en dikte je prettig vindt voor je wat aanschaft.
     
  3. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oh wauw, verschillende stofjes, daar had ik nog niet over nagedacht :oops:

    Ik sta dus open voor eventueel twee dingen: eentje voor supermakkelijk-snel en eentje voor wat langer.

    Lenen mensen die doeken gewoon uit dan? Wat bijzonder...
     
  4. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik heb contact met iemand over een Yaro Dandy, is iemand daar bekend mee?
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Dandy is het patroon, wat voor blend is het?
    Yaro heeft prima draagdoeken, heb zelf een Yaro en een Lenny lamb.
    M’n Yaro is een wat dikkere 100% katoen, niet voor newborn. M’n Lenny lamb is katoen met bamboe, wat zachter voor newborn.
    Verder vind ik de marsupi een erg makkelijke fijne draagzak voor newborn, heb ik veel gebruikt voor even snel. M’n man vond hem ook supersimpel en pakte hem ook, doet hij met de doek niet.
     
    marb vindt dit leuk.
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Eh... :D Ik ga even kijken!

    edit: staat er niet bij. Yaro Dandy mint black. Ik ga het vragen.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Hij is 100% katoen, wel een wat dikkere 290 g/m2.
    Voor een heel kleintje zou ik voor een dunnere gaan (max 250 g/m2), maar als hij goed ingedragen is wil het misschien wel.
     
  8. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Superfijn dat je zo meedenkt! Ik begreep dat je een doek ook zachter kunt maken door ermee te slapen/erbovenop te liggen. Klopt dat?
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ja klopt.
    Of je kunt er een hangmat van maken voor je meiden, door hem aan de tafel te knopen.
     
  10. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Haha, dat is ook leuk! Is het zo dat stugger/dikker het ook makkelijker/lichter maakt om te dragen? Zo dacht ik gevoelsmatig wel, maar ik weet niet of dat klopt.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Dikker/zwaarder is wel wat steviger, maar daar hoef je pas vanaf een kilo of 10 aan te denken. Maar het heeft ook met de weving en de blend te maken. Sommige dikke doeken zijn juist weer heel soepel, en sommige dunne doeken kunnen alsnog weer heel stug zijn. Linnen en hennep zijn bijvoorbeeld meestal een stuk stugger, maar niet zo dik. Lekker luchtig. En ook wel soepel te krijgen maar hebben wel meer werk nodig.
    Maar goed en precies knopen is al de helft.
     
  12. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Ah iemand is me al voorgeweest met antwoorden.

    Verder: ja mensen lenen ze uit. Wel fijn om te proberen. Als je hem tweedehands koopt (wT geen probleem is) is het wel belangrijk om de hele doek na te lopen en te controleren of er geen haaltjes aan zitten of gebroken draden zichtbaar zijn. Dan is het namelijk niet veilig om er mee te dragen. De doek kan dan scheuren. Verder js het belangrijk om de doek als je hem wel nieuw koopt altijd even eerst te wassen. Dit heeft te maken met het zetten van de draden. Waar woon je als ik vragen mag?
     
  13. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Mijn duit in het draagdoek-zakje:

    Bij dochter had ik in het begin een Ellaroo draagdoek. Eigenlijk gewoon omdat rekbaar me niet beviel en ik iets goedkoops van dun geweven katoen wilde proberen.
    Superdoekje was het! Ik heb er heerlijk mee gedragen en hij knoopte ontzettend makkelijk.
    Maar naarmate het kouder werd, en dochter zwaarder werd, wilde ik toch iets dikkers/ stevigers erbij.
    Dat werd een Yammy Mammy. Wederom: flink veel mee gedragen en hij ligt nu in de la voor nr2.

    Omdat ik de Ellaroo inmiddels heb verkocht, en voor deze baby wel weer een dun doekje wilde, heb ik een LittleFrog erbij gekocht.
    Luchtiger, dus fijn voor de zomer, en niet te dik, dus fijn knopen met zijn humpie.

    Ik vind die Yaro Dandy ook mooi trouwens!

    Bijlagen: -ellaroo die ik had (limona geloof ik)
    -Yammy mammy GreyPink en
    -Little Frog die ik nu heb. ellaroo-wrap-Limona-scroll.jpg 551_1_7-8-750x750.jpg littlefrog-draagdoek-fluorite-46m.jpg
     
  14. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik ben eind november uitgerekend, dus als deze baby klein is, is het echt wel hartje winter. Aan de andere kant denk ik dat ik in het begin vooral in huis zal dragen. Dus een dunne doek is dan wel prima denk ik?

    Een vriendin zei dit:
    Als ik t nog eens overnieuw zou doen zou ik voor een echt zachte gaan met bijv wol erin of zijde, zijn ook stukken duurder.. als je toch katoen wil blijf ik Little Frog toch de fijnste/zachtste vinden. De Yaro die ik had vond ik prachtig, maar heel stug. Als ie goed ingedragen is al, dan valt het wel mee denk ik.


    Als ik het goed begrijp wil je in het begin iets dat juist heel soepel is, want dat is makkelijker te knopen en lekker zacht voor de kleine?
     
  15. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    In de winter -was mijn eigen ervaring tenminste- draag je eerder onder een iets grotere winterjas/vest, dan er overheen.
    Ik vond het echt hopeloos knopen over een jas heen, dus ik deed kind in doek over mijn normale kleren en dan de jas (expres een maatje groter gekocht zodat ie dicht kon, maar een speciale draagjas kan bijvoorbeeld ook) er gewoon overheen.
    Col om mn nek omdat het bovenste stuk wel een eindje open bleef. Dat vond ik eigenlijk prima te doen.
     
  16. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ja, dat lijkt mij ook het meest logisch. Dus dan maakt het eigenlijk niet uit hoe dik/dun de doek is?
     
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Jawel, maar niet voor de warmte.
    Bij een dikke doek moet er veel meer stof onder die ieniemienie beentjes door.
    Ik denk dat je het knopen eens moet ervaren. Kn je niet van iemand een keer een doek proberen?
    Of het liefst meerdere doeken even voelen en proberen.
     
  18. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ah zo... Nee, niet echt... Misschien een consult boeken? Vind dat alleen zo zonde van het geld. Ik zit te denken of ik niet gewoon alvast iets koop en dat dan weer op MP kan zetten
     
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Een consult kan goed helpen. Ze kan je dan direct goed leren knopen.
    Zie het als een rijles, dat is ook niet zonde van het geld.

    Kijk anders eens op facebook of er een lokale draaggroep is. Vaak willen die mama’s (of papas) wel een keer hun doek laten zien en voelen sn ook wel helpen met knopen.
     
  20. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ja, dat is waar ;)

    Ik ben ook al zo lang aan het miepen erover, moet nu gewoon de knoop doorhakken.

    Ik ga kijken of er lokaal iets is, goede tip. En anders boek ik een consult
     

Deel Deze Pagina