drinken (alcohol) met kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door zuuske, 11 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.145
    15.214
    113
    Ik niet (drink sowieso niet), man soms wel een biertje
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Ja hoor, wij drinken best een alcoholische drank waar de kinderen bij zijn. Wel altijd rekening houdend met of er nog gereden moet worden natuurlijk, want dan is er een bob. Maar anders drinken we gerust allebei tegelijk een drankje. We worden niet aangeschoten waar de kinderen bij zijn. Persoonlijk vind ik het dan niet nodig om ook een soort van bob te hebben, als we niet meer de deur uitgaan.
     
    Hopsatee en DastyQueen vinden dit leuk.
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar wat als je opeens met 1 van de kinderen naar de huisartsenpost moet? Kans is niet zo groot natuurlijk maar zelf zou ik het fijn vinden als er altijd iemand nuchter is. Een tijd terug sprak mijn man iemand aan de telefoon en de ouders waren allebei dronken of stoned, en er lag een kind in bed te slapen. Dat vind ik echt niet kunnen, volgens mij konden ze in geval van nood wellicht niet goed handelen. Maar goed, dit krijg je ook niet na 1 drankje natuurlijk ;)
     
  4. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik drink sowieso weinig. 3 glazen is al veel voor mij, maar het gebeurt wel eens. Ook dan word ik nog van ieder dingetje van haar wakker en bovendien kan ze prima zelf naar ons toekomen als er 's nachts wat is. Toen ze jonger was hield ik er wel meer rekening mee, omdat ze nog veel afhankelijker was (ze plundert nu zelf de koelkast als ze vindt dat het nodig is ;) )
    Mochten we om wat voor reden opeens weg moeten, dan bel ik wel een taxi, maar met 1 glas op stap ik ook zelf nog wel in de auto (alleen in noodgevallen. Liever drink ik dan helemaal niet). Sinds de geboorte van mijn dochter heb ik maar 1x zoveel gedronken dat ik zelf vond dat ik een grens bereikte (flink aangeschoten), maar toen had mijn vriend bijna niks gedronken en was er dus nog niks aan de hand.
     
  5. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.798
    2.481
    113
    Vrouw

    Zuipschuit:roflmao:

    :rolleyes:zegt de andere drankorgel
     
    Hopsatee en Youtan vinden dit leuk.
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Ik zeg ook dat we nooit aangeschoten zijn met de kinderen erbij en dan kunnen we nog prima handelen. Mochten we niet meer auto kunnen rijden, kan je in geval van nood altijd nog iemand om hulp vragen of een taxi bellen. Ik ga iig niet op de bank zitten en denken ‘ik mag nu geen wijntje, want man heeft al een biertje en wat als één van de kinderen naar de hap moet’.
    Laatst zat ik een paar dagen zonder auto, want die was bij de garage. Dan kan ik ook niet rijden en zou ik net zo goed het op moeten lossen als één van de kinderen uit een klimrek valt en een pols breekt. Met dezelfde redenatie als met alcoholgebruik en niet kunnen rijden, zou mijn man die twee dagen thuis moeten blijven, want er zou wel eens iemand naar de hap moeten. Moet iedereen voor zich weten natuurlijk, en het kan zeker geen kwaad dat er thuis een ‘permanente bob’ is, maar ik vind dat zelf gewoon wat overdreven.
    (En er zijn nog genoeg gezinnen die helemaal geen auto hebben, of ook ‘s avonds niet over een auto beschikken, omdat een partner avond- of nachtdienst heeft.)
     
    Nescio, Hopsatee, DastyQueen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.987
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ja zeker waarom niet. Wij en meerdere in onze omgeving nemen hun kids mee naar feestjes van vooral familie dan. Ze gaan dan wat later naar bed dus ze zijn er gewoon bij als wij een wijntje/biertje drinken.
    Met feestdagen, uiteten, en vakanties is dit ook hetzelfde verhaal. Vooral tijdens de zomervakantie zijn wij echt niet vies van een wijntje/biertje of cocktail overdag aan het strand of zwembad. Wat denk je met carnaval, wij staan al jaren bij mijn schoonouders voor het huis met onze vriendengroep tijdens de optocht in ons dorp. De kids lopen daar ook rond, wij drinken dan ook gewoon. Natuurlijk drinken we dan ook met mate en blijven de kids die avond/nacht ook bij mijn schoonouders logeren. Wij gaan 1 keer per jaar met schoonfamilie op vakantie in een groot huis hier in NL. Is meestal met oud en nieuw. Zijn dagen/avonden bij dat de drank rijkelijk vloeit zeg maar er is wel afgesproken dat er iedere dag/avond zeker 2 mensen nuchter blijven voor het geval dat. Ik vind dat het gewoon moet kunnen, als je maar met mate drinkt, en niet ladderzat/aangeschoten wordt in bijzijn van de kids. Ik drink sowieso niet veel, en ben ook nog nooit aangeschoten geweest.
    En dan heb je ook nog de discussie van het autorijden met/zonder alcohol. Wij hebben afgesproken dat diegene die naar huis rijdt met de auto, wel of geen kids mee, maar 1 drankje met alcohol drinkt. Uitzondering is wel als er bijvoorbeeld een familiefeest of dag is en die dag de hele dag duurt. Dan is het max twee drankjes, en dan bijvoorbeeld de laatste net voor of tijdens het avondeten.
     
  8. Saaaraaa

    Saaaraaa Niet meer actief

    Wij niet, maar dat deden we ook niet voordat we kinderen hadden ;)

    In de omgeving wel veel ouders die drinken. Maar wel met mate. Dusdanig veel drinken dat het onverantwoord is om nog een voertuig te besturen gebeurt niet. Één, max twee glaasjes. In geval van nood willen ze altijd kunnen handelen.
     
  9. zuuske

    zuuske Fanatiek lid

    9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Dankjulliewel allemaal voor de input en openheid.

    Ik zelf drink (op een enkele uitzondering van 1 glas) niet met mijn dochter van 2 erbij, mijn man vindt 3 (flesjes) bier normaal als hij alleen met haar ergens is (niet met de auto uiteraard). Daar is hier nog al eens discussie over, vandaar.
     
  10. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Zoon is bijna 10 en dochter bijna 2. Als we een feestje hebben ben ik meestal degene die nuchter blijft. Ik drink dan niet of hoogstens 2 wijntjes. Manlief drinkt dan een drankje of 6? (dit is een gok maar hij is nooit aangeschoten of dronken met de kinderen erbij). Ik wil in ieder geval dat 1 van de 2 nog auto kan rijden en helder kan denken in geval van nood.
     
  11. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Wij drinken wel alcohol waar de kinderen bij zijn (ik nu nog niet maar normaal gesproken wel) maar wel dusdanig met mate dat we allebei in kunnen grijpen als er iets met de kinderen is. Dus een drankje of twee, drie. Rijden mag dan niet meer maar mochten we naar de huisartsenpost oid moeten dan bellen we een taxi of bellen iemand die kan rijden. Als je daar rekening mee moet houden kun je nooit samen wat drinken op een verjaardag of als je uit eten gaat. Dronken worden waar de kinderen bij zijn vind ik echt een no go. Onze kinderen zijn trouwens bijna drie jaar en nummer twee is vier weken. Omdat ik borstvoeding geef en er nog geen stabiel ritme in zit drink ik nu dus niet. Als dat ritme er wel is hooguit één drankje net na de voeding dus voorlopig ben ik nog praktisch alcoholvrij.
     
  12. Phloxx

    Phloxx Niet meer actief

    Wij drinken thuis ook allebei, niet comazuipen maar wel meer dan toegestaan om de weg op te gaan. En mocht 1 van onze kinderen naar de huisartsenpost moeten dan kunnen we natuurlijk een buur vragen om even te brengen of anders een taxi bellen. De kans is natuurlijk klein als ze al slapen en er zijn genoeg andere mogelijkheden in noodsituaties.
     
  13. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Nee
    Wij drinken beide niet vind het het net zo slecht als drugs en roken
     
  14. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Mama lust wijn zegt mijn zoon van 2,5 :rolleyes:. Zegt wel genoeg denk ik... :oops: (nu lijk ik echt een enorm drankorgel).
     
    Twinkle81, Glimmer en wishfulthinking vinden dit leuk.
  15. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    :D

    Zo vertelde mijn dochter eens bij de logopediste dat we op vakantie gingen naar Frankrijk en dat papa dan ging snurken en bier drinken :|.
     
    Twinkle81, Mythique en wishfulthinking vinden dit leuk.
  16. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon van 5 moest vorig jaar vertellen wat mama graag eet voor een ontbijtje op bed voor Moederdag.
    - croisssantje met jam
    - eitje
    - kop koffie
    - en rode wijn!
    Zegt genoeg toch :roflmao::roflmao:
     
    Twinkle81 en wishfulthinking vinden dit leuk.
  17. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.798
    2.481
    113
    Vrouw
    Dochter zegt:

    Even wachten hoor mama..

    Oma moet eerst even sherry drinken:roflmao::D
     
    Twinkle81 vindt dit leuk.
  18. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    In principe niet, maar dat is meer toeval, geen beleid.
    En als je na drinken ineens met je kind naar de hap moet; vorig jaar moest ik met jongste naar de hap, geen auto voorhanden en toen heb ik gewoon een taxi gebeld hoor ;)
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Wij drinken nooit tegelijk waar de kinderen bij zijn. Ik wil in geval.van nood altijd met de auto weg kunnen. En drinken En rijden doen wij dus niet. Daarnaast vind ik het heel belangrijk om met kinderen volledig helder en allert te zijn. Met drank reageer je toch anders en slaap je ook anders dan normaal (langer en dieper waardoor je dus minder allert bent).

    Moet er trouwens niet aan denken dat ik anderen uit bed zou moeten halen om mijn kind naar de huisarts etc te brengen omdat ik teveel op heb... Ook geen goed voorbeeld. Wil gewoon niet dat mijn kinderen mij zo zien. Nog los van alle verhalen die kinderen overal vertellen...

    Wij regelen dus een oppas, ze gaan logeren of we drinken niet (beiden).
     
  20. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Ik denk nooit maar dat is puur omdat we zelden alcohol drinken :roflmao:
    Ik drink wel cola. Soms het eerste wat ik s'ochtends doe voordat ik koffie maak dus njah. Dat is ook niet echt een goed voorbeeld maar zoontje denkt dat je of ziek of 16 jaar moet zijn om dat te drinken. :cool:
     

Deel Deze Pagina