Hoi allemaal, Zijn hier dames die de epi-no gebruikt hebben om het perineum wat te versoepelen/rekken en wat was jullie ervaring met de bevalling erna? Bij mijn eerste bevalling kreeg ik te horen dat alles bij mij erg smal is, en mijn perineum wilde absoluut niet rekken tijdens het persen (toen dacht ik: waarom heb ik nou geen perineum massage gedaan??). Toen de hartslag van ons zoontje na een tijdje onwijs omlaag ging is hij er met vacuum en grote knip snel uitgehaald. Gelukkig helemaal goed geheeld en ook geen trauma oid aan over gehouden, maar vind het nu toch een fijn idee om me zoveel mogelijk voor te bereiden. Volgens mijn arts is er uit een recent onderzoek naar voren gekomen dat geen positieve uitwerking heeft (maar ook niet negatief) en is de tweede bevalling sowieso makkelijker/rekt het perineum beter, maar het zou me toch vertrouwen geven als ik in elk geval zelf wat heb gedaan. Ik zie een Epi-No in prinicpe meer zitten dan perineum massage doen zelf. Dus nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik heb geen ervaring met de Epi-No, maar wel met perineummassage. Bij mijn eerste zwangerschap heeft mijn man trouw gemasseerd en nu ook om de dag vanaf 35 weken (dus zijn nu al 4 weken bezig). Of het helpt weet ik natuurlijk niet! Het is niet bewezen en je weet niet hoe het resultaat zou zijn als je het niet gedaan had, maar ik vind het inderdaad een fijn idee om in de illusie te verkeren dat ik me heb voorbereid Een perineummassage is geen pretje! Maar dat is oefenen met de Epi-No wellicht ook niet ...
Bij de eerste gedaan, de EPI-no. In totaal 55 min geperst, maar zonder kleerscheuren er van af gekomen. Dochter was 3,5kg. De tweede heb ik het niet gebruikt, omdat ik ergens bang was dat ik het misschien teveel zou oprekken. Uiteindelijk is zoonlief geboren in 3x persen (4,3kg) en heb er 2 hechtingen aan overgehouden. Viel me nog best mee met zo'n grote baby.
Bedankt voor je reactie! En hoe waren je bevallingen? Ja ik voelde me zo stom dat ik het niet gedaan had bij de eerste toen het niet wilde rekken, dat gevoel wil ik nu gewoon voorkomen. Ook al is het resultaat misschien hetzelfde .
Wow dat valt zeker mee! Mijn zoontje was 3.3 kg dus hoop dat zijn zusje niet veel groter is . Ga je nu de epi-no weer gebruiken? Op zich hoopgevend dat jij de tweede er zo snel uit hebt gekregen zonder epi-no gebruik of perineum massage.
Ik heb nog geen half uur geperst en had 3 kleine hechtingen voor de 'mooiigheid' En ben nu in afwachting van m'n tweede bevalling, dus op die ervaring moet je nog even wachten Ik merk wel verschil met 4 weken geleden. Toen deed het erg veel pijn. Nu merk ik dat mijn perineum al veel meer druk aan kan zonder dat het echt zeer doet.
Denk dat ik hem nu niet ga gebruiken. Heb hem sowieso al niet meer in huis (verkocht). Denk dat ik wel massage ga proberen.
Hier zowel de epi-no als dagelijks perineum-massage (van manlief) toegepast vanaf week 34 dacht ik. Bevallen met zeven minuten persen en geen scheur, knip of hechting. Maar ik heb wel ook altijd paardgereden en daardoor sterke bekkenbodemspieren die ik goed kon ontspannen.
Bij de eerste bevalling 2,5u geperst, toen ik zwanger was van de 2e het met de vk over de epi No gehad, zij gaf aan dat een 2e bevalling zowieso beter gaat omdat de weg al gemaakt is en vond het dus niet nodig de epi No aan te schaffen. En inderdaad, 3x persen hooguit en mijn dochter was er!!