Dreumes slaapt laat

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door grasspriet84, 21 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    ha meiden!

    Onze kleine man is 18 maanden en zit in een overgang van twee naar een slaapje overdag. Het is elke dag erg wisselend of hij twee keer of een keer slaapt. Helemaal geen probleem; ik volg hem gewoon. Alleen het volgende.

    Als hij twee keer slaapt slaapt hij van 10-12 en van 15:30-17:30. Vervolgens gaat hij om 19:30 naar bed voor de nacht. Ik vond de laatste tijd dat hij smorgens erg humeurig was. Ik heb de afgelopen avonden de videofoon aangezet en ik zie dus dat hij zeker een uur nog wakker ligt. Hij slaapt dus pas tegen 20:30/20:45 uur en hij is standaard om 6:30/7:00 wakker. Hij slaapt niet langer als hij later savonds in slaap valt.

    Overdag is dit blijkbaar ook het geval. Hij gaat naar bed en het duurt nog een half uur/drie kwartier voor hij slaapt. Normaal gesproken vind ik dit dus echt niet erg. Ik slaap ook niet meteen. Alleen hij is in de ochtend zo humeurig! Behalve als hij één keer heeft geslapen.

    Ik zou hem prima pas tegen 12 uur naar bed willen doen, alleen merk ik dat hij op veel dagen dit niet red... Het is op dit moment een beetje een rommeltje met slapen en krijg er niet echt ritme in.

    Dusss hoe zou ik dit aan kunnen pakken?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.917
    3.341
    113
    In de ochtend tegen de tijd dat hij moet wordt afleiding zoeken, even wandelen, nog een boodschapje doen.
    Of rond 11, half 12 naar bed doen. En eind van de middag ff rustmomentje pakken. Ff lekker op de bank rustig verhaaltje lezen ofzo.

    Hier slaapt zoon ook altijd laat, maar die slaapt dan ook lekker uit. Daarom doe ik hem pas later naar bed.
    Meestal slaapt hij rond half 9, en slaapt dan klokje rond. (Sinds een maand zonder tussendoor wakker te worden).
    En hij slaapt al sinds 9,5 maand maar 1 keer, ging eigenlijk vanzelf, dus daar weinig tips voor.
    Hij was dan wel moe eind vd middag, maar dan knoopte ik hem in de doek en dan pakte hij wel ff rust.
    Nu kijkt hij tijdens het koken Lotte en Max, ook ff een rustmomentje.
     
  3. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Het enige rustmoment dat hij heeft, is wanneer hij tv mag kijken (babytv). Hij kan verder gewoon niet stil zitten. Hij is, zonder overdrijven, altijd in beweging. Dus uk snap ook dat hij moe is.

    Heb het rekken eerder gedaan. ik begon alleen te twijfelen of dit wel goed voor hem was, omdat ik ook van hem wil uitgaan zeg maar.

    Misschien toch maar weer rekken tot half twaalf. Hij heeft ook wel dagen dat hij het redt tot hal een en dan slaapt hij tot drie uur.

    Lastig hoof dat dit zo wisselend is.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.917
    3.341
    113
    Hier ook een ventje die echt nooit stilzit. Vandaar dat de doek ook zo goed werkte denk ik, daar kon hij niet anders. Maar hij was toen nog wel iets jonger.

    Je zou ook kunnen kijken hoe het gaat als je sochtends niet te lang rekt en smiddags het slaapje over laat slaan. Hij zal dan wel vroeg moe zijn, misschien dat je hem dan een paar dagen iets eerder moet laten eten en dan naar bed doen.
    Kan zijn dat hij dan wat beter uitgerust de volgende ochtend in gaat en die dan vanzelf langer vol kan houden.
    Geen idee of dit wel werkt, maar altijd het proberen waard.

    Aangezien het nu ook niet fijn voor hem gaat mag je er best een beetje in sturen.
     
  5. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Je super lastig precies zo tussen twee slaapjes in. Heeft mijn zoontje ook, alleen die is na zijn middagslaapje heel chagerijnig. Wij bekijken het ook maar per dag, ene keer twee keer en andere keer een keer. En proberen het inderdaad iets te rekken als we denken dat hij een slaapje wel gaat redden.
     
  6. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Wij doen trouwens ook wel eens dat we hem nog een half uurtje laten slapen rond 5 uur. Dan heeft hij in de middag van 12 tot ongeveer half 2 geslapen maar red het dan met niet tot 8 uur.
     
  7. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dit heb ik ook eventjes gedaan. Alleen slaapt de kleine man niet ditect en als hij eindelijk slaapt, dan krijg ik hem amper wakker met als gevolg een heel chagrijnig kind haha. Maar bedankt voor je reactie!
     
  8. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Als jouw kleintje dan wel twee slaapt, heeft hij daar dan geen ‘last’ van de volgende dag?
     
  9. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.693
    2.138
    113
    En als je m smiddags gewoon na een uurtje wakker maakt? En dan 19.00 uur op bed, dan slaapt hij ook wat eerder als hij lang wakker is nog.
    Hier zette ik hem ook vaak voor de tv, even rust, maar merkte dat hij zonder tv uiteindelijk beter sliep. Het was voor hem toch teveel aan prikkels. Nu lezen we samen even een boekje vaak zodat hij tot rust komt. Als ik de tv aan heb gehad overdag, slaapt hij echt onrustiger of is hij tussendoor wakker. Misch iets om te proberen?

    En waarschijnlijk heb je dat wel, naar een goed avondritueel helpt hier erg goed.

    Hij is nu bijna 2 en slaapt eindelijk goed :)
     
  10. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dit ga ik eens proberen. Hij heeft het wel eens eerder volgehouden van 13:00 tot 19:00 uur.

    Heel bijzonder trouwens...van een gigaslaapkop die nog 16 uur per dag sliep gaat hij zo ineens naar 13 uur.
     
  11. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.542
    7.044
    113
    In die rommelige tijd gingen wij echt over op 1 slaapje en dan van 11 tot 2 ongeveer, en dan 18.00 of 18.30 naar bed voor de nacht. Dat werkte altijd prima. Soms at hij of zij dan wel al eerder, maar dat is vaak maar tijdelijk. Nu gaat de jongste nog steeds om half 7al naar bed, omdat hij al voor zijn 2e verjaardag niet meer overdag slaapt. Dan is hij 18.30 echt helemaal op.
     
  12. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Smiddags eerder wakker maken is ook nog een goed idee. Dit deed ik nooit omdat ik het zelf ook wel lekker vond als ik even rust had haha. Maar dit zal ik dan in de avond wel hebben :)

    De kleine man is gek op boekjes... in het rond smijten haha!. Tijdens het eten vindt hij het wel gezellig om in een boekje te kijken. Met name plaatjes benoemen en ik moet gekke geluiden maken. Hij heeft dan de grootste lol. De kleine zegt zelf nog geen woordjes behalve ‘tuh’, ‘koe’ (bedoelt het dier overigens niet) en ‘ah’ (Als in: mag dat? Of ‘ja, ik wil dat graag’) zegt nu heel voorIchtig papa en mama tegen een foto waar we op staan. Maaaaa goed, laat praten is weer een ander onderwerp :p
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  13. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.104
    5.281
    113
    Je zou denken dat hij dan te veel slaapt overdag. De overgang naar 1 slaapje is ook erg rommelig. Ik ging dan van alles doen dus afleiden als ze het net niet redde met wakker blijven in de ochtend. Daarna broodje en hup naar bed. Met 1 slaapje ging alles gelijk weerbeter met ritme
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.656
    13.181
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik vind het niet gek dat hij 's avonds niet in slaap valt als er maar twee uur zit tussen het eind van zn middagslaap en de tijd dat ie weer op bed wordt gelegd.
    's Ochtends is ie immers ook 3 uur wakker voor ie weer op bed wordt gelegd, en is dan nog een half uur tot drie kwartier wakker zeg je zelf.

    Wat je kan proberen is meer kijken naar zn "wakkere tijd" dan naar zn "slaaptijd".
    Hij is dus dus blijkbaar zo'n 3,5 uur wakker voordat ie moe wordt.
    's Ochtends dus wakkere tijd van 6.30-10.00 of 7.00-10.30.
    Als jullie guppie 2 uur slaapt is ie dus 12.00/12.30 wakker. Mooie tijd om direct aan tafel te gaan :)
    En 15.30/16.00 zal ie dus weer moe worden.
    Om m niet wéér twee uur te laten slapen -want dan is de kans erg groot dat ie 's avonds niet goed in slaap komt-, kun je m of wakker maken na drie kwartier (dit is het minimale aantal minuten wat voor kleintjes nodig is voor een goede slaap) tot een uur, of lekker met m gaan wandelen, zodat ie misschien niet heel lang slaapt, maar wel zn rust pakt (want: geen prikkels van tv of felgekleurd en/of herriemakend speelgoed).
    Ook doet buitenlucht altijd erg goed om moe te worden!
    Rust tot max. 16.45 en dan kan hij prima om 19.30 naar bed!
    Of eerder als hij dat nodig heeft, want in de avonduren zijn kindjes eerder 'op'.

    PS: overigens is het helemaal niet erg als blijkt dat hij in de namiddag niet slaapt in bed of buggy.
    Hij rust dan evengoed!
     
    grasspriet84 vindt dit leuk.
  15. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dank je!

    Als ik hem 15:30/16:00 in bed leg duurt het ook een tijdje voor hij slaapt. Kan zo een half uur duren. Vanaf dan drie kwartier rekenen? Dan zou ik nog steeds 17:15/17:30 zitten?
     
  16. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Nee eigenlijk niet volgens mij. Zijn slechtere dagen lijken een beetje random eigenlijk. Ik dacht eerst dat drukte invloed had maar ook als we heel rustig aan deden was hij wel eens chaggie de dag erna. Maar ik heb niet te klagen hoor, hij is eigenlijk vaak vrolijk en dat slapen ga ik ook maar in mee met als jij.
     
  17. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.525
    24.428
    113
    Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is dit al gezegd.
    ‘s Morgens even op pad rond een uur of 10 (wandelen, boodschapje oid) om het een beetje te rekken. Heeft hij meteen een rustmomentje en houdt hij het misschien toch vol tot 11.30 uur. Mijn zoontje houdt het op het moment goed vol tot 11 uur (nog steeds geen handige tijd) Dan geef ik hem een vroege lunch en gaat hij naar bed. Slaapt de ene keer tot 13 en soms tot 14. Afhankelijk daarvan pas ik ook zijn avondbedtijd aan. Hij gaat meestal om 18.30 naar bed.

    Mocht hij het echt niet redden, zou ik hem gewoon 2x in bed leggen, maar dan het namiddagdutje maar een half uurtje. Als hij dan nog niet in slaap gevallen is, dan heeft hij iig even gerust en redt het dan misschien wel tot bedtijd. Evt. daar ook de avondbedtijd op aanpassen en wat eerder in bed leggen als hij alleen ‘s morgens geslapen heeft.

    Zo ging het hier een tijdje. Was iedere dag weer afwachten hoe het zou lopen. Ik probeerde dan altijd hem zoveel mogelijk te volgen en aanpassen wat aangepast kon worden. Nu gelukkig echt over op 1 dutje, dus die fase hebben we ook weer gehad. Op naar de volgende :D
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.656
    13.181
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Normaal reken je idd. vanaf het moment dat ze in slaap vallen en dus niet vanaf het moment dat je ze in bed legt.

    Ik zou hem zelf net vóór 15.00/15.30 in bed leggen (afhankelijk of ie om 12.00 of 12.30 wakker werd). Beste is zo ongeveer 2u45 minuten na het wakker worden op bed leggen.
    Wist je al dat kindjes niet alleen een goede slaapcyclus hebben met 45 minuten slaap (of een meervoud daarvan, bijv. 1,5 uur), maar óók hun "wakkere tijd" op deze cyclussen baseren?
    Gezien aan het schema in je openingspost is de "wakkere tijd" van jouw zoontje 3 uur (=4x 45min.).
    Het is dus belangrijk dat je je kindje niet ná die 3 uur pas op bed legt, want dan heeft hij net "z'n inslaapmoment" gemist en kan het dan idd. nog 30-45 minuten duren eer ie weer in slaapt valt.
    Vandaar mn advies om m in jullie geval na 2u45 minuten weer in bed te leggen. Grote kans dat ie dan na max. een kwartiertje slaapt!
    Wellicht dat dat nu wel 1-2 weken duurt voordat er regelmaat in komt te zitten, hij is het immers nog niet gewend.
    Wel zou ik hem in de namiddag, áls ie al slaapt, na uiterlijk 3 kwartier uit bed halen.

    Nogmaals: al werkt dit niet en krijg je m in de namiddag niet in slaap, dan is dat niet erg: rust is ook goed!

    En ook even iets anders nog in herhaling wat ik reeds heb gezegd: mocht ie wel slapen en pas 17.15 wakker worden, dan nog zal ie waarschijnlijk om zn normale bedtijd moe zijn.
    Kindjes hebben nou eenmaal in de avond minder energie dan overdag.

    PS: veel kindjes worden ook hyperactief als ze écht moe zijn.
    De onze zou je af en toe van denken: ohh, die trekt het wakker zijn prima. Maar als je m dan eenmaal op de commode hebt om te verschonen, dan begint ie al in zn ogen te wrijven en slaapt dan ook echt in no time.
     
  19. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Ik heb niet alles gelezen, sorry als ik in herhaling val. Onze dochter is nu 14 maanden en gaat ook over naar 1 slaapje. Op de dagen dat ze er wel 2 nodig is laat ik haar 's ochtends max een uur slapen en smiddags max 1,5 uur. Ze slaapt dan van 10.30 - 11.30 en van 14.00-15.30 en gaat dan rond 20.00 de nacht in.
     
  20. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.328
    1.349
    113
    Ik verbaas me over de reacties :eek: Mijn zoontje slaapt echt weinig vergeleken met jullie kinderen o_O

    Hij wordt rond 08:30u/09u wakker en doet dan nog maar één dutje, van een uur, rond 13u. 's Avonds gaat hij om 20:30u slapen.

    Hij is 14 maanden, maar dit gaat eigenlijk al een paar maanden zo. Nu ga ik opeens twijfelen of het wel goed en normaal is...
     

Deel Deze Pagina