Ik ben 31 weken zwanger en me aan het 'inlezen' over de manieren van bevallen. Nu lees ik over badbevallingen echt voor 95% positieve verhalen... Maar wie heeft er hier ervaring mee? Ik kan eventueel het bad op de babykamer kwijt denk ik... Een andere ruimte zal lastig worden gezien de grootte van zo'n bad. En hoe vul je zoiets en houd je dit op temperatuur? Ik heb de VK gebeld om te vragen of ze dit überhaupt begeleiden en ik geloof dat de mogelijkheid er wel is, maar de VK wilde het gaan bespreken bij de volgende controle over 2 weken.. Dus in de tussentijd ben ik erg benieuwd naar de ervaringen.
Ik ben morgen ook 31 weken en heb al vanaf het begin gezegt dat ik een badbevalling wil....(als het mogelijk is natuurlijk) Het schijnt naar wat ik heb gelezen en gezien op youtube een soepele overgang te zijn voor je kindje van water naar water.... Ook lijkt het me een (beetje) pijnstillend en relaxed gevoel geven... Ik kijk er echt heel erg naar uit Mijn VK juichen het juist heel erg toe, waarom geen idee (nog). Heb donderdag mijn afspraak over de bevalling. Een kennis van mij is in bad bevallen en vond het heerlijk zei ze. (zover bevallen heerlijk is natuurlijk) Als ik eerder beval als jij laat ik het zeker even weten
Ik heb gekeken naar een bad bevalling en heb spijt dat ik het niet gedaan heb... al was het uiteindelijk ook niet mogelijk geweest aangezien ik snel bevallen ben met 40 weken en 5 dagen en er uiteindelijk maar in 11 min persen en het iedee hebben dat ik net begonnen was... maar toch.. ik wil bij mn evt 2e wel in een bad bevallen wand de overgang van water naar lucht vind ik erg mooi om te zien! verder heb je juffrouw ooievaar? die verhuurt dit soort baden en zit ook een grote zak omheen vanwege de bacterie enz.. en een pomp om hem leeg te halen en zelf gewoon vullen met een tuinslang en er zit een verwarming in de luxe baden miss ff google
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mijn nicht wilde ook graag in bad bevallen. Nou ik geloof dat ze er max. 5 min. in heeft gelegen want ze vond het helemaal niet fijn. Terwijl ze het normaal heerlijk vind om in bad te gaan. Ik denk dat je niet vantevoren weet of je het prettig vind om in bad te bevallen maar als je er een hebt staan kan je altijd nog kiezen wat je doet
Ik ben drie maanden geleden in bad bevallen (van mijn eerste kindje), en ik heb maar een advies: DOEN. Ik vond het geweldig en heel ontspannend. Ik ben niet uitgescheurd of geknipt en ik zou zo volgende week weer willen bevallen (in bad)! Ik had het Aqua Born bad van de waterooievaar ( Welkom bij WaterOoievaar - Comfortabel Bevallen in Water! ). Je vult het met een lange vulslang (volgens mij is die 10m lang) vanaf de kraan. Je leegt hem met dezelfde slang en een dompelpomp (zit allemaal in het pakket). Het water koelt bijna niet af door de hele dikke randen. Ik heb er voor ik ging bevallen een keer een uur of vijf in gezeten voor de tv, en het water koelde niet voelbaar af. Er zit ook een deksel bij, dan blijft het water helemaal op temperatuur (voor wanneer je nog niet, of even niet in bad zit). Het is, wat bevallen in water betreft, denk ik heel belangrijk om onderscheid te maken tussen de fase van de ontsluitingsweeen en de fase van de persweeen. Bij mij was het bad niet op tijd vol om de ontsluitingsweeen in bad op te kunnen vangen (het ging zo snel), maar ik ken me goed voorstellen dat ik dat ook helemaal niet prettig had gevonden in bad. Ik had zo veel pijn, ik wilde alleen maar op mijn zij liggen met een kussen tussen mijn benen en een beetje grommen . Persweeen zijn zo anders, die doen geen pijn en ik vond het toen echt heerlijk om in bad te gaan. Zoveel ontspanning dat water.. Ik heb heel relaxt 1,5 uur geperst (alles ging goed, dus ik mocht rustig aan doen). Ik zat op een handdoek, bijna rechtop, tegen de rand geleund en ik kon zelf alles zien. Heel langzaam kon ik het hoofdje verder zien komen en uiteindelijk heb ik mijn kindje zelf aangepakt en op mijn buik gelegd. Ik hoop dat ik nog een keer in bad kan bevallen, ik zou dan proberen om het bad veel eerder te gaan vullen en de ontsluitingsweeen ook in bad op te vangen, maar mocht ik dat niet prettig vinden bad zou ik zeker wel weer in bad stappen zodra ik zou mogen gaan persen. Het boek hypnobirthing is ook een aanrader in combinatie met het in bad bevallen trouwens. Als je nog meer wilt weten, vraag maar raak
@ Bloembloem: Dankjewel voor je verhaal!! Mijn gevoel zegt ook doen. Bij elk pijntje die ik heb spring ik in bad of ga ik onder de douche. (hoofdpijn, buikpijn, spierpijn e.d) Ik hou van de warmte. Wel wilde ik graag weten waar jullie het bad hadden opgezet? Had je ook een bed of bank of iets dergelijks in dezelfde kamer staan?
Bij mij stond het bad in de huiskamer, naast de bank. Ook hadden we een bed in de kamer (dat moet ook), vaak wil de vk dat de placenta buiten het bad geboren wordt, zodat ze kan zien of je nog bloed verliest etc. Als je dan helemaal de trap op moet .. Lijkt mij niet prettig na de bevalling. Het bad boven kan natuurlijk ook, als je maar een wc en een bed op dezelfde verdieping hebt. Ik heb voor beneden gekozen omdat dat ook pastte en dat veiliger is wanneer er uets niet goed gaat en je naar het zkh moet, dan hoef je de trap niet meer af.
Ik ben ook in bad bevallen en vond het een super ervaring!! Bij ons stond het bad ook in de woonkamer, bij mij begonnen zaterdags de weeën en ben uiteindelijk op maandagochtend bevallen. Zondagmiddag heb ik het bad opgezet en vol laten lopen om er al even in te kunnen, na gebruik heb ik het deksel er op gedaan en de volgende dag, maandagochtend rond 7 uur toen de vk mijn vliezen gebroken had ging ik weer in bad. Het bad was zo'n 5 graden afgekoeld, maar met wat emmers gloeiend heet water erbij was het zo weer op temperatuur. Het opvangen van de weeën in bad vond ik echt enorm prettig! Rond 9 uur mocht ik gaan persen en mijn zoontje was er om 9:35, het enige nadeel bij mij was dat mijn zoontje zijn navelstreng om zijn nek had en zijn handje naast zijn hoofd, hierdoor moest de navelstreng onder water al doorgeknipt worden en moest ik zijn lijfje er gelijk achteraan uit persen, voor de vk was dit wel stressvol, ikzelf heb dat niet persé zo ervaren. Doordat mijn zoontje even zonder zuurstof gezeten heeft heeft hij wel een moeilijke start gehad met niet al te ideale apgar scores. Ik ben wel wat uitgescheurd (wat wil je ook met een handje naast het hoofd) maar ik hoefde ook niet gehecht te worden, allemaal dankzij het water. Houdt ook wel rekening met het feit als er iets niet loopt of gaat zoals het hoort in je zwangerschap of tijdens de bevalling, dan is de kans groot dat je badbevalling toch niet door kan gaan. Ondanks alles zal ik zeker ook van een 2e kindje in bad willen bevallen! Wat ik ook zelf wel vond is dat ze aangeven dat het water 37 graden moet zijn qua temperatuur, maar voor mij was dit te laag en het water haalde toen niet het scherpe randje van de pijn af, toen het wat warmer was gebeurde dit wel!
Niet met een thuisbevalling, maar een ziekenhuisbevalling in een 'gewoon' bad. Het was echt een geweldige ervaring. Maar dus ff tip: informeer ook naar een evt mogelijkheid in het ziekenhuis mocht je thuisbevalling niet doorgaan! Dan weet je in ieder geval of het daar ook kan.
Bedankt allemaal. Leuk om te lezen. Ik zit er inderdaad ook aan te denken om het dan in de woonkamer op te zetten. Wat voor een bed hebben jullie neergezet? Die moest zeker verhoogd worden? Nou hier nog helemaal niet aan de orde maar zodra we zover zijn dan wil ik er genoeg over weten. Ik hoop dat er meer vrouwen hun badbevallingen willen delen.
Ik heb gewoon mijn eigen bed verhoogd, wij wonen gelijkvloers. Het is volgens mij wel een vereiste om een bed op dezelfde verdieping te hebben ja, de vk wilde ook dat mijn placenta op bed zou komen ivm inschatten van het bloedverlies.
Wauw, bedankt voor alle reacties tot nu toe! Erg fijn om te lezen! Hebben jullie het bad dan al met 37/38 weken in de woonkamer gezet? Als je dan met 42 weken pas bevalt staat er 4 weken een bad in de woonkamer.. Of hebben jullie de laatste 4 weken gewoon geen visite meer uitgenodigd? Ik zat erover te denken om de babykamer te gebruiken om het bad neer te zetten, aangezien die kamer op dat moment toch nog ongebruikt is. Uiteraard staat ons bed dan op dezelfde verdieping. Wij hebben alleen geen wc boven dus dat wordt lastig... Ik heb eigenlijk geen verdere specifieke vragen, maar alle ervaringen blijven welkom dus mama's... als jullie nog meer verhalen willen delen, graag!
Ook 2 keer in bad bevallen, gewoon in ons eigen bad in de badkamer. Is een heel groot hoekbad in een ruime badkamer, dus genoeg ruimte voor de vk enzo. Was 2 keer echt een super ervaring! 1ste keer iets uitgescheurd en een paar hechtingen, 2de keer helemaal niks aan over gehouden. Ben wel beide keren ook pas met de persweeën in bad gaan zitten, voornamelijk ook omdat mijn bevallingen érg snel zijn gegaan. De laatste paar ontsluitingsweeën heb ik zittend onder de douche opgevangen, was ook erg fijn. Placenta is beide keren op bed gekomen. In onze badkamer zit ook een wc en onze slaapkamer grenst aan de badkamer, dus alles was binnen handbereik en dat was wel erg prettig. Zou het iedereen zeker aanraden om het iig uit te proberen!
Ben ook in bad bevallen (in het ZH) en vond het heerlijk! Was erg relax en heb eigenlijk de hele tijd met m'n ogen dicht gelegen. Om 7h30 zijn m'n vliezen gebroken, rond 9h begonnen de krampen en rond 11h begonnen de weeën pijnlijker te worden, dus richting ZH vertrokken. Om 12h30 had ik 4cm ontsluiting, een uurtje later zat ik al aan ong 7cm en ben toen in bad gegaan. 2 uur en 3 persweeën later was onze dochter er! Had enkel een klein scheurtje - meer niet! De nageboorte was idd op bed. Bedenk wel dat je bij een bedbevalling geen epidurale mag; je moet immers in staat zijn uit bad te komen ingeval er een probleem is en je alsnog bv een KS moet hebben. Maar weet nu al dat ze over 5 maanden het bad opnieuw moeten vrijhouden voor mij
Ik ben zodra mijn vliezen waren gebroken in bad gegaan (zh) om de weeen op te vangen, met 3 cm ongeveer. Bij de eerste ook iets van 6 uur in bad weeen opgevangen, wel op bed bevallen (achteraf maar goed ook ivm vacuumverlossing), maar bij de jongste dus wel in bad bevallen. Kon ook niet anders meer, kreeg ineens persweeen, de eerste 3 cm had ik 5 uur over gedaan, dus had niet verwacht 1,5 uur later een kind in mn handen te hebben. Maar het was echt heerlijk. Voor mijn placenta hoefde ik niet uit bad btw. Het bad was wel al leeggelopen en waarschijnlijk hadden ze wel een bakje bij, dat weet ik niet meer.
ik ben in geboorte centrum geweest voor een badbevalling jammer genoeg ben ik alsnog naar het ziekenhuis zelf gemoeten maar ik vond de weeen opvangen een stuk fijner in het wat omdat ik echt op alle mogelijke manieren kon liggen zitten hangen.
Ik weet niet of het echt een vereiste is dat er een wc op dezelfde verdieping is, ik ben zelf niet naar de wc geweest tijdens de bevalling. Als je heel nodig moet kan je lijkt mij ook wel even ergens anders in plassen (dat maakt je op dat moment echt niet uit Bij mij braken de vliezen om 11 uur 's avonds en pas toen hebben we het bad opgezet. Een opblaasbaar is binnen 10 minuten vol, dus dat is goed te doen. Het vol laten lopen duurt wel een uur, dus ik zou zodra je denkt dat de bevalling begint het bad oppompen en vol laten lopen. Ik zou ook van te voren een keer oefenen met opzetten en vol laten lopen, als je vrouw weeën heeft en je moet als man nog uit gaan zoeken hoe dat bad werkt.. dat is niet handig. Bij het bad kan je een speciale hoes bestellen (bij de aquaborn iig), die heb ik bewaard voor de bevalling, zodat het allemaal schoon was. Bij het oefenen heb ik het water gewoon in het bad gedaan, zonder hoes om het bad. Nu ligt het bad op zolder, mocht ik weer zwanger zijn in de toekomst koop ik zo'n nieuwe hoes! Je kunt het bad dus ook prima tweedehands kopen of lenen (als je in de buurt van zaandam woont mag je mijn bad lenen aangezien je je eigen hoes gebruikt. Ik krijg alweer helemaal zin om weer te bevallen hihi.
@ bloembloem: zou je het badje ook niet daarna kunnen gebruiken als zwembadje voor in de tuin? Door de hoes is het badje toch schoon gebleven. En die deksel is dan ook super ideaal.
@violet rose: dat kan ook, maar het bad is wel heel hoog, je zou dan de bovenste rand leeg kunnen laten zodat alleen de zijkanten gevuld zijn, dan kan je heerlijk zwemmen! Gaan wij volgend jaar ook zeker doen, nu zit het weer niet zo mee...