Herbruikbare luiers, een paar laatste bedenkingen voor ik me erin gooi?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Syrse, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syrse

    Syrse Fanatiek lid

    9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik er bijna uit ben :D Maar graag jullie mening.

    Ik zou gaan voor de combinatie met een overbroekje.

    - Ik ben aan het kijken naar Team Lollipop versus Totsbots Bamboozle stretch. Lollipop lijkt een beetje goedkoper, maar blijkbaar kan de Bamboozle Stretch al van na de geboorte tot ze zindelijk zijn gebruikt worden. Klopt dit? Want in dat geval kan ik al meteen in de herbruikbare luiers vliegen, tegenover het plan dat we nu hebben om te wachten tot pruts in maat 2 past.
    Een derde optie zou de gewone bummis vouwluier zijn, ook in combinatie met de overbroekjes. Maar daar vind ik eigenlijk weinig ervaringen over. Iemand die deze heeft geprobeerd? Blijft dat goed zitten? Wat met spuitluiers naar de zijkant toe?

    Of is het misschien sowieso een goed idee om van elke soort één of twee in huis te halen, zien wat het beste werkt, en daarna pas bij te kopen?

    (Overbroekjes ga ik voor de Bummis Super Snap, de drukknoppen gaan blijkbaar langer mee dan de velcro. En de motiefjes zijn zo lollig :D)

    - Inlegvellen: enkel nodig als kindje van de borstvoeding af is? Of ook daarvoor? Ik ben er lichtjes door in de war. En welke inlegvelletjes mogen mee in de wasmachine? En kun je die ook gewoon hier in de winkel kopen?

    - Extra inlegvellen voor de nachten: fleece een goed idee? Niet nodig? Afwachten?

    - Aantal luiers. Kom ik met 20 stuks en 4 overbroekjes toe?

    - In de was: wat voor wasmiddel gebruiken jullie, en waarom dit of dat wel/niet?

    Dat was het denk ik :) Alvast bedankt voor jullie ervaringen en bedenkingen! Ik heb nog tot oktober, maar toch :D Sta een beetje te popelen om al iets in huis te halen. Die overbroekjes zijn zo leuk. En de commode staat er zo leeg bij.

    Het enige jammere is dat er in België blijkbaar heel weinig met de herbruikbare luiers wordt gewerkt, of mensen zetten ze gewoon niet tweedehands te koop... had handig geweest om er zo eerst eens een paar te proberen. Ach, het blijft nog steeds goedkoper dan wegwerp :)
     
  2. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik wou je nog terug PM'en, maar reageer wel even hier!!

    Wij hebben team lollipop, idd omdat ze niet duur zijn. Maaaar wel alleen maat 2 gekocht. dE bamboozle stretch lees ik altijd zeer goede dingen over, en idd die kan van 4,5-16 kilo. Dus in principe vanaf bijna na de geboorte. Mn advies is om van beiden een paar aan te schaffen, niet voor de geboorte al een heel pakket. Ook qua overbroekjes; ik lees bv altijd dat mother ease zo'n mooie pasvorm hebben. Ik heb ze van iemand geleend, de airflow, maar dochter had allemaal rode striemen in dr beentjes!

    Drukknoopjes blijven mooier in de was, maar zijn ook wat lastiger te stellen. Klitteband gaat sneller en makkelijker, maar er komt ook een leeftijd dat ze klittenband zelf lostrekken en knoopjes nog niet ( Bij 1,5 jaar hierzo ;) ) staat er een te huilen in dr ledikant met een luier op dr enkels die ze probeert omhoog te trekken....

    Inlegvelltjes: Alleen bij bijvoeding. En aan het begin eventueel bij meconium ( eerste ontlasting ) borstvoedingspoep kan zonder moeite in de wasmachine mee dus hoef je niet met velletjes te kloten. Spoelt echt helemaal schoon, en ook geen restjes in je andere was. Vlekken bleken in de zon weg!

    Wasmiddel; er word vaak speciaal wasmiddel aangeraden maar ik heb daar niet zo'n zin in. Bamboe luiers moet je zonder enzymen wassen. En ze raden poeder aan. Dilemma, want dat is bijna niet te vinden die combinatie. Dus gebruik ik de grote fles van ecover vloeibaar, dat is zonder enzymen, maar wel vloeibaar. Ik merk wel verschil; als we bij mn moeder logeren en ik de luiers met gewoon wasmiddel was, moet ik veel sneller strippen ( restjes wasmiddel blijven achter op je luier en geven een enorme stank gecombineerd met plas. Je wast dan een extra programma met afwasmiddel om restjes te verwijderen )

    Fleece inleggers voor de nacht; afwachten. Ik heb 't hier nooit nodig. Wel extra bamboe inleggers voor de nacht voor extra absorptie.

    20 luiers en 4 overbroekjes kan, maar is redelijk krap in de kleine baby tijd. Aan het begin verschoon je zeker 7-8 keer per dag. Later kom je wel toe met 5-6 keer. Bamboe luiers drogen 's winters in huis traag. 's Zomers zijn ze buiten in het zonnetje in een dag wel droog vaak, maar 's winters of op vochtige dagen duurt 't hier wel ruim 2 dagen en dan moet ik mn "reserve" luiers wel aanspreken. Ik was vaak na 3 dagen = +- 15 luiers maar heb dan ook een anderhalfjarige en nog geen newborn in de luiers. Wij hebben 5 overbroekjes en dat is goed te doen, maar wel vastere ontlasting, bij zuigelingenpoep komt er wat sneller ontlasting op de overbroekjes.

    Mijn tip qua overbroekje; flip. Is knoopjes en one size. Sluit hier mooi aan. Zeker de moeite waard om te proberen!

    Luiers scheelt in de UK een hoop he, dat had je vast al gelezen. Wil je toch wat in NL proberen, dan PM ik je even een kortingscode!
     
  3. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier was ik ook van plan om overdag bamboozles te gebruiken, maar ik vind ze echt te dik voor overdag.... Ik gebruik ze nu voor 's nachts en overdag gebruik ik Easyfits V3; een all-in-one luier die super goed absorbeert, snel droogt, makkelijk te boosten en ook heel makkelijk aan is te doen.

    Ik gebruik fleece inlegvelletjes nu, als ze bijvoeding gaat krijgen ga ik over op papieren velletjes.

    Verder was ik met Potion van Tots Bots, die is zonder enzymen.

    Ik heb voor de bamboozle stretchies overbroekjes van tots bots, die zitten hier prima!
     
  4. Syrse

    Syrse Fanatiek lid

    9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie input :) zeker het wasadvies, ik leer veel bij vandaag.

    Dat de bamboozles te dik zijn voor overdag had ik nog niet bij stilgestaan. Misschien dan toch maar een combinatie in huis halen.

    Het plan was om pas vanaf maat 2 naar herbruikbaar te gaan, maar nu had ik het Bummi Newborn pack opgemerkt. Misschien dat ik die in huis ga halen, dan kunnen we er al wat mee oefenen, wegwerp in de buurt houden voor indien nodig, en zien hoe het gaat. En met die ervaring dan de echte aankoop doen :)
    Op zich lijkt het systeem van de vouwluiers me ook wel interessant, dus als dat blijkt te werken met het newborn pack... daarna dan wel een aantal andere kopen voor tijdens de nacht denk ik...

    Suusjeuh, wat zijn je ervaringen met Bumaround.nl? En tot welk gewicht kan je die Lollipops gebruiken? Zijn die voldoende voor snachts?
     
  5. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bumaround = super! Goede adviezen & service.

    TL's mt 2 zijn 8-16 kg ongeveer. En met 1 extra inlegger zeker genoeg voor de nacht ja
     
  6. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Hier verschillende geprobeerd en weer verkocht...

    Popolini's werkten super, maar zijn voor newborn wel erg groot en pasten niet bij het postuur van dochterlief.

    Alva baby (AIO) werken perfect! Maar wel met 2 microvezel inleggers... (wel de versie met dubbele rij sluitknopen)

    Papoose/Babyland (AIO) werken ook super! Maar daarmee kun je de nacht niet door. (wel de versie met dubbele rij sluitknopen)

    BambinoMio (birth to potty-set): zeer tevreden over en dit is een blijvertje!

    Er zijn verschillende instanties waar je luiers kunt huren om te kijken welke het best aan je eisen voldoet. Heb je een keus gemaakt, dan kun je er meer van kopen. Een aantal van 24 stuks is geen overbodige luxe.

    - inlegvellen heb ik van die composteerbare (via baby Egert verkoper op ebay-duitsland), dus die gaan in de groene ton

    - wassen doe ik op 60 graden met de rest van de was mee met Ariel wasmiddel

    - voor onderweg heb ik een wet-bag mee waar de natte inleggers in kunnen

    Ik heb al mijn luiers via Martkplaats of Ebay (internationaal) besteld.... De duurste waren de BambinoMio voor 192 euro incl. verzending. De rest heb ik kunnen verkopen voor de aankoopprijs. Enkele gebruik ik nog als zwemluier.
     
  7. Sammie1

    Sammie1 Fanatiek lid

    14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hallo allemaal,

    Ik heb nog een paar vraagjes over m'n net bedachte 'luierplan':

    Hoe het idee nu is om voor de Bamboozle Strech te gaan met Mother-ease Rikki overbroekjes. De luiers wil ik dan kopen in maat 2.

    Voor de eerste tijd als maat 2 misschien nog te groot is wil ik dan hydrofiel luiers kopen die ook te gebruiken zijn met het overbroekje.

    Denken jullie dat dit een goed plan is?
    Wat zijn jullie ervaringen met hydrofiele luiers?
    Kan je daar ook inlegvellen in doen of is dat niet nodig?
    En maakt het nog uit welke hydrofiel luiers je koopt of zijn die bijv van de hema wel goed?

    Waar hebben jullie ze besteld in de UK?

    Ben benieuwd!



    @ Syrse, en al besteld? Of wacht je tot na de geboorte?
     
  8. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Sammie, ik lees altijd goede ervaringen over bamboozle stretch als meegroei luier. Hou er rekening mee dat wasbare luiers dikker zijn als wegwerp dus je zal merken dat sommige kleertjes minder goed passen, maar mijn dochter met flinke luierkont past gewoon genoeg spijkerbroekjes etc hoor, alleen als ik haar dan een pamper aan doe, zijn de broekjes ineens veel te groot ;)

    Qua overbroekjes zou ik niet teveel in 1x aanschaffen. Mother ease rikki zit hier heel goed, maar dat verschilt echt per kindje. Zo zijn heel veel mensen tevreden over mother ease airflow maar dat striemde hier gigantisch. Flip broekjes zijn ook erg fijn ( mee groei systeem ) en voor de rest is 't een kwestie van uitproberen als je kindje er is!

    Hydrofiel luiers zijn makkelijk in gebruik. Koop een paar snappies bij de luierwinkels en die kunnen idd in de overbroekjes. Inlegvellen hoef je niet te gebruiken als je kindje nog geen bijvoeding eet, bij alleen zuigelingenpoep kan de luier zo vies en al in de wasmachine en komt er prima schoon uit! Hydrofiels van de hema zijn opzicht prima ( die heb ik bij DL gebruikt de eerste 4 maanden ) maar ik lees ook dat oogjesluiers Oogjesluiers - Luiers - Textielwinkel.nl veel meer absorberen, die van de hema zijn namelijk wel heel dun en "vroeger" gebruikten ze ook oogjesluiers. Heb goede ervaring met deze webshop!

    Ik vouw de luiers altijd zo Cursus luiers vouwen in 8 stappen. en dan rol ik rond de beentjes de luier nog wat om ( zie je vanzelf als je ze aanhebt ) als extra lekrandje.
     
  9. Sammie1

    Sammie1 Fanatiek lid

    14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    @ Suusjuh,

    Bedankt voor je info en luiervouwen website,
    Ik las ergens dat je die hydrofiel luiers met tape? kunt vastmaken, maar jij gebruikte daar snappies voor?

    we willen idd niet alles in een keer kopen. We gaan eerst met hydrofiel beginnen met een paar overbroekjes, en als dat goed bevalt dan kopen we dan wel de luiers e.d.

    Fijn om te weten dat je inlegvellen niet nodig hebt als ze nog geen vast voedsel eten.. scheelt ook weer een hoop! Had uitgerekend dat als je kind met 2,5 jaar zindelijk is, je zo'n 350,- kwijt bent aan inlegvellen!
    Niet als je die ook herbruikbaar koopt, maar dat lijkt me toch niet zo fris om de ontlasting er uit te peuteren..

    Bedankt voor de tip wbt oogjesluier, had ik nog nooit van gehoord haha.

    Weet je toevallig ook een goede website in de UK waar je goedkoper die luiers kunt kopen?
     
  10. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Inlegvellen lijken duur, maar ik was ze altijd een paar keer mee en gebruik ze dan weer opnieuw. Bij een plas luier gooi ik de luier met velletje en al in de was en ze kunnen dan een keer of 2, 3 gebruikt worden. Bij een poepluier gaat het inlegvel natuurlijk weg!

    Tape met hydrofiel heb ik nooit gedaan, het lijkt me onhandig want die tape moet je dan weer lospeuteren en weggooien. Snappies kosten een paar euro voor 3 snappies en werken prima! Je kan ze later ook nog goed gebruiken als je kindje al loopt en bv erge luier uitslag heeft, dan laat ik haar nog wel eens in een hydrofiel zonder overbroekje rondlopen en dan bij elk plasje verschonen. Lekker snel en goedkoop.

    In de UK zijn wel veel winkels waar 't goedkoper is, heb er zelf alleen weinig ervaring mee, ik heb team lollipop luiers van hun eigen website.
     
  11. Momae

    Momae Actief lid

    26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Hydrofiel is zeker in het begin nog wel voldoende, later kunnen ze mogelijk te weinig opnemen. Je kan dan ook een losse inlegger erin doen van bv bamboozles. In het begin hebben we altijd met luiertape geplakt. Na een aantal maanden is dat lastiger, omdat kindjes dan beweeglijker worden en het niet voldoende plakt. Dit keer dus meteen aan de snappies.

    Ik gebruik voor 's nachts bamboozle stretch, dat vind ik erg fijn werken. Voor overdag heb ik pocketluiers: rumparooz en bumgenius (en een paar chineesjes, maar die gebruik ik momenteel niet). Voordeel vind ik dat ze door eigenlijk iedereen om te doen zijn, en ook drogen ze sneller dan de bamboozles. Die laatsten nemen echter veel meer op.
    Ik ben geen fan van drukknoopjes, dus heb klittenband. Het blijft behoorlijk lang goed. Geen idee hoe oud mijn luiers zijn (groot deel is tweedehands), maar het werkt nog steeds prima. Grote voordeel vind ik dat ze heel precies af te stellen zijn.

    Ik was met ecover poeder. Er zitten enzymen in, maar ook hier wisselt het wasadvies over. Ik hoef minder snel te strippen dan met ecover vloeibaar en ze worden goed schoon. Ik heb heel lang op 40 graden gewassen maar met een peuter van ondertussen 2,5 stinken de luiers dan toch sneller. Nu is het dus 60 graden. EErst koud spoelen, dan lang programma met max 1000 toeren centrifugeren en dan nogmaals naspoelen.

    Langer dan de kraamweek luieren met een baby ga ik dit keer voor het eerst uitproberen, dus ik ben erg benieuwd. In het begin met hydrofiel/oogjesluiers en overbroekjes, daarna waarschijnlijk overschakelen naar de pocketluiers. We zullen zien :)
     
  12. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is al aan het vaste voedsel en haar ontlasting is nu vaster dan met flesvoeding... sommige inlegdoekjes bij ontlasting kan ik gewoon opnieuw gebruiken omdat ik het drolletje zo door het toilet kon spoelen...

    Het ligt dus aan het kind .
     

Deel Deze Pagina