Geen M, geen V maar X in paspoort

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door DastyQueen, 19 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    https://www.telegraaf.nl/c/2701189/



    BREDA - Voor het eerst in Nederland krijgt iemand een paspoort zonder geslachtsaanduiding. Leonne Zeegers uit Breda heeft vanaf vrijdag een neutrale ’X’ in haar paspoort. Die komt in plaats van de ’V’ die tot nu toe haar geslacht aanduidt. Ze voelt zich namelijk als intersekse persoon man noch vrouw.


    De rechtbank in Roermond besloot eerder dit jaar dat geslacht geen kwestie is van geslachtskenmerken maar van genderidentiteit. Daarom mag Zeegers zonder mannelijk of vrouwelijk geslacht geregistreerd staan. Ze is daarmee de eerste Nederlander met een ’X’ in haar paspoort.


    Belangenorganisaties van ’LHBTI’ers’ – lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transseksuelen en intersekse personen – zijn verheugd. „Dit is een persoonlijke overwinning voor Leonne”, aldus NNID (Nederlandse organisatie voor seksediversiteit), TNN (Transgender Netwerk Nederland) en COC (Nederlandse Vereniging tot Integratie van Homoseksualiteit). „En het is een wake-upcall voor het kabinet: maak het voor iedereen mogelijk om de geslachtsaanduiding in het paspoort en andere officiële documenten te schrappen.”

    Intersekse personen hebben geslachtskenmerken die niet strikt mannelijk of vrouwelijk zijn. De belangenorganisaties melden dat vier procent van de Nederlanders zich niet thuis voelt in de categorie ’man’ of ’vrouw’.
     
  2. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Mooi dat dit kan, overwinning voor deze groep mensen.

    Ik vraag me af of Nederland het eerste land is die dit mogelijk maakt en of dit in het buitenland met reizen niet voor problemen kan zorgen?
     
    xxmoixx, MyMiracle, lloorrtt en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Ik vind dit echt onzin.. je bent man of vrouw.. en iets er tussenin bestaat niet.. je hebt namelijk een piemel of een vagina :rolleyes: wat is het volgende? Ik voel me 6 jaar al ben ik 50? Dus eis ik dat er 6 jaar op mijn paspoort komt omdat ik me geen 50 voel?! :|
     
    Hommeltje, fanona, rums en 18 anderen vinden dit leuk.
  4. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ik vind het ook een beetje onzinnig eigenlijk. Je bent nou eenmaal man of vrouw. Je kunt je wel anders voelen, maar je blijft of man of vrouw.. Ik vind dit dus een onnodige ontwikkeling.
     
    Colour, Milafay, Soturi en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Misschien moet er inderdaad in jou paspoort staan dat je 6 jaar bent ja.
     
    Bloem2310, fafa, Lenaroos en 15 anderen vinden dit leuk.
  6. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.334
    113
    Er bestaat wel degelijk iets er tussen in. Nog onafhankelijk van de vraag of het gaat om hoe je je voelt, heb je gewoon mensen met mannelijk DNA en vrouwelijke geslachtorganen bijvoorbeeld.
     
    itsourlove, Nimue, Lafelife en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Maar dat vind ik wat anders, dan hoe je je voelt...
     
  8. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Echt super dat dit kan!
     
    Manque en DastyQueen vinden dit leuk.
  9. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik weet niet, ik kan niet zoveel met het gender neutrale omdat ik me er geen voorstelling van kan maken. Fysiek gezien ben je toch man of vrouw? Ik voel me ook nog eens 100% vrouw dus het is ver van mijn bed.

    Maar ik heb er ook geen expliciete mening over omdat het blijkbaar voorkomt dat er mensen zijn die zich noch het een noch het ander voelen. Wat dat betreft dus mooi dat het kan en een goede stap wat mij betreft. Ik heb dus in elk geval geen bezwaar en zou het mooi vinden als je zelf kunt kiezen. Misschien al bij geboorte? Al kan dat denk ik niet toch, want een baby zal nog wel gewoon 1 van beide geslachten hebben toch? Haha kun je nagaan hoe weinig ik van dit onderwerp afweet! Please enlighten me :D


    Ik vraag me alleen af of het geen problemen geeft met reizen naar andere landen?
     
    Diaantje88 vindt dit leuk.
  10. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.334
    113
    Maar als dat al bestaat, dan is het toch logisch dat de wereld minder zwart-wit is dan: jij bent een man en jij bent een vrouw? Dat jij dat zelf niet kent, betekent niet dat het voor anderen niet heel echt is. De eerste persoon die nu een X in het paspoort krijgt is namelijk iemand bij wie de geslachtskenmerken helemaal niet zo zwart-wit zijn.
     
    Lafelife, Manque, Hippo89 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Nee dat klopt niet. Er zijn wel degelijk mensen geboren met beide geslachtsorganen.
    Dat je je voelt als geen van beide kan ook. Hoe jouw hormonen in je lichaam werken kan je niks aan doen.
    Zet jij idd maar op je paspoort dat je 6 bent :rolleyes:
     
    itsourlove, blossom85 en Marchella vinden dit leuk.
  12. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    *en verlaat dit topic weer* Lekker volwassen reacties dames! :thumup:
     
    PBV en Emilie69 vinden dit leuk.
  13. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ik vond het persoonlijk de grootste onzin om dit op een wettelijk document voor elkaar te krijgen.
    Valt bij mij onder categorie gender neutraal toilet ook zoiets.
    Je bent mam of vrouw van geslacht (bijzondere gevallen van dubbel aangeboren buiten beschouwing gelaten)
    Je anders voelen zeg ik oke maar een rechtzaak aanspannen (en winnen :confused:) nee gaat nergens over.
     
  14. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ik moest er even van fronsen toen ik het las vanmorgen. Inderdaad, je wordt als man of vrouw geboren en krijgt een M of V op je documenten. Uitzonderingen daargelaten van tweeslachtige personen uiteraard.

    Is het aangetoond dat je genetisch een man bent en vrouwelijke organen hebt, of andersom, dan vind ik het een ander verhaal, maar voor een 'gevoel' blijf ik het onzin vinden.


    (Je geslacht op documenten laten veranderen na een volledige transitie kan ik wel inkomen overigens.)
     
    dreumesje, Soturi, Riverdale87 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het ook lastig om me een voorstelling te maken van mensen die zich 'beide' of 'geen van beiden' voelen. Dus het enige wat ik kan doen is accepteren dat het blijkbaar zo is. En aangezien je sekse op geen enkele wijze relevant is als het gaat om de zaken waarvoor je een identiteitsbewijs nodig hebt, kun je die aanduiding makkelijk achterwege laten.
    Voor mij is het misschien niet belangrijk, maar voor de mensen voor wie het wèl belangrijk is, is het toch fijn dat het nu anders kan? Leef en laat leven, denk ik dan. Het is een relatief simpele aanpassing en blijkbaar worden er mensen gelukkig van. Waarom zou je het dan niet aanpassen?

    Jouw voorbeeld over leeftijd kan ook wel iets zijn wat mensen liever niet of anders op hun identiteitsbewijs hebben hebben staan. Maar je leeftijd is wèl belangrijk voor de zaken waarvoor je een ID-bewijs hebt. Denk aan het kopen van alcohol, auto huren, stemmen e.d. Voor al dit soort zaken zijn er (wettelijke) regels m.b.t. leeftijd. Die kun je dus niet aanpassen. Ook al zouden hier wellicht ook mensen gelukkig van worden, in dit geval kan het gewoon niet.
     
    Bloem2310, Lafelife, MyMiracle en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Iets ertussenin bestaat wel. Het percentage mensen met een intersekseconditie is even hoog als het percentage roodharigen. Dit zijn dus mensen die geboren worden met kenmerken van beide geslachten. Meestal kiezen de ouders dan bij de geboorte een geslacht en wordt het kind geopereerd om in een van de twee hokjes te passen, maar ik vind een X op het paspoort en een kind laten zijn zoals het is echt een veel betere optie. Ben blij dat het nu kan. Kind kan als het ouder is altijd zelf nog kiezen voor een operatie om man of vrouw te worden.
     
    MyMiracle, Manque, wishfulthinking en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Je moet wel lezen. Deze persoon is interseks dus het gaat wel degelijk ergens over.
     
    Manque vindt dit leuk.
  18. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik begrijp niet dat we zo ver gaan dat we dit toestaan.
    Persoonlijk (dus mening!) Vind ik het bizar en onzin.
     
  19. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ik geloof niet in dat soort zaken als intersex. Dus in mij persoonlijke mening gaat het nergens over.
     
  20. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Het is geen kwestie van geloven, het is een biologisch feit.
     
    LindaS80, Meg, Nimue en 11 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina