Geen late voeding, wel nachtvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Hel1, 26 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Dag dames,

    Ik heb even wat wijze raad nodig :)... Momenteel is mijn zoontje 4 maanden. Ik voed sinds de geboorte op vraag. We zitten sinds een paar weken op 5 voedingen. Ik vond dit eerst weinig, maar hij vraagt niet meer en komt flink bij. Als hij meer wil, krijgt hij meer. Ik vertrouw dus op de natuur :).
    Hij heeft volgend schema aangenomen (uren zijn ongeveer, kan een half uur schelen).
    7u wakker en voeding
    11u voeding
    15u voeding
    19u voeding slapen rond 20u
    tussen 2 en 3u nachtvoeding
    Hij neemt zijn lange slaapblok dus in de vooravond. Ik heb hem nooit wakker gemaakt voor een late voeding. Ik ga zelf heel vroeg slapen om met hem mee wat uurtjes te kunnen pakken. Ik klaag niet (hebben al veel miserie gehad door verborgen reflux), maar ik vraag me af: hoe gaat die nachtvoeding er ooit uit? Hij zit maar op 5 voedingen, dus dat de nachtvoeding vlug steeds later zal worden, dat betwijfel ik. Hem wakker maken vind ik zo zielig en ik hoor vaak dat dat niks uithaalt. Ik wil ook hier de natuur zijn werk laten doen, maar ben bang dat ik dan nog maanden die nachtvoeding zal geven en dat dat een gewoonte wordt die we dan achteraf moeten afleren.
    Zijn er dames die dit herkennen en hoe hebben jullie dit aangepakt?

    Groetjes
     
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Gewoon zo doorgaan en inderdaad zelf op tijd naar bed als dat mogelijk is.
    Wel vind ik dat hij weinig drink momenten heeft. Mijn zoontje dronk toen nog elke 2 uur volgens mij.
    Maar als het zo goed gaat, zou ik niet gaan rommelen in ieder geval.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan wel een droomvoeding proberen. Dus al slapend, tijdens een lichte slaapfase, aanleggen zonder wakker maken. Bij sommige baby's werkt dat. De mijne sliep daardoor echter onrustiger in de uren daarna dan wanneer ik hem liet doen op zijn eigen ritme.

    De komende maanden zal je ritme sowieso nog wel verschuiven. Meer honger door een groeispurt, meer aanleggen door een productiedip, starten met bijvoeding... De drinkmomenten zullen verschuiven, en dan zal de rest wel meegaan. Of niet :) Hier acht maand en nog steeds een nachtvoeding.
     
  4. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor je antwoord, Jackie87. Ik weet dat 5 voedingen weinig is. Hij drinkt naar mijn gevoel wel veel per voeding (al weet je dat natuurlijk nooit zeker met borstvoeding). Het maakt me wel wat onzeker omdat het mijn eerste kindje is. Verder hou ik zijn groei en natte plasluiers goed in het oog en daar is niks mis mee. Ik ga er maar vanuit dat het goed is zo...
     
  5. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Een droomvoeding werkt alleen als je bij de eerste hongersignalen oppakt en aanlegt. Niet als je je kindje uit bed haalt en aanlegt als die nog in een diepe slaapfase is.
    Je kindje is nog maar 4 maanden en 5 voedingen is idd heel weinig (ook voor je productie op langere termijn), dus die nachtvoeding heeft hij gewoon nodig, het helpt de ontwikkeling van de hersenen, houdt zijn bloedsuikerspiegel stabiel en vermindert de kans op wiegendood.
    Niet doorslapen is voor kindjes tot een jaar of 2 eigenlijk nog heel normaal.
     
  6. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties, dames!

    @ Shakes: Ik heb inderdaad ook al ondervonden dat er op korte tijd veel kan veranderen :). Ik zal proberen het wat los te laten, maar dat is zo moeilijk! Ik ben wel wat gerustgesteld dat jij ook nog een nachtvoeding geeft. Al weet ik natuurlijk niet hoe jij je daarbij voelt ;).

    @ MirW: Ik hoor zoveel verhalen over baby's en doorslapen dat ik er gek van word. Dan ben ik blij hier te lezen dat die nachtvoeding heel normaal is (en nog lang kan aanhouden). Ik vind nachtvoeden op zich niet zo erg. Vroeg me gewoon af of er dames zijn die me kunnen zeggen hoe het verder zou kunnen evolueren. Ik besef natuurlijk wel dat elke baby en elke situatie anders is. We komen van heel ver met onze jongen. Nu pas vindt hij wat rust. Ik maak me ook wel zorgen over mijn productie (tot nu toe geen problemen, maar wat niet is...) maar hem vaker aanleggen wil ik liever niet doen, omdat zijn maagje door de verborgen reflux de rust wel kan gebruiken. Zou tussendoor kolven een optie kunnen zijn?
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben dolgelukkig dat hij nog maar één nachtvoeding vraagt. Tot zeven maand had hij er nog twee :)

    Nee serieus, nachtvoeding lijkt tegenwoordig nutteloos, als je al die verhalen van doorslapen hoort, maar is eigenlijk heel normaal én gezond.
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ging dat ook zo bij de oudste, nooit een late voeding gegeven. Tot 3 maanden kwam ze 2 keer voor een voeding 's nachts, rond 1 uur en rond 4 uur. Toen ik ging werken met 3 maanden was dat nog 1 keer per nacht tussen 1 en 3. En vanaf 6 maanden sliep ze opeens door om voortaan altijd door te slapen (klokje rond). Ik vond die nachtvoeding nooit een probleem, ze was een vrij onrustige drinker en 's nachts dronk ze tenminste rustig, en snel. Was 5 minuten tanken en weer verder slapen :). En ik vond het heerlijk dat toen ik ging werken, ik haar 's nachts nog even in mijn armen had voordat ik haar een hele dag niet zou zien ;)
     
  9. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Hier net zo, Snoopy1979! Een onrustige drinker, maar 's nachts is hij veel rustiger. Gelukkig slaapt hij sinds kort gewoon verder na zijn nachtvoeding. Dat deed hij de eerste 2,5 maanden niet. Heel vermoeiend was dat! Blij te lezen dat het bij jullie zo spontaan verliep. Ik kan alleen maar hopen dat het hier op zijn tijd ook zo zal gaan :).

    Effe off topic: Plaats ik de berichten wel juist door helemaal beneden te reageren of moet ik telkens op het bericht zelf reageren? Ben een groentje :D
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoop het ook voor jullie!

    En je doet het goed hoor, alleen als je echt op een specifiek bericht wil reageren zou je kunnen quoten, hoeft niet persé. Is in drukke topics wel makkelijk omdat je op een gegeven moment anders niet meer ziet op wie je dan reageert ;)
     
  11. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Dankjewel :)
     
  12. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.809
    113
    Amsterdam
    Ik zou je om de hoeveelheid voedingen ook niet al teveel zorgen maken hoor, blijkbaar drinkt jou kindje gewoon wat grotere hoeveelheden per voeding. Hier zaten we ook al op 5 voedingen en dat was ook op verzoek en geef nog steeds borstvoeding en heb nooit in dip in Mn productie gehad;)
     
  13. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Dank je voor de geruststelling! Heel fijn om te horen want wil toch graag nog even doorgaan :).
     
  14. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Ik heb alle mogelijke hoeveelheden qua voedingen al gehad en nooit een dip gehad. Dus het hoeft geen probleem te zijn hoor. Ik zou gewoon mee gaan met zijn schema en dan zie je wel.
    Mijn jongste zat met 3 maanden ook op 5 voedingen, met 6 maanden weer op 8 of 10 en nu met 9 maanden ook gewoon nog 1 of 2 nachtvoedingen. En altijd de lange ruk slaap vanaf 7 uur tot ergens snachts. Hij bepaald en ik volg voorlopig nog.. :)
     
  15. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Dat laatste is mooi gezegd, Jillzz. Het geeft me echt goede moed, zo'n fijne reacties :).
     
  16. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Juist met reflux zou je denken: vaker kleine beetjes drinken. Maar als jouw ventje met 5 grote voedingen het goed doet en gewoon groeit en voldoende plasluiers heeft en je overdag geen hongersignalen mist zal het voor hem wel goed zijn.
    Kolven kan wel, maar de vraag is waarom je dan kolft. Een voorraadje in de vriezer? Als je het idee hebt dat je productie keldert kun je ervoor kiezen een paar dagen te powerkolven. Even op googlen, dan vind je bruikbare schema`s.
     
  17. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker opzoeken!
     
  18. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    5 voedingen is echt wel weinig... ik zou zelf schrik hebben voor de productie op langere termijn. Wat je kan doen, is nog kolven net voor je gaat slapen. Maar moet niet natuurlijk.
    Mijn dochter krijgt nu om 19 u de laatste voeding, en slaapt dan door tot 3u of 3u30. Ik kolf nu savonds om 21u nog, en dan ga ik slapen. (Maar dit doe ik nu ook om alvast een voorraadje te hebben voor als ik terug ga werken)
    Wij zitten nog op 10 voedingen trouwens (10 weken nu)
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat ik wel deed herinner ik me nu, toen ze eenmaal voor 1 nachtvoeding kwam, ben ik gaan kolven voor ik naar bed ging. Ze dronk dan om 19:00, ik kolfde rond 22:00 en ze kwam dan weer rond 1:00/2:00. Goed voor de productie en goed voor de voorraad :)
     
  20. Hel1

    Hel1 Lid

    26 apr 2017
    18
    0
    1
    Vrouw
    Nele87 en Snoopy 1979, dat is een heel goed idee! Ga ik zeker doen! Ik zou dan wel al rond 21u kolven, want ga graag rond 21u30 slapen. Maar dat is blijkbaar geen probleem lees ik. Ik dacht dat ik misschien wat meer tijd tussen moest laten. Is inderdaad mooi meegenomen om een voorraad aan te leggen.
     

Deel Deze Pagina