Eten/ontbijt 2 jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rizzoli, 27 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Waar ontbijten jullie 2 jarige mee?

    Onze dochter ontbijt met 2 boterhammen en tussen de middag weer 2 boterhammen. Ze eet het brood meestal zonder de korst. Helaas lust ze alleen chocopasta. We hebben al van alles geprobeerd, maar ze eet echt niks anders.

    Is 4 boterhammen en dan zeker met chocopasta niet te veel? Tussendoor eet ze nog fruit en savonds een beetje warm eten.
    Snoep krijgt ze nooit, af en toe een koekje of ijsje.
     
  2. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ik vind het heel veel ja.. maar mijn dochters mogen maar 1-2x per week chocopasta of ander zoet beleg op brood.
    Het niet lusten geloof ik niet, als jij weet dat je chocopasta kan krijgen ‘lust’ je natuurlijk ineens ook een hoop niet meer, want chocopasta is veel lekkerder.

    Ik zou gewoon een poosje helemaal geen chocopasta meer geven, even afkicken.

    Hier ontbijten ze met havermoutpap, yoghurt met granola, brood, omelet of havermoutpannenkoeken.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  3. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.414
    4.736
    113
    Ik vind het te veel. Hier eten ze 1x in de week chocopasta of hagelslag. En de meesten doen volgens mij 1 boterham zoet en de ander hartig. Dus dan zou het nog te veel zijn. Ik zou geen chocopasta meer geven en andere dingen aanbieden. En ook de korstjes laten eten.

    Ontbijt is hier vaak:
    Yoghurt met granola en fruit
    Havermoutpap
    Crackers
    (Geroosterde) boterham
    Pannenkoekjes (havermout of banaan-ei)
     
  4. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    O ik lees even mee!

    Mijn zoontje van bijna 2 mag van ons in de ochtend zelf beleg kiezen, hij kiest vaak voor pindakaas of chocopasta(2 boterhammen). In de middag kiesen wij, dit is vaak hartig beleg in ieder geval geen chocopasta of pindakaas mee.

    Ik voel me er niet heel goed bij omdat ik denk dat hij misschien toch te veel suikers zo binnen krijgt, pap vind hij ook lekker dus dat maak ik ook nog wel eens in de ochtend voor hem ipv die 2 boterhammen met chocopasta.

    Trouwens als hij zegt het andere beleg niet te willen in de middag maar chocopasta dan heeft hij gewoon pech, hij kan eten wat hij krijgt en anders maar niets.
     
  5. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Ik vind elke dag 4 boterhammen met chocopasta eerlijk gezegd ook wel veel. Ik heb met onze dochter afgesproken dat ze hagelslag en chocopasta alleen in het weekend mag. Die afspraak gaat heel goed. Doordeweeks eet ze zuivelspread, kaas, worst, jam, appelstroop, humus, avocado, kipfilet of vegetarische smeerworst. Vooral de vegetarische smeerworst en de kipfilet zijn een hit. Een gekookt ei gaat er meestal ook goed in.

    Misschien kun je eens iets maken als havermout met wat fruit (diepvriesframbozen, banaan) en een beetje kaneel er door, eimuffins met groente er in, pannekoekjes van banaan en havermout etc.
     
  6. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Ik zou eens gezonde jam proberen. Zonder stukjes ;).
    Chocopasta is niet gezond maar kaas en vleeswaren ook niet (zelfs slechter) dus als je daar uit moet kiezen kan je dus ook voor chocopasta kiezen vind ik.

    Eventueel zelf chocopasta maken of eens in de natuurwinkel kijken voor andere chocopasta.
    https://www.eatpurelove.nl/recepten/zelf-chocoladepasta-maken-diy-nutella/
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook teveel. Hier kenden ze met 2 jaar nog niet eens chocopasta, waarom ben je het gaan aanbieden en niet andere gezonde opties? Als ze niet beter weten zullen ze het ook niet missen ;). En anders maar gewoon een beetje boter erop. Fruit erop wel eens geprobeerd?
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik ben het eens met tuttebella en madeliefje. Ik vind elke dag 4 boterhammen met chocopasta veel te veel.
    En heel eerlijk: dat ze helemaal niks anders lust dat geloof ik echt niet.
    Overigens kregen ze hier met 2 jaar om die reden geen hagelslag of chocopasta, zodat ze eerst een gezonde basis leggen.
    Maar ik zou idd ook de chocopasta helemaal niet meer in huis halen: kies maar wat anders en anders alleen boter. Dat moet je ook geen weekje doen, maar echt lang volhouden tot ze tenminste 2 of 3 alternatieven lust.

    En meer varieren met eten dan enkel maar brood. Hier wordt als vervanger o.a. gegeten: soep, omelet, gebakken of gekookt ei, wraps, havermoutpannenkoekjes, groente cupcakes enz.
     
  9. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    maar in het begin at ze toch ook niet alleen chocopasta op brood? of heb je dit altijd al gegeven?
    ik zou toch ander beleg blijven aanbieden
    als ik altijd chocopasta krijg lust ik ook ineens de rest niet meer ;)
    4x chocopasta elke dag vind ik ook echt te veel en ik ben niet zo moeilijk met eten maar variatie vind ik wel belangrijk
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Onze knul at 1 boterham, hij kreeg een feest boterham, een boterham in 4 stukken en overal wat anders op, kaas of 20+ smeerkaas, ei, jam of wat anders.

    Ik zou geen 2 boterhammen geven met chocopasta. Zeker niet als de korstjes niet op gaan. Niet de korstjes op geen ander eten. Wel de korstjes op nog een boterham , cracker , peperkoek of wat dan ook
     
  11. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik herken het wel hoor. Mijn dochter eet in de ochtend 1 boterham en in de middag 2, voornamelijk met jam of appelstroop (zonder toegevoegde suikers). Ook ei gaat er hier wel in. Ik weet dat ze soms ook hartig zou moeten eten maar ik krijg 't echt niet bij haar naar binnen en om eerlijk te zijn vind ik het de strijd niet waard...
     
    AvdY en Roanna vinden dit leuk.
  12. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik koop af en toe een pot pasta of pak hagelslag. en op is op en dan koop ik het weer een tijdje niet. Maar ik heb dan ook drie dochters die zelf het brood smeren. En ik geen controleur wil zijn wat ze meenemen naar school. Mijn jongste is 2,5 en krijgt ook wel eens chocopasta. Maar ik vraag hem ook meestal niets en doe gewoon wat op de boterham. Dat kan ook zijn alleen een beetje roomboter. Verder eten we jonge kaas, kipfilet, fricandeau, met tomaat en sla, van zonnatura de groente spread. Maar ook wel eens, net zo slecht denk ik als chocopasta, alle soorten worst.
    We ontbijten ook met verschillende soorten pap.
    Mijn idee over niet de strijd willen aangaan wat betreft eten. Ooit ben je er zelf mee begonnen. Door een strijd te voeren dat je kind toch maar wat binnen moet krijgen, dan maar chocopasta, zo gaat het toch? Als je dat los kunt laten ook nu nog, Dan komt dat eten meestal vanzelf wel weer. Zelfde als met de korsten. Als bord leeg is kan je nog een boterham krijgen. Ik bewaar de de korsten zelfs in een bakje en dat is dan het eerste eten wat hij of zij weer krijgt. Dat is misschien ook wel een beetje strijd, maar wel eentje die ik win. Ik ga geen eten weggooien.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier kreeg hij met 2 jaar volgens mij nog geen eens chocopasta en anders hooguit 2 keer per week. Weet niet meer precies wanneer ik daarmee begonnen ben.
    Inmiddels is hij 4 en eet hij wel wat vaker chocopasta, soms elke dag, soms een paar dagen niet, maar hij mag max 1 boterham met chocopasta per dag en als ik vind dat hij het teveel op heeft zeg ik, kies maar wat anders. Maar dat doe ik met alles, ik vind variatie belangrijk. Elke dag een appel steek ik op een gegeven moment ook een stokje voor, kies maar even ander fruit.
    En ik vind 2 jaar ook wel een leeftijd dat je ze kan leren eerst de hele boterham inclusief korstjes op te eten, voordat je een nieuwe boterham krijgt.
    En samen naar de winkel gaan, ander beleg uit laten kiezen. Bijv keuze geven uit een pot pindakaas of appelstroop o.i.d. niet uit het hele schap laten kiezen en dat dan op haar brood doen.
     
  14. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik vind het wel veel. Wij hadden ook een moeilijke eters die nu nog steeds het liefst chocopasta op brood heeft, maar dan heeft ze pech. Toen ze twee was mocht ze dat af en toe wel hoor, maar ze moest ook andere dingen eten. Wat ze wel graag at was yoghurt met muesli (dan de muesli een klein beetje kokend water overheen zodat het niet zo hard is) of Brinta of havermout, allemaal ook met wat fruit erbij. En ik zou haar echt ander broodbeleg laten proeven. Desnoods banaan op brood ofzo. En anders brood zonder beleg en wat rauwkost ernaast?
     
  15. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Het standaardontbijt van onze 3 jarige is Brinta en daarnaast nog 1 broodje met chocopasta.

    Tussen de middag eet ze op het kdv en daar eten ze eerst een boterham met kaas of worst en daarna mogen ze iets zoet kiezen.

    Misschien kan je dat proberen.
    Eerst een broodje hartig en daarna zoet.
    Dat snappen ze snel genoeg.
    Als ze geen broodje met hartig beleg wilt eten krijgt ze verder niks. Gebeurd dus bijna nooit dat ze dat laat staan.

    Ondanks dat ik de moeilijkste niet ben vind ik 4 broodjes met chocopasta ook veel.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  16. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.031
    962
    113
    Vrouw
    Mijn dochters eten in de ochtend 1 boterham met zoet beleg. Net wat we in huis hebben, chocopasta, hagelslag, appelstroop... In de middag is het kaas of pindakaas.
    Wij zelf eten vrij gevarieerd ( avocado met tomaat, eitje, komkommer etc) maar mijn meiden lusten dus niks.
    Ze proeven wel vaak, maar vinden niks lekker.
    Ik compenseer maar qua drinken, ze krijgen alleen water... of thee, maar dat lusten ze ook niet meer...
     
  17. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.031
    962
    113
    Vrouw
    Dat van die korstjes vind ik een goeie, mijn dochter van 3 weigert ze te eten...
     
  18. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.980
    113
    Vrouw
    Hier eet mijn 4 jarige '' morgens 1 boterham of muesli / havermout oid. '' middags eet ze ook 1 boterham. Als ze daarna nog honger heeft mag ze nog een boterham, cracker, beschuitje oid.

    Qua beleg hebben we een weekendmandje. Hier zitten dingen als pasta, hagelslag, speculoos in. Die mag ze dus enkel in het weekend.
    Verder eet ze graag jam, pindakaas, appelatappe, kaas en sandwichspread. Ze is zelf gelukkig heel goed in het afwisselen.
     
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Mijn zoon krijgt als ontbijt een boterham met verschillend beleg en vaak iets erbij (kan variëren van cracker tot wat fruit).
    Ik doe niet moeilijk met zoetbeleg, heb ook geen vast regels daarvoor (zoals leeftijd, of eerst boterham met hartig). Ik varieer gewoon alle soorten beleg en de ene boterham gaat er beter in de andere. Maar dat heeft meestal te maken met of hij trek heeft of niet. Hij krijgt maar 1 boterham omdat hij hem nooit op eet (laat altijd zijn korsten liggen). Zodra hij hem wel helemaal op eet ga ik pas meer geven.
    Verder besteed ik weinig aandacht aan het peutergedrag van niet willen eten. Dus eet hij niet, dan niet. Soms doe ik de boterham even in een zakje en als hij iets wil eten schuif ik eerst dat voor zijn neus.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  20. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als je dochter verder goed op gewicht is zal ze die 4 boterhammen wel nodig hebben.
    Wat je nog kunt doen met het beleg is 1 boterham met chocopasta geven en daarna is de chocopasta op. Een tweejarige trapt daar nog wel in. Ze mag dan voor de tweede boterham kiezen uit worst of kaas, ik noem maar wat. Gewoon voor haar neus zetten, wil ze niet dan niet.
    Even bewaren deed ik ook altijd, een uurtje later wil ze hem vaak dan toch wel.
    Maar ik weet dat het erg lastig kan zijn met een moeilijke eter, je krijgt het er vaak gewoon echt niet in. Maar als ze al 1 boterham opheeft zal ze niet verhongeren als ze haar neus ophaalt voor een tweede.
     

Deel Deze Pagina