Groeiecho 30 weken zwangerschap

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kim3C, 5 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim3C

    Kim3C Lid

    24 jul 2017
    43
    43
    18
    Vrouw
    Hoi meiden,

    Met de 20 weken echo kregen we te horen dat onze dochter met haar hoofdomtrek op P98 zat, de rest van de waarden zaten rond de 40/50. Omdat haar hoofd wat groter was is dit aanleiding geweest met de 30 weken weer een groeiecho te maken.

    Vandaag hieruit te horen gekregen dat haar hoofd nu op P36 zit. Haar buik zit op P6 (was P46) en benen op P10. Over 2 weken weer een groeiecho omdat nu dus haar buik achterloopt in de groei..

    Zijn er meiden met een soortgelijke ervaring? Het leek mij dat ze ten tijden van de 20 weken echo net een spurtje met de groei van haar hoofd heeft gehad en dat de rest dus rond de 40/50 zou blijven. Is dit bij een 'normale' zwangerschap inderdaad het geval? (De P-waarden blijven gedurende verschillende opname momenten gelijk?)

    Ik probeer mij geen zorgen te maken en rustig de komende weken af te wachten. Ik heb wel het advies gekregen (ook vanwege bloedverlies) het toch echt wel wat rustiger aan te gaan doen..

    Bedankt!
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik krijg meer groeiechos omdat het bekend is dat ik peuters produceer. De gyn zei tegen mij iig dat met 20wk nog niet goed te meten viel. Wat mij wel opviel was dat opeens de beentjes van de baby heel lang waren bij 28wk.

    Wat vond de gyn zelf van de groeiecho?
     
  3. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik kan alleen maar zeggen maak je niet druk! Hier ivm hoge bloeddruk groeiecho’s vanaf week 28.
    Paniek want te kleine baby, rond p5.
    Nee als het afbuigt moeten we haar misschien wel halen omdat ze buiten de buik beter verder groeit. Vorige week de laatste echo en ineens was ze gemiddeld.
    Toen ik aangaf dat ik er niks van geloofde dat ze ineens ruim 700 gram was aangekomen zei de gyn dat het onwaarschijnlijk was en de metingen gewoon niet klopte. Dus 8 weken stress gehad voor niks...
     
  4. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Andersom gehad. Hier 2 zwangerschappen dat ze achter gingen lopen op groei. Uiteindelijk bij 40 weken 2x kindjes van 3100 gram gekregen. Dat is niet heel groot maar ook niet heel klein. Viel best mee dus allemaal maar wel veel stress gekost.

    Het meten is geen exacte wetenschap en lastig. Uk groeide ook in spurtjes inderdaad!
     
  5. Kim3C

    Kim3C Lid

    24 jul 2017
    43
    43
    18
    Vrouw
    Bedankt allemaal. Je probeert je rustig te houden maar blijft toch erg moeilijk.
    Vandaag de situatie uitgelegd op mijn werk en hier toch ook erg veel begrip gekregen, nog 4 werkdagen (over 2 weken) en dan kan ik met vervroegd verlof! Hiermee valt er al een enorme last van mijn schouders.
    De verloskundige heeft mij inderdaad verteld me vooral niet druk te maken en dat we over 2 weken weer gaan kijken maar later in het gesprek benadrukte ze wel dat ik minder moest gaan werken en vroeg ze hoe ver wij al waren met de voorbereidingen voor de baby.
    Ons meisje is verder nog erg druk en een echte doorzetter dus we hebben alle vertrouwen in een goede afloop maar wellicht toch dat de bevalling niet thuis bij 40 weken plaats gaat vinden..

    Zijn jullie ook eerder gestopt met werken?
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  6. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113

    Ik zou het inderdaad proberen los te laten! Mits eruit komt dat zo op de groeiecho’s ver gaat afbuigen qua groeipijn.
    Deed de baby hier ook iets maar nu ineens dus weer gemiddeld. (Hahaha ben zo benieuwd wat eruit komt)

    Ik kan vanaf 20 weken al niks meer maar dat heeft niks met de groei te maken.

    Succes met alles!
     
  7. Kim3C

    Kim3C Lid

    24 jul 2017
    43
    43
    18
    Vrouw
    Hierbij een update voor iedereen zo lief was mij gerust te stellen en tijdens het zoeken van ervaringen vond ik het jammer vaak geen afloop te kunnen vinden.
    Vandaag weer een echo gehad bij 32+5. Ik maakte me vooral erge zorgen om de "achterstand" ten opzichte van de 20 weken echo maar zoals hier en door de verloskundige verteld groeit alles in spurtjes.
    Hoofdje zat vandaag op P19, dus weer wat minder maar buikje is naar P20, beentjes op P4. Iets meer in balans dus en buikomtrek is zeker niet zorgwekkend.
    Voor de zekerheid mogen we over een paar weekjes weer maar alles ziet er goed uit :)
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  8. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113

    Mijn dochter is gister geboren en woog 2990 gram en 47 cm. De laatste schatting klopte dus aardig. En heeft ze waarschijnlijk de laatste weken nog echt een flinke groeispurt gemaakt. Geboren met 39 weken.
     
    Kim3C vindt dit leuk.
  9. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Gefeliciteerd
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  10. Kim3C

    Kim3C Lid

    24 jul 2017
    43
    43
    18
    Vrouw
    Vandaag de laatste echo gehad, kindje blijft goed doorgroeien op P20 en word geschat bij 40 weken net 3kg, heel mooi dus en zeker niets om ons zorgen om te maken (ook geen bloedverlies meer gehad).
    Na de eerste 'afwijkende' echo meteen veel meer rust genomen en ik weet niet of dit eraan heeft bijgedragen maar voel me er een stuk prettiger bij. Nu de laatste loodjes nog afwachten tot ons meisje er is! :D

    Bedankt allemaal!
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  11. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Hier met 30 weken een groei echo, heel netjes gemiddeld (net iets er boven) met 32 weken weer een echo ivm veel harde buiken en ineens was ons zoontje nauwelijks gegroeid in de tussentijd. Ook besproken dat als dit zo bleef hij gehaald moest worden. Elke week echo van de navelstrengdoorbloeding, elke 2 welen een groeiecho. Een keer een matig ctg gehad en slechte doorbloeding van de navelstreng, dag later weer terug... etc etc veel stres gehad hierdoor, maar wel veel rust genomen. Uiteindelijk is mijn zoontje geboren met 39 weken en 3 kilo. Prima dus.

    Ik sporte tot de 32 weken wel heel veel trouwens, daarnaast fietste ik overal naar toen (wat neer kwam op 10-20km per dag) en ik liep zo’n 10 km per dag (lang leve de fitbit). Daar ben ik met 32 weken mee gestopt. Waarschijnlijk verbruikte ik gewoon te veel energie. Hier is het met veel rust dus helemaal goed gekomen. Super frustrerend, als je je goed voelt dat je rust moet nemen, maar het werkt wel. Succes meid!
     

Deel Deze Pagina