schoon ouders roken en ik ben dan aan het mee roken hoe oplo

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door danikrogt, 11 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danikrogt

    danikrogt Actief lid

    13 nov 2008
    141
    0
    0
    geen werk
    rijswijk
    1 keer per week moet ik naar me schoon ouders die roken heel veel als de ene op is dan word de 2de bijna gelijk weer aangestoken ik weet dat dit schadelijk is voor kindje maar ze mogen nog niet weten dat ik zwanger ben want wil nog ff mee wachten wat moet ik hier mee kan moeirlijk niet gaan dat valt meer op ze vertikken het om buiten te roken ja het is hun huis dus ik mag dat ook niet vragen wat moet ik doen ik ben zelf nog net gestopt want had niet meer verwacht zwanger te worden en ben tog zwanger nu hier ook nog aan wennen maar wil kind geen risico laten lopen op wat dan ook wat moet ik doen?

    groetjes happy dani :)
     
  2. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Als ze het echt nog niet weten mogen, wordt het moeilijk.
    Je zou je bezoekjes drastisch kunnen inkorten, bv een half uurtje en dan een smoesje verzinnen dat je weg moet.
    Of gewoon een keertje afbellen omdat je zogenaamd een griepje hebt, of je hebt net iets belangrijks met je vriendinnen gepland. Vast wel smoesjes te vinden.

    En ik denk dat meeroken zeker niet goed is, maar als je je bedenkt dat zo'n 20, 30, 40 jaar geleden ook heel veel gerookt werd, en de zwangeren dus de hele zwangerschap meerookten... gelukkig werden de meeste baby's toen ook gewoon gezond geboren.
    Dus zo'n paar bezoekjes... je moet ook weer niet te angstig gaan leven als je zwanger bent hoor. Soms zijn rokerige ruimtes niet te vermijden in de eerste weken als je het nog wat wilt verzwijgen.

    Succes ermee!
     
  3. Eline078

    Eline078 Bekend lid

    15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Gewoon lekker naar je schoonouders gaan beetje proberen niet midden in de rook te zitten dan is er niks aan de hand hoor.. Je kan ook overdrijven :) probeer beetje te genieten en relax :) zolang je zelf maar van de smokes afblijft :D
     
  4. Vlindertje86

    Vlindertje86 Actief lid

    17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Ik zou me persoonlijk daar ook niet zó druk om maken hoor...
    Eén keer een middagje. Let er inderdaad gewoon op dat je niet midden in hun rookdampen gaat zitten, of zeg dat je nogal last hebt van je luchtwegen de laatste dagen (aankomend griepje ;) ) en dat je graag een beetje bij het open raam zit...
    Zo een keertje kan echt geen kwaad hoor!
     
  5. Nynke31

    Nynke31 Fanatiek lid

    7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Of zeggen omdat je zelf net gestopt bent en het hier best nog moeilijk mee hebt, het er niet makkelijker op wordt als hun zoveel blijven roken als jij er bent. Misschien snappen ze het wel.
    En anders af en toe het bezoekje een keertje overslaan.
     
  6. sinada

    sinada Niet meer actief

    mijn schoonouders roken ook en ik ga er gewoon heen hoor. Je kunt alles gasan ontlopen maar dan maak je jezelf ook alleen maar gek mee. Je ademt niet een hele sigaret in.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou het hierop gooien idd... En wat korter blijven dan anders. Hoofdpijn is al gauw een makkelijk smoesje ;) (veel zieken op je werk... etc)
     
  8. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Als ik heel eerlijk ben; ik ben nogal verbaasd over de reacties...

    Ik ben zelf gestopt met roken. Mede omdat ik zwanger ben en omdat ik écht niet meer wilde. Het is schadelijk, hoe je het ook bekijkt. Dat een beetje rook niet erg is enzo, dat wil er bij mij dus niet echt in. In ons huis mag er zowieso niet meer gerookt worden en mijn omgeving houdt rekening met me en rookt niet waar ik bij ben. Dat zijn mijn ouders en schoonouders. Mijn baby kan nog niet bepalen al dan niet in een rook-omgeving te zijn en dat gaat het de komende jaren na de geboorte ook nog niet bepalen. Dat doe ik en zeker op dit moment. En stel dat mijn schoonouders en ouders zouden blijven roken waar die kleine bij is, kan ik dat niet meer dan vreselijk asociaal vinden en dan ga ik er niet meer naartoe. Zo simpel is het. En ja; vroeger vroeger vroeger... vroeger werkten vrouwen ook niet en bestonden er geen creches, hoefde je je bed niet op te hogen, mocht je gewoon roken in de trein en bus, werkten we de hele dag op het land, was scholing niet noodzakelijk en konden we evengoed rijk worden omdat we gewoon slim waren zónder universiteit. Vroeger is niet nu. Roken is slecht, dat is bewezen en ik ga me daar niet in begeven en de baby ook niet..
     
  9. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ik ben ook verbaasd, als iemand toegeeft te roken tijdens de zw.schap valt iedereen over haar heen (incl ikzelf hoor!) maar nu mag de ts wel tijdens het roken in de kamer blijven... ;)

    ts: je zegt ik MOET naar mijn schoonouders,..waarom moet je? (gewoon nieuwsgierigheid hoor!)
    en ik zat met ongeveer hetzelfde probleem en heb het oa om die reden wel direct verteld... mijn ouders besloten daarop direct van hun huis permanent een rookvrije zone te maken, ook als ik er niet ben! :confused: :D
     
  10. Suzie83

    Suzie83 Niet meer actief

    Snap dat het erg lastig is om dit nu te vermijden. Maar zou toch proberen er zo kot mogelijk te blijven.
    Zou zelf echt niet ergens gaan zitten waar gerookt wordt, maar hier weten ze het allemaal al dus dat maakt het natuurlijk veel makkelijker.

    Succes!
     
  11. Vlindertje86

    Vlindertje86 Actief lid

    17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
     
  12. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Het gaat hier niet om uitlaatgassen, die ongetwijfeld ook niet gezond zijn, maar om het zitten in de rook. Natuurlijk kun je bij een open raam gaan zitten en niet al te lang blijven. Als je dat een goede oplossing zou vinden zou ik zeggen; doen! Waar het mij denk ik wel om gaat is dat rook inademen een beetje gezien wordt als niet zo heel erg etc. etc. Daar kan ik niet bij. Want dat is het wel. Net zo erg waarschijnlijk als die uitlaatgassen, maar dan krijg je een heel ander soort gesprek/discussie (die ook interessant kan zijn trouwens). Voor je het weet mag je als ouder dan geen auto meer rijden, want dat is ook schadelijk voor het milieu en moet je opletten wat voor fiets je koopt, want stel dat daar een stofje in zit verwerkt wat ook niet ok is?

    Het gaat om het roken en dat is, hoe je het ook verpakt, schadelijk voor moeder én kind.

    Ik kreeg toen allerlei goede tips en adviezen; joh.. ik heb ook gerookt tijdens mijn zwangerschap en kijk eens hoe gezond mijn kind is. Of eh.. de dokter gaf aan dat ik er beter 10 per dag kon blijven roken in plaats van alle stress van het niet roken, want dat is ook niet goed voor het kind. Leuk als je er in wilt geloven, maar gaat er nou helemaal geen lampje branden met de vraag; waar ben ik in godsnaam mee bezig? Want tien per dag of stress is OOK slecht. Ook inderdaad. Er wordt niet gezegd dat roken gezonder is dan die stress... Dat is wat wij er zelf van maken, omdat we het graag willen horen..
     
  13. mymiracle

    mymiracle Niet meer actief

    precies! dus ik kan me goed voorstellen dat TS dit wil vermijden. Inderdaad misschien toch wat eerder zeggen? Zou het helpen? Zouden ze het roken voor jou laten met deze reden?
     
  14. angelbaby

    angelbaby Fanatiek lid

    Ik vermijd rook ook waar ik kan. We hebben mijn schoonouders ook gevraagd om even te wachten met roken als wij er zijn. Zijn vader rookt helemaal niet als we er zijn en zijn moeder stelt het zo lang mogelijk uit en als ze er aan het eind dan toch een opsteekt, houdt ze hem zover mogelijk van me af. (wat mijn vriend dan nog irriteert)

    Ik snap je dus helemaal. Als je het echt nog niet wil vertellen, dan zou ik toch af en toe onder het bezoek uit proberen te komen. Wil je echt tot 12 weken wachten? Want dan moet je nog wel heel veel smoesjes gebruiken...
     
  15. Stacey88

    Stacey88 Bekend lid

    28 okt 2008
    526
    0
    0
    Limburg
    Het is inderdaad niet fijn als jij het absoluut niet wil, en mensen toch roken. En bij jou weten ze nog niet dat je zwanger bent.

    Ik ben ook meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was, mijn vriend rookt wel en gewoon in huis. Het kan schadelijk zijn voor de baby inderdaad. Maar als je alles wil vermijden wat schadelijk voor je baby is kun je ook beter niet meer naar buiten gaan. Uitlaatgassen zijn 1000X zo slecht voor je kindje en voor jezelf ;).

    Ik ga mijn vriend het niet verbieden om niet meer te roken in huis. Mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap van mij zelf gerookt, en ik heb er nix aan overgehouden :p..

    Maar ieder zijn mening hierover.

    groetjes.
     
  16. Suzie83

    Suzie83 Niet meer actief

    het is idd, iedereen zijn eigen mening. Maar denk dat als je iets wat schadelijk is kan vermijden dan is dat een kleine moeite. Mijn vriend rookt ook, maar toch wel buiten. Hij rookt zelfs buiten als ik er niet eens ben :thumup:

    En idd, er zijn genoeg vrouwen die roken en gezonde kindje krijgen. Helaas ging dit voor mijn collega niet op. Zij rookte de hele zwangerschap. Nog niet eens zo veel en haar kindje was veels te klein bij de geboorte. 2 weken in het zkh gelegen. Maar goed, voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

    Hoop dat je het niet ziet als een aanval ofzo. Niet zo bedoeld iig ;)
     
  17. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    We zijn het er allemaal over eens, roken is slecht.
    Maar ik denk dat je moet oppassen om niet roomser te willen zijn dan de paus. Kijk, er roken nog steeds miljoenen mensen in Nederland. Het zal moeilijk zijn om die allemaal 9 maanden lang te vermijden.
    En TS heeft goed aangegeven dat ze het nog niet wil vertellen tegen haar schoonouders.

    Nu ben ik wel benieuwd hoe die zwangere dames dat doen, die persé geen ongezonde dingen willen voor hun baby. Hoe houden jullie dat vol 40 weken lang? Want dan eet je natuurlijk ook alleen maar gezond? Geen snoep, chips, vet enzo, want dat komt sowieso via de navelstreng naar binnen.
    En als de kleine er dan eenmaal is? Hoe doe je dat later met snoep, chips, suiker, cola, patat?
    En als ze nog ouder worden, met roken, met alcohol? :rolleyes:
    Ik bedoel: we leven in een wereld met allerlei slechte invloeden. Ik ben bang dat je al die invloeden niet kunt weren je hele leven lang.
     
  18. mymiracle

    mymiracle Niet meer actief

    ik heb het al 35 weken voor elkaar gekregen om rook te vermijden, juist omdat dat zo schadelijk is, roken is toch echt niet te vergelijken met een patatje of cola af en toe.
     
  19. Stacey88

    Stacey88 Bekend lid

    28 okt 2008
    526
    0
    0
    Limburg
    Je kunt de rook misschien wel vermijden, maar er zijn ook andere dingen die nog veel slechter zijn en die je niet kunt vermijden.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    @stacey: wat is er volgens jou nog veel slechter dan rook dan?

    Ik vind niet dat je rook kunt vergelijken met cola oid. Ik heb mijn vorige zwangerschap alle rook vermeden en ga dat nu zeker weer proberen.
     

Deel Deze Pagina