Geslaagd voor VMBO, wat voor cadeau?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Marihi, 14 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.207
    509
    113
    Dochter is geslaagd voor haar vbo. Ze weet nog niet zo goed wat voor cadeau ze wil, dus ik heb haar tijd gegeven om over na te denken. Nu vind ze het bedrag dat wij geven willen belachelijk weinig... (ondankbare pubers) . Ik ben dus heel benieuwd wat jullie passend vinden qua bedrag. Ook om het aan haar te laten zien.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  2. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Wat is vbo? Is dat hetzelfde als vmbo/havo/vwo?
     
  3. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.207
    509
    113
    Ja, ik twijfelde al of ik het goed typte... Vmbo inderdaad
     
  4. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.207
    509
    113
    Kan ik de titel eigenlijk verbeteren?
     
  5. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Moet je even het beheer taggen.

    Ik kreeg van m’n ouders na het afronden van de middelbare een weekendje naar een stad in Europa. Maar begrijp dat dat wel erg extravagant was.

    Ik zou zelf voor een mooi sieraad gaan. Weet niet waar ze van houdt en wat jullie budget is maar Buddha to Buddha vind ik erg mooi, of een Pandora armband, andere mooie armband of mooie ring. Ti Sento heeft ook mooie sieraden.
     
  6. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Ik mocht een nieuwe schooltas uitzoeken als m'n middelbare school diploma, voor m'n vervolgopleiding. Dat ding was tegen de 50 euro dacht ik.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    Ik kreeg een bos bloemen, geloof ik. :roflmao:
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  8. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ik kreeg een bos bloemen en een ring van 10 gulden
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets heb gehad voor een diploma, niet voor mijn mavo, niet voor mijn verzorgende diploma.

    Niet dat ik te klagen heb hoor, ze hebben mijn rijbewijs bekostigd en ik heb mijn eerste auto-tje van mijn ouders gekregen.
     
  10. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.207
    509
    113
    Rijbewijs zal ze zelf moeten betalen, net als haar 1e auto. We zitten financieel heel zwaar, al jaren en juist gisteren hebben we weer te horen gekregen dat we wederom veel geld kwijt zijn. Dan is het zeer frusterend als je kind doet alsof ze niets krijgt. Ik wilde meebetalen aan een nieuwe telefoon, en vond dat we best heel royaal waren maar ze zei dat andere meiden op vakantie naar het buitenland konden van het cadeau van hun ouders ... Vandaar dat ik twijfelde. En ook best verdriet erom ...
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Het verbaast mij sowieso hoeveel cadeaus kinderen tegenvoordig krijgen... zwemdiploma, avond4daagse, goede rapporten etc. Laatst hadden mijn kinderen judo examens en ook daar kregen andere kinderen een cadeau. Studeren doe je in eerste instantie voor je zelf, zo zie ik het. Ik kreeg een bos bloemen en een taart ;)
    Maar als je graag iets wil geven dan vind ik €50 echt een mooi bedrag. Voor vakanties etc zullen mijn kinderen moeten gaan werken tzt.
     
    Roanna, Yellowsun en chrystel73 vinden dit leuk.
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Je dochter is oud genoeg om te kunnen begrijpen dat niet iedereen financieel dezelfde draagkracht heeft.

    Heeft zij informatie over wat jullie financieel kunnen dragen? En hebben jlie hier samen goed over gepraat, los van haar kado?

    Toen ik een tiener was zaten mijn ouders in een zeer zware tijd. En dat wist ik. Daardoor heb ik juist onwijs veel respect voor ze gekregen en heb ik voor alles zelf heel hard geknokt. Die periode heeft me heel veel geleerd en heel veel gebracht in het leven..
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hmm, ik weet het niet precies meer. Ik heb een mooie set ketting + armband van zilver ooit gekregen. En een hele chique vulpen. Ik weet niet meer welke voor mijn HAVO-diploma was en welke voor mijn PABO-diploma. Maar dat zullen allebei cadeaus van tussen de 50-100 gulden zijn geweest. Mijn man kreeg bij zijn eindexamen een zilveren zegelring.

    Mijn ouders hadden het niet super breed. Al was dat al wel een periode dat het financieel minder moeizaam was allemaal. Mijn schoonouders hadden het financieel denk ik minder.
    Ik denk dat het daarnaast ermee te maken heeft dat het gewoon andere tijden waren. Volgens mij wordt de huidige generatie kinderen en jongeren ook weleens de applausgeneratie genoemd. (Of heb ik dat ooit zelf verzonnen, geen idee). In ieder geval verwachten sommigen echt overal een applaus, sticker, cadeau of ander beloning voor. Wat iemand hierboven ook al zei: rapport, zwemdiploma of je gewoon normaal gedragen op school... Overal moet een cadeau voor komen. En dan niet een kleinigheidje, maar meteen de nieuwste iPhone of Xbox.

    Ik denk zelf dat ik trouwens voor een eindexamen wel iets zou geven. In alle eerlijkheid... onze oudste heeft voor zijn A-diploma wel iets bijzonders gekregen (zakmes). Voor zijn B-diploma trouwens niet. En voor zijn rapport krijgt hij ook niks. Maar een eindexamen vind ik wel weer een mijlpaal. Daar wil ik dan best rond de 100 euro voor uitgeven, aan een cadeau dat echt een mooie (tastbare) herinnering kan zijn. Ik heb net gecheckt bij mijn man, ik verwachtte dat wij hierin niet meteen op 1 lijn zouden zitten. (In de regel kost het hem wat meer moeite om de kinderen niet te veel te verwennen. ;) ) Maar zowaar noemde hij hetzelfde bedrag. Wel enigszins flexibel, ze mogen tegen die tijd zelf iets bedenken. Als het iets is waar wij ook enthousiast over zijn en het geld is er, kan het ook 150 euro zijn.
    Maar dan denk ik wel aan iets dat voor hun op dat moment echt iets bijzonders is. Een telefoon is wel duur, maar op zich niet 'bijzonder' meer. Vandaar ook bijvoorbeeld bij zijn zwemdiploma een gegraveerd zakmes. Die was niet idioot duur, trouwens. Maar ik zou voor een zwemdiploma niet gauw datzelfde bedrag uitgeven aan nòg een doos lego of nòg een nerf. Omdat een zakmes iets is wat hij nog niet had en door de gravure ook wel iets 'bijzonders' is geworden, vind ik dat gewoon meer waard. Zowel in symbolische / emotionele waarde (voor de geleverde inspanning) als qua geldwaarde.
     
  14. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.063
    113
    Vrouw
    Voor het behalen van mijn middelbare school diploma kreeg ik een gouden slavenarmband, een gouden ring en betaalde mijn ouders mijn deel van een weekend Milaan dat ik met vriendinnen geboekt had. Mijn moeder wilde per see een tastbare blijvende herinnering geven, zelf had zij dit ook van haar ouders gekregen voor haar eigen diploma en mijn oma ook weer van haar moeder. Dus direct na het telefoontje met de uitslag werd ik meegesleept naar de juwelier. :D Overigens zijn mijn ouders financieel zeer voortvarend, dus dat maakt de situatie weer anders dan die van ts.

    Wat ik van collega's met oudere kinderen hoor, is dat ze vaak een moeder dochter tripje doen naar een oord in Europa.
    Misschien is een nachtje Antwerpen of iets anders wel binnen je budget? Eten kan dan goedkoop bij de Mac? Dan is je dochter toch met je naar het buitenland geweest.
    En anders zou ik voor een mooi sierraad kiezen dat binnen budget ligt, wie weet willen de opa's en oma's hier wel aan mee betalen?
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij kregen allemaal een ticket Australië voor het afronden van onze middelbare school.
    Mijn oudste broer is daarheen geëmigreerd in die periode en die konden we dan bezoeken.

    Hier is het nog niet aan de orde voorlopig, maar een paar dagen 1 op 1 met een van ons naar een stad naar keuze lijkt me wel leuk.
     
    kyara vindt dit leuk.
  16. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Volgensmij heb ik niet iets gehad.. misschien dat we ergens zijn gaan eten.. maar dat weet ik niet meer.

    Misschien eens op vakantieveiling/ticketveiling kijken voor iets?
    Daar staan ook stedentrips op, nachtjes weg in nl maar ook sieraden.
     
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.953
    15.258
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit iets heb gekregen haha
    De oudste doet over drie jaar examen en mijn man wil dan met hem naar FC
    Barcelona maar stel dat die zakt vind ik het ook zo lullig
    We gaan het beleven.
    We hebben er drie dus kan aardig oplopen
     
  18. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Is een weekendje weg een optie? Weet niet hoe jullie band is, maar er een moeder-dochter moment van maken?
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    Ik zou niet mee gaan in ‘maar anderen krijgen dit of dat’. Negen van de tien keer is het helemaal niet zo (en hangen ze allemaal dit verhaaltje op ;)) en als het wel zo is, jammer dan, niet iedereen zit in dezelfde situatie of maakt dezelfde keuzes. Ik zou vooral geven wat je zelf wil geven. En als ze dat niet hebben wil/ondankbaar is, dan niet, hoor. Maar ik ben daar redelijk simpel in, geloof ik. :eek:
     
  20. Mery

    Mery Bekend lid

    24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Onze kinderen krijgen niet perse een kado na het slagen zelf maar wanneer ze de leeftijd bereiken om rijles te nemen dan betalen wij dat voor ze.Dat vinden wij een goede investering in hun toekomst.
     

Deel Deze Pagina