Frequentie borstvoeding bij 1 jaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fritsie, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fritsie

    Fritsie Actief lid

    11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Gisteren zijn wij bij het consultatiebureau geweest en ze vonden dat mijn zoon weinig vast voedsel eet.
    Nu eet hij bij elke maaltijd niet heel erg veel, bijvoorbeeld een halve boterham in de ochtend.
    Bij het consultatiebureau gaven ze aan dat het waarschijnlijk lag aan de hoeveelheid bv die hij krijgt op een dag. Hij krijgt borstvoeding nog steeds op verzoek en komt ongeveer uit op 4 a 5 keer op een dag, ook in de nacht.
    De arts stelde voor om in de nacht sowieso te weigeren en alleen sochtends en s Avonds aan te bieden.

    Doen jullie dat ook en geef ik te vaak borstvoeding?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Nee je geeft niet te vaak borstvoeding.
    Ik zat met een jaar ook op minstens 5 voedingen, als hij snachts vaker wakker werd nog meer.
    Hij ging met 14 maanden als een malle eten en nu is hij bijna 2,5 en eet nog steeds super.
    Het komt vanzelf.

    Hier was t ongeveer:
    borstvoeding bij wakker worden
    Yoghurt met havermout
    Fruit
    borstvoeding voor middagslaap
    Brood
    Klein tussendoortje
    Avondeten
    borstvoeding voor slaap
    23:00 bv
    Snachts 1,2 3 keer borstvoeding.

    Tot 11 maanden ook rond 16:30 borstvoeding.
    Later ging het brood ook voor het slapen.
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Zeker niet gaan weigeren. Maar je kan wel op schema gaan voeden.
    Hier was het ongeveer :
    06.00 borstvoeding
    07.30 broodje
    09.30 borstvoeding
    12.30 bordje pap of broodje+ borstvoeding
    15.00 borstvoeding
    Tussendoor een knabbeltje (rijstwafel soepstengel)
    17.30 avond eten
    19.00 borstvoeding

    Meneer at als een bootwerker. Bedenk ook dat de voedingen op een gegeven moment niet meer
    dezelfde hoeveelheid zijn als een paar maanden geleden. Op een gegeven moment is het meer een tussendoortje en fijn rust moment dan een plons melk. Ze regelen het zelf prima.
    Kan je vertellen wat je zoontje zoal eet op een dag?
     
  4. Fritsie

    Fritsie Actief lid

    11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Op een dag eet hij gemiddeld:
    Ochtend: halve boterham of een cracker of een klein schaaltje havermout
    Tussendoor: half stuk fruit
    Eind van de ochtend borstvoeding en dan slapen
    Bij wakker worden hetzelfde als in de ochtend
    Tussendoor half stuk fruit of een soepstengel oid
    Heel soms nog wat borstvoeding daarna
    Avond: mm er de pot mee, ongeveer een opscheplepel en een beetje kwark
    Voor het slapen gaan borstvoeding
    Bij alle maaltijden en tussendoor krijgt hij er ook drinken bij.

    Laat in de avond borstvoeding en een keer in de nacht/vroeg in de ochtend.

    De borstvoedingsmomenten zullen toch in der loop van de tijd minder worden en dat hij automatisch meer gaat eten?

    Overigens groeit hij wel goed, maar de arts bij het consultatiebureau gaf aan dat hij waarschijnlijk zo weinig eet door de borstvoeding en dat het bij een jaar normaal gesproken nog maar 2 borstvoedingsmomenten zijn.
    Ze gaf aan dat het eigenlijk nog beter was om er naar toe te werken om helemaal te stoppen met borstvoeding.
     
  5. janny

    janny Actief lid

    29 mei 2010
    333
    47
    28
    #5 janny, 15 mei 2018
    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
    volgens mij doe je het helemaal prima! Mijn oudste meiden aten rond een jaar ook niet veel, maar groeiden goed en zijn nu prima eters. Oudste heeft 6 jaar bv gekregen, middelste van 4.5 krijgt nog 2x per dag. De jongste van 10 maanden drinkt nog zeker 8x en eet daarnaast ook nog niet veel.

    Borstvoedingsmomenten zullen inderdaad vanzelf minder worden.
    Bijzonder vind ik het advies dat je beter naar stoppen toe zou kunnen werken.. Waarom?? om dan koemelk te kunnen geven? Geen vragen aan jou, maar ik vind het echt een heel slecht advies. Zolang jij niet de behoefte hebt om te stoppen en je kindje zelf niet stopt gewoon doorgaan! Adviezen rondom borstvoeding van deze persoon zou ik met een flinke korrel zout nemen als dit soort adviezen gegeven worden..
     
    Saskia1984 vindt dit leuk.
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Dat ziet er prima uit! :thumup:

    Voor de rest....zucht....
    “Beter”..
    “Normaal”? Kindertjes die kunstvoeding krijgen, krijgen nog 2 flessen en werken inderdaad toe naar stoppen en overstappen naar gewone koemelk.
    Dit is weer typisch een geval van kunstvoeding normen op een borstvoeding krijgend kind plakken.
    Het cb staat helaas niet altijd bekend om de kennis omtrent borstvoeding..
    De natuurlijke speenleeftijd van een mensenkind ligt rond de 2 jaar.
    “Normaal” is dus gewoon zolang moeder en kind er happy mee zijn.

    Ik zou hier zelf de volgende keer zeker iets over zeggen.
    Als je niet over de juiste kennis beschikt, hou je adviezen voor je of lees jezelf nog eens in.[/QUOTE]
     
    ettol en Fristi2012 vinden dit leuk.
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier op een jaar ook nog vijf voedingen hoor. En weigeren in de nacht? Nou, dan stel ik voor dat de dokter dan ook langskomt om je baby weer in slaap te sussen, zodat jij je slaap blijft behouden.

    Wat een onzin weer. Echt, als ze toch niets kennen van borstvoeding, waarom voelen ze zich dan altijd zo geroepen om zogenaamde adviezen te geven???
     
    ettol vindt dit leuk.
  8. Fritsie

    Fritsie Actief lid

    11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Fijn om jullie berichten te lezen, dankjewel!
    Ergens weet ik wel dat het onzin is, maar toch merk ik dat ik er onzeker van word.

    Voor nu ga ik op deze manier verder!
    Het gaat op deze manier zo fijn, dat ik met de bv wil doorgaan totdat hij aangeeft niet meer te willen en moet ik er vertrouwen in hebben dat hij uit zichzelf meer vast voedsel gaat eten.
     
  9. PeAn

    PeAn Niet meer actief

    Zo te lezen gaat het dus prima.

    Consultatiebureau's werken helaas nog veel in het kunstvoedingsprotocol en als er borstvoeding wordt gegeven benaderen ze vanuit het kunstvoedingsbeleid. Jammer want daarmee creëren ze een borstvoedingsonvriendelijk advies.

    Wanneer jij en je kindje zich nog prettig voelen bij borstvoeding vooral doorgaan. Alles anders dan bv onder een jaar is puur om te proberen en te oefenen, dus eerst bv en dan pas andere voeding.

    Na een jaar kan je dit gaan omdraaien maar geef het even de tijd om grotere hoeveelheden te eten. De borstvoeding is volstaat prima om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

    Het aankomende half jaar zal je merken dat er steeds meer gegeten wordt naast de bv en de voedingen minderen of verkorten.

    Mijn jongste is bijna 2 en drinkt nu nog 2 keer per dag. In de ochtend en de avond. Wanneer ze in de ochtend drinkt eet ze alleen het zachte gedeelte van haar brood. Tussen de middag eet ze wel gewoon haar korsten op.
    Mijn nichtje die hoefde tot 3 jaar na de ochtendvoeding pas een ruime 2.5 uur later een broodje. Eerder zat ze nog te vol.

    Nachtvoedingen afbouwen zou ik pas aan beginnen als je merkt dat het wakker worden niet is vanwege honger. Anders gewoon lekker voeden, veel beter voor de hersenen en de bloedsuikerspiegel.
    Hier was dit na 16 maanden dat ze ook weer in slaap viel zonder de borst. Binnen een week sliep ze volledig door.

    Doe waar je jezelf goed bij voelt en bij twijfel kan je altijd advies vragen bij een lactatiekundige of bij Stefan Kleintjes of de VBN.
     
  10. moby123

    moby123 Fanatiek lid

    19 nov 2015
    1.040
    271
    83
    NULL
    België
    Jouw schema lijkt mij prima hoor. Bij mij was dat net hetzelfde en nu is het schema eigenlijk nog steeds zo op 19 maanden, enkel de hoeveelheden vaste voeding zijn iets groter geworden en de borstmomenten korter. Ik denk dat borstvoedingskindjes sowieso gewoon zijn aan meerdere kleine maaltijden op een dag in plaats van bijvoorbeeld 3 grote maaltijden.
     
  11. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Even denken hoe het ook alweer was toen de oudste een jaar was. Vanaf elf maanden weigerde hij de borst dus ik kolfde toen. Volgens mij was het zo:
    7:00 uur: borstvoeding met granenpap
    9:00 uur: fruit
    11:30 uur boterham en borstvoeding
    14:30 uur yoghurt met banaan
    17:00 uur groentenhap (hij at toen nog niet met de pot mee)
    19:00 uur: borstvoeding
    Pas met 10 maanden ging de late voeding eraf. Hij was/is wel een goede slaper dus ‘s nachts kwam hij al heel lang niet meer voor een voeding. Brood heeft hij nooit veel gegeten. Inmiddels is hij drie en hij ontbijt nog steeds meestal met pap. Ik zat dus met één jaar op drie voedingen maar als een kindje nog behoefte heeft aan een late of nachtvoeding zit je al snel op vier. Niks geks aan. Dat vaste voedsel komt vanzelf. En over het weigeren van de nachtvoeding: dat moet je zelf bepalen. Ik heb het laatst een vriendin wel geadviseerd om haar dochter van ruim een jaar ‘s nachts gewone melk of water te geven maar dat was omdat ze eraan onderdoor begon te gaan vanwege de gebroken nachten. Zo zou haar man bij kunnen springen en zou zij eens een nacht door kunnen slapen. Maar als je het geen probleem vindt hoef je de voeding echt niet te weigeren.
     
  12. Fritsie

    Fritsie Actief lid

    11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat je kindje zo snel doorsliep! Daar is hier nog geen sprake van, hij laat er snachts ongeveer 4 a 5 uurtjes tussen.
    Gelukkig slaapt hij vaak snel weer in en slaapt bij ons in bed.
    In die zin heb ik er geen moeite mee om snachts te voeden, maar natuurlijk slaap ik liever wat langer
    We gaan op deze voet verder en het hij zal ooit meer gaan eten.
     
  13. Fritsie

    Fritsie Actief lid

    11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Hier klopt het idd, dat hij kleine maaltijden eet. Ook de bv momenten duren niet lang, dus kan mij niet voorstellen dat hij een grote plons naar binnen werkt.
     
  14. Fritsie

    Fritsie Actief lid

    11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Daar heb je gelijk in, de volgende keer kan ik het beter aan een lactatiedeskundige vragen. Het kwam meer te sprake bij het consultatiebureau doordat de arts zijn eetgewoonten Doorman en vond dat het te weinig was.

    Ik kan mij ook niet voorstellen dat nachtvoedingen weigeren een goed idee is, voor beide partijen niet
    Hij heeft naar mijn idee echt honger of behoefte, dus we laten het maar zo!
     
  15. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ja, daar boffen wij heel erg mee. De oudste sliep door vanaf acht weken en de jongste (nu dertien weken, krijgt ook borstvoeding) slaapt sinds twee weken door. Geen idee hoe we het voor elkaar hebben gekregen. Gewoon geluk, denk ik.
     
  16. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    De natuurlijke speenleeftijd ligt zelfs ergens tussen de 3 en 7 jaar... en de enige die kunnen bepalen of je met de bv stopt zijn je kindje en jijzelf!
    Deze cb-dame zou ik vriendelijk toeknikken en dan vergeten wat ze ook alweer zei...
     
    Raket78 vindt dit leuk.
  17. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier een dochter die met 14,5 maand niet meer vraagt om bv..
    Vaste voeding smaakt te goed denk ik..
    Ze krijgt nu dus idd koemelk ( kolven wilde ik echt niet meer) af en toe en savonds bied ik zelf de borst aan. Ene keer een paar slokken soms niks tot mijn grote verdriet..
    Wat ik wil zeggen geniet nu nog van deze momenten. Afbouwen kan altijd maar bv mag echt op verzoek. Wel zou ik vv langzaam voor bv gaan geven.
     
  18. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Erg is dat hè? Als ze ineens niet meer willen. Met elf maanden was het hier ineens voorbij. Ik moest werken en ‘s morgens zat ik nog gewoon te voeden met één oog op het RTL nieuws en ‘s avonds weigerde hij de borst. Is ook niet meer goedgekomen. Als ik dat had geweten had ik er die ochtend wat meer bij stil gestaan denk ik. Ik heb toen nog tot zijn eerste verjaardag gekolfd en daarna ben ik af gaan bouwen. Bij fulltime kolven werd mijn opbrengst steeds wat minder en als het per kolfbeurt minder dan 100 ml was ging er een voeding af. Zo heb ik heel natuurlijk afgebouwd. Maar ik heb ook wel wat tranen gelaten hierover. Het voordeel vond ik dat ik kon afbouwen zonder mijn zoon de borst te weigeren. Er kwam gewoon wat anders voor in de plaats.
     
  19. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ja vind t heel erg... beetje ontdaan van. Zoiets speciaals dat borstvoeden..
    Knap dat je nog doorgekolfd hebt hoor!
     
  20. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dank je, maar het was eigenlijk heel vanzelfsprekend. Ik wilde tot een jaar sowieso borstvoeding geven dus ik moest een maand fulltime kolven. Afbouwen moet je toch en het liefst rustig zodat je geen klachten krijgt. Dat heeft zes weken geduurd en toen nog twee weken lang een voeding voor het slapen uit de vriezer. Met veertien maanden was het klaar. Ook om die laatste druppel uit de vriezer heb ik wel een traantje gelaten. Maar hij heeft voor mij besloten. Scheelde een hoop getwijfel over wel of niet stoppen met één jaar.
    Wat wel heel naar was is dat hij tijdens het afbouwen ineens heel erg ziek werd. Hij kreeg toen al grotendeels gewone melk. Het leek op een flinke buikgriep maar toen het ergste voorbij was ging het niet helemaal over. Hij bleef diarree houden en ‘s nachts met buikkrampen wakker worden. Na wat geëxperimenteer en overleg met de huisarts en kinderarts bleek hij lactoseintolerant te zijn. Later bleek het gelukkig een milde variant te zijn zodat een geen etiketten uit hoeven te pluizen maar wat voelde ik me schuldig dat ik gestopt was met kolven (toen we de diagnose kregen was ik inmiddels gestopt). Toen hij nog moedermelk kreeg had hij namelijk nergens last van. Doorkolven had een hoop ellende en een stagnerende groeicurve (hij dronk toen amandelmelk, daar zitten echt nul voedingsstoffen in) gescheeld. Als ik dat had kunnen voorkomen had ik echt nog langer gekolfd, zo lang als er opbrengst was tenminste.
     

Deel Deze Pagina