Een kindje van ons samen

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Rebelish, 4 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebelish

    Rebelish Actief lid

    29 apr 2017
    141
    37
    28
    Vrouw
    Sinds 3 jaar samen met de liefde van mijn leven. We hebben beiden al een leven achter de rug, mijn man heeft drie kinderen uit zijn vorige relatie (pubers inmiddels), zij wonen bij hun moeder maar zijn eens per twee weken een weekend bij ons. Ik heb uit mijn vorige relatie twee kinderen, 10 en 8 zijn ze, en zij wonen bij ons. Toen we elkaar ontmoeten hadden we beiden het hoofdstuk kinderen krijgen afgesloten en ook echt geen kinderwens meer. Mijn man heeft zich jaren geleden na de laatste laten steriliseren en ik vond het ook wel mooi zo. Maar nu ging het een jaar geleden toch kriebelen... inmiddels de hersteloperatie laten doen met fikse complicaties tot gevolg (zie mijn andere topic in zwanger worden) en nu hopen op positieve zaadcontrole (gaat in juli plaatsvinden). Ondertussen zijn we al aan het proberen zwanger te worden. Spannend dus.
    We houden het allemaal wel geheim want misschien lukt het wel helemaal niet. Maar de kinderen weten ook van niks. Met name de oudste kan soms zo lekker uit de hoek komen: ik wil echt geen broertjes of zusjes meer hoor, heb er wel genoeg (die woont bij haar moeder dus). Ik word nu al nerveus van het idee het eventueel ooit te moeten vertellen dat er toch nog een baby komt... Zijn er hier meer dames die hier ervaring mee hebben? Hoe ging het allemaal icm met de oudere kinderen? Hebben jullie ze voorbereid/ betrokken? Ze moeten ook een slaapkamer inleveren als er een baby komt (de oudste twee hebben nu een kleine kamer samen, maar deze staat dus 12 van de 14 dagen leeg, ze zouden dan samen met hun jongste zusje op de kamer moeten (12 jaar). Mijn man heeft zoiets van: die kamers staan meer leeg dan dat ze gebruikt worden. Bovendien is de oudste bijna 17, die komt niet zo vaak meer in de weekenden. Hij vindt het niet zo'n issue allemaal. Hoe hebben jullie dat allemaal gedaan??
    Blijft uiteraard maar afwachten of er überhaupt een kindje komt natuurlijk, maar toch... wil niet dat iemand zich ongewenst voelt....
     
  2. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    3 kinderen op 1 kamer? Ppff.. dat vind ik wel veel. Vooral voor pubers, die hebben toch iets ruimte nodig denk ik?
    Ik snap dat ze het zegt, ze hebben natuurlijk heel wat voor de kiezen gehad en veel moeten inleveren aan aandacht en vast vaak ook minder leuke momenten gehad.
    Of je het daarvoor dan niet moet doen, dat weet ik niet. Daar kan ik niet over beslissen, het is jullie leven maar jullie leven bevat ook alle bijkomende kinderen.
    Moeilijk, wens je wel veel succes!
     
  3. Rebelish

    Rebelish Actief lid

    29 apr 2017
    141
    37
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie. Ik vind het ook veel, met zijn drieën op de kamer, hoor. De oudste is hier al bijna nooit meer, ivm vriendje, werk etc. Dus het zou niet altijd zo zijn. Maar ja wat is wijsheid, he? Blijft lastig, net wat je zegt...
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.965
    113
    noord holland
    Jullie maken zelf beslissingen, het is jullie leven en maken eigen keuzes.
    Uiteraard zullen bij bepaalde keuzes de overige kinderen best een mening/ gevoel hebben. En soms zal die anders zijn dan je hoopt. Waarschijnlijk, als jullie uitleg geven tzt over hoe je het met de kamers bedacht hebt, en ze eventueel zelf met oplossingen komen, zullen jullie er vast wel uit komen. Dingen zijn dan ook gewoon zoals ze zijn.
    Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de kinderen zich gehoord voelen, dat is niet goed of fout. Geen broertje of zusje meer willen is een gevoel wat er mag zijn. Ookal voelt dat voor jullie niet fijn. Vaak als dat niet tegengesproken wordt en er gewoon mag zijn, draait het wel weer bij.
     
  5. Rebelish

    Rebelish Actief lid

    29 apr 2017
    141
    37
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie. Wat je zegt klopt, ik moet de kinderen gewoon in hun waarde laten en hun gevoelens mogen er zijn of die nou leuk zijn voor ons of niet. Mocht het tot een zwangerschap komen dan is het zoals het is en zal ook uiteindelijk iedereen zijn draai wel weer vinden. Ik denk nogal eens teveel na waarschijnlijk...
     
  6. Fabje123

    Fabje123 Bekend lid

    9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Wij hadden een soortgelijke situatie, maar toch anders. Mijn vriend heeft een tweeling uit een eerdere relatie, die wonen hier de helft van de tijd. Ik had nog geen kinderen. De tweeling was 12 toen hun zusje werd geboren. Zij hoefden geen kamer in te leveren, maar hebben natuurlijk wel last gehad van een huilende baby 's nachts, niet meer zomaar ergens heen kunnen zonder dat het een volksverhuizing is, etc. En dat allemaal in de periode cito, eindmusical, middelbare school kiezen.... Best pittig voor hun.

    Het lastigste vond ik mijn eigen schuldgevoel. Ik was altijd maar bezig om ervoor te zorgen dat zij geen last hadden van de baby. Wat natuurlijk niet gaat. Inmiddels gaat het een stuk beter en zijn we meer echt een gezin, in plaats van dat we ons de hele tijd aan het opsplitsen zijn om iedereen tevreden te houden.

    Het is dus even wennen, maar uiteindelijk zal het wel goedkomen. Het is wel een echt broertje/zusje, dus familie, dus ws zal er toch een band zijn. Blijven praten, alle kinderen blijven horen, soms even goed uitjanken en weer doorgaan. En dan komt het vast wrl goed :)
     
  7. Patchwork

    Patchwork Niet meer actief

    Beetje late reactie maar had hier een poosje niet gekeken... ;)

    Ik snap het wel, allemaal. Geen twee kinderen zijn hetzelfde en ze zullen allemaal een eigen gedachte en gevoel hebben bij (eventuele) gezinsuitbreiding.

    Mijn oudste (13) is een heel lief, zorgzaam meisje en ondanks haar nog steeds jonge leeftijd een echte "matre familias". Die kun je gerust één of zelfs twee peuters "in de maag splitsen" als je even een uurtje moet poetsen. Toch heeft zelfs zij heel even scrupules gevoeld bij het idee er nóg een zusje/broertje bij te krijgen, want dat "is toch wel druk hoor". Kinderen zijn echter tegelijkertijd zo veranderlijk als het weer; een paar maandjes geleden zei ze ineens: "Eigenlijk is het stom dat we met acht kinderen zijn, maar dat jullie samen núl kinderen hebben. Dat klopt gewoon niet." Die ziet het nu helemaal zitten... :)

    M'n tweede (bijna elf) is juist laaiend enthousiast al van begin af aan. Zij blieft een broertje. :p Het andere uiterste is m'n derde (bijna tien); die vindt het allemaal meer dan genoeg zo (maar dat vond ze ook toen mijn nu-nog-jongste er nog onverwacht bij kwam en die twee zijn nu onafscheidelijk). M'n zoon (8) is verzot op ukkies en ook super lief en zorgzaam, net als m'n oudste. Die vindt het prachtig allemaal, maar dan moet het wel een jongetje worden vindt hij. :D

    Naast deze vier die een "echte" mening hebben, zijn er ook nog vier ukkies van 6-. Daar komt nog niet echt een heel zinnig woord uit, of in ieder geval niet denderend beargumenteerd natuurlijk. :p Alleen zijn dochter van vier heeft eens gezegd dat ze vindt dat wij ook nog een baby moeten krijgen. Ze zijn nog flexibel, zo jong. Dat scheelt.

    En daar zit het 'm in, denk ik. Flexibiliteit. Je voegt je naar wat is, en het zijn de ouders die de "echte" keus maken. Zeker pubers/adolescenten zullen hun gevoel en mening hebben en mogelijk zullen zij nooit onverdeeld gelukkig zijn met alsnog een uitbreiding van het gezin, maar ze zullen zich er vast bij neerleggen op den duur; ze houden immers (onvoorwaardelijk) van hun ouders (en "dus" van wat daar bijhoort).

    Wat huisvesting betreft is ruimte wel een dingetje, inderdaad. Hoewel het in principe echt geen probleem hoeft te zijn als slaapkamers gedeeld moeten worden (wij hebben ook geen huis met tien slaapkamers haha) is een stukje fysieke ruimte mijns inziens wel met klem gewenst. Kinderen moeten zich even kunnen afzonderen als er wrijving is, of als er huiswerk gemaakt moet worden of als vriendjes/vriendinnetjes over de vloer komen. Ze hebben een eigen identiteit en een eigen ontwikkeling en om dat te kunnen ontwikkelen en cultiveren is het mijns inziens meer dan wenselijk dat ze de fysieke ruimte hebben om zich af te kunnen zonderen.

    Ik woon nu nog in een huisje van 61m2. Drie slaapkamer(tje)s. Eentje is exact 2 bij 2; past net een eenpersoonsbed plus een campingbedje op. De grootste slaapkamer bevat een driepersoons stapelbed, een eenpersoons bed en twee losse matrasjes "voor nood". Onze weekendsamenstellingen variëren; in de piekweekenden hebben wij zes of zeven kids thuis, waarvan we er soms dus vijf op één kamer moeten leggen. Dan is het echt proppen en dat is dodelijk vermoeiend.

    Maar wij zitten middenin een verhuizing; ons nieuwe huis is 150m2 en heeft vijf slaapkamers. Acht, als we de uitbouwkamers bínnen de kamers op de tweede verdieping meerekenen (die hebben alleen geen eigen deur, die zijn open) en de studeerkamer zouden ombouwen tot baby/peuterkamer. De (straks) vier thuiswonende kinderen hebben dus sowieso allemaal een eigen slaapkamer, mijn uitwonende dochter heeft in de weekenden een kamer alleen (omdat haar zus dan bij haar vader is) en de kinderen van mijn partner hebben óók een echt eigen plekje.

    Mochten wij nog gezegend zijn met een negende kindje (we gaan het meemaken), dan zou één van de "weekendkinderen" een kamertje verhuizen, zodat er in één op de vier weekenden drie kinderen in één ruimte "moeten" slapen. Dat is naar onze mening te overzien, zeker in vergelijking met het hier en nu. Hadden wij niet beduidend groter kunnen gaan wonen, dan was de ondermaatse hoeveelheid vierkante meters wel degelijk de dealbreaker geweest voor een kindje samen.

    Als je propt past alles, grappen wij altijd. Af en toe in een weekend eens met z'n drieën op een kamer moeten liggen; daar is nog nooit iemand dood aan gegaan. ;) Blijf bij jezelf, als het gaat om een kinderwens. Jullie kiezen, niet de kinderen. En wat betreft ruimte kun je zelf het beste oordelen of het "werkt". Maar, bovenal...........waar een wil is, is een weg.
     
  8. Rebelish

    Rebelish Actief lid

    29 apr 2017
    141
    37
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie! En wauw, respect voor jullie met 8 kinderen onder de 13! Ik dacht dat ik het soms druk had hahaha.

    Wat betreft de meningen van "onze" oudsten, het zal, denken we, waarschijnlijk ook vooral in eerste instantie zo zijn dat ze denken waar halen jullie het idee vandaan om nog een kindje samen te willen. Maar uiteindelijk denk ik dat ze het best heel leuk zullen gaan vinden. De oudste komt steeds minder door haar eigen leven met werk, vriendje en stappen. Ze is dan ook al zo dichtbij volwassenheid. De twee die daarna komen zullen het op zich leuk vinden maar ze zullen zich waarschijnlijk het meeste zorgen maken om hun kamer. Ze zijn op zich best flexibel want als de oudste haar vriendje komt dan kruipen ze net zo makkelijk bij elkaar in een kamer en vinden dat hartstikke gezellig. En inderdaad, als ze zich maar terug kunnen trekken op zijn tijd.

    Mijn jongste ziet het helemaal zitten, die bedelt al tijden om een broertje, terwijl zij weet dat mijn man gesteriliseerd is (was dus maar dat hebben we tussen ons gehouden). Dat broertje kan dan mooi op haar kamer vindt zij. Vinden wij een minder goed idee, haha, baby en basisschoolkind lijkt me geen goede combi. De jongste moet wel gewoon kunnen slapen. Mijn oudste kan ik niet zo goed peilen daarin. Die praat vooral met de oudste drie mee.

    Wij hebben 3 vaste slaapkamers, boven op zolder hebben we er zelf nog twee gecreëerd. Dus 5 in totaal. Twee staan 12 van de 14 dagen leeg. We vinden dat een evt baby de eerste jaren echt een eigen kamertje moet hebben zodat de anderen er geen last van hebben.

    Maar goed de tijd zal het leren: word ik überhaupt zwanger. En als het zover is dan zien we dan wel weer. Misschien dat de kinderen dan zelf ook mee gaan denken over de praktische kant.

    Dank voor alle uitgebreide reacties, het is fijn om van gedachten te kunnen wisselen met "gelijkgestemden".
     

Deel Deze Pagina