Geen toezicht in de klas tijdens pauze. Mag dit?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mexicang, 5 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Juist, een kind kan prima de lkr halen. Dan wordt het uitgesproken en opgelost en hoeft TS er niet heen als ouder.
     
    Athina en dds vinden dit leuk.
  2. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Off topic: wat superhandig zo’n overdekt gedeelte!
     
    tuc vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Wij hebben helemaal geen overdekte ruimte op het plein! En ik mis dat wel eerlijk gezegd!
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar echt?? Ik heb nog nooit een school gezien die dat niet heeft... In Nederland dus niet gebruikelijk? Dus ofwel in de regen spelen en de hele dag nat, ofwel de hele dag binnen?
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Nja ik heb ook ingevallen dus inmiddels wel wat scholen gezien. Inderdaad nergens een afdakje!

    Als het regent hou ik zelf buienradar goed in de gaten en pas mijn rooster erop aan. Al is het maar 10 min, ik ga toch even even naar buien met mijn groep! Ik heb kleuters en zij hebben het buitenspelen zo hard nodig!
    We hebben wel een speelzaal, soort gymzaal maar dan voor kleuters. Als het regent kunnen wij daar ook in.
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Ja hier ook , zelfs de fietsenstalling is niet overdekt hier. Ze hebben bij ons een natuur speelplein voor groepen 1 t/m 5, heel leuk allemaal zand, grote bult met een pomp erboven op en het water gaat via een geul naar beneden een soort van plas in. Heel mooi allemaal , maar als het regent wordt het toch een stuk minder. Dan komt er een rode vlag in te staan en mogen ze er niet spelen en staan ze allemaal op het stukje wat nog wel betegeld is te kijken (zonder afdak). Ze hebben hier wel een regenbel, als die klinkt mogen ze dus eerder naar binnen.
    Er zijn hier wel afdakjes boven de deuren maar daar kunnen max 3 kinderen onder.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zalig, zo'n natuurspeeltuin! Maar inderdaad niet erg handig met slecht weer. En ook best een uitdaging voor de was, denk ik?:)

    Hier dus een overdekt stuk speelplaats waar makkelijk alle kinderen onder kunnen spelen. Niet voetballen ofzo, maar wel met gemak rondrennen en knikkeren etc.
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ik heb nog nooit een school gezien die dat heeft. En alleen als het hoost (en dat deed het in sommige delen van NL afgelopen week) blijven ze tussen de middag binnen. Komt 2 x per jaar ofzo voor in de praktijk.
    Met de ochtendpauze schuiven ze meestal gewoon wat, er is meestal wel ergens in de ochtend een droog kwartiertje te vinden.
    Anders moet je maar bedenken dat je op dagen wanneer het regent een regenjas aantrekt. Met gewoon wat regen of miezer gaan ze gewoon naar buiten.
    Hier is ook een deel natuurlijk van het speelplein. Gelukkig heb ik een goede wasmachine en in de klas moeten ze sloffen aan, anders zou de vloer wel een halve zandbak of modderpoel worden.
     
  9. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.414
    4.736
    113
    Fijn dat dat aanpassen zo kan. Hier kan dat weer niet omdat iedereen zijn eigen tijd op het plein heeft, 1 schoolplein. Regent het in jouw tijd... erg jammer maar op een andere tijd zijn andere klassen buiten. Heel de ochtend binnen met mijn klas vind ik echt niks, maar helaas is het soms dus niet anders.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier sowieso een vrij klein plein. Als je daar een deel gaat overdekken, wordt het een heel donker geheel en is het echte buiten-deel nog kleiner dan het nu al is. Een groot plein met een overkapt deel lijkt me heerlijk, maar hier in de stad heeft geen enkele basisschool dat.
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Ik vind het meevallen, gewoon kleding aan wat tegen een stootje kan . Zijn ouders die er anders over denken ;).
     
    Shakes vindt dit leuk.
  12. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Wij hebben ook eigen tijden en 1 schoolplein. Maar soms zal men echt even flexibel moeten zijn! Gelukkis ons ons plein best ruim. Dat scheelt ook!
     
  13. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Dit was ook mijn idee, ik wil gewoonweg niet direct de eerste week mijn neus ergens in steken.
    Wel breng ik de ouders van de betrokken kinderen op de hoogte, want twee leerlingen is gewoon echt fysiek pijn gedaan. Ik ken deze ouders goed genoeg om te weten dat ook zij niet direct op de kast vliegen, maar even aankijken.

    En wat je zegt, deze leerling kan écht niet alleen in de klas. Zodra de juf even uit zicht is gaat deze leerling helemaal los.
    De dag na het voorval was het weer raak, juf was heel even naar het kopieerapparaat gelopen...
     
  14. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48

    Ik vermoed dat er geen plan van aanpak is, het gaat al jaren zo met deze leerling.
    Vandaar dat ik hier nu eigenlijk echt iets mee wil, niet direct, even afstand is vaak goed.

    Mijn voordeel is dat mijn dochter alles verteld, ik probeer te filteren wat klopt of waar een eigen beleving in zit.
    Daarnaast heeft mijn dochter in groep 3 een periode naast hem gezeten. Ik maakte mij toen echt zorgen, zeker nadat ze thuis vertelde dat er geprobeerd was met een potlood in haar ogen te steken.
    Maar gek genoeg kon zij hem wel handelen, waardoor deze leerling haar ook wel leuk is gaan vinden.
    Maar dat neemt niet weg dat ik mij inderdaad zorgen maak, maar ook boos ben.
    Niet op deze juf, daarvoor zit mijn dochter te kort bij haar, maar ik wel op de gang van zaken binnen de school, dat ze met deze leerling niks concreets doen en het ieder jaar weer een ding is.
    En voorlopig zit deze klas en deze leerling bij elkaar.
    Vandaar ook mijn voornemen om de betrokken ouders in te lichten, zodat we kunnen proberen in gesprek te gaan.
     
  15. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Dat vind ik een goede tip!
    Dank je wel :)
     
  16. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Nogmaals... een gesprekje erover is toch iets anders dan je neus ergens insteken? Vooral nu het zich weer het voorgedaan. Het is simpelweg niet verantwoord en ik ben benieuwd of de leerkracht volledig op de hoogte is van alle details. Heeft ze wel een goede overdracht gehad? Anders laat je zo’n leerling toch niet alleen?

    Ik ben zelf ook juf en heb ook diverse jaren dit ‘soort’ leerlingen gehad. Juist in de eerste weken zat ik er bovenop. Naar de wc gaan werd een soort militaire operatie en 5 min weglopen kon echt niet. Helaas werkt dat zo als je zulke leerlingen hebt. Lang leve het passend onderwijs, zullen we maar zeggen.

    Ik zou het als juf enorm waarderen als ouders bij mij zouden komen met hun zorgen/vragen.
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Exact, liever gewoon even aankaarten, dan dat het verhaal het schoolplein rond gaat etc. Daar kunnen de juf en de desbtreffende leerlingen en hun ouders ook niets mee.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat heeft lerarentekort hiermee te maken?

    Wat is de oplossing: per klas een extra docent zodat ze in de pauzes kunnen afwisselen? En de rest van de dag heeft elke groep 2 juffen?
     
  19. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Vooral bij continu rooster zou indd klassen assistent fijn zijn. Zeker met wet passend onderwijs. Klassen zijn vol en er zitten er te veel met een rugzakje . Deze kinderen hebben veel hulp en begeleiding nodig en eigenlijk soms ff een op een maar die tijd is er niet. Ook kun je deze inzetten in de pauze als deze ineens binnen is. Op school van dochter is geen klassen assistent, 1 hulp op de hele school die de pauzes buiten in gaten houdt terwijl leerkrachten eten. Als het dus kei hard giet zoals afgelopen week en Kids dus in de klas moeten eten heb je een probleem. Kinderen met rugzakje (mijn zoon met klassieke autismehad dat ook) kunnen als ze verwachten na buiten te moeten en ineens binnen eten, dus anders dan verwacht compleet doorflippen om niks Gewoon moeilijk schakelen. Als je dat niet goed in de gaten houdt en zijn gang laat gaan kan het uitdraaien op driftbui, vechten of bijv huilen.
     
  20. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Inmiddels zijn we weer een week verder en heb ik de betrokken ouders gesproken.
    Hun kind heeft of een deel verteld of helemaal niets. Ze waren erg blij dat ik het heb verteld en zij gaan met de juf praten.

    Deze leerling is een leerling welke al jaren dit gedrag vertoont, de moeder erkent dit ook, alleen vraag ik mij af of school er genoeg aan doet of dat school wel voldoende middelen heeft om er iets mee te kunnen doen. Ik denk namelijk van niet.
    Kijkend naar de klas van vorig jaar, daarin zijn vier kinderen blijven zitten. Vier! Persoonlijk vind ik dit echt veel, op een groep van 25 kinderen.
    Nu moet ik wel zeggen, er is daar een hoop aan de hand geweest, veel zieken en een directrice die zichzelf voornamelijk heel grappig vond en ouders niet serieus nam. Zij is nu weg en er is een interim, welke al aardig wat veranderingen heeft doorgevoerd: de deuren gaan eerder open, de leerkrachten staan niet meer met elkaar in de gang met een kop koffie te praten , maar staan bij de deur van het lokaal en er is iedere dag iemand van de directie aanwezig.
     
    Athina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina