Hersenspinsel; korte cyclussen icm lang pilgebruik

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Hakoek, 16 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Goedemorgen dames,

    Ik had vanmorgen onder de douche een hersenspinsel...;

    Als ik bij biologie goed heb opgelet is het zo dat een vrouw 250.000 - 300.000 eitjes in haar eierstokken heeft op het moment dat zij voor het eerst ongesteld wordt.
    Als je de pil slikt, rijpen er geen eitjes en is er geen eisprong.
    Deze eitjes liggen dus geduldig te wachten tot je met de pil stopt en zij hun werk kunnen gaan doen.

    Ik ben een beelddenker......

    Er liggen 250.000 eitjes in mijn eierstokken, ik ga 18 jaar lang aan de pil.
    18 jaar lang liggen zij (on)geduldig te wachten tot ze mogen rijpen en springen, bevrucht mogen worden :o:

    En dan ineens, na 18 jaar, stop ik met de pil en willen zij zo graag aan het werk!!!
    Ik heb een gemiddelde cyclus van 24/25 dagen. Dat is korter dan het gemiddelde (niet schokkend, maar toch korter).

    Zou het zo kunnen werken, dat hoe langer je aan de pil bent geweest, hoe korter je cyclussen zijn?
    Niet alleen omdat de eitjes zo graag hun werk willen doen omdat ze al zo lang wachten, maar ook omdat je lichaam 'weet' dat je vruchtbare periode korter is, omdat je al dichter bij de overgang zit.

    Ik denk weleens teveel na over dingen... Maar vraag me echt af of er misschien onderzoek is gedaan naar vrouwen met een korte(re) cyclus en hun pilgebruik voor die tijd.

    Misschien moet ik er hier gewoon een polletje aan wagen :cool:
     
  2. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Op zich een leuk hersenspinsel van je :D Maar per dag sterven er sowieso al zo'n 30 eicellen (op jaarbasis komt dat neer op 10.000 stuks) en die worden dan gewoon opgeruimd door je lichaam, dus je theorie dat er nu 250.000 eicellen in je eierstokken liggen te wachten klopt niet! Ik denk eigenlijk dat je gewoon nog aan het ontpillen bent (achttien jaar pilgebruik is niet mals) en dat je cyclus zich dus aan het herstellen is. Dat kan wel tot een jaar duren, in sommige gevallen zelfs anderhalf jaar. Geef het de tijd. Dat wil trouwens niet zeggen dat je in de tussentijd niet vruchtbaar bent, hoor!

    Overigens is met een cyclus van 24-25 dagen in principe niets mis, tenzij je een late eisprong en dus een korte luteale fase hebt. Weet je op welke cyclusdag je eisprong ongeveer plaatsvindt? Hopelijk heb je gauw een positieve test, meid!
     
  3. izzy1984

    izzy1984 Actief lid

    29 jun 2015
    296
    78
    28
    Haha zo heb ik er zelf idd ook al eens over nagedacht na 14 jaar pilgebruik. Maar de uitleg hierboven klopt helemaal!
    Ik had zelf na al die jaren net als jij een cyclus van 24/25 dagen en was 3x vlot zwanger.
     
  4. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93

    Hè, het klonk zo logisch ;)
    Hoe lang mij LF is, weet ik niet. Heb mijn eisprong niet kunnen vinden met de testen vorige cyclus.
    Komende maand wil ik dipsticks 2keer per dag gebruiken en bij verdenking van een positieve test gooi ik er een clearblue digital tegenaan om te zien of ik gelijk heb. Hoop dan mijn eisprong goed te kunnen vinden en zo mijn luteale fase te weten.
     
  5. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    ben ik toch niet helemaal gek ;)
    Goed om te horen dat je 3 keer snel zwanger was! Daar hoop ik ook op... :thumup:
     
    izzy1984 vindt dit leuk.
  6. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik had juist hele lange cyclussen na ruim 10 jaar pilgebruik...
     
  7. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik had voor mijn pilgebruik een heeeeeeel lange cyclus en na mijn pilgebruik een heeel lange cyclus. Nog steeds lang dus, maar wel iets korter geworden :p:p Maar ik denk eigenlijk dat dat een andere oorzaak heeft dus volgens mij klopt je theorie niet.
     
  8. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dat zou me mooi zijn als je eitjes blijven wachten maar helaas, Nizzie heeft gelijk. Het proces gaat gewoon door.

    Heb je bij deze korte cyclussen ook korte en lichte menstruaties?
     
  9. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    mijn menstruaties duren 3-4 dagen. gisteren gestart met enorm veel bloedverlies voor een paar minuten, liep er letterlijk uit. Daarna de rest van de dag had ik aan 1 inlegkruisje genoeg gehad (uiteraard wel vaker verschoond, maar om een idee te krijgen ;) )
    vannacht amper bloedverlies.

    mijn menstruaties hiervoor dus zo ongeveer 3-4 dagen en vrij licht. wel altijd donker rood bloed, maar gewoon niet zo veel. heb ook nooit klachten...
     
  10. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dat had ik ook toen ik met anticonceptie stopte. De korte cyclussen en korte menstruaties kunnen op een hormoon disbalans wijzen. Te veel oestrogeen en te weinig progesteron. Dat zie je als je eitjes op beginnen te raken.

    Ik zou dus op basis hiervan je voorraad eicellen laten testen. Dat kan door middel van de amh waarde te laten bepalen. Daar zal een beetje moeilijk om gekeken worden door de huisarts dus een beetje overredingskracht heb je wel nodig.

    Zijn er meer vrouwen in je familie jonger dan 50 in de overgang geraakt?
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  11. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Wow, ik schrik hier wel een beetje van.
    Ik weet dat ik niet gelijk de stress in moet, maar toch...
    Mijn moeder was 45 toen ze in de overgang ging en het heeft ruim 10 jaar geduurd voor ze eruit was, om het zo maar even te zeggen.

    Raad je aan om naar de huisarts te gaan?
     
  12. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Nee, niet in de stress raken maar er is wel grond om dit serieus te onderzoeken. Je moeder was dus ook aan de jonge kant. Ongeveer 10 jaar voordat de overgang begint ben je al fors verminderd vruchtbaar. Als je met een normale leeftijd van 50 a 55 in de menopauze komt betekent dat dus vanaf 40-45 dat je natuur het zo goed als ophoudt. Maar goed, dat is dus normaal. Als je net als je moeder met 45 begint aan de menopauze is er dus vanaf 35 al bijna geen kans meer op (spontane) zwangerschap.

    De vrouwen in mijn familie kwamen ook vroeg in de overgang, rond de 40. En op mijn 28e had ik ook na stoppen anticonceptie zulke cyclussen als jij met dito menstruatie en geen zwangerschap. Toen las ik een artikel over het voorspellen van de leeftijd waarop je in de overgang komt door je eicelreserve te laten meten. Kort weg is dat de anti muelleriaan waarde (AMH).

    Dat laten onderzoeken had wat voeten in aarde. De huisarts wist niet goed, heeft wel een andere test of je wel of niet in de overgang bent ( meten van je fsh). Dat is niet relevant want natuurlijk ben je niet ín de overgang maar mocht je in dat voorstadium zitten is je fsh nog wel goed maar laat je amh dus zien hoe dichtbij je bij die overgang zit.
    Dit is vaak de kluitje in het riet stuur oplossing.

    Enfin, mijn amh bleek te laag voor mijn leeftijd en ook nog eens te laag voor spontane conceptie. Mijn amh was 0,7 en onder de 1.0 heb je dus wat medische hulp nodig om zwanger te worden. Ivf/icsi.
    Maar ondanks de lage waarde hadden de behandelingen succes en heb ik 4 kindjes mogen krijgen.

    Echter lees je hier ook topics over POF/ vervroegde overgang met vrouwen die echt mega laag in de amh waarde zitten. Getallen als 0.1. Dan is ook IVF vaker niet dan wel toereikend.

    Als ik jou was ging ik naar de huisarts met het verzoek je door te wijzen naar een gynaecoloog om een amh test af te nemen. Daar heb je echt grond voor met je cyclus+ menstruatie+ situatie moeder. Ze gaan je ongetwijfeld demotiveren met het valt wel mee bla bla maar ik zou erop staan. Liefste een verwijzing naar een academisch ziekenhuis.

    Het kan allemaal ook niks zijn maar dan is het maar afgevinkt.
     
  13. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier kan ik wat mee!
    nog even met een smoes mijn moeder extra gecheckt, ze was 45 en het duurde 2-4 jaar in totaal (dus geen 10)
    van t weekend maar even met mijn vriend bespreken!
     
  14. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Je kunt er altijd even over nalezen op het grote boze internet. Maar daar krijg je wel snel stress van dus lees vooral goed.

    Hoe oud ben je zelf nu?
     
  15. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Ik had ook zo'n theorie voor mezelf. Ik heb net als jij een korte cyclus (24 dagen) en lichte menstruatie. Ik blijk inderdaad vervroegd in de overgang te komen. Ik dacht dat dat misschien kwam omdat ik juist nooit aan de pil ben geweest. Beide theorieën schijnen niet te kloppen en heeft de pil daar niks mee te maken.

    Prikken op amh is een goed advies.
     
    Hakoek vindt dit leuk.
  16. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Hier net cycli van 30-45 dagen na 7-8 jaar pilgebruik. Overigens 2 x snel zwanger dus het zegt niet echt iets denk ik
     
    Hakoek vindt dit leuk.
  17. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    bijna 32
    internet begin ik maar even niet aan. heb best al wat aan jouw stukje hierboven :)
     
  18. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dan zou ik de stap voor een verwijzing gaan nemen.
    Stel dat je dezelfde amnese hebt als je moeder heb je dan langzaamaan een krimpende voorraad die zwangerschap via de spontane weg erg moeilijk maakt. Even uitgaande van die 45-10 jaar.

    https://www.azlink.be/antimulleriaans-hormoon-een-kristallen-bol-voor-ovariele-reserve/

    Deze link lees je wat over wat de test inhoud. Handig om je huisarts te laten lezen voor verwijzing.

    Waar ik je voor wil waarschuwende is het laconieke en afwimpelende dat je nu niet in de overgang bent en geen opvliegers hebt dus niks aan de hand. Nee, je bent ook niet in de overgang maar je hebt met markers voor het peri menopauzale deel waarin moeilijk zwanger raken zit.
    Laat je dus niet afschepen totdat je in de overgang zit want dan zijn je eicellen op en is het schip gevaren.

    Klote onderwerp, maar doe er alsjeblieft iets mee!
     
  19. Jess89

    Jess89 Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    2.039
    1.744
    113
    Ohjeee ik word hier echt bang van :oops::eek:
    Ik heb sinds ik ben gestopt met de pil ook echt korte cycli steeds én erg weinig bloedverlies. Vaak maar 2-3 dagen en vrij weinig dus o_O

    Mijn moeder raakte op haar 50e pas in de overgang en is op 38jarige leeftijd nog bevallen van mijn zusje..
    En zij heeft er ook meer dan 1 jaar over gedaan voordat ze zwanger werd van mij op haar 28e. Dus ik hoop nog altijd dat het ons ook gewoon gaat lukken... maar als ik dit lees.. o_O
     
  20. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dan vraag je toch zo'n test aan? Je bent ook al best een tijdje bezig voor een kindje.Het kan namelijk erfelijk zijn, hoeft niet. TS kan het alsnog niet hebben en jij wel bijvoorbeeld.

    In mijn familie heeft mijn oma het, mijn moeder en haar ene zus, andere zus niet. Genen van vaderszijde hebben ook altijd een aandeel.
     
    Jess89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina