De groote suiker discussie!!

Discussie in 'Voeding' gestart door Daantje57, 9 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Mijn zoon is nu 6 1/2 maand en ik probeer hem af en toe wat thee te geven, maar erg enthausiast wordt hij daar nog niet van. Nu had ik het daar laast met mijn schoonfamilie over... die raden aan om roosvicee te geven. En omdat brood niet goed ging, waarom geen liga? ...Ik zei dat daar suiker in zit en dat dat niet gezond is.. zij vonden dat maar onzin.. maarja... hun kinderen zijn gewoon gezond..

    is een beetje suiker nu echt zo slecht?...
     
  2. Linnie1985

    Linnie1985 Fanatiek lid

    17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Er zijn inderdaad zoveel discussies over suiker. De 1 vindt het wel schadelijk, de ander niet. Een ding is wel zeker, suiker op die leeftijd van je zoon is vooral onnodig. Ze wennen er aan en het is beter en makkelijker om ze pure producten te leren eten en drinken.
     
  3. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij hebben zelf nooit zo moeilijk gedaan over wat suiker. Kinderen kregen dus bijv gewoon sterk aangelengde diksap, eens een keer een liga of een lange vinger ed, maar liga in plaats van brood? Nee, een koekje is een koekje in mijn ogen en brood gewoon brood.
    Zou me er ook helemaal niet zo druk om maken dat brood nog niet zo goed gaat en de thee.. Tja, hij is nog maar 6,5 maand en moet wennen aan de andere smaken en structuren dus geef het gewoon nog even de tijd :)
     
  4. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ja, suiker is slecht.

    Turlijk zal je kind het een en ander binnen krijgen en dat is niet erg maar betekent niet dat het gezond is.

    Het lijkt mij erg vervelend voor een kind om in zijn kinderjaren gewend te raken aan suikers, het is dan zo moeilijk om er op latere leeftijd van af te blijven. En juist dan ga je de schade merken.

    Een baby van 6,5 maand kan heel goed wennen aan andere smaken en zoals hier al gezegd is, het is niet gek om even aan een nieuwe smaak of textuur te wennen. Ze kennen alleen vloeibaar voedsel wat zoetig smaakte, geef het wat tijd.

    Een kind een liga geven ipv brood betekent een kind tekort doen. Ze hebben namelijk wel recht op gezond eten en een gezond lichaam, helaas hebben ze nog geen stem om dat aan te geven en moeten wij deze keuzes maken.

    Zo denk ik ;)
     
  5. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    op zijn eerste broodkorstje reageerde hij door binnen 10 minuten onder de rode uitslag te zitten.... niet zo fijn dus :(.... ik ga het over een weekje nog eens proberen met melkvrij brood...

    ik ben het wel eens met jullie hoor!! brood is brood en een koekje is een koekje.
     
  6. Merryl

    Merryl Fanatiek lid

    25 jun 2012
    4.368
    192
    63
  7. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Suiker hoort erbij maar niet als je 6 mnd bent wat mij betreft. Eerst andere djngen leren waarderen. Geen thee drinken is heel normaal. Brood pas vanaf 7 maanden

    Enne suiker slecht? Nee joh...teveel suiker wel (anders kan je ook geen banaan geven ;))
     
  8. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    En laatste tip....geen discussie voeren met je schoonfamilie. JIJ bent de ouder..wat jij wilt is wet! (samen met je partner)
     
  9. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.513
    883
    113
    Een beetje suiker is echt niet slecht, maar liga ipv brood wel..
    Je kleintje is nog zo jong, die heeft nog alle tijd om vast te leren eten!
    Maar als hij wat ouder is is suiker echt niet iets om panische over te doen (wat nu al veel gebeurd) je kindje gaat er echt niet dood aan. Ik ga suikers niet expres geven maar ga het ook niet als verboden goed maken. Mijn kind eet net als ik alles, en de ongezonde dingen met mate. Zo hoop ik ook dat hij later met eten en andere dingen omgaat.

    ( ken een jongetje dat thuis nooit niets mag kwa snoep/koekje oid, zodra die op een verjaardag binnenkomt is hij niet te houden, vreet in 1x alles op wat op tafel staat.. Moeders erachteraan en maar nee zeggen! Het kind 'mag' alleen iets met een verjaardag, alles op tafel is nieuw voor hem logisch dat kind los gaat. Zo wil ik mijn zoon niet opvoeden, als hij thuis 1 koekje mag, mag hij dat op een ander ook. Idem kaasje oid. Maar niet dat bij feest alles maar grenzeloos mag en thuis niet. Behalve een hapje van mijn taartje eet hij vaak niets extra op een verjaardag buiten zijn koekje oid.

    Maar je moet als ouders zelf een keuze maken in wat jij goed en al het vind. Je hebt de makkelijke 'alles mag' moeders en de gezondheidsgoeroe mama. En van alles er nog tussen in natuurlijk dus volg je eigen gevoel zou ik zeggen!
     
  10. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Haha moet wel lachen om de naam van dit topic. Idd weer iets waarover een hele discussie zou kunnen ontstaan...

    Maar ik denk dat de meeste het wel eens zouden zijn dat liga als vervanging voor brood natuurlijk belachelijk is!!! En ik zou daar verder ook zeker niet over in discussie gaan met je schoonouders. Gewoon ja en amen zeggen en je eigen ding doen....

    Ik geef hier ook af en toe een baby koekje trouwens maar voornamelijk gezonde dingen. Dan kan dat zo een keer geen kwaad. Zeker niet gezien mijn kindje lang enndun is. Als ik een mollerige baby zou hebben zou ik waarschijnlijk dat ook niet doen!
     
  11. MvS

    MvS VIP lid

    19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wij hebben onze zoon alles 'puur' leren eten en drinken, maar dat heeft met sommige dingen wel een tijdje nodig gehad. Thee vond hij bijvoorbeeld niet meteen lekker, maar na een aantal keer proberen dronk hij het ineens achter elkaar weg.
    We zijn altijd wel alert geweest op niet teveel suiker, maar waar ik dan weer heel fanatiek in ben is dat ik mijn zoon pertinent geen aspartaam enz. wil geven. Dat heeft nog wel eens wat gedoe opgeleverd met schoonfam., want 'optimel is toch hartstikke gezond?!'. Hm, tja... Dat ligt er dus maar net aan wie je de ingredientenlijst laat lezen :D

    Ik denk als je zelf gewoon afgaat op je gezonde verstand, dat het wel goed komt. Af en toe een beetje suiker is echt niet erg, maar je maakt het je kind en jezelf gewoon een stuk makkelijker als je het niet teveel aanwent, denk ik.

    Oh, en onze zoon mag best af en toe iets snoepen, maar zelf hebben we eigenlijk altijd alleen ontbijtkoek en rozijntjes in huis (en dat is groot feest voor hem, gek kind). Op verjaardagen mag hij best een snoepje en een chipje, maar met mate en dat gaat erg goed. We hoeven er niet eens heel erg op te letten; hij vraagt altijd netjes of hij nog wat mag...
     
  12. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    oh dat weten we hoor :) .. het was wat dat betreft ook niet echt een discussie maar gewoon een gesprek.
     
  13. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik wil niet dat mijn kind alleen maar zoete smaken leert kennen en waarderen. Zowel flesvoeding als borstvoeding is erg zoet, die smaak waarderen we van nature al. Juist die andere smaken moeten we leren kennen en proberen, voordat we ze gaan lusten. Ik zie het als taak van mijn ouder om ervoor te zorgen dat mijn kinderen dat ook doen.
    Tot een jaar heeft mijn zoontje naast borst- en later kunstvoeding alleen water en slappe thee gedronken. We hebben hem bewust geen koekjes gegeven enzo, wel rijstewafels en soepstengels ed.
    Op dit moment krijgt hij af en toe wel suiker, maar we blijven wel allert op dat het niet teveel wordt. Dus gewoon pure yoghurt zonder zoetigheid, max eenmaal per dag sap, eenmaal per dag een koekje en thuis is dat altijd iets zonder toegevoegde geraffineerde suikers.

    Brood ben ik met 7 maandne mee begonnen en 1,5 maand later at hij 1/4 boterham ofzo. Thee en water duurde ook even, maar hij drink natuurlijk ook gewoon zijn melk bij mij. Hij drinkt nu water net zo goed als sap en ander drinken en dat vind ik toch wel erg makkelijk.
     
  14. rijtjes

    rijtjes Niet meer actief

    Hier kan ik mij het beste in vinden. Mijn dochter is nu bijna 1 en heeft, op een lange vinger van mijn oma na, nog nooit een koekje gehad. Vind ik niet nodig. En die koekjes en later snoepjes zullen echt wel komen, maar met een tomaat maak ik haar denk ik net zo blij. Sap/diksap/roosvicee/aanmaak, eigenlijk krijgt ze het allemaal niet. Ze drinkt, naast de kv, water en heel soms een beetje thee. Ze krijgt wel eens per ongeluk de beker van een ander kindje te pakken, als daar dan iets zoets in zit dan trekt ze een heel vies gezicht en tuft het weer uit. Van de zomer zal ze overigens ook echt wel eens een ijsje krijgen, maar dan wel een zonder teveel toevoegingen. En ook haar yoghurt blijf ik puur geven.
     
  15. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier ben ik het helemaal mee eens.

    Ik kan zelf niet zo goed van zoete dingen afblijven, dus ze krijgt het al genoeg binnen via de bv:p daarnaast vind ik dingen als chips, koekjes en snoep gewoon niet nodig zo jong. Er blijft nog genoeg tijd over om al die dingen te proeven en ervan te genieten. Een kind van nog geen 2 volstoppen met zoetigheid en vet vind ik echt zonde. Laat hem genieten van pure smaken, dan leren ze tenminste niet dat gezond vies is.
     
  16. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    haha... zou je borstvoeding echt zoeter worden als je zelf veel snoept :p... dan heb ik vast ook lekkere zoete melk ;)
     
  17. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    ik ook ;)
     
  18. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier ook...

    Overigens milde "discussie". Misschien moeten ze vaker het woord discussie in een titel verwerken...loopt het mss minder vaak uit op een nutteloze, beledigende discussie. ;):D

    Krijgen jullie ook vaak de vraag waarom je je kindje geen/weinig suikers wil geven? Alsof je je daarover moet verantwoorden. ;)
     
  19. rijtjes

    rijtjes Niet meer actief

    Het valt hier nog wel mee, maar mensen vinden het wel echt heel erg gek dat ze alleen water en thee te drinken krijgt. Ja en ik krijg heeeeeel vaak te horen, oww, bij een volgende denk je er wel anders over ;)

    Maar ja, over onze eet keuzes voor mijn dochter krijgen we toch wel opmerkingen vaak ;)
     
  20. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Ik geef mijn zoontje wel eens een stuk soepstengel of lange vinger(op advies van, jawel, de kinderdiëtiste, logopediste, kinderarts) om te wennen aan iets van granen, en iets anders in de mond hebben dan melk of zacht voedsel. Zoiets is vaak makkelijker te hanteren dan een stukje brood. Van een soepstengel, liga oid kunnen ze aan sabbelen en smelt als het ware in de mond, met brood is dat toch lastiger. Vandaar het advies eerst een soepstengel etc. te proberen.
    Dus dat van die liga vind ik niet eens zo gek.

    Te veel suiker is niet goed nee. Maar hoeveel suiker bevat een soepstengel of liga dan.
     

Deel Deze Pagina