Help!!!! Spruw???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Stinkerbell, 4 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stinkerbell

    Stinkerbell Fanatiek lid

    1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Hallo Allemaal,

    Ik zie net dat Luuk twee witte puntje op zijn tong heeft en aan de binnen kant van zijn bovenlip zitten ook twee witten plekjes die ik er niet af krijg. Voor de rest heb ik nergens last van. Is dit dan spruw? Moet ik de ha bellen?

    En hoe kan het dat hij dit krijgt? Ben ik dan geen hygienische moeder? :(:)
     
  2. Ik zou wel even de huisartsbellen, je krijgt dan een spuitje waar iets in zit (onze dochter vond het nog lekker ook) dit moet je in zijn mondje spuiten en jij op je tepel, dan is het binnen een paar dagen over. Doe je het niet, kan het vervelende gevolgen hebben, zoals niet meer willen drinken en bij jou kan het ook pijnlijk worden.
     
  3. vlaflip

    vlaflip Niet meer actief

    ik ben er ook mee naar de huisarts geweest en idd ze kreeg ook een heerlijk drankje hihi ze vond het niet eens erg om het in te nemen!

    hoe het precies zit met spruw weet ik niet,maar mij is verteld dat het een soort van herpes is en dat het niets met hygiene te maken heeft! ik stelde de vraag namelijk ook aan de huisarts..

    je bent een goede moeder! en bel gewoon de huisarts op,drankje werkt vrij snel dan is je kereltje er van af
     
  4. Stinkerbell

    Stinkerbell Fanatiek lid

    1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Nou het is toch niet te geloven. :$:x

    Er was net bij ons cb het weeguurtje ik denk ga ik het mooi daar vragen. Zegt die vrouw ja volgens mij is het spruw en moest ik maar met water en citroensap in zijn mondje smeren. En dan maar afwachten of het erger word. Want de ha zou er toch niks aan doen. :$:( Ik zei tegen haar ik ga echt niet wachten totdat het erger word ik maak wel een afspraak met de huisarts en dan zullen we even zien of hij niks voor schrijft. Ik heb dus zo een afspraak.

    Nu ben ik er vroeg bij en heeft hij er nog niet echt last van en dan zou ik afwachten? Echt niet.
     
  5. vlaflip

    vlaflip Niet meer actief

    :x nee zou idd ook niet afwachten!
    kan alleen maar erger worden en dan kan hij er alleen maar meer last van krijgen
     
  6. bengeltje86

    bengeltje86 VIP lid

    6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    gelijk heb je ik zou ook niet afwachten succes
     
  7. Mickys

    Mickys Actief lid

    30 okt 2005
    339
    0
    0
    Ons dochter heeft ook spruw gehad. Doe je er niks aan, wordt het met de dag erger en duurt het ook langer voor het weg is.

    Het is een schimmel en volgens mij heeft het ook te maken met de zuurtgraad in de mond, dus lang niet altijd met de hygiene. En als ze het eenmaal hebben gehad, komt het vaak ook weer terug.

    Ik gebruikte daktarine (dat andere middeltje met spuitje werkte hier niet). Nu smeer ik elke keer als ik ook maar 1 wit plekje zie 4 dagen dunnetjes en dan is het al meteen weer weg.
     
  8. Lisszy

    Lisszy Fanatiek lid

    27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Hier ook spruw, alleen is bij mijn dochter niks te zien, alleen bij mij op mijn tepels (jeuk, schilferig, pijnlijk). Omdat bij Zoë niks te zien was, kreeg ik ook geen midicatie voor haar terwijl lactatiedeskundigen zeggen dat het belangrijk is dat zowel moeder als kind worden behandeld.
    Na 1,5 maand spruw kreeg ik eindelijk ook Daktarine (gel) voor Zoë. Zelf smeerde ik al 1,5 maand Miconazol-creme.

    Ik heb nog steeds last van spruw, maar het wordt nu minder. Mag ook wel na 3 maanden! :$

    Maar het heeft niks met hygiënen te maken hoor!
    Ik kook alles elke dag uit (kolf, flesjes, spenen), ik was alles op de kookwas, was de hele dag door mijn handen maar spruw is een hele hardnekkige schimmel.
    Ik zal blij zijn als het over is...

    Ik hoop voor je dat je medicatie krijgt voor Luuk en als ik jou was zal ik zelf uit voor zorg ook gaan smeren met Micozanol (te verkrijgen bij apotheek zonder recept).

    Succes!
     
  9. Lovelylonnes

    Lovelylonnes Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    hayden had ineens een hele witte tong, binnen 2 dagen (weekend) ook de eerste dagen dat ik begon met nedicijnen (nystatine) werd het alleen maar erger.
    Ben inmiddels bijna 5 weken verder, en steeds als ik denk dat het weg is, zit er daarna ineens weer een vlekje op zn gehemelte ofzo.... word er gek van...

    Het is idd een schimmel, die iedereen bij zich draagt. Als de weerstand even iets minder is kan deze opspelen, Hayden was net 2 weken toen hij het kreeg en toen was het halve huishouden hier ziek dus dat kan wel eens kloppen ;)
     
  10. debbie2007

    debbie2007 Fanatiek lid

    18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Artsen zijn wat terughoudend met iets tegen de spruw te geven omdat de schimmeld vrij snel resistent wordt, of als is. En dan heb je zwaarder geschut nodig. Nystatine voor de kleine is heel vrij veel gevallen niet meer afdoende.

    Zoals hierboven beschreven: in principe moet het vanzelf overgaan. Het komt vaak op als de weerstand wat lager is. Als je baby er echt last van krijgt (pijn in het mondje bij drinken) dan kun je alsnog medicijnen krijgen, maar liever niet dus.

    Volgens mij komt je er nooit echt vanaf, je kunt het hooguit de kop indrukken als het opkomt. Die schimmel zit overal en komt heel veel voor.

    Kokosolie/boter schijnt te helpen. Je kunt het eten, als beleg op je brood, je kunt erin koken, en je kunt het ook bij luieruitslag (als dat spruw is) erop smeren. Kokosolie is erg anti-bacterieel en anti-schimmel.

    Spuugdoekjes etc in wat azijn laten weken. Het zuur werkt goed tegen de schimmel.

    Zo zijn er nog meer huistuinenkeuken middeltjes... even googlen.
     
  11. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Hier ook spruw gehad. Ik kreeg nystatine, heb twee flesjes nodig gehad maar toen was het gelukkig ook goed weg. Ik deed wel alles steeds heel goed uitkoken en ook bhs en spuuglapjes op 60 graden wassen. \Voor mezelf gebruikte ik trouwens micanozol creme.
     
  12. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Spruw is een schimmel. Zolang jij en je kindje er geen last van hebben hoeft er niet behandeld te worden. Je hebt n.m. kans dat het vanzelf over gaat. Schimmel houden niet van zuur dus vandaar het citroen advies. Bessensap word ook wel eens geadviseerd.

    Als je iets van de ha krijgt is het belangrijk om moeder én kind te behandelen. En dan na elke voeding het medicijn in het mondje van het kindje aan te brengen en na elke voeding op de tepel van de moeder.

    Melk die je kolft terwijl je spruw hebt is beter niet te bewaren voor later gebruikt. Spruw kan n.m. de vriezer overleven en jullie zo op een later tijdstip weer besmetten. Flink verhitten voor invriezen maar de schimmel onschadelijk en op die manier kun je je melk wel invriezen.

    Naast gebruik van medicatie zijn ook hygienemaatregelen heel belangrijk. Net als het nog even doorsmeren als de klachten over zijn.

    De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft er veel infoblad over. Kun je evt. uitprinten en meenemen naar de ha.
    http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf
     
  13. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ja, je krijgt niet zomaar iets voor de Spruw, de HA moet het vaststellen.

    Je hebt een middeltje met een pipetje, maar je kunt ook Dactarin orale gel gebruiken. Dat moet je dan gewoon na elke voeding dun aanbrengen met een wattenstaafje op de tong, het gehemelte en in de wangetjes. Ik heb de tube standaard in huis ... eenmaal Spruw gehad dan komt het graag terug !

    Zelf gebruik ik ook een creme als het weer zo ver is. Miconasolnitraat, kun je gewoon bij de drogist kopen. Dun aanbrengen, dan kan je kindje gewoon drinken aan de borst zonder dat je alles eraf hoeft te wassen.

    Krijg je voor je kindje toch dat vloeibare middeltje (Nystatine Labas heet het, dacht ik) breng het dan ook aan na elke voeding. Niet met de pipet in het mondje zoals beschreven ! Spruw is hardnekkig ! Dan komt het pipet in aanraking met de Spruw en dan blijf je je kindje elke keer weer "besmetten" elke keer als het pipetje in de mond komt. Ook dit spul kun je met een wattenstaafje aanbrengen.

    Spruw heeft niets te maken met hygiene, de een is het gevoeliger voor dan de ander. Het helpt wel als je zorgt dat je darmflora in orde is, bijvoorbeeld door probiotica te gebruiken. Raar, maar het staat met elkaar in verband.

    Spruw kan vanzelf over gaan. Maar als je kindje of jezelf te veel last ervan hebt, haal dan iets en begin direct met behandelen.

    Succes ermee !

    Groetjes,
    Nikki F (ervaringsdeskundige ... helaas ...)
     
  14. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    O ja, vervang wel geregeld je zoogcompres en draag elke dag een schone bh, was ze ook op minimaal 60 graden. Ook spuugdoekjes e.d. die in aanraking zijn geweest met de Spruw. Speentjes ook elke dag uitkoken en de kolf uiteraard ook.
     
  15. Stinkerbell

    Stinkerbell Fanatiek lid

    1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Bedankt voor jullie tips.

    Ik heb wel wat van de ha gekregen. Spul stinkt. :(
    Ik hoop dat het snel over is. Het zelfde spul nystatine moet ik ook op mijn tepel smeren. Maar dat spul ik kei dun. Niet echt handig.
     
  16. hiranthi

    hiranthi Actief lid

    14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Niet overal, ik heb alleen de assistente aan de lijn gehad en kon 's middags het recept ophalen. Heb dus de dokter niet gezien.

    Daktarin mag pas vanaf 4mnd gebruikt worden.
     
  17. lovelyengeltje

    lovelyengeltje Fanatiek lid

    8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    hier denkt de dokter ook dat mn meisje spruw heeft.

    afgelopen woensdag nystatine (ofzo) opgehaald
    mn tepel ging helemaal kapot
    ik hoefde het niet perse op mn tepel te doen.
    maar doe het vanavond toch maar ff 1x voor de zkerheid.
    maar het is al bijna over bij mn meisje en ik heb nergens meer las van.
    want had er bepanthen op gesmeerd.
     

Deel Deze Pagina