Eerst zwanger worden en later een huis kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Narcisje, 20 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.098
    5.277
    113
    Onze dochter is 2 en wij gaan nu pas kopen. Eerste jaar van haar leven woonde we in een appartement met 2 slaapkamers , ging prima. Geen lift dus de wagen stond bijv in de auto. Is even wennen maar het ging prima.
     
  2. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Hier is de eerste ook geboren toen we vier hoog achter woonden. Letterlijk. Geen lift ook. Nooit meer zo fit geweest als tijdens die zwangerschap. Je bedenkt creatieve oplossingen. Ik zou je woonsituatie je niet laten weerhouden en de kosten van zo'n eerste kind heb je zelf in de hand.
     
  3. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Wij zijn ook gaan kopen toen de oudste bijna 3 was en de 2de op komst.
    Onze oudste was ongepland maar aan alles valt een mouw te passen.
    We hebben goed kunnen sparen ook al hebben wij beide geen topbaan.
    Nu wonen we in ons koophuis. Een 2 onder 1 kap woning.
     
  4. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Tja,als je je plaatje perfect wil hebben... weet je, het leven is niet maakbaar.
    Ik was 36 en zwanger en we woonden in een grote particuliere bovenwoning.
    Verhuist toen kind 1 jaar was naar een vrijstaande particuliere huurwoning..
    Na 1,5 jaar konden we gelukkig een woning kopen...omdat huurwoning tegen de vlakte ging.
    Dus.... niet verkeerd opvatten maar als ik had gewacht had ik nu nog geen kind gehad....
    En de 2e moest ik laten schieten omdat de we druk bezig waren met een koopwoning te zoeken en miskramen en leeftijd.
     
  5. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Nou @Narcisje , vertel je vrouw maar dat het toch echt gaat gebeuren! :D
     
    Narcisje vindt dit leuk.
  6. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.987
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Wij hebben onze eerste dochter gekregen in een (koop) 3 kamerappartement van 75 m2. We wilden heel graag een tweede, maar durfde het niet aan omdat wij graag groter wilde gaan wonen voordat er een tweede kwam en omdat wij met een grote restschuld zouden zitten bij verkoop van ons appartement. We hadden toen toch onze wens voor een tweede uitgesteld. Uiteindelijk toch risico genomen om het appartement te verkopen, , appartement met restschuld verkocht, half jaar bij schoonzus gewoond, ondertussen zwanger geraakt van de tweede, en huis gekocht. Ondanks dat we wisten dat we flink wat restschuld moeten aflossen zijn we toch voor een tweede gegaan omdat deze wens heel groot was en wij voor altijd spijt hadden gehad als wij door dit risico niet voor een tweede waren gegaan. Mede door de lage rente en het stijgen in salaris van mijn vriend kunnen we goed zat
    rondkomen. Soms moet je gewoon een risico nemen.
     
  7. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.713
    3.259
    113
    Wat natuurlijk wel zo is: wij kunnen hier allemaal wel vinden dat je ervoor moet gaan, maar je zult het samen moeten beslissen, je vrouw moet zich er ook oké bij voelen. Anderzijds, als wij hadden gewacht tot ik niet meer zou flippen bij het idee moeder te worden hadden we nu nog geen kind gehad. Uiteindelijk was het juist mijn dochter die ervoor zorgde dat ik minder stresste in het algemeen ;)
     
    Stier86 vindt dit leuk.
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ja hoe staat je vrouw erin? Twijfelt zij net zo hard of wil ze echt per se eerst een (koop)huis?
     
  9. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Kinderwagen in de berging beneden of in de auto en dan je kind dragen in een draagzak naar de kinderwagen toe.
    Boodschappen gewoon bestellen en laten thuis bezorgen tot in je keuken. Dan gaat het prima.
     
  10. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    #30 Strandbal, 20 mei 2018
    Laatst bewerkt: 20 mei 2018
    Wij wonen 4 hoog in een flat van 70m2 zonder lift en maar 2 slaapkamers. We hebben 2 kinderen.
    Een huis met tuin zou fijner zijn, met mooi weer moeten we echt naar buiten voor de kinderen. We kunnen niet de tuindeur open doen en ze lekker in een tuin laten spelen
    Maar het gaat allemaal prima.
    Ze komen verder niks te kort. Een extra slaapkamer missen we wel.
    Als wij onze kinderwens moesten uitstellen ivm onze woning dan had dat nog een paar jaar kunnen duren.
    Er wonen hier allemaal gezinnen met kinderen in de flat.
     
  11. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Waarom willen jullie kopen? Om groter en dus praktischer te wonen of omdat je wilt kopen? Als het eerste het geval is dan kun je ook kijken of je een eengezinswoning kunt huren. En dan kan kopen altijd nog.

    Toen onze dochter op komst was verhuisden we van een 3-kamer appartement naar een woonhuis dat we via de woningbouw huren (wel vrije sector) als overbrugging omdat we toen niet konden kopen. Nu is ze bijna 2 en hebben we ons eerste huis gekocht.

    Ik zou dus kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn en zeker niet mijn kinderwens er voor uit stellen.
     
  12. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Oh heerlijk :( Met de eerste woonde we op drie hoog maar dan in een FR appartement dus hoge plafonds dus zeg maar ook 4 hoog. Kwamen we er na de bevalling achter dat we de kinderwagen niet in de hal beneden konden laten staan dus ik moest voor ieder wisse wasje twee keer op en neer lopen naar boven ... net na een heftige bevalling eindigend in keizersnede ... toen vervloekte ik wel ff alles :D
     
  13. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Overigens verhuisden wij niet omdat het niet praktisch zou zijn om daar met een kind te wonen maar omdat we in een nogal drukke flat woonden met veel studenten en werkende jongeren. Heel gezellig al die feestjes, maar niet met een baby.
     
  14. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Haha heel herkenbaar. Mijn vrouw ziet overal beren op de weg en zal niet zo snel iets aangaan zonder dat ze weet hoe iets gaat zijn.. dat is dus nogal lastig ;) laatst zei ze wel dat ze het wat meer voor zich kan zien nu maar dat komt waarschijnlijk ook doordat we deze week waarschijnlijk tante worden dus dan wordt het voor haar ook wat meer inzichtelijk :)
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  15. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Ja, daar sta ik ook wel voor open. Eerst een andere woning huren en daarna pas een keer kopen. Ik wil ook niet perse kopen hoor, maar mijn vrouw wil liever in 1x goed verhuizen zegmaar dan dat het in etappes gaat. Begrijp ik wel, maar soms moet je er toch iets anders naar gaan kijken en mogelijkheden zien.
     
    Stier86 vindt dit leuk.
  16. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Ze wil het liefst in 1x goed verhuizen ja. Komt ook wel doordat ze autisme heeft en bij het idee van verhuizen al in de stress schiet ;) maar het is bij haar vaak wel zo dat ze het veel erger maakt dan hoe het in werkelijkheid ervaren wordt. Echt die beren op de weg.. dus ik probeer haar ook vaak wel een beetje te laten inzien dat het heus wel mee valt en dat soms niet alles te plannen is en gaat zoals je wil.
     
  17. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Dubbel
     
  18. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Ik snap dat dat het voor haar best lastig kan maken. Heeft ze iemand, buiten jou, waar ze zoiets stressvols als een verhuizing mee kan bespreken? En die haar kan helpen met het plannen eh het overzicht behouden? Alle stappen op een rij zetten en dit opdelen in behapbare blokken. Zoiets?
     
  19. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Wij hebben een huis gekocht toen dochter 10 mnd was. Konden er in kort voor haar 1e verjaardag in. Werkte bijde ( man fulltime en ik was partime gaan werken na krijgen kind en bijde vaste baan)
    Geen schulden en wel spaargeld Zaten in klein flat met weinig vaste lasten dus hadden redelijk kunnen sparen. We hadden 1 slaapkamer en grote woonkamer. hebben woonkamer toen gesplitst met muurtje en hop extra slaapkamer gecreëerd . Al snel werd het toch te krap. We kochten een rijtjes huis a 150.000 op inkomen van man. Zou niet op 2 inkomens kopen.
    Kort na intrekken huis bleek ik weer zwanger Ze verschillen 20 mnd onze kindjes. Juiste timing van want had nooit gepast in de flat

    Nog steeds tevreden over deze beslissing. Wonen er nog steeds met veel plezier . Huren zijn absurd hoog. Met ons inkomen zouden we vrije sector moeten huren. Das boven de 710 euro pm. Meeste vrije sector begint hier met 850 euro. Onze hypotheek is nu 350 euro netto. Das toch flink verschil en je lost meteen af en dus investering voor de toekomst.

    Ik zou mijn wens niet uitstellen. Wie weet duurt zwanger worden wat langer, kunt toch ook bijde in gang zetten. Vraag hypotheek adviseur wat je nu zou kunnen lenen en ga kijken of je een huis kunt vinden. Wij waren 22 en 26 toen we kochten
     
  20. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Lijkt me zonde. De huur die ts meer kwijt is aan een groter huis kan ts beter sparen.

    Edit; sparen om te kopen, bedoel ik dan dus :)
     

Deel Deze Pagina