Grote/zware baby

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door PetiteBelge, 27 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Lieve @PetiteBelge
    Laat je geen ongerustheid aanpraten. Het gewicht van je baby is voor nu prima! En zelfs als hij deze groei aanhoudt is er normaal gesproken niks aan de hand. 3800 gram is zeker geen zware baby. En een heleboel andere factoren spelen nog een rol bij de bevalling. Waaronder jouw bekken, maar ook de lengte van de baby. Je kan je voorstellen dat een kleine baby van 3800 gram 'dikker' is dan een lange baby van 3800 gram.

    Zoals iemand hierboven ook al schreef zegt 1 echo niks. Je zal meerdere groeiecho's (geen gewone echo) moeten hebben, gemaakt met hetzelfde apparaat, door dezelfde persoon. Dan krijg je een betrouwbaar beeld. Maar mijn ervaring is dat ze er soms nog behoorlijk naast kunnen zitten.

    Ik hoop voor je dat je morgen een gunstige uitslag krijgt. Gaan ze je bekken ook nog onderzoeken?
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  2. Jess93

    Jess93 Fanatiek lid

    9 sep 2014
    2.832
    2.107
    113
    Vrouw
    Houten
    Mijn 1e is geboren met 3756gram met 40+3, was geen enkel probleem hoor & ik ben ook niet heel breed. Gaat idd om je bekken, is dit dmv inwendige echo dan opgemeten?

    Deze kleine meid in de buik gaat haar broer achterna qua groei, maar maak me daar geen zorgen om hoor. Bevalling bij de 1e is ook gewoon probleemloos verlopen wat dat betreft ;) Dacht dat 3500 gemiddeld is, 3800 valt echt nog wel mee :)
     
  3. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties!
    Heb net contact opgenomen met mijn huisarts en zij kon de resultaten van het bloedonderzoek ook zien. Volgens haar geen zwangerschapsdiabetes, dat is dus al een hele geruststelling (de waarde was 123 mg/l, 1u na inname glucose 50 gram, bij referentie staat <140).
    Wat mijn bekken betreft, is het nog niet opgemeten, maar ik heb zeer smalle heupen, vandaar dat ik moeilijk kan geloven dat er een baby van 4 kilo uit zou geraken :rolleyes:
    De gynaecoloog deelt die gedachte blijkbaar wel.
    Ons mannetje zit ook een week voor op de groei trouwens, dus niet enkel op gewicht.

    In ieder geval, bedankt voor de geruststellende woorden! :)
     
  4. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Ik denk dat er meer kan dan je denkt, alleen als ze gaan ingrijpen kan dit ook nadelen hebben. Ik heb laatst nog gelezen dat als je op je rug liggend bevalt er wel 30% minder doorgang is dan hurkend bijv.. Dat kan nogal voor complicaties zorgen als je het zo bekijkt. Ik ben ook smal gebouwd, eerste was 3800 en tweede 4300 gram (dit was niet gezien met de groeiecho) maar ik kwam er zonder kleerscheuren af (overigens wel plat liggend bevallen maar zou ik nu wellicht anders doen)...
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  5. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Hurkend lijkt mij zo enorm oncomfortabel! :eek:
     
  6. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Hahaha ja mij ook idd, maar je kan altijd op een kruk of op handen en knieen bijv...
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  7. HvO

    HvO Niet meer actief

    Dat je smalle heupen hebt of smal gebouwd bent zegt nog steeds niets over hoe je bekken zijn ten opzichte van een bevalling.

    Er zijn ook vrouwen met brede heupen en te smalle bekken.

    Je bekken “past” zich ook nog aan tijdens je zwangerschap en bevalling.

    Gaan ze nu nog een bekkenonderzoek doen?

    En een week voorlopen op groei is nog steeds binnen de marges. Kleine hier liep twee weken voor met 20-wekenecho. De echo’s erna bij onder andere 30 weken was het gewoon weer normaal.

    Wel erg fijn dat je gelukkig geen zwangerschapssuiker lijkt te hebben!!
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  8. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Ik weet niet of er nog een bekkenonderzoek volgt... Daar heeft ze nog niets over gezegd. Over 3 weken krijg ik nog een groei-echo. Als hij niet nog stijgt op de groeicurve is het geen probleem, maar het kan dat hij nog sneller gaat bijkomen en dan gaan we richting 4 kilo.
    Vandaar de opvolging...
    Ik hoop natuurlijk dat hij gewoon even een groeispurtje heeft gehad en binnen 3 weken weer gewoon gemiddeld zit :)
     
  9. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Ik ben ook smal, woog maar 52 kilo bij het begin van mijn eerste zwangerschap. Uiteindelijk wou ze niet indalen, dat kan wijzen op een te smal bekken maar bleek gelukkig niet het geval. Uiteindelijk zonder kleerscheuren bevallen van een kindje van 3400 gram. Tweede zwangerschap werd weer een gemiddeld kindje verwacht, kindje daalde weer niet in en uiteindelijk met 40+6 bevallen van een reus van 4200 gram en ook zonder kleerscheuren terwijl ze met beide schouders tegelijk is geboren!

    Mijn nicht die juist heel grof en breed gebouwd is had na de geboorte van een kindje van 3000 gram een subtotaalruptuur...

    De buitenkant zegt dus echt helemaal niks.
    Alleen een inwendig onderzoek kan wat zinnigs zeggen over je bekken !
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  10. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Het gaat ook om de spieren van je bekkenbodem, of die wel of niet te gespannen zijn, zoals ze soms zeggen bij meiden die paardrijden..
    Daar kan een cesartherapeut je evt bij helpen, ook als je last hebt van je bekken..
     
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Ik had er voor getekend een baby van 3800 gram.

    Ik woog voor de zwangerschap 52 kilo en mijn zoon was met de geboorte 4500 gram hij zat op de P97 lijn.:|(ik ben met 40+4 weken bevallen) Een gewone bevalling is gelukt wel met vacuüm en uiteindelijk zat 1 schouder vast. Misschien niet helemaal een geruststelling maar de schouder heeft ook zeker met zijn bouw te maken. Mijn man heeft namelijk ook echt brede schouders.
     
  12. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Vind het erg voorbarig van je gyn.
    En dat je smal bent zegt niets over je bekken.
    Dan zouden alle mensen met obesitas opeens wijdere bekken krijgen als ze aankomen en dat gebeurt niet met bot en kraakbeen
    Niet gaan stoppen met snoepen, dat heeft geen invloed op je kindje en maakt je zwangerschap ook niet leuker.
    Belangrijkste is dat op je rug bevallen de doorgang verkleint, voor zorgverleners is het vaak het prettigst, maar het is een onnatuurlijke houding. Verdiep je dus als je angst hebt voor de ruimte in houdingen waarin de ruimte optimaal is voor de baby. Bijv op handen en knieën.
    Voor nu gewoon weer lekker gaan genieten!
    Hier een baby met 38 weken van bijna 3800 gram. Prima gelukt en niemand had 'zo een zware baby' verwacht.
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  13. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Ben een 8-tal jaar geleden door de gyn doorgestuurd naar een kinesist omdat ik vaak pijn had bij het vrijen vanwege sterke bekkenbodem spieren die ik moeilijk kon ontspannen.
    Misschien dat ze dit ook in rekening brengt... Het is veel verbeterd sinds de sessies bij de kine, maar soms nog last van.
     
  14. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Wauw! Sterk dat je toch gewoon bent kunnen bevallen. Was het dan ook op de rug of een andere houding?
    Mijn vriend is ook groot en heeft brede schouders, dus een echte geruststellingen is het niet :roflmao: heeft hij nadien last gehad met zijn schoudertje of niet? Is het nu nog een zwaar kind?
     
  15. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Ik ga eerlijk zijn, maar ik denk niet dat het een geruststelling voor jou is. Wel ben ik van mening dat p74( even uit mijn hoofd) echt niet schrikbarend groot is! Ik zou er echt voor tekenen! 3200 a 3400 gram is gemiddeld dus 3800 gram is echt een mooi gewicht bij 40 weken.

    Het begon aller eerst met een weeën storm ( om de 20 sec de volgende wee) ik kreeg een ruggenprik en binnen 3 a 4 uur had ik volledige ontsluiting. Hier kijk ik echt positief naar terug wat heb ik in die uren met iedereen zitten lachen.
    Maar ja toen kwam dat persen, dat ging maar niet op mijn rug, toen op mijn zij en na 2 uur was het of een spoed ks of vacuüm. Ik eisde een vacuüm.:roflmao: Uiteindelijk moest ik op mijn rug blijven liggen ivm de ruggenprik. Ze wilde dat ik op handen en knieën ging zitten totdat iemand riep dat dat niet kon. Dus hebben ze mijn benen in de lucht gegooid ( leek op een fiets bewegen) en drukte ze op mijn buik. Afijn, ja het was een ontzettende heftige bevalling. Ja hij was te groot, (4500 gram en 56 cm) het is nog steeds een heel groot kind vorige week laten wegen en meten meneer zit nu op 8300 gram en 68 cm lang. Hij zit in maat 68/74. En is pas 4 maandjes oud.:oops:

    Hij heeft het KISS-syndroom gehad door de bevalling of doordat hij te weinig ruimte had in mijn buik maar geen last van zijn schouder gehad, Alles is nu helemaal goed en wat is hij ontzettend vrolijk!

    Nogmaals 3800 gram is prima om mee te bevallen, ik zou mij daar echt geen zorgen om maken. En zelfs als jou kindje te groot is, komt het vast en zeker goed. Heb vertrouwen in de mensen om je heen.
     
  16. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Dat maakt wat dat betreft ook helemaal niks uit, heb heel wat vrouwen met vaginisme en daarop lijkende klachten heel mooi en makkelijk zien bevallen.

    En echt nogmaals zoals ook al meerdere malen is geschreven vantevoren kan je nooit voorspellen of iemand een smal of breed bekken heeft. Ook onder andere omdat de aanhechtingen in het bekken verweken waardoor het juist breder worden ja daar heeft moeder natuur over nagedacht.
    In in zuidelijke landen zijn er ook niet meer keizersnedes misschien ook goed om je voor te stellen.
     
  17. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Mijn zoon (2e kind) was 4370 en 55 cm lang. Ik ben 1.56. Thuis bevallen. (Hij zou echt niet meer wegen dan 4 kilo hoor....ik hoor het haar nog zeggen :roflmao:

    Mijn dochter 1e kind, 3685 (werd 3300 gr geschat)

    Ik vind het jammer dat ze je nu al bang maken eigenlijk.
     
    PetiteBelge, Siepie85 en Katenhond vinden dit leuk.
  18. Fearfull

    Fearfull Bekend lid

    11 jan 2018
    986
    293
    63
    Vrouw
    Kleine hier is geboren net 40+4 weken woog 3660 gram en qua lengte schatte ze hem op 50 cm dat terwijl ik sinds de groei echo hoorde dat het een grote baby zou zijn! Oeh hij gaat zeker tegen de 5 kilo ik schrok me dood!

    Nou hij was geboren en hij was zo klein en gemiddeld gewoon perfect! En zit nu met zn 3.5 jaar in maatje 92!
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  19. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    De schattingen zitten er dus vaak naast ook...
    Besef intussen dat ik me zorgen maakte om nx :rolleyes:
    Het is mijn eerste kindje, dus nog helemaal geen ervaring en als kleintje dan horen dat je een 'zwaar' kind krijgt, is toch even schrikken.

    In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties!!
     
    NdNk vindt dit leuk.
  20. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Komt wel goed. Niet te druk maken. Kennis is macht. Heeft niks met zwaarte en grootte van je kindje te maken, maar wel hoe je naar de bevalling kijkt en wat je weet over de diverse fases.
    Hoe groot/klein je kind is zegt niets...wel ingrepen, ontspannen, ziekenhuis, thuis en daar heb je gelukkig allemaal nog zelf keuze in (als je niet medisch wordt en zich geen bijzonderheden voor gaan doen in je verdere zwangerschap).
     

Deel Deze Pagina