"Eisen" van ouders in voeding in de kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 28 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.513
    8.364
    113
    Ik dacht dat smeerkaas vooral niet zo fantastisch was vanwege de zouten? (Buiten dat het gewoon ontzettend smerig is, maar dat is natuurlijk persoonlijk. :roflmao:)

    De meeste supermarkt kaas is overigens ook niet heel veel ‘kaas aan’.

    Alles met mate is volgens mij nog steeds het beste. Tenzij het om een allergie/intolerantie gaat natuurlijk.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.513
    8.364
    113
    Ik vind vooral verwachten dat een gastouder/leidster bv. stad en land afreist voor aangepast voedsel, alles zelf bakt met enkel specifieke producten, zelf een boomgaard aanlegt en schapen houdt ed onrealistisch. Vragen of een kind ipv siroop of sap water of thee kan krijgen of bv. fruit ipv een koekje vind ik echt niet heel gek en ook prima te realiseren.
     
    Eefje00, Vulpen en Cornflake vinden dit leuk.
  3. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.258
    5.210
    113
    Het bevat ongeveer evenveel zout als gewone belegen kaas, dat valt mee. En ik heb de smeltzouten opgezocht en dat zijn verschillende fosfaten, volgens het voedingscentrum worden deze veelvuldig gebruikt, ze kunnen ook toegevoegd zijn aan bloem (zelfrijzend bakmeel enzo. Ik was nieuwsgierig en vond er inderdaad hier en daar wat terug in dat soort bakproducten.).

    Als kind vond ik smeerkaas altijd heerlijk, maar ik heb nu liever normale kaas.

    Wij kopen van de supermarkt meestal belegen Beemster, dat vind ik wel een prima kaas en heeft ook geen gekke ingredienten trouwens. En bij opzoeken blijkt deze vegetarisch te zijn, dat wist ik niet (vegetarisch stremsel gebruiken ze dan). Speciale kazen of oude kazen koop ik liever bij de kaaswinkel, hoewel lidl ook wel wat aardige geitenkazen enzo heeft.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Water ipv sap is prima.
    Geen koekje maar fruit lijkt op zich ook de moeite niet. Maar peuters zien wel van elkaar. Dan ga je bv met zn allen koekjes bakken en dan eet je het gezellig samen op, en dan krijgt 1 peuter alleen fruit en die mag toekijken hoe andere kinderen dan de lekkere koekjes opeten.
    De ouders zitten vervolgens niet met een boos kind, want die zien het s avonds pas weer.
    En alles meegeven naar huis om daar op te eten vertik ik, het hoort bij de activiteit om er nog eentje even samen op te eten.

    In mijn huisregels staan dit soort zaken al: " regelmatig bakken of koken we wat met de kinderen.
    Maar als een kind een paar maanden oud is bedenken ouders ineens dat ze daar tegen zijn. Die denken vaak niet echt in de toekomst en zijn daar nog niet mee bezig als zij hun baby brengen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.513
    8.364
    113
    Zodra ze kunnen bakken, ben ik daar ook niet op tegen, maar voor een baby vind ik het gewoon niet nodig, zeker niet structureel.
     
    tuc vindt dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nee ik ook niet idd.
     
  7. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    793
    816
    93
    Vrouw
    Nee maar ik denk dat baby’s sowieso beetje uitgezonderd zijn toch? Want toen ze babies waren was het wel zo dat ik aangaf wanneer ze flessen kregen en bijv fruit hapjes mee gaf (en als ze dat goed aten zei ik: nou ze hebben alles wel geprobeerd ze mogen mee met wat jullie qua fruit blenderen :roflmao: / halve banaan geven / stukjes aardbeien serveren. En qua koekjes etc was dat hier altijd alleen een cracker rijstwafel of soepstengel. Pas vanaf 2 bakken ze hier wel eens, hebben ze thema lunch of diner of krijgen ze een biscuitje.


    ik vind het dus best sneu als een kind geen koekje mag opeten wat hij heeft gebakken als het NIET om een allergie gaat. Want in dat geval kan je het uitleggen want je word er ziek van.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.513
    8.364
    113
    Hier dus op de babygroep al.

    Qua allergie was het mijn dochter die de juffen corrigeerde. :roflmao:
     
    Cornflake vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Baby's zijn hier ook uitgezonderd. Juist tot 1 jaar nemen ouders alles zelf mee. Tot 1,5 vraag ik alles wat ik aan speciale dingen wil doen eerst aan ouders.
     
    evaleana en Cornflake vinden dit leuk.
  10. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    793
    816
    93
    Vrouw
    Ja dat is in elk geval herkenbaar van mijn ervaring met opvang van 3 kinderen…
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    512
    835
    93
    Vrouw
    Als ik een opvang zou hebben zou ik heel duidelijk aangeven waarin ik wel en niet mee ga. Voor mij zou dit betekenen dat ik rekening hou met allergieën en geen varkensvlees. Heeft een ouder andere wensen, dan is er vast een andere opvang die bij ze past. En bakjes mee laten geven zou ik ook teveel gedoe vinden.
     
  12. Jess93

    Jess93 Fanatiek lid

    9 sep 2014
    2.832
    2.107
    113
    Vrouw
    Houten
    Ik snap zeker wel wat je bedoeld! Deels ben ik het daarmee eens. Persoonlijk zie ik dat echter met name op die manier als ouders juist heel streng zijn in de opvoeding: geen suiker, geen zout, geen bewerkte producten. Meer in de categorie: mijn kind mag niet vies worden zeg maar. Van mij mogen juist alle regels minder (dus ook omtrent voeding) & je kind zelf ook de goede dingen laten kiezen, leren dat nou niet iedereen eenmaal altijd hetzelfde krijgt, ze leren door middel van vallen en opstaan. Zelf vind ik dat alles behalve betutteling, wat meer loslaten.

    Het gaat mij er met name om dat je met zo'n streng beleid niet ervoor zorgt dat het voor iedereen passend is. Je kan een jochie wat 15u per week sport gewoon niet hetzelfde te eten geven op een dag als een kind dat 0 uur sport. Dat zou niet goed en gezond zijn & laat dit soort beleidsdoelen nou juist erom gaan dat het erom gaat dat het wél gezond is voor ieder kind. Wat voor de 1 gezond is (qua hoeveelheid vet en koolhydraten), is dat voor een ander niet. Ik vind dus dat ze de plank gewoon misslaan hiermee. De sportdietist die langs was geweest na zijn training om een informatieve presentatie te geven gaf bijvoorbeeld aan dat het goed is om voor een training chocolademelk te drinken, nou dat zou geen school goedkeuren! Ik snap hierin dus niet dat ze die verantwoordelijkheid van voeding niet gewoon bij de ouders laten (waar het in mijn optiek hoort, als ouder blijf je eindverantwoordelijk voor je kind en zijn/haar gezondheid).
     
    Cornflake vindt dit leuk.
  13. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    512
    835
    93
    Vrouw
    Dan kun je toch ook een opvang zoeken die standaard het beleid heeft dat aansluit bij jouw wensen? Ik vind het bijzonder om te zeggen "ik vind dat daar wel rekening mee gehouden kan worden". Zulke vragen kun je stellen als je je kind aanmeldt voor de opvang. Niet achteraf verwachten dat een opvang het beleid aanpast, omdat jij vindt dat het anders zou moeten.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.513
    8.364
    113
    #174 NiekeKris, 30 nov 2023
    Laatst bewerkt: 30 nov 2023
    Misschien heb ik die vragen vooraf wel gesteld? Niet tot in details een antwoord geeist, misschien had ik dat moeten doen. Hun en onze definitie van ‘gezond’ was duidelijk heel anders. En zeggen dat ik wil dat ze hun beleid aanpassen is onzin, ik verwachtte dat ze mijn babydochter water (wat toch uit de kraan komt, makkelijker kan niet…) gaven ipv siroop en het koekje wat ik meegaf ipv wat zij in huis hadden. Wat de andere kinderen kregen dat is iets tussen de opvang en de andere ouders, daar bemoei ik me niet mee. Ik verwachtte dus géén aangepast beleid en ook geen extreem gekke tijdrovende dingen (in mijn ogen dan). En bij de intake hebben we heel wat vragen gesteld, naast voeding bv. ook over rekening houden met bepaalde zaken. Soms is de praktijk toch anders dan het antwoord tijdens een rondleiding. Daarin is een KDV niet de enige plek.

    En zakken snoep als traktatie op een babygroep, daar heb ik niet naar gevraagd inderdaad, ik had niet bedacht dat anderen dat normaal vonden. Nu kreeg ze dat mee naar huis, dus ook geen vreselijk probleem oid. Moeilijk doen over water ipv siroop ed vind ik wel raar.

    Na anderhalf jaar zijn we verhuisd ennis ze van opvang gewisseld. Op de nieuwe opvang was dit alles gelukkig helemaal geen ding (al was ze toen dus 1,5 en vond ik het ook minder een ding ;) maar daar hadden ze niet eens siroop in huis, volgens mij ;)). :thumup:
     
  15. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Psz is tegenwoordig geen 2 uur meer maar 2 dagdelen van 4 uur per keer ivm vve
     
  16. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Gelukkig maar anders had ik geen werk meer ;) gelukkig zijn er veel m3nsen die wel opvang afnemen. En heb ik heel veel kinderen die blij zijn dat ze een paar keer per week bij mij mogen zijn
     
  17. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Ik vind dat de kinderopvang hier 1 lijn in moet trekken. Wat ouders thuis willen doen moeten ze daar doen. Dat is op de opvang gewoon niet haalbaar.
    Ik heb een paar kinderen in de groep waar we wel wat mee doen maar dat is ook medisch.
    Ik werk bij een hele grote organisatie en die heeft een heel duidelijk voedingsbeleid.
     
  18. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    Mijn kinderen zijn 8 en 17, toen was alles nog anders. Zoon is met 3.5 jaar gestopt want de bedragen gingen opeens idioot omhoog. En ik vond meer dan 100 euro per maand veel te gortig voor 2x 2 uurtjes zonder buitenspelen en knutselen want daar hadden ze geen tijd voor.... 2x 4 uur zouden ze hier dus niet gaan, ook omdat ik niet werk en we het dus zelf moeten bepalen obv man zijn zzp inkomsten. Maar ik ben goddank uitgebaard dus hoef die keuze niet meer te maken :p
     
  19. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.385
    12.070
    113
    Vrouw
    Ja dat, mijn jongste vind een banaan erg fijn. Snel op:thumup:
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.466
    2.301
    113
    Ik vind persoonlijk dat je dat niet van een kinderdagverblijf Of een gastouder kunt vragen. Dat soort dingen zijn makkelijk thuis te doen als je maar één kind hebt maar ga er zelf maar eens aan staan om 4 of 5 kinderen onder je hoede te hebben en dan dit allemaal te onthouden en in goede banen te leiden.
    Als je heel specifiek bent wat betreft voeding dan vind ik dat je beter een oppas aan huis kan regelen
     

Deel Deze Pagina