Geen contractverlenging zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door brocante, 22 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brocante

    brocante Bekend lid

    27 aug 2013
    645
    811
    93
    Aanstaande november loopt mijn contract af. Collega's hebben naar mij toe al aangegeven dat mijn contract waarschijnlijk niet verlengd zal worden. Dit heeft uiteraard te maken met mijn zwangerschap maar dat zal niet benoemd worden.
    Inmiddels werk ik een jaar voor dit bedrijf. Gedeeltelijk 0 uren contract. Sinds enkele maanden staan er vaste uren op papier. Gemiddeld heb ik 15 uur per week gewerkt.

    Kan ik iets aanvragen indien mijn contract niet verlengd wordt? In de zin van een uitkering?
    Ik hoop d.m.v. een goed gesprek met mijn bazin te voorkomen dat mijn contract niet verlengd wordt, maar acht de kans klein dat zij toehappen.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Brocante,

    Wat goed dat je gaat proberen om toch een contractverlenging te krijgen.

    Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering. Dit hangt ervan af wanneer je verlof ingaat. Ik geef je de opties:

    Als je werkzaamheden beëindigd worden en je gaat nog niet met verlof, dan kun je recht hebben op een WW-uitkering. Je moet dan aan een aantal voorwaarden voldoen.
    Vanuit de WW-uitkering kun je de zwangerschapsuitkering aanvragen. Dit kun je doen vanaf 4 weken voor je eerste verlofdag.

    Begint je zwangerschapsverlof direct nadat je werkzaamheden beëindigd zijn? Dan kan de werkgever het verlof voor jou aanvragen en hierbij aangeven dat de uitkering direct aan jou moet worden overgemaakt. Wil/kan hij dit niet? Dan kun je zelf de aanvraag doen door te bellen met 0900 9294.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     

Deel Deze Pagina