Eten baby 5 maanden lastig in te schatten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door nic2910, 19 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nic2910

    nic2910 Actief lid

    8 feb 2015
    486
    24
    18
    Hi meiden,

    Mijn zoontje is nu 5 maanden en een grote jongen van bijna 8kg en ruim
    70cm. Ik lees hier schema's van andere baby's waardoor ik denk dat ik echt achterloop en hem al veel meer mag geven. Sooooo, help a mom out please :D

    Hij zit nu op dit schema (hij komt opeens weer voor nachtvoeding dus die tijd verschilt vaak):

    Ergens tussen 04:00/06:00: 90+3 (vaak helft op)
    10:00: papfles
    14:00: 180+6
    16:00: groente hapje
    18:00: papfles
    22:00/22:30: 180+6

    We geven de papfles expres niet voor het slapen gaan, hij wordt er enorm druk en wakker van ipv slaperig. Soms valt de nachtvoeding weg en dan zit hij op 4 flessen overdag.

    Wat zou hij mogen op dit moment wat ik nog niet geef?

    Alvast bedankt voor het meedenken :)
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan fruit geven. Dat is het enige extra. En verder zou ik de dag 'officieel' vroeger laten starten dan 10u.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    als hij tussen 4.00 en 6.00 uur een fles drinkt zou ik hem om 8.00 uur wakker maken om zn "ontbijt" te drinken (een fles dus) dan het schema zo verder opbouwen, want hij eet wel op gekke tijden vind ik.

    dus ik zou ongeveer hier naar toe gaan:

    8.00 uur fles
    12.00 uur fles
    16.00 uur fles
    18.00 uur groenten
    20.00 uur fles

    Dan zou ik hem laten slapen tot hij wakker wordt en dan de nachtvoeding geven.
    Ik zou de tijden overdag niet van de nachtvoeding af laten hangen, maar vaste tijden aanbieden, zo komt er ook makkelijker een ritme in als er meer vaste voeding bij komt.

    In mijn voorbeeld pak ik 8.00 uur, maar kan ook 7.00 uur zijn, dan krijg je dit:
    7.00 uur fles
    11.00 uur fles
    15.00 uur fles
    18.00 uur groenten
    19.00/20.00 uur fles
     
  4. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Brood mag hij ook al. Geef het ook vanaf 5 maanden al.
    Hier beginnen we de dag om 9.00 en dat gaat prima met alle hapjes en flesjes.
    Om12 krijgt hij dan zijn broodje en flesje.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    brood met 5 maanden zou ik echt niet doen. Fruit en groenten is al heel veel op die leeftijd.
    Voor 6 maanden zijn enkele hapjes voldoende.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Trek vooral je eigen plan!
    Mijn zoon was ook een beer en die kreeg tot bijna 6 maanden gewoon alleen
    borstvoeding. Daar deed ie het prima op.
    Dus nee, je loopt niet achter, je mag met bijvoeding ook wachten tot 6 maanden.
    Er is dus geen enkele haast om je schema uit te breiden.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Stond gewoon in het foldertje van het cb/voedingscentrum...inprincipe mocht alles gewoon aangeboden worden om te proberen. Zo ook brood.
    Hoeveel hapjes je dan wilt aanbieden of hoeveel je baby wil moet iedereen voor zichzelf maar bepalen.
    Met 5 maanden heeft mijn zoontje drie stukjes brood gegeten...wilde daarna niet meer en op dit moment eet hij op hongerige dagen een hele boterham.
    Ik denk dat elk kindje zijn of haar eigen tempo heeft...zo ook met hapjes. De 1 eet niet meer dan 3 hapjes met 5 maanden en de ander eet al 10 of meer hapjes...
    It's all good ;)
     
  8. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tot 6 maanden mag je groente en fruit geven, maar het hoeft niet. Officieel hoor je tot 6 maanden ook echt maar een paar hapjes te geven.

    Je loopt dus niet echter, maar je mag wel fruit geven.
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #9 Zoe123, 19 aug 2017
    Laatst bewerkt: 19 aug 2017
    Ik lees op hun pagina echt een heuleboel dingen waarvan ik denk mhhhh
    Smakkende geluidjes en het eten uit je mond kijken? Hebben ze soms bezoek van Nutricia gehad?
    En waarom per se beginnen met geprakte hapjes? Rapley werkte hier prima.
     
    Jackie87 en tuc vinden dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    nou niet echt. Elk maag darm stelsel is nl ongeveer hetzelfde bij elke baby en dat kan met 5 maanden nog niet fatsoenlijk brood verdragen. Nog niet eens grote hoeveelheden groenten en fruit.
    Het advies is heel lang 6 maanden geweest voor uberhaupt bijvoeding, alleen de nl cb's komen sinds een poos met een zelfverzonnen advies dat alles ineens mag. Het WHO advies is nog steeds 6 maanden. En ja sommige baby's kunnen best vanaf 4 of 5 maanden wat hapjes fruit of groente, maar brood is echt heel onverstandig.
     
  11. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik geloof niet zo in het hele boze Nutricia verhaal (tenzij ze nu ook in het brood zitten), maar kijk liever naar mijn eigen kindje.
    Brood stond op de lijst; geprobeerd.
    Wij pureerde alles op het begin, behalve het brood...ging hier ook prima.
     
  12. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Who zegt ook pas te beginnen met 6 maanden en daar lezen de meeste toch ook overheen.
    Iedereen leeft dan dus volgens de 'zelfverzonnen' regels van het cb....
    WHO is prima....staan top dingen op de site en interessante onderzoeken, maar het zijn richtlijnen...net als de adviezen van het cb.
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Cb advies mbt flesvoeding komt rechtstreeks van hun pak af. Bij dat gewicht hoor je 5x 180/6 te geven, geef je dat niet? Dan moet je dat per direct doen.
    En zo ook idd bijvoeding. "Advies" van nutricia is vrijwel gelijk aan het advies van het cb.
     
    tuc vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Daar leest niet iedereen overheen hoor. Ik ken genoeg mensen die dat volgen. Het onderzoek wat de WHO doet is wel wat meer dan een "richtlijn".
     
  15. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    En hier zijn ook genoeg mensen die wel starten met 4 maanden omdat ze daarin geloven en andere starten met 6 maanden.
    Weer een andere moeder geeft 3 hapjes op een dag en een ander geeft er meer.....maar moet er echt constant een discussie ontstaan over waar we onze info vandaan halen en wat 'goed' en 'fout' is?
    Dat is namelijk een oneindige dooddoener.
     
  16. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Nog nooit gehoord hier dat een bepaalde hoeveelheid gehaald moet worden.
    Als een kindje goed groeit doe je het goed met welke hoeveelheid dan ook.
    Enige wat ze vragen is wat hij krijgt en of er nog vragen zijn.
    Werkelijk nog nooit gehoord dat hij ergens mee moet beginnen, een bepaalde hoeveelheid moet krijgen oid.
    Ze zijn juist erg van het overlaten aan de baby zelf.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind het een dooddoener om voor elke beslissing maar te roepen dat elke baby/kind anders is en een moeder op haar gevoel het beste voor haar kind doet.
    Sommige dingen kun je prima op gevoel doen, maar voor sommige dingen moet je gewoon wat onderzoek doen om te weten of je het goede doet. Een folder van het cb lezen noem ik dan geen onderzoek doen.

    En waarom er nu over gediscussierd moet worden: omdat jij iemand anders adviseerd om haar baby met 5 maanden al brood te geven. Er is gewoon genoeg onderzoek dat uitwijst dat granen met 5 maanden nog niet goed zijn, dus vind ik (en nog wat anderen) het belangrijk om daarop te wijzen.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  18. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Zoals ik maanden geleden zei, toen de discussie over wanneer te beginnen met oefenhapjes ontstond, ik volg de adviezen die ik krijg van het cb zolang ik me er goed bij voel.
    Dat jij daarin niet gelooft is je goed recht, mij zul je daarover niet horen.
    Maar mijn advies zal dus altijd neerkomen op de dingen die ik zelf als advies heb gekregen (van cb, voedingscentrum enz) en waar ik me goed bij voel.

    Het is echt zo onnodig om dan iemand zijn doen en laten te bestempelen als 'fout'
    Er zijn hier meerdere die daar een handje van hebben en dat vind ik jammer...
    Je kunt altijd reageren met wat er volgens jouw zienswijze juist is, maar laten we elkaar aub niet constant aanspreken vanwege een andere visie.
     
  19. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het is grotendeels afhankelijk van het cb, maar ik heb een discussie gehad met cb-arts. Mijn zoon volgde netjes zijn eigen lijn in gewicht en lengte en dronk pas een paar dagen 120/4. Hij had reflux en dat was bekend.
    Toch vertelde, nou bijna eiste, ze dat ik naar 180/6 moest gaan. En dit bleef ze herhalen ondanks mijn uitleg over de reflux van mijn zoon en het feit dat hij pas net 120/4 dronk.

    Net als het feit dat ik bij 4 maanden moest beginnen met bijvoeding. Terwijl er niet, althans niet op dat moment en volgens mij nog steeds niet, bewezen is dat het beter is om met 4 maanden te beginnen. Ja er zijn voorstanders van de 4 maanden grens, net als de 6 maanden grens. Het enige wat die onderzoeken zeggen is dat je juist niet voor 4 maanden/17 weken moet beginnen. En toch moest ik met 4 maanden beginnen.

    En ik vroeg niets over fv en bijvoeding, omdat het goed ging en ik mijn eigen plan al had getrokken. Dus geen onzekere moeder of vragende moeder.
    Maar goed mijn oudste zou ook geen ass kunnen hebben omdat zijn taalontwikkeling normaal verliep o_O
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hij krijgt nu groente, als je ergens in de ochtend nog plek hebt kun je wat fruit geven. Paar hapjes is echt voldoende. En na verloop van tijd merk je dat het wat meer wordt, als fruit en groente dan goed gaan, kun je starten met brood. Ik zou niet nu al met brood starten, gezien z'n leeftijd maar ook omdat hij nog geen feuit keijgt nu. Eerst groente, fruit, dan granen.
     

Deel Deze Pagina