Een zoon of dochter met autisme

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door meis1987, 9 apr 2024.

  1. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.355
    360
    83
    in een huis
    Hallo allemaal!

    Sinds kort weten wij dat onze zoon autisme heeft. We krijgen binnenkort hulp om hier meer over te leren en mee om te gaan binnen ons gezin. Het leek mij leuk om samen met andere moeders dingen te bespreken waar je tegenaan loopt. En misschien wat tips uitwisselen?

    Waar ik op dit moment tegen aan loop zijn speel afspraakjes na school. Vind het zelf zo lastig. Het is eigenlijk te druk na school. Maar je gunt het hem wel. Wat helpt is dat ik de afspraakjes kort houd en maar 1x per week.
    Groetjes meis
     
  2. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.400
    2.558
    113
    Altijd goed je kind volgen, dan doe je het eigenlijk nooit fout. Dat onze eerste ass had/heeft maakt het makkelijker want wij zijn het niet anders gewend. Ik hou van boeken van Martien delfos over ass. Mischien heb je daar iets aan.
     
  3. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Hoe oud is je zoon?
     
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.094
    17.110
    113
    Vrouw
    Wat merk je zelf aan hem met speelagspraakjes of wat was de reden voor onderzoek als ik vragen mag?
     
  5. Ntje

    Ntje Fanatiek lid

    11 nov 2012
    3.689
    76
    48
    Almere
    Hi! Ik heb een zoontje van 7 met de combinatie adhd/ASS

    We hebben een heel lang traject doorlopen eigenlijk af en aan vanaf dat hij heel jong was en hebben sinds een paar maanden een diagnose. Uiteindelijk toch ook gekozen voor medicatie (voor de ADHD) wat hem toch wel heel erg helpt met zijn emotie regulatie en de bijkomende woede uitbarstingen.

    speelafspraken kan bij ons ook niet iedere dag dus dat is inderdaad vaak maar 1x per week.

    Maar wat @Maan14 ook al zegt, probeer goed je kind te volgen en dan doe je het al snel goed.
     
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.874
    26.007
    113
    Vrouw
    Hoi
    Mijn jongste zoon van 10 heeft ass. Waar hij tegenaan loopt is juist dat hij bijna nooit speelafspraakjes heeft. Hij wil wel, maar krijgt het niet goed voor elkaar.
    Ook is school vaak net te druk voor hem. Speciale dagen (schoolreis, koningsspelen, carnavalsviering etc) bespreken we vooraf met de juf, zodat hij precies weet wat hij kan verwachten.

    Ken je "Geef me de vijf"? Dat vonden wij heel verhelderend. Het leert je met de 'auti-bril' naar je kind kijken. Door bepaald gedrag beter te begrijpen kan je er ook beter op reageren.

    Hoe oud is je zoon? Gaat hij naar regulier onderwijs?
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.161
    15.234
    113
    Mijn vraag is: wil je kind afspreken?
    Mijn oudste heeft ook ass, sprak (en spreekt) weinig, hij had er geen behoefte aan. En dat os niet erg. Als moeder kan je ze het wel gunnen, maar als kind er geen behoefte aan heeft... Zelf heb jk na een week "moet-dingen" ook weinig zin ik "koffie met de buurvrouwen" (die echt aardig zijn en regelmatig bij elkaar komen). Nee, dan wil ik ook terug in mijn veilige omgeving.
    Mijn nr3 spreekt ook weinig af, heeft geen ass maar vindt het ook gewoon heerlijk om zelf te rommelen of met nr5. Terwijl nr2 en nr4 meer op mijn man lijken en liefst dagelijks vriend(inn)en om zich heen hebben.
     
  8. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.840
    2.408
    113
    Limburg
    Mijn oudste heeft adhd en autistische kenmerken. Dat afspreken herken ik heel erg. Hij is nu 12 en spreekt nog steeds weinig af na school. Hij heeft er ook niet zoveel behoefte aan. Wel gaat hij regelmatig naar het jongerencentrum hier in de buurt of naar het voetbalveld/skatebaan waardoor hij toch evengoed met anderen speelt.

    Hoe oud is je zoontje? Heeft hij zelf wel de behoefte aan afspreken na school?
     
  9. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.207
    2.839
    113
    Wilt hij zelf wel afspreken?
    Wat vind je lastig?

    Zoon sprak eigenlijk nooit af, tot een maand of 2 terug. Een enkele keer sprak hij wel eens af maar dat was nooit op zijn initiatief.
    Hij heeft nu een paar meisjes waar hij mee afspreekt, en dat gaat goed.
    Ze spreken 1x in maand af ongeveer, na schooltijd op vrijdag.

    Onze andere zoon neemt af en toe een vriendje mee naar huis, en daar speelt hij dan ook mee als dat mag van zijn broertje.
     
  10. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.355
    360
    83
    in een huis
    Hallo allemaal!

    Mijn zoon wil zelf erg graag afspreken. Echter is hij sociaal emotioneel een stuk jonger dan zijn echte leeftijd 8,5. Daardoor lopen de speelafspraakjes nogal stroef. Lees ruzie en boosheid. Omdat hij niet tegen zijn verlies kan of omdat het niet vriendje niet wil wat hij wil.

    Groetjes meis
     
  11. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.355
    360
    83
    in een huis
    Wij beginnen binnekort met een ouderschaps cursus. Ik denk dat we daar heel veel gaan leren hoe we met verschillende situaties om zouden moeten gaan. Hij gaat inderdaad naar regulier onderwijs. Waar hij het goed naar zijn zin heeft. Kleine en rustige klas. Hij heeft ook een laag werkgeheugen waardoor hij wat achterloopt qua lesstof.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.819
    6.968
    113
    Vrouw
    Brabant
    Denk je echt dat hij sociaal emotioneel jonger is of zou het niet gewoon door zijn autisme komen? Daardoor kan het net lijken of iemand achterloopt zeg maar, maar de hersenen werken gewoon anders.
    Mijn jongste met autisme kan soms dom overkomen, iets wat heel simpel lijkt snapt zij soms niet. Maar uit testen blijkt dat ze bovengemiddeld intelligent is.
     
    citroenrasp en NiekeKris vinden dit leuk.
  13. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.355
    360
    83
    in een huis
    Dit is wat ze ons hebben verteld. Dus ga er van uit dat het zo is. Hij vind hele kinderlijke series zoals Thomas de trein etc ook nog erg leuk om te kijken.
     
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.193
    15.697
    113
    Vrouw
    Onze oudste ook maar toch komt hij uit de testing sociaal emotioneel jonger uit.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.819
    6.968
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hm ja dat is hier misschien toch ook wel :). Dochter van 14 heeft voor thuis een Peppa big drinkfles :D
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.530
    8.376
    113
    Ik heb ook een tas met Takkie, die de oudste ook wel eens gebruikt. Maar we zijn sociaal-emotioneel gezien zeker niet jonger dan onze kalenderleeftijd. ;)
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.062
    4.264
    113
    Hier een zoon van ondertussen 17 en die afspraakjes beginnen nu eigenlijk pas een beetje op gang te komen. Maar nooit door de week als hij school heeft, in het weekend alleen als er iemand jarig is (naar de verjaardag toe en dat is niet zo heel vaak) de afspraken die hij maakt zijn vaak in de vakantie. En vaak zijn de activiteiten aan een persoon gebonden. Met J gaat hij dan een dagje weg met de trein, die zal hij niet uitnodigen voor een BBQ want dat hoort bij J en S. Met S doet hij games op de computer/tv en die blijft dan of lunchen of warm eten. Toen hij jonger was had hij er ook niet echt behoefte aan, school (eerst regulier later speciaal) was sociaal gezien al genoeg voor hem.

    Voor de sociale contacten en om ons ook wat te ontlasten is hij vanaf een jaar of 7 tot afgelopen januari om de zaterdag naar de zorgboerderij geweest. Dat vond hij fijn want dat was toch iets van hem en wat hij alleen naar toe ging (zonder dat wij hem moesten begeleiden)

    Sociaal emotioneel loopt hij ook niet gelijk met zijn kalender leeftijd maar dat lijkt nu wat bij te gaan trekken.

    Je zegt dat de afspraakjes eigenlijk te druk zijn voor hem maar dat je het hem zo gunt. Nu draai ik het heel gemeen om. Waarom maak je speelafspraakjes en gun je hem zijn rust niet?
    Ik heb dat ook gehad hoor tot ik me realiseerde dat ik iets miste wat mijn zoon totaal niet miste (speelafspraakjes, sporten)
     
  18. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.500
    5.167
    113
    Vrouw
    Ik heb 4 kinderen met autisme. Ik weet eigenlijk niet eens hoe het zou zijn om een kind zonder autisme op te voeden :roflmao:
     
    spruitje80, Lafayette, MamaChantal en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.300
    19.080
    113
    Dit inderdaad. Ik denk dat TS vooral vanuit haar neurotypische referentiekader reageert. Wat natuurlijk ook begrijpelijk is, maar dat de neurotypische mens ergens behoefte aan heeft, wil natuurlijk niet zeggen dat de autist dat ook heeft. Het heeft waarschijnlijk tijd nodig om op zo'n manier te kunnen omdenken.

    Mijn kinderen spreken buiten school eigenlijk af, maar dat is hier niet erg gebruikelijk. Heel soms een keer in de vakantie maar verder ook niet.
     
    spruitje80 en Saartje33 vinden dit leuk.
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.193
    15.697
    113
    Vrouw
    Ik denk dat zoiets voorbeelden idd niets zeggen.

    Bij ons gaat dit echt over reacties en bepaald gedrag tegenover anderen.
     

Deel Deze Pagina