Eten/ontbijt 2 jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rizzoli, 27 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Volgens mij is er al genoeg gezegd over 4 boterhammen met chocoladepasta, ik zie de toegevoegde waarde van mijn mening niet.

    Zoon is net 2 en krijgt ‘s ochtends: 1 snee brood met vlees of kaas (uitzondering heel af en toe jam, appelstroop, honing). Of havermoutpannenkoek, Brinta, yoghurt met muesli.
    In de middag 1 snee vlees of kaas en 1 “zoet” (jam, vruchtenhagel, appelstroop, honing, pindakaas, chocoladepasta). Natuurlijk wilt mijn zoon ook graag zoet, maar wij geven hier niet aan toe. Eerste snee brood in de middag is altijd vlees of kaas. Soms krijgt hij als vervanging van 1 snee brood een boeren omelet. Eet hij niet? Prima, zijn keuze.
     
  2. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Hier ook ontbijt met havermoutpap (met appel en banaan en krenten en lijnzaad en nog veel meer). En tussendemiddag warm. ‘S avonds eten we dan nog iets van gebakken ei, boterhammetje’s met worst of kaas en komkommer oid of wrap ofzo. 1x in de week, zaterdag of zondagochtend eten we afbakbroodje met zoet beleg.

    Ik lees wel eens dat uit onderzoek is gebleken dat drukke kinderen en suiker niet bewezen is. Maar man die van ons moet daarna zwemmen of naar de speeltuin want anders is het niet te doen! Vandaar ook maar eens per week en verder ook minimaal koek en limonade.
     
  3. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik vind het veel ja.
    Mijn dochter moet ‘s morgens een boterham kiezen met iets gezonds (kaas, worst, leverpastei, smeerkaas of jam)
    Als ze dit goed heeft gegeten mag ze tussen de middag een boterham met chocopasta of hagelslag.

    N interesseert het niet wat ie op zijn brood heeft als het maar iets is.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik maak hier overigens geen onderscheid tussen zoet en hartig beleg, maar tussen gezond en ongezond.
    Appelstroop is nl zoet en smeerkaas of smeerworst hartig. Maar ik vind appelstroop 100x gezonder door de ijzer e.d. dan smeerkaas en smeerworst.
    Hier mogen best 2 boterhammen met appelstroop gegeten worden, maar niet 2 met smeerworst.

    Pindakaas, fruitpasta (jam zonder suiker), gewone kaas, appelstroop, fruit vallen hier onder gezond beleg.

    Smeerkaas, smeerworst (die 2 heb ik eigenlijk nooit in huis) pasta, hagelslag, speculoos enz onder ongezond.

    Vleeswaren zijn een grijs gebied hier:roflmao:
     
    Oedy, Roanna, Fristi2012 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    We hebben gisteren brood met jam geprobeerd, maar ze spuugt het gewoon uit en weigert te eten.
    Vanmorgen geroosterd brood met jam at ze wel. Ze vroeg echter na 2 geroosterde boterhammen om nog meer eten. Dan kan het toch geen honger meer zijn?

    Ga jullie tips eens goed doornemen qua variatie.

    We zijn nu op vakantie en maandag start ze op de psz. Wil ook niet te veel veranderingen in een kort tijd
     
  6. Koon

    Koon Niet meer actief

    Hier hetzelfde.

    Pindakaas vind ik dan ook nog wel gezond. Door de vetten (kunnen ze beiden wel gebruiken namelijk). Maar ook geen 4 boterhammen met pindakaas.

    Onze dochter is op het moment een hele slechte eter. Brood wil ze bijna niet.
    Eet in de ochtend een cracottes of beschuit.
    Pap in alle vormen, muesli, yoghurt.. madam blieft het niet.
     
  7. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Hier hebben we geen regels voor zoet/hartig gezond/ongezond beleg. Wij zorgen ervoor dat er variatie op tafel staat, maar verder mogen de kinderen gewoon zelf kiezen. Soms heeft mijn zoontje een tijdje dat hij alleen pasta eet. Andere keer kiest hij voor gezondere variant, pindakaas of appelstroop. Mijn dochter eet het liefst jam, maar ook pindakaas of kaas vind ze lekker.

    Zelf eet ik ook het liefst op brood waar ik op dat moment zin in heb; dat is ook niet altijd elke boterham wat anders. waarom zou ik dat wel van mijn kinderen vragen? Eerst hartig, dan zoet heb ik nooit zo goed begrepen... Hartig is (zoals meer al aangeven) vaak echt niet zo gezond ivm zout wat erin zit.

    De rest van de dag krijgen mijn kinderen nauwelijks suikers. We drinken water en eten fruit als tussendoortje. Het zijn ook goede groenteneters. Dus daarom vind ik het geen punt als ze op hun boterham minder gezonde dingen eten.
     
    Tazzy en AvdY vinden dit leuk.
  8. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Mijn dochter van 21 maanden heeft vandaag 3 boterhammen met ontbijt, en 3boterhammen met de lunch op :oops:
    We wisselen het beleg een beetje af, maar kaas en worst eet ze echt niet op brood, wel los. Op brood gaat chocopasta, pindakaas, humus of smeerkaas. Maar als dat eens een dag vier boterhammen met chocopasta zijn, dan is dat ook prima. Ik kan me daar niet druk om maken. Ook de korstjes worden hier niet gegeten. Prima, dan niet :)
    Pick your battles, en als dat in jouw geval gezond beleg is, dan geef je geen chocopasta meer, verhongeren zal ze heus niet, uiteindelijk gaat ze wel brood met gezond beleg eten.
     
  9. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    De oudste eet vaak 1-2 boterhammen (als papa het van te voren klaar maakt) of havermout/banaan pannekoekjes met jam of een banaan en een cracker of smoothie oid. En soms 2 gekookte eieren als ik ze in huis heb.:)
     
  10. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Ze heeft inmiddels ontbeten met een cracker met jam en een met pindakaas!
     
    Adje, Vulpen en tuc vinden dit leuk.
  11. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Fijn dat je iets anders hebt gevonden dan de chocopasta. Maar waarom bied je niet de gezondere keuzes aan? Kaas/worst etc? Je biedt nog steeds alleen zoet aan..

    Hier zijn ze ook dol op ei met avocado.
     
  12. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.713
    3.259
    113
    Kaas en worst lijken mij niet per se gezonder dan jam en pindakaas eigenlijk (gesteld dat het 100% pindakaas is en van die kleine keukenjam)? Wij geven in elk geval nooit kaas thuis - veel te zout.


    Mijn dochter houdt enorm van ontbijten :oops: Ze eet gerust 2 boterhammen (sowieso met stroop, verder jam, pindakaas, cottage cheese of houmous), een kom kwark met fruit en/of pap. En 's middags meestal ook 2 boterhammen.
     
  13. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Ik heb haar kaas en stroop aangeboden, maar ze spuugt het weer uit. Pindakaas zitten dan weer goede vetten in.
     
  14. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Vaak havermout met verschillende twists ( appel&kaneel of kokos & banaan)
    Kwark met noten, fruit en honing
    Cracker of boterham pindakaas of appelstroop.

    Vleeswaren en kaas eigenlijk nooit, is meer voor tussendoortje/ weekend borrel.
    Chocopasta mag hier op de pannenkoek.
     
  15. B3ngel

    B3ngel Actief lid

    2 sep 2013
    433
    161
    43
    NULL
    NULL
    Onze peuter ontbeet altijd met 2 boterhammen en ‘s middags voor zijn middagslaapje at hij pap. Maar omdat wij zelf ‘s ochtends ontbijten met yoghurt en muesli en ‘s middags brood eten, wilde hij dat ook.

    Hij krijgt nu ‘s ochtends een beker thee en een bakje yoghurt met kindermuesli. Niet de Kellogs of andere suikerbom, maar biologische aardbei/bietjes muesli van I love Veggies. Als hij het pak ziet wordt hij al helemaal wild. Vaak moeten we haasten om er yoghurt bij te doen, anders lepelt hij zo een bakje met alleen muesli leeg.

    Tussen de middag een bekertje melk en 2 boterhammen. Meestal met appel/perenstroop, dadelstroop, groente/fruitspread van De Kleine Keuken, dat soort dingen.
    Kaas lust hij niet (net zn vader) en de meeste vleeswaren zit veel vet en zout in, en bovendien veel dierlijk eiwit. Dus wij geven dit zo min mogelijk. Als hij vleeswaren krijgt, is het meestal kipfilet of ham.
    Heel soms krijgt hij pindakaas, chocopasta of hagelslag.
    Hij eet trouwens altijd eerst zijn 2 boterhammen op en pas op het laatst de korstjes.

    ‘S avonds eet hij gewoon met de pot mee, en als wij pittig of wat vetter eten dan maken we voor hem iets anders.

    Tussendoor krijgt hij fruit, zowel ‘s ochtends als ‘s middags. Soms drinkt hij water, soms aangelengd diksap.
    Koekjes of snoep krijgt hij misschien 1x per week, of als we op visite zijn of hij bij opa en oma logeert.
     
    Rizzoli vindt dit leuk.
  16. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.273
    2.443
    113
    Vrouw
    Mijn dochters van 4 en 2 eten allebei volkorenpap in de ochtend gemaakt met 250 ml melk. Vinden ze heerlijk. Tussen de middag eten ze 2 boterhammen. De jongste eet graag pindakaas. De oudste graag vruchtenhagel. Ook wissel ik veel af met kinder smeerkaas (ivm zout), smeerworst, halvajam en soms hagelslag. De oudste zit op school en heeft voor de overblijf nu 1 boterham met smeerkaas, en 1 boterham met vruchtenhagel en dan nog 2 blokjes kaas. Ook een kinderchocolaatje en ze krijgt 4 dagen per week fruit op school. Sinds ze naar school gaar is ze veel beter en meer gaan eten. Zien eten, doet eten.
     
    Rizzoli vindt dit leuk.
  17. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Mijn zoontje van ruim 2.5 eet helemaal geen brood ´s ochtends. Behalve als we bij opa en oma in Nederland zijn, dan eet hij (pas na zijn 2e verjaardag ) bruin brood met heeeel weinig hagelslag :). Thuis krijgt hij dat zelden. Chocopasta heb ik wel eens de biologische versie aangeboden maar lust hij niet. Appelstroop biologisch ook niet, pindakaas heel zelden (hij vindt het niet lekker, of iig niet ´s morgens)

    Hij krijgt hier elke ochtend smoothie van yoghurt, havermout, sinaasappel en banaan en nog ander fruit, wat we hebben.

    Vaak maak ik gezonde cake/ bananenbrood of gezonde pannekoekjes met weinig tot geen suiker (of agave siroop als zoetmaker) voor later op de ochtend.
    Maar meestal eet hij dan om 10uur fruit op het kdv en dan om 12uur alweer warm eten.

    In de avond krijgt hij vaak weer warm eten, soep, cous cous salade of gewoon een broodje met uitgesmeerde tomaat en olijfolie en kaas of vleesvervanger. Yoghurt als toetje of fruit.

    verder drinkt hij melk, havermelk en water. havermelk leng ik ook aan met water want hij vraagt er wel vaak om.
     
  18. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Iedereen bedankt voor de reacties en tips!

    Inmiddels ontbijt ze ook wel eens met kwark met een stuk fruit erdoorheen. Op brood eet ze enkel nog jam en pindakaas.
    Gisteren nog blue band fruit/groente spread geprobeerd, maar dat eet ze ook niet.
    Korstjes eet ze nu soms wel.
     
    Elmyra vindt dit leuk.
  19. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Er bestaat ook 100% pindakaas! Daar zit geen meuk in slechts pinda’s. Wij hebben alleen nog maar die pindakaas en de kids vinden het lekker. Verder hebben we aan gezond broodbeleg vegetarische paté met tuinkruiden, zachte smeerbare geitenkaas van Bettine Blanc (piramidevormig kuipje) en gewoon 30+ kaas en vleesbeleg (ham, kipfilet).

    Qua zoet beleg hebben we jam, hagelslag (extra puur ergo minder suiker ... niet dat dat het gezond maakt maar allicht beter dan de ‘gewone’ variant) en appelstroop.

    Poeh en nu en dan neem ik eens iets anders mee. Van ‘de kleine keuken’ bijvoorbeeld de chocopasta of amandelpasta. Al is dat wel prijzig dus dat staat hier zeker niet standaard op tafel.

    De aanhouder wint! Ze zal echt wel andere dingen gaan eten als je het maar aanbied. En als ze dan niet eet ... dan maar niet. Dat overleven ze wel. Die van mij zijn zo vaak (mn de oudste) zonder eten van tafel gegaan. Dat is hun keuze, ik bepaal wat ze eten en zij mogen bepalen of en hoeveel ze daarvan eten maar ik ga zeker geen alternatieven aanbieden.
     
    Rizzoli vindt dit leuk.
  20. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Hier ook een dametje dat regelmatig probeert dat ze dingen ‘niet lust’. Ze heeft dan echt pech gehad.
    Door de week is het 1 of 2 boterhammen, met het ontbijt en de lunch. De eerste boterham moet iets gezonds zijn; paté (vaak vegetarische, maar soms ‘gewone’ ter afwisseling), appel peren stroop (zit veel minder zout in dan alleen appelstroop), jam (ik koop altijd de minder zoete), pindakaas, boterhamworst, etc. De tweede boterham krijgt ze sowieso pas als ook de korstjes van de eerste boterham op zijn. Wil ze die niet opeten, ook goed maar dan geen tweede boterham. Vaak is de volgende boterham met een van bovenstaande soorten beleg. Heel af en toe met hagelslag, chocolade of vruchten, of met chocoladepasta.

    In het weekend maak ik af en toe havermoutpannenkoekjes, een gekookt of gebakken ei. Dan ontbijten we meestal iets later en uitgebreider en dan eten we ook al komkommer en augurkjes bij het ontbijt. Ook M eet beide graag.
     
    Rizzoli vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina