hoe weet je dat je kind lactose intolerantie heeft?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif78, 7 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Nav mijn eerdere topic over het poep-gedrag van je dreumes maak ik me toch een beetje zorgen of ons zoontje geen lactose intolerantie heeft of iets dergelijks. Hij lijkt geen buikpijn te hebben maar heeft altijd dunne ontlasting of breiig, maar nooit vast. En dat eigenlijk bij elke luierwissel, ca 4/5 keer per dag. Het is ook 'vieze" poep, stinkt heel erg. Hij is verder niet winderig.
    Ik geef hem nauwelijks suiker in zowel tussendoortjes als drinken niet, max 1 of 2 keer per dag diksap of dun aangelengde roosvicee. Dus daar kan het ook niet van komen lijkt mij? Hij eet gewoon met de pot mee.

    Aan de moeders met kindjes met lactose intolerantie: hoe ben je er achter gekomen? Welke symptomen heeft je kind? En wat kan je er aan doen?

    Ik wil binnenkort misschien toch eens naar de huisarts met hem, want het lijkt me niet normaal. En met zelf googlen schiet je ook niet op. Nu he ik dit weer gevonden waar ik wel wat in herken maar het kan natuurlijk van alles zijn, of niets...??
     
  2. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    als je kindje lactose-intolerant is, dan zal de poep er meestal als volgt uit zien: waterdun, groen en schuimig.
    Hier een kindje die t had....gelukkig is ie er na bijna een jaar overheen gegroeid!
    Was een lange nasleep van het Rota-virus.

    Je kunt het ook makkelijk zelf testen door gewoon lactose te vermijden. Als het dat is, dan zul je snel de ontlasting zien veranderen.
     
  3. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Het is hier niet waterdun, maar gewoon erg dun/ breiig, maar niet dat t langs de beentjes loopt. Ook niet groen, maar het stinkt vaak wel enorm scherp.
    En schuimig...? Hoe ziet dat eruit??
    Ik heb ook weleens gedacht om de melk te laten staan. Geldt ook voor yoghurt en karnemelk he? Maar ze moeten toch calcium binnenkrijgen? Na hoeveel tijd zag je verschil? En hoe zorg je ervoor dat ie toch calcium binnenkrijgt?
     
  4. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik heb m al die tijd Nutrilon Soya gegeven, dus hij kreeg genoeg aan voedingsstoffen binnen.

    t geld idd ook voor karnemelk enzo.
    Wat betreft kazen mag je dan weer wel harde kazen maar geen smeerkaas.
    Verder heb je bij de Jumbo echte koemelk zonder lactose.
    Daar hebben ze ook yoghurt van.
    Lactose intolerantie - Assortiment Minusl lactosevrij koemelkproducten - Zuivelproducten voor mensen met een lactose intolerantie

    Ik merkte eigenlijk vrij snel effect.
    Maar echt vast is de ontlasting hier ook nooit hoor, altijd wel wat dunner.
    Maar meestal maar 1 a 2 poepluiers op een dag.
    Toen hij dus nog wel reageerde op lactose, was t op een gegeven moment zo, dat als hij de fles kreeg liep t er van onder weer uit.
     
  5. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Wij hebben geen Jumbo in de buurt :x maar misschien verkopen ze het ook bij de grotere supermarkten??
    Bedankt voor de tip! ik ga het denk ik toch eens een week uitproberen? Zou je dan al verschil moeten merken? Hier namelijk ook, zodra hij wat drinkt dan poept hij direct. Maar dat gaat de hele dag door hoor. Nu geven we wel 3x per dag melk bij de maaltijden... dus dat wil wel.
    Lactose schijnt ook vaak in andere produkten te zitten he? Maar goed, ik zou al wat moeten merken als ik alleen de melkprodukten weglaat? Ik ga het gewoon eens doen denk ik...
     
  6. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    op de site staat een lijst welke supermarkten ze t verkopen.
    Bij sommige fillialen van albert heijn verkopen ze ook de melk.

    Misschien anders toch wat minder melk laten drinken, teveel is natuurlijk ook niet goed.

    Op de meeste verpakkingen staat waar lactose inzit, je moet opletten of de producten zoas bijv boter of brood op waterbasis zitten. En mocht je potjes voeding gebruiken, daar staat t gewoon op vermeld als t er inzit.
    En binnen een week zou je t wel moeten merken hoor.

    Je kunt natuurlijk ook soyaproducten gebruiken, maar sommige kindjes kunnen daar ook allergisch voor zijn.
    En teveel schijnt ook niet goed te zijn.
    Ook heb je nog rijstmelk.
     
  7. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ik geef maar ca 300cc melkprodukten per dag maar dus wel verspreid over de dag.
    Zit in soya melk ook geen lactose? Die verkopen ze namelijk in de supermarkt waar ik vaak kom! En dan dus ook een week de halvarine en bijvoorbeeld kaas op brood laten staan? Ik vind het t proberen waard. Nog meer dingen die ik moet laten staan???
     
  8. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    in soya melk zit idd geen lactose.....
    Halvarine hoef je niet te laten staan, mits t op waterbasis is.
    Staat bij de ingredienten op t etiketje.
    Harde kazen mag wel, geen smeerkaas. Maar ik gaf uit voorzorg t helemaal niet.

    En 300cc dat is niet veel nee;)

    Ik moest t toen een maandlang testen, maar toen was Tim nog geen 3mnd en volledig op flesvoeding.
    Maar als je t nu bijv een maand zou doen en je merkt echt verschil, dan na een maand weer over op de normale melk etc, raakt ie dan weer aan de diarree dan weet je genoeg.

    Ik zal eens kijken of ik op de pc nog een lijst heb staan met producten die wel gewoon mogen.....

    Maar nogmaals, kijk op de etiketten of t op waterbasis is en niet op melkbasis, dan zit je altijd safe
     
  9. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Bedankt voor je tips!
    Ik heb ondertussen ook op peuterdiarree gegoogled.
    Ik herken wel alles zoals de vele poepluiers, soms met onverteerde etensresten en slijm. 's nachts geen poepluiers en verder een goed gezond en levendig kind die goed groeit.
    Als tips geven ze:
    Niet meer dan 1 liter vocht ( onze zoon drinkt vaak wel meer)
    Geen vruchtensappen geven ( dit doen we alleen al nauwelijks, hooguit 1 keer per dag)
    Genoeg vezels ( geven we ook al, roggebrood en ruim fruit)
    Genoeg vet ( kan wel wat meer, we geven geen volle melkprodukten en zijn ook matig met vet tijdens de bereiding van het eten.
    Verschillende sites adviseren eerst dit 2 weken te proberen dan zou je verbetering moeten zien. Nu zal dit bij ons niet een enorme verandering zijn, hooguit wat meer vet en het minder drinken aanbieden.

    Ik denk dat ik dit eerst ga proberen. Is wat minder heftig dan aan de lactosevrije produkten. Die kan ik daarna eventueel proberen.
    Ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina