Eerste kindje meerdere vragen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Nancydierengek, 21 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Hoi ik ben zwanger van mijn eerste kindje.
    Nou komen er ineens heel veel vragen in mij op en dingen waar ik over na zit te denken.
    Misschien hier mensen die mij tips kunnen geven of info enz enz...
    :oops: ;)

    1.
    In een pas geboren baby bedje wat hebben jullie daar in liggen?
    Ik weet een kussen mag niet. Een deken mag wel geloof ik maar dan goed aan de zijkanten instoppen? Of een slaapzakken? Hebben jullie daar tips over of hoe is jullie baby bedje veilig ingericht? En heeft je kindje zelf dan een pyama aan of alleen een rompertje?

    2.
    Ik wil borstvoeding gaan geven als dat gaat. Maar als dat niet gaat dan word het flesvoeding.
    Welke drinkflessen zijn het beste geschikt? Ik weet staat natuurlijk op de verpakking vanaf 0 jaar. Maar zijn er flesjes die jullie aan zouden raden? Ik las ooit ergens dat er ook flesjes zijn die je op ze kop kan houden zonder dat die lekt.

    3.
    Draagzak lijkt mij super handig om te hebben. Wat is jullie ervaring hiermee?
    Blijft je kindje er goed en comfortabel in hangen? Mag je deze al gebruiken als het kindje er net is. Of is dat leeftijd gebonden om te mogen gebruiken? Welke draagzak is misschien een aanrader?

    4.
    Kinderwagen. Ik zie veel wagens die bv een combinatie wagen is. Dus 4in een. Lijkt mij ook super handig. Zijn er wagens die jullie mij aanraden die niet de hooftprijs kosten? Zie soms wagens voorbij komen van 900/1000 euro.

    5.
    Wie weet er nog een leuke winkel of online winkel waar je leuke en handige baby spullen kan kopen? En wat natuurlijk niet al te duur is.

    6.
    Heb en jullie verder nog tips wat echt handig is om zeker te kopen of te hebben voor je kindje er is?

    Sorry voor deze vragen zee.
    Maar is allemaal nieuw voor ons en vind het gewoon fijn om het van andere ervaren moeders te horen hoe en wat.
    ;)
    Bedankt vast!
     
  2. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Waar je je 's nachts allemaal niet druk over kan maken he!

    1. Wieg: matrasje, beschermer, hoeslaken, lakentje met katoenen dekentje.
    Het bedje opmaken leert de kraamzprg je wel. Is niet ingewikkeld, zoek maar een filmpje op YouTube.
    De meeste kinderen beginnen onder een dekentje, zonder pyjama of slaapzak. Ze hebben in het begin toch zachte kleertjes aan.

    2. Flessen zijn heel persoonlijk, afhankelijk van je kindje. Schaf er eentje aan, en kijk of je kindje die pakt als de borstvoeding niet lukt. Ik gebruik avent.

    3. Dragen. Is heel fijn, zeker in het begin. Je hebt draagzakken en draagdoeken. Een doek knoop je en is geschikt voor alle leeftijden. Eem draagzak is voor een periode (babydragers, peuterdragers). Er zijn ook newborn dragers en sommige dragers zijn heel lang te gebruiken (tula free to grow bijvoorbeeld). Let wel goed op dat je kindje ergonomisch zit. Zeker geen babyborn nemen! Google maar eens op 'ergonomisch dragen' dan gaat er een wereld voor je open.

    4. Een combi wagen is zeker handig! Handigste is om naar een winkel te van en er verschillende uit te proberen. Wat vind je belangrijk? Klein inklappen, wandelen op bospaadjes, dat je er een tweede kindje bij kan zetten? Het hoeft zeker geen 1000€ te kosten. Op marktplaats staan er ook veel te koop

    5. Winkels: babydump, babypark en de grote vestigingen van prenatal hebben veel keuze en daar kan je ook kinderwagens testen en advies vragen.

    6. Tips? Koop niet te veel. Als je iets mist is het zo bij gekocht
    Verkoopsters willen verkopen, heus niet alles wat handig is, is nodig.
    (Slaap nog wat bij want je gaat het missen)
     
    Miles vindt dit leuk.
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    1. Lakentje, dekentje. Slaapzak vanaf een maand of vier.

    2. Hier dr. Brown maar dan wel de oude met blauw binnenwerk. De nieuwe gingen allemaal lekken.

    3. Draagdoek alleen ervaring mee, kan vanaf dag 1.

    4. Destijds de Joolz Geo nieuw gekocht en vier jaar later nog steeds blij mee.

    5. Ik ga graag kijken bij Babypark en dan koop ik het daar of online ergens anders. Koop ook steeds meer op marktplaats. Dingen van Koeka, Baby's only en Stokke zijn dan gauw minder dan de helft van de nieuwprijs en echt mooi.

    6. De Stokke Tripptrapp. Hier nu twee aan tafel en worden intensief gebruikt. Babybadje vind ik echt een onding. We hebben de Stokke flexibath eigenlijk alleen voor de kraamzorg. Eerste tijd mee onder de douche en al gauw gewoon even dompelen in het grote bad.
     
  4. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    1. Zoals gitaartje al aangeeft en de kraamzorg helpt je ook met het bedje opmaken.
    Je kan het zo duur maken als je wilt!
    Prenatal heeft fijne dekentjes voor €10,- en je hebt ook het merk koeka en baby’s Only die gaan vanaf €40,-.
    De eerste weken sliep mijn zoontje in zijn kleding want dat was toch zacht.

    2. Flesjes zijn heel persoonlijk wij hadden er 2 staan 1 van avent en 1 van difrax.
    Helaas werkte beide niet voor ons dus toen de dr brown fles gekocht en die werkte wel.
    Daarna pas 3 flessen erbij gekocht.

    3. Precies zoals gitaartje aangeeft verdiep je er maar eens in.
    Zorg voor een ergonomische draagzak en stokke en babyBorn zijn dat niet.
    Op Facebook is er een groep draagpraat 2.0 waar veel info enz voorbij komt.

    4. Wij hadden de mutsy evo gekocht 4 jaar geleden en die kon ik nu ook weer gebruiken maar heb hem aan een vriendin gegeven dus nu weer een nieuwe niet duur. €680,- met alles erop en eraan.
    Je kan naar Babypark gaan en daar wat kinderwagens proberen zodat jezelf weet welke jullie fijn vinden.
    En natuurlijk is er marktplaats waar vaak mooie wagens worden aangeboden voor €300,-

    5. Prenatal en babydump zijn kwa spulletjes voor de baby niet prijzig.
    Hema, zeeman en de wibra hebben ook wel vaak hoeslakens, monddoekjes, slaapzakjes, en lakentjes enz wat ook niet prijzig is.

    6. Inderdaad koop niet teveel en maak een lijstje voor jezelf wat je nodig hebt.
    * Eetstoel kan ook bij de Ikea voor €15,- en is ook goed.
    * Hydrofiele doeken van de Hema vind ik persoonlijk zacht en niet duur.
    * Mocht je toch flesvoeding geven dan zijn voedingstorens (Hema, zeeman) erg handig want dan staat de voeding al klaar.
    Heb vaak in de nacht het aantal schepjes staan tellen en vergat het dan waardoor ik de poeder weg kon gooien.
    * rompers Hema en de bio katoen van de zeeman zijn fijn en niet duur.
    Wij hadden ze alleen met korte mouwen want dat gepriegel met lange mouwen vond ik niks.
     
  5. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    1. Bedje kort opgemaakt met laken en dekentje. 2 weken na de geboorte nooit meer gebruikt want kind boemelde door het hele bedje en dus maar overgegaan op slaapzakken..

    2. Flessen is even uitproberen. Uiteindelijk bij de brede fles van dr brown gebleven ( Kruidvat spenen passen er ook op) wel bij elkaar zo ongeveer 80 euro kwijt aan het uitproberen verschillende flessen en spenen...

    3. Draagzak geen ervaring mee.

    4. Heb een mutsy transporter met maxicosi (en nieuwe kinderwagenbak) overgekocht van een collega.
    Kostte me 125 ipv die leuke hippe dingen van 1000 euro. Ding heeft zijn taak prima volbracht.

    5. Heb zo ongeveer alles bij bol.com gekocht wel in de gaten houden dat het ergens anders niet goedkoper is.
    1x met man bij babydump of zoiets gekeken en we zijn gillend weggerend...
    Zgan babybadje met standaard via mp gekocht voor 5 euro en een gloednieuwe bopita box voor 35 euro.
    En ook een babybedje.

    6. Kinderstoelen : eerst een Ikea stoeltje. Paste hij prachtig in en later een stokke via mp. Nu is hij 4,5 jaar en
    zit liever op een gewone stoel. Dus blij dat ik er maar 25 euro voor heb betaald.
    Luieremmer gewoon een simpele en vieze luiers meteen weggooien of verwijderen uit de babykamer. Ik
    slaap zelf ook niet naast de wc.
    Aankleedkussenhoezen was ik al gauw flauw van,zodra je bij jongentjes de luier afdoet beginnen ze te
    plassen (altijd doekje erop leggen!) dus ik legde hydrofielluiers erop.

    En ja, je koopt toch te veel of niet nuttige zooi maar dat hoort erbij en iedereen die voor het eerst zwanger doet het ( dat is de charme er ook van :p)

    Fijne zwangerschap!
     
  6. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
     
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh en wat ik nooit heb aangeschaft en ook nooit nodig had:
    - luieremmer; ik gebruik altijd geparfumeerde luierzakjes. die doe ik dicht en er kunnen best een paar plasluiers in. Poepluiers gooi ik direct weg in de kliko.
    - een babybadje. Vanaf dag 1 nemen we hem gewoon mee in ons grote bad en nu gaat hij mee onder de douche (hij zit zelfstandig)
     
  8. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    1.
    Molton en hoeslaken om het matras. Laken en dekentje, kort opmaken. Slaapzak zijn we gaan gebruiken toen zoontje het bed door schoof, week of 5 zoiets al.
    Op YouTube staan zat filmpjes over hoe je het bedje opmaakt en anders leert de kraamzorg het je.

    2.
    Hier begonnen met dr. Brown, toen Difrax en toen avent. Ik zou gewoon 1 flesje kopen en als dat bevalt koop je er meer. Bol.com levert haast 24/7 dus die is zo in huis.

    3.
    Geen ervaring mee nog, we willen nu een tula free to grow aanschaffen.

    4.
    Wij hadden een nieuwe Mutsy Evo gekocht, met regenhoezen en voetenzak voor zo’n €900,-
    (Staat nu te koop omdat we een tweeling krijgen. ;) )

    5.
    Prenatal heeft dure merken en eigen merk. Babydump ook. Kleertjes van zeeman en Hema zijn ook prima.
    Er zit op zich weinig gebruiksverschil in een deken van bijvoorbeeld Koeka of een van Hema. Alleen autostoel en kinderwagen zou ik niet op bezuinigen. Die gebruik je waarschijnlijk vrij veel dus die moeten veilig en praktisch zijn.

    6.
    Niet besparen op hydrofiele luiers, die zijn onmisbaar.
    Het meeste is zo gekocht als je het nodig hebt. Houd de lijst aan van je vk of kraamzorg en stuur in de kraamweek iedereen voor je op pad ;)
     
  9. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

     
  10. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Alle vraagjes zijn al uitgebreid beantwoord, ik ga enkel nog een beetje aanvullen wat betreft het dragen :)

    Zoals al eerder gezegd, kan je kiezen tussen een draagdoek en een draagzak. De meeste draagzakken kunnen niet onmiddellijk na de geboorte, je kindje moet er een bepaalde broeksmaat voor hebben. Bij de meeste dragers is dat toch al gauw 62 of zelfs 68. Een tula free to grow bvb last vanaf maat 56, maar voor de meeste kindjes is dat dus niet onmiddellijk na de geboorte.
    Bij een draagzak moet je vooral opletten dat hij ergonomisch is. Dat betekent dat je kindje er in kikkerstand in zit (beentjes wijd en knietjes hoger dan het kontje) en dat het rugpand niet verhard is. Bekende ergonomische dragers zijn de tula, manduca, ergobaby, ..
    Niet ergonomisch zijn dragers van babybjorn (behalve de allerlaatste nieuwe versie), stokke, chicco, ...
    Om te weten welke drager het best bij jullie past, doe je best eens een pasconsult, dan kan je een heel aantal dragers passen.

    Bij een doek heb je nog de keuze tussen een rekbare doek en een geweven doek.
    Het voordeel van een rekbare doek is dat je hem volledig kan knopen vooraleer je je kindje erin stopt. Wel is zo’n rekbare doek erg warm (want drie lagen stof) en begint het snel zwaar te dragen als je kindje zwaarder wordt.
    Een geweven doek moet je knopen terwijl je je kindje vasthoudt, dat lijkt even eng, maar valt best wel mee. Om te leren knopen kan je best een consult nemen bij een draagconsulent. Een geweven doek kan je veel langer gebruiken, en biedt veel meer mogelijkheden qua knopen.

    Veel succes met jullie eerste kindje!
     
  11. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Riverdale87 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  12. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Graag gedaan! En waar je je wel niet druk over kan maken :D wordt alleen maar erger hoor :p
    Mocht je nog de fles gaan geven: geen flessenwarmer kopen! Mijn kind ging van 0 naar meteen krijsen als hij honger had ( wat nou hongersignalen???) dus een kwartier wachten geen optie...
    Magnetron net zo snel ( in ons geval een beabib expresso)
     
    Nancydierengek vindt dit leuk.
  13. Appeltje22

    Appeltje22 Niet meer actief

     
  14. Nan87

    Nan87 Actief lid

    21 nov 2015
    444
    502
    93
    1.
    In een pas geboren baby bedje wat hebben jullie daar in liggen?

    En baby XD. O wat flauw, wij hebben een cosleeper geen knuffels alleen een dekentje en een lakentje. De kraam gaat helpen met opmaken dus maak je geen zorgen. Na een week of 3 gingen we over op slaapzakken want de kleinste maat was nog wel erg groot.

    2.
    Ik wil borstvoeding gaan geven als dat gaat.

    Wij gebruiken uit duurzaamheidsoverweing glasflessen van dr brown (met een siliconen hoes, mn peuter smijt ermee en dat gaat prima). Hebben best het een ena nder moeten proberen voor deze goed was gekeurd dus zou zeker niet te veel aanschaffen en eerst kijken waar het kind goed op reageerd. Ik gaf overigens alleen kleine beetjes gekolfde melk en verder borstvoeding de meeste flessen 'liepen te snel' waardoor ze zich verslikte en veel moest spugen.

    3.
    Draagzak lijkt mij super handig om te hebben. Wat is jullie ervaring hiermee?

    Dikke fan van draagzakken maar laat de modelletjes bij de prenatal alsjeblieft liggen:) Deze zijn vaak niet ergonomisch en niet fijn voor jezelf of je kleintje. Als je rond googled kom je vaak wel op de juiste sites (VonvaVoom, dragenenzo.nl, mamanova), je kunt de shop eigenaren vaak ook makkelijk even een berichtje sturen. Als je een winkel in de buurt hebt zeker even gaan passen is het fijnst.

    4.
    Kinderwagen. Ik zie veel wagens die bv een combinatie wagen is.

    Tweedehands kun je echt mooie wagens aanschaffen voor een flink deel minder!

    5.
    Wie weet er nog een leuke winkel of online winkel waar je leuke en handige baby spullen kan kopen? En wat natuurlijk niet al te duur is.

    Opnieuw: Tweedehands, duurzaam en vaak hele mooie spulletjes. Wij zitten een beetje op het 'natuurlijk' ouderschap, het voordeel daarvan is dat je weinig spulletjes nodig hebt :)

    6.
    Heb en jullie verder nog tips wat echt handig is om zeker te kopen of te hebben voor je kindje er is?

    Een goede draagzak vind ik echt handig, en een cosleeper/wiegje op je eigen kamer. Scheelt heel wat nachtelijke tripjes.
     

Deel Deze Pagina