frustraties eigen moeder

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Linkelotje, 18 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    hallo

    Ik moet even mijn frustratie kwijt en ben benieuwd of anderen dit herkennen en hoe zij hiermee omgaan.

    Even kort samengevat de band met mijn moeder: ik heb geen hele hechte band met haar. Mijn ouders hebben ons opgevoed vanuit: niet praten over jezelf, over gevoelens, maar alleen maar over anderen. Praktisch vooral hoe zij zelf ook weer zijn opgevoed. Wat betekent dat zij nooit zomaar bij ons langskomen. Mijn moeder zal mij niet zomaar bellen hoe het gaat. Als kinderen ga je naar je ouders op visite, verder niet. Ik woon al 10 jaar op mezelf en ga dus naar hen toe als ik daar behoefte aan heb. Soms 1x per 2 weken soms nog minder vaak. Het ligt bij mij... Maar nu ben ik zwanger, ondertussen al uitgerekend ook. Ineens stonden mijn ouders vorige week 'zomaar' in ons huis. (Ze zijn aan het verbouwen bij ons dus de achterdeur is altijd los). Ik was zwaar verbaasd. Mijn vriend was thuis aan het werk en ik lag op de bank te rusten. Ik waardeerde het toen wel en dacht: oke we doen even een koppie. Hoewel ik dus aan het rusten was, wat ik wel vervelend vond. Nu was ik vandaag ook weer aan het rusten. Was naar boven gegaan op bed gaan liggen en lag te slapen. Hoor ik heeel zachtjes voetstappen op de trap. Staat mijn moeder zomaar in mijn slaapkamer! Ik raakte dus eigenlijk meteen geïrriteerd en zei: wat is er aan de hand? 'Niks, ik was in de buurt, dacht zal even kijken hoe het gaat'. Terwijl ik smorgens nog een appje had gestuurd dat alles rustig was. Ik zei: nou ik lig te slapen. Ja dat zie ik, maar hoe gaat het? Ik bracht mijn hand naar mijn hoofd en ze zei meteen: heb je hoofdpijn? gaat het wel? etc etc. Ik zei: mam, ik lig te slapen. Ik lig hier niks voor niks op bed. En alles is rustig. Waarop ze antwoordde: dat ze weer zou gaan. Dus ik zei: wil je als je langskomt gewoon even bellen of afspreken. (Ze weet al lang al dat ik smiddags altijd slaap en rust). Vooral als het smiddags is. Ja zei ze, de vorige keer lag je op de bank dus ik dacht misschien nu ook wel. Alsof dat uitmaakt. Mijn achtergrond is: langdurige burn out omdat ik altijd over mijn eigen grenzen ging en nooit mijn eigen grenzen duidelijk aangaf aan anderen.

    Ik weet dat er vele meiden een hele goede band met hun moeder hebben en dat die zomaar kan/mag langskomen. Maar die band heb ik nooit gehad met mijn moeder. Dit voelt zo als inbreuk op mijn privacy. Ze was weg, en mijn slaap helaas ook. Ik barstte in huilen uit. Voelde me zo rot en werd ook boos. Dacht: dit is mijn slaapkamer, mijn plek, en ze komt zomaar binnen. Terwijl ze in de afgelopen 10 jaar dat ik samenwoon, nooit 1 spontane stap in mijn huis heeft gezet.

    Nu vrees ik de kraamperiode wat. Ik weet dat ze bij mijn zus zo'n beetje 4 a 5x in de week langskwam. Maar mijn zus vond dat altijd prima en stond er alleen voor, en die is heel anders dan mij. Ik ben iemand van veel tijd alleen/rust voor mezelf/grenzen. Ik ben nu bang dat dit straks ook zo gaat zijn... Zijn er meiden die dit herkennen? Hoe gaan/gingen jullie hiermee om?

    Zo dat was mijn verhaal en frustratie. Dank voor het lezen en dat ik zo even mijn hart kon luchten.
     
  2. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik vind het lief van je moeder. Zit je niet met heel veel opgekropte frustratie over dingen uit het verleden? Hoe ze je heeft opgevoed e.d.?

    Nu, het lijkt me vooral in je eigen belang dat je dit leert loslaten en je moeder ziet zoals ze is. Ze kan blijkbaar veranderen want waar ze eerder nooit spontaan op bezoek kwam doer ze dat nu wel. Ze wordt oma en dat is voor haar ook speciaal.

    Je kan wel vragen of ze belt van tevoren of aangeven dat je tussen de middag altijd rust maar ik zou ook blij zijn met deze verandering. Dit kan een nieuwe fase in jullie relatie betekenen en dat lijkt me heel gezond.
     
    Mamaa6, Paardenbloem en Issie vinden dit leuk.
  3. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    Dankjewel. Is zeker een stuk frustratie/boosheid van het verleden die er net uitkwam. Daar werk ik aan en mag ik dus blijkbaar nog meer aan werken.

    Anderzijds... Als je je hele leven nooit de persoonlijke interesse hebt gehad van je eigen moeder en ze nooit in die 10jaar op mezelf, zomaar langskomt, is het ook wel lastig om zomaar even een knop om te zetten en haar meteen met open armen ontvangen.

    Maar bedankt voor je spiegel! Kan zeker wat met je reactie.
     
    Nescio vindt dit leuk.
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    Misschien is dat ook hetgene wat je haar kunt vertellen. Dat je even moet wennen aan het spontaan komen van haar omdat ze dat nooit eerder deed?
    Misschien is dit voor haar een insteek om erover te vertellen. Vaak maken onze ouders hun keuzes ook maar op de manier hoe zij dit hebben aangeleerd. En heeft zij het altijd geleerd dat kinderen naar hun ouders komen. En misschien is het feit dat jij nu moeder wordt een keerpunt?
    Op mij komt het ook over alsof ze heel erg haar best doet, waarschijnlijk wel op een wat onhandige manier omdat ze niet beter weet hoe dat aan te pakken. Wat voor de ene persoon heel logisch is, is dat voor de andere persoon helemaal niet.
    Je mag haar natuurlijk vertellen dat je jezelf wat ongemakkelijk voelt op deze manier. Juist doordat je dat niet gewend bent. Als je open, eerlijk en respectvol bent kun je samen afspreken hoe jullie dit het beste samen aan kunnen pakken. Dat jij bijvoorbeeld graag wil dat ze even belt of appt vantevoren of het uitkomt. En als dat even niet zo is, dat je dan aangeeft wanneer het wel uitkomt.
     
  5. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik heb een super goede band met mijn moeder, maar ik zou het ook absoluut niet waarderen als ze zo mijn slaapkamer in zou komen hoor.
    Dat zou ze ook niet doen trouwens. Ze heeft een sleutel, maar die gebruikt ze alleen als ze komt oppassen ofzo. Als ze onverwacht langs zou komen, dan appt of belt ze eerst even. Of ze belt aan bij de voordeur.

    Ik zou het zeker bespreekbaar maken met je moeder. Dan weten jullie allebei waar jullie aan toe zijn. En het zou vervelend zijn als het tot een uitbarsting komt in de kraamweek, door alle hormonen enzo.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  6. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Wat een lastige situatie.
    Nu, eindelijk, na 10 jaar komt ze op bezoek en toont ze interesse maar dringt ze zich tegelijk ook wat op door onverwachts te komen en gewoon binnen te komen.
    Ik begrijp je maar je moeder heeft het dus ook nooit geleerd hoe het moet dus zij "weet/ziet" niet dat dit niet de goede manier is.

    Ik zou je moeder bellen en een koffie afspraak maken. Zo van; he mam, ik ben heel blij en verrast dat je op bezoek komt maar het is voor mij wel erg wennen omdat ik dit niet gewend ben. Als je wilt komen stuur dan ff een appje of bel ff. Ik ben heel moe de laatste tijd weer en kan pas dezelfde dag zeggen hoe ik me voel. Maar ik ben wel echt blij met je en als de kleine er is dan kun je even bellen voor de opgeschreven tijden. (Op het kaartje??)

    Leg alles bij jezelf in het gesprek. Hoe jij je voelt in deze situatie en hoe jij je leven ziet. Zet die spiegel voor je moeder maar dring m niet op. Ze toont nu interesse dus zij is, net zo goed, als jij aan het leren van de situatie.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  7. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Goed dat je het hier even van je afschrijft! En dat je ook meteen bij je moeder jouw grenzen hebt aangegeven. Zeker gezien je eerdere burn out klachten.
    Blijf hierin heel duidelijk! Ik vind het knap als je dat kan, maar als dat niet lukt, vraag er dan hulp bij. Bijv van je partner. Ik wens je een fijne kraamtijd! Onthoud vooral dat het voornamelijk om jou en je baby draait!
     
  8. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Lastig joh.
    Iedereen is verschillend en elke relatie is verschillend.
    In die zin, denk ik dat het weinig uitmaakt hoe het bij anderen gaat, het gaat om jullie relatie en dynamiek en grenzen.

    Dat gezegd hebbende: ik heb (imo) een goede relatie met mijn ouders maar die zouden nooit ongevraagd ons huis betreden en dat zou ik ook echt niet waarderen hoor
     
  9. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.007
    899
    113
    Ik zou als je gaat rusten, de deur op slot doen... zeker als je boven in de slaapkamer gaat liggen.

    Voor de kraamweek, bespreek het ook met de kraamverzorgster. Die zijn vaak een stuk makkelijker om tegen bezoek te zeggen dat het tijd is om te gaan.

    Geniet nog van de laatste dagen/weekjes en al vast succes met de bevalling!!
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Hier een pre-burnout (week of 3 verder en de echte hamer had gekomen) door te hoog verantwoordelijkheidsgevoel een jaar voor mn zwangerschap.

    Dus hier ook veel rusten en rustig aan, continue moe blijven heel de zwangerschap door. Je hebt gewoon een optater gehad en die accu is echt stuk voor langere duur.

    Mijn moeder is een schat maar belt of appt altijd. Schoonmoeder idem, en wij doen dat ook naar hun toe.
     
  11. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik heb/had ook niet zo`n hele goede/close band met mijn moeder/ouders. Toen mijn oudste op zondag geboren werd kwamen ze pas dinsdag even op kraambezoek en heb ik ze verder eigenlijk niet gezien. Terwijl ze bij mijn zusje, toen die 1,5 jaar later beviel, elke dag er waren, `s avonds voor de visite kwamen zorgen en toen de kraamzorg weg was en mijn zwager weer moest gaan werken elke dag even langskwamen voor de was/strijk/poetswerk etc. Mijn vader is zelfs met mijn zwager mee geweest met het aangeven van hun zoontje. Bij mijn zusje gingen ze elke week een dag oppassen als ze ging werken, dat hebben ze mij zelfs nooit aangeboden, sterker nog, ik weet niet beter of mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze niet structureel op haar kleinkinderen zou passen, want ze had haar tijd in de kleine kinderen wel gehad (heeft 7 kinderen). Voor mijn zusje hebben ze zelfs eens hun vakantie verzet omdat ze het niet rondkreeg met de oppas!

    Toen ik zwanger was van onze dochter en tijdens die zwangerschap bleek dat ze een afwijking had waardoor ze na de geboorte zou overlijden veranderde dit ineens. Ze belde bijna dagelijks, kwam, samen met mijn zusje elke week langs om de benedenverdieping te stoffen/zuigen/dweilen, nam mijn strijk mee. In de kraamweek waren ze er ook dagelijks en ik was er heel blij mee! De situatie was wel anders, onze dochter was overleden en mijn ouders hebben ook 4 kindjes verloren, na de geboorte. Ze wisten dus heel goed wat wij doorstonden en wilden oprecht meeleven. Op de een of andere manier kon ze nu ook accepteren dat wij dat op een andere manier deden dan zij dan deden tientallen jaren geleden.

    Toen onze jongste werd geboren zijn ze niet elke dag geweest, wel 2 of 3 keer in de kraamweek. Was ook goed, maar toen had ik, vooral mijn moeder, emotioneel best nodig.

    Mijn ouders hebben met 5 van hun 7 kinderen geen contact, veel contact met mijn zusje (met wie ik overigens een heel goede band heb!) en redelijk contact met mij/ons gezin. Na al die jaren vind ik het prima zoals het nu gaat en ben ik blij met de omslag die er is gekomen. Ik koester de momenten die goed gaan en haal mijn schouders op over ergernissen die er ook wel zijn. Op die manier kan ik ook voor mezelf het contact goed en open houden.
    Ik weet dat het voor mijn moeder heel lastig is om open te zijn in contacten. Ze heeft een heel moeilijke jeugd gehad, is jong getrouwd, verloor op haar 18e haar eerste kindje, plotseling 12 uur na de geboorte. Ze zou daarna nog 3 kinderen verliezen. Hun huwelijk was niet je-van-het, mijn moeder ontwikkelde door alle problemen allerlei fobieën en kampt nu met een heftige depressie, veel lichamelijke klachten daardoor.
    Nu ikzelf een kindje verloren heb kan ik sommige dingen beter plaatsen/hebben.

    Het is een heel verhaal geworden, maar ik wil vooral aangeven dat er situaties kunnen zijn die voor een omslag in contact kunnen zorgen. Daar moet je zelf mee leren omgaan en voor jezelf daarin een manier vinden, maar het kan uiteindelijk heel fijn zijn.
     
  12. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Wel mooi @MirW dat je nu door je eigen ervaringen kan begrijpen waar het van je moeder vandaan komt. Misschien kan je het een keer naar haar uitspreken?
    Ben er wel verbaasd over dat ze met 5 kinderen geen contact hebben. Lijkt mij heel vreemd om je kind niet meer te spreken. Zegt natuurlijk ook wel dat je mdr kinderen heeft gekregen om het krijgen, maar door haar ervaringen weinig heeft kunnen lief hebben. Eigenlijk heel verdrietig voor jullie als kinderen.

    Hier ook een wisselvallige relatie met mijn mdr. Maar zit er meer in dat we heel erg veel van elkaar houden, maar ook heel hard kunnen botsen, omdat we op elkaar lijken. Maar mdr is er altijd voor ons geweest. Praten over gevoelens dat is dan wel andere koek, maar onze ouders komen uit een ander tijdperk. Niet lullen maar doen. Huppakee doorgaan en niet teveel achterom kijken. Dat is hen geleerd, en beetje bij beetje komen we er wel dat gevoelens ook belangrijk zijn. Iedere generatie leert weer meer.
    Als mijn mdr plots in huis staat zou ik er geen moeite mee hebben, doe ik daar ook. Mijn mdr moet me niet eens gaan knuffelen of verstikken, want dat heeft ze nooit gedaan. Maar ik ken haar liefkozingen. Ze is wel heel zorgzaam als in dat ze dingen voor me haalt of doet. Mijn mdr is een keneau. Zou het haar gunnen als ze iets meer zen kan zijn. Weet precies wat het scheelt, omdat ik uit hetzelfde hout ben gesneden.

    Ik denk er nu vooral aan hoe ik mijn meisje lief heb, zo heeft zij ons ook gekoesterd. Alleen op een bepaalde leeftijd creëerden zij vroeger een afstand (dat was in die tijd normaal denk ik?), dat wil ik bij mijn dochter voorkomen. Wil der zolang als het kan knuffelen en kussen...
     
  13. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Dit is wel erg kort door de bocht hoor. Ik heb vanuit mijn jeugd goede en warme herinneringen aan mijn moeder. Ze was er altijd voor ons en er kon en mocht veel. Door alle verlieservaringen was ze echter heel beschermend en ervan overtuigd dat haar manier en haar gedachten de enige juiste waren voor ons als kinderen. Dat gaat als puber botsen en als steevast elke evt. toekomstige levenspartner wordt afgekeurd stoot je je kinderen van je af. Dat is vooral de reden dat mijn andere broers en zussen geen contact meer willen. Dat is van mijn moeder nooit de bedoeling geweest en daar heeft ze/hebben ze veel verdriet van. Mijn broers en zussen kunnen niet accepteren dat bepaalde keuzes destijds ook gemaakt zijn met de beste bedoelingen en de nodige traumatische bagage. Dat is voor beide partijen heel jammer.
     
  14. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    Fijn dat iedereen dit deelt. Ik heb er veel van geleerd. Nog even hoe het is gegaan, we zijn al weer 2 maanden verder namelijk! De dag na de bevalling hebben wij gebeld met onze ouders. En uiteindelijk namen wij eerst nog 1 dag voor onszelf om mijn energielevel iets te verbeteren. Ik was na de bevalling compleet uitgeput. Mijn ouders konden dit helaas niet waarderen. Ze snapten niet dat wij niet direct hadden gebeld en dat ze niet meteen mochten langskomen. Ik heb uitgelegd dat ik uitgeput was en geen boe of bah kon zeggen. Kon alleen maar op de bank liggen. Dat ik niet op die manier hun wilde ontvangen omdat ik zelf ook wilde vertellen en hun wilde zien. Daarnaast heb ik gevraagd of ze vooraf even wilden belden/appen bij bezoek omdat er nog veel meer kraambezoek zou komen en ik max. 1 bezoek per dag wilde zodat ik de rest van de dag kon rusten. Ze vonden het allemaal niet leuk. Maar goed, mijn man steunde me hier volledig in en hielp met het gesprek. Praten doen wij normaal gesproken niet met elkaar. Het gaat over de ander, maar niet over onszelf. En praten over jezelf, je gevoelens en hoe het met je gaat is uitgesloten in ons gezin. (ze zijn nog erg van de oude stempel dus!). Nadat ze weggingen huilend op de bank gezeten: waarom begrepen ze nog steeds niet, dat ik dit niet deed om ze te pesten maar om mijn gezondheid te behouden? Waarom is dat niet belangrijk genoeg voor ze? Toen het laten rusten. En nu zijn we 2 maanden verder en loopt het allemaal weer goed. Iedere week is er wel iets waardoor ik ze zie en nu is het goed voor ons beiden. Gelukkig maar. Mijn moeder kan helemaal oma zijn en ze accepteren nu mijn grenzen. Goed om het dus te hebben uitgesproken. Voor hun en voor ons.
     
    Chocolat en marloes80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina