38 weken zwanger en blauwe plekken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Loena12, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loena12

    Loena12 Lid

    31 jul 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

    Ik ben 38 weken zwanger en constateerde gister ineens een MEGA grote blauwe plek op de achterkant van mijn bovenbeen. Ook op andere plekken op mijn been, zitten blauwe plekken. Ik kan mijn niet herinneren dat ik me zo hard heb gestoten, want de plek is echt niet om aan te zien.. Misschien heeft het niets met mijn zwangerschap te maken en ben ik gewoon een enorme kluns, maar heeft iemand hier ervaring mee?

    Groetjes!
     
  2. saartje1982

    saartje1982 Fanatiek lid

    2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik zou even de vk bellen en bloeddruk en urine laten controleren. Volgens mij kan bij zwangerschapsvergiftiging ((pre-)eclampsie en HELLP-syndroom) de bloedstolling verstoord zijn. Ik wil je niet bang maken hoor :), maar voor de zekerheid zou ik het even laten checken.
     
  3. Loena12

    Loena12 Lid

    31 jul 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben al bekend met hoge bloeddruk, dus ga het zeker even vragen straks...
     
  4. Jingle

    Jingle Fanatiek lid

    14 nov 2008
    1.198
    234
    63
    11-05-12 mirena laten verwijderen
    Bij het HELLP syndroom kan je inderdaad lage bloedplaatjes krijgen en heb je dus meer blauwe plekken (bloedinkjes) dan normaal. Wat zei de VK?
     
  5. butterfly0511

    butterfly0511 Fanatiek lid

    7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Ik heb het ook gehad tijdens mijn zwangerschap, alleen was het bij mij zo rond de 14 wkn. Verschillende keren bloed laten prikken maar gelukkig niks geks eruit gekomen. Ze verdwenen weer en zijn daarna niet meer terug gekomen. En ik had ze ook vooral op bovenbenen en bijna in mijn liezen dus ook plekken die je niet stoot zonder het te weten.
    Succes, ben benieuwd
     
  6. Dansdocent

    Dansdocent Actief lid

    6 mrt 2012
    140
    0
    0
    Haarlem
    Meteen je bloed laten controleren. Ook ik wil je niet bang maken maar ik heb zelf een chronische ITP wat betekend een tekort aan bloedplaatjes waardoor je bloed niet stolt. In je zwangerschap kan zeker in combinatie met een hoge bloeddruk een te kort aan bloedplaatjes optreden.. Dit zou erg gevaarlijk voor zowel jou als de baby kunnen zijn..

    En als je bloed laat prikken laat je dan niet afschepen met een wachttijd voor de uitslag. Na het prikken moeten ze binnen een uur het aantal bloedplaatjes vast stellen anders is het bloed niet vers genoeg dus na een uur hebben ze sws de uitslag!

    Nogmaals wil je absoluut niet bang maken, maar uit m'n eigen ervaring weet ik hoe plotseling dit op kan treden. Ik heb zelf als ik lage waardes heb ook altijd blauwe plekken op m'n benen, nergens anders.. Ook heb ik geen andere klachten ondanks dat mijn waardes soms levensbedreigend laag zijn..

    Dus even laten prikken dan weet je waar je aan toe bent! Mochten ze wel laag zijn, maak je geen zorgen.. Ze zijn er ruim op tijd bij en kunnen er van alles aan doen.
     
  7. Loena12

    Loena12 Lid

    31 jul 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vk was niet onder de indruk. Moet het wel in de gaten houden als er meer plekken bij komen.. Geen bloed geprikt dus en in de gaten houden dan maar.
     
  8. Dansdocent

    Dansdocent Actief lid

    6 mrt 2012
    140
    0
    0
    Haarlem
    Wat een rare reactie.. Je zou denken dat ze het zekere voor het onzekere nemen.. Mijn tip hou het echt goed in de gaten.. Ook of je bloedneuzen krijgt of erg bloedend tandvlees..
    Zijn trouwens allemaal symptomen die ik ook nog nooit gehad heb.. Ik heb bij hele extreem slechte waardes ook alleen kleine blauwe plekjes op m'n benen.. Dan weet ik meteen hoe ver het is..
     
  9. Max78

    Max78 Bekend lid

    16 apr 2010
    577
    0
    0
    Ik heb ook veel meer blauwe plekken dan anders. Precies wat je zegt, ik kan me meestal helemaal niet herinneren dat ik me heb gestoten... Ik had het bij mijn vorige zwangerschap eigenlijk ook. Bloedneuzen heb ik ook soms. Denk niet dat het bij mij iets ernstigs is, geen problemen met bloedstolling na mijn bevalling en ik heb een super lage bloeddruk. Zal het ook wel even noemen bij de volgende controle.
     
  10. Dansdocent

    Dansdocent Actief lid

    6 mrt 2012
    140
    0
    0
    Haarlem
    Je hoeft echt geen hoge bloeddruk te hebben voor lage bloedplaatjes.. Ik reageer een beetje paniekerig, maar ik heb het meegemaakt (alleen dus niet in zwangerschap) en het is echt belangrijk om het goed in de gaten te houden..

    Als je namelijk zelf lage waardes hebt kan het kindje dit
    ook hebben.. Als dat zo is en ze gebruiken bij de bevalling een vacuüm pomp dan is de kans op een hersenbloeding bij de baby een stuk groter bijvoorbeeld.. En het is zo gecontroleerd.. 1 buisje bloed geven en binnen een uur weten ze het..

    Ik was jaren in de veronderstelling dat ik me vast wel gestoten zou hebben en als professioneel danseres heb je nou eenmaal
    Blauwe plekken.. Totdat ik voor iets heel anders bloed liet prikken en 3 uur later met spoed op de eerste hulp lag.. Ivm niet meetbaar aantal bloedplaatjes..

    Kleine moeite om het even te laten controleren :) en als het goed is weet je meteen dat je je geen zorgen hoeft te maken!
     

Deel Deze Pagina