wij weten het niet meer....graag tips

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door manoontje, 16 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hoi dames,
    Ik heb deze vraag net ook al bij de kraamdeskundige gesteld, maar stel hem ook even hier. Tenslotte zijn jullie ook allemaal deskundigen!

    Ons zoontje is nu 4,5 maand. Hij krijgt 5 flessen per dag (om 7.00-11.00-15.00-19.00 en 23.00 uur) Hij krijgt 4 flessen van 180/6 en 1 fles van 210/7 met rijstebloem voor de nacht. Sinds een kleine 2 weken zijn we begonnen met een fruithapje in de ochtend (peer, appel en banaan). Mijn zoontje is een flinke, 7,7 kilo en 64 cm.

    Nu het probleem: sinds een kleine 2 weken wordt hij vroeg in de nacht wakker. Het begon met om 5 uur wakker worden en huilen. We deden dan een speentje en sussen en dan was hij weer stil. Soms kwam hij dan na een half uur of uur weer, maar soms ook al weer na 10 minuten. Het wakker wordt begint nu steeds vroeger, en we moeten er steeds vaker uit om hem stil te krijgen. Vannacht was het zelf al om 3 uur!:$ Na er tig keer uit te zijn geweest uiteindelijk om 6.15 uur maar een fles gegeven en daarna ging hij weer lekker slapen. Als hij wakker is lijkt hij soms wel krampjes te hebben, hij strekt zijn beentjes en laat soms scheetjes.
    Het vreemde is dat hij overdag nergens last van heeft. Hij is dan erg vrolijk, slaapt goed en heeft geen krampjes.

    We vragen ons nu af wat het kan zijn waardoor hij telkens wakker wordt.
    * Fruithapje? Fruit lijkt me niet want dit krijgt hij al in de ochtend, kan hij daar in de nacht nog last van hebben?
    * Rijstbloem? Hij kreeg dit al voordat hij telkens wakker werd. Ik heb het ook wel eens in de ochtend gegeven en dan had hij nergens last van. Laatst wel meer rijstebloem gegeven (omdat ik dacht dat het misschien honger was) en toen had hij juist wel echt krampjes. Vannacht maar 2 kleine schepjes gegeven en dus weer wakker...
    * Tandjes? Hij kwijlt veel en heeft de laatste 3 dagen wel verhoging, tegen koorts aan. In de nacht van zaterdag op zondag zetpil gegeven en toen sliep hij wel door tot 8 uur. Maar kan hij daar nu al 2 weken last van hebben? We zien nog niks in zijn mondje, dat had dan ondertussen wel gemoeten denk?

    Oftewel....wij weten het niet....
    Hebben jullie een idee of tips?
    Wat kunnen we proberen?

    Groetjes Manon
     
  2. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.692
    3.477
    113
    Het doorkomen van de tandjes levert hier wel steeds een paar weken aan 'ellende' op (slecht slapen, slechter eten, beetje verhoging). Net als we beginnen te denken 'dit duurt te lang, dus dat kan het niet zijn' is daar opeens dat witte streepje.
     
  3. sandraske

    sandraske VIP lid

    23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Tandjes kunnen ze inderdaad wel twee weken last van hebben ;)

    Heb je al eens geprobeerd om de rijstebloem weg te laten? Onze dochter lag ook 's nachts in bed te stuiteren met die rijstebloem, mee gestopt en ze sliep door (een tijdje)
     
  4. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Misschien de combi rijstebloem en fruit? Esmée sliep er juist slechter door.
     
  5. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Wie weet dan toch de tandjes... Wist niet dat het zo lang kon duren. Onze oudste heeft er weinig last van gehad, dus geen ervaring mee.
    En we kunnen idd wel proberen om de rijstebloem eens weg te laten. Dan weten we in ieder geval of het daarmee te maken heeft.
    Ben dan alleen wel bang dat hij weer voor een nachtvoeding gaat komen...Maarja, dat is voor een keer ook niet zo erg.
     
  6. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hmm, wie weet hier dan toch ook.
    Hier is het eten alleen geen probleem. Hij eet super juist!
    Blijf het alleen zo raar vinden dat het alleen in de nacht is dan.
    Overdag slaapt hij wel prima (vaak 2 uur achter elkaar) en huilt hij niet.
    Was dat bij jullie ook zo?
     
  7. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.692
    3.477
    113
    Hij heeft bij ons overdag nooit veel geslapen, dus daar zat verder geen verschil in.
     
  8. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Misschien heeft je zoontje gewoon honger?
     
  9. Charlie007

    Charlie007 Niet meer actief

    Ik denk ook aan honger, waarschijnlijk een groeispurt die er aan zit te komen. Gewoon een fles geven en een schone luier en ze slapen zo weer door.

    Er komen nog veel meer periodes van opeens niet doorslapen. Onze kleine man slaapt pas sinds 2 weken echt door sinds hij loopt.

    Rijstebloem werkt heel verstoppend dus daar kan hij last van hebben. Hier maakte het ook niet uit wat er in de fles ging, ze worden ergens wakker van/om.

    Veel succes,
     
  10. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Tja, blijft altijd gissen waar het nou precies door komt...
    Alle bovenstaande redenen kunnen de oorzaak zijn!
    - Ook al geef je het fruit overdag, dan kunnen ze daar nog 's nachts last van hebben in de vorm van krampjes... aangezien het vaak pas de dag erna in de pamper zit ;)
    - Tanden kunnen al lang op voorhand last geven... het is dus goed mogelijk dat je kindje er last van heeft en dat ze bij wijze van spreken pas over 4 weken te zien zijn
    - Rijstebloem kan inderdaad ook krampen en verstopping geven
    - Honger is denk ik een van de meest waarschijnlijke oorzaken... weet dat ze hier ook weer kwam rond die 4 maanden, terwijl ze al een hele tijd door sliep. Gaf haar altijd meteen wat te drinken (gaf wel BV,dus zit niet aan een maximum) en dan sliep ze weer door tot de volgende ochtend.

    Het blijft altijd 'gokken' wat er aan de hand is en wat je er het beste aan kan doen... Er komen vast nog meer van die periodes!
     
  11. steenbokje83

    steenbokje83 Bekend lid

    20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ergens gehoord dat kindjes 's nachts wakker worden als ze overdag niet genoeg hebben gegeten. Hij lijkt me zwaar genoeg voor grotere flessen overdag en dan de rijstebloem weglaten want dat is dan niet meer nodig.

    Nachtvoedingen zijn eigenlijk best gezond voor het kindje trouwens, zo kan je het ook bekijken :)
     
  12. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Wie weet is het wel honger inderdaad.
    Lastige daarvan is dat hij al de max krijgt overdag (en zelfs al 1 schepje te veel). Als ik hem nog een nachtvoeding ga geven komt hij dus over de max heen. Hij krijgt ook al voeding voor hongerige babies. Nu vind ik het een keertje niet zo erg dat hij teveel zou krijgen, maar niet constant.
    Verder ben ik ook een beetje bang om weer aan een nachtvoeding te gaan beginnen. Ben altijd bang dat het dan een gewenning wordt terwijl hij het misschien niet nodig heeft.
    (begrijp me goed als het inderdaad wel honger is krijgt hij eten hoor, laat mijn kind geen honger lijden)
    Lastig.....
     
  13. jannn

    jannn VIP lid

    13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Bij ons was het omdat hij kramp kreeg van het fruit.
    Ik heb toen weer gewacht tot 5 maanden en toen ging het goed.
     
  14. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.535
    1.529
    113
    Banaan kan verstopping geven heb ik ooit een gehoord.
    Mog het zelf ook niet eten tijdens de zwangerschap en ijzer te kort waarvoor ik medicijnen kreeg?
     
  15. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Een baby van 4,5 maand die weer lekker verder slaapt na een flesje, die gaf ik gewoon dat flesje. Het is gewoon heel normaal dat ze daar nog wel behoefte aan hebben. De ene periode zullen ze dat meer hebben, dan groeien ze weer even heel hard. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, juist omdat ze het eigenlijk gewoon nodig hebben. Al die situaties die je hier leest van kinderen die door slapen, is echt niet helemaal representatief hoor. Kijk naar je kind en wat het nodig heeft. Dan heb je het minste gevecht, baby blij, mama blij. Zou dan wel die rijstebloem uit de laatste fles halen. Hebben ze nog niet nodig en het doet toch niet wat je wil.

    Veerle heeft hier tot pas geleden nog laat flessen gehad. En nog steeds als ze snachts wakker wordt geeft ik een (verdund, ivm zuigcaries) flesje of gewoon wat water.

    Je moet maar zo denken 'zn hersenen groeien er goed door, krijg je slim kind van'.:D
     
  16. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Ok, hij krijgt al de max, is hij ook echt te dik? Je zou ook gewoon overdag er toch voor kunnen kiezen in een paar flessen een schepje minder te doen. Je kan dan als hij toch trek heeft wat anders aanbieden. Probeer dan één ding tegelijk, dan weet je of het daarmee te maken zou kunnen hebben. Zoiets zou ik proberen. Wij hebben nooit het probleem gehad dat ze teveel melk kreeg (tot voor kort, maar dat heeft andere reden). Veerle dronk altijd net genoeg. Maar persoonlijk zou ik onder het jaar niet te bang zijn voor gewenning. Je kan ze (mijn mening) nog niet verwennen. In dat eerste jaar groeit er zo gigantisch veel, je hele mensenleven maak je niet meer mee wat je in die eerste maanden aan ontwikkeling mee maakt (groei hersenen ect).

    En weet je, je kan altijd bijsturen. Zo snel verpest je je kind niet. Mocht het zo zijn dat je iets 'verkeerd' gedaan hebt, dan ga je daar in periode later gewoon mee aan de slag, met geduld en vasthoudendheid kom je een heel eind. Zo raar is dat bovendien ook niet, want alles wat ze moeten leren, daar heb je een lange adem voor nodig. Dus het hoeft niet eens zo te zijn dat je ze iets moet afleren, maar dat je ze dingen gaat aanleren. Dat kost je sowieso geduld. Ik zou dat los laten hoor. Ook al is doorslapen natuurlijk prettiger, het komt uiteindelijk echt wel. Tenminste, zo kijk ik tegen dit stuk aan. Onze dochter slaapt inmiddels eigenlijk altijd door en daar heb ik toch heel erg vaak aan toegegeven.
     
  17. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Toen we over waren op FV bij 8 mnd had ze ook nog periodes dat ze 's nachts kwam. Dan gaf ik ook altijd een verdunde fles, dus bijv 120/3 of 90/2. Het ging ook vanzelf weer over...
    Je kan dan die scheppen inderdaad 'verwerken' over de rest van de dag, dus dan ergens een schepje minder geven.

    Het geeft niet om af en toe schepje meer te geven, maar structureel is inderdaad ook niet de bedoeling ivm de nieren.
     
  18. raspberry

    raspberry Niet meer actief


    Rijstebloem bevat nauwelijks voedingsstoffen, dus als hij op die fles doorslaapt/doorsliep, zal daar weinig verandering in komen als je de rijstebloem uit die fles weglaat.
    Daarentegen werkt rijst wel stoppend, dus het zou kunnen dat hij daar 's nachts last van heeft.
    Ik zou het eens weglaten en kijken of hij dan minder last van krampen heeft en zijn ontlasting dus mogelijk beter kwijt kan...
     
  19. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Wij hebben enorme slaapproblemen gehad met Thirza, en ik heb om die reden toen eens bij peuter en kleuter een topic gestart om daar te vragen wanneer ze nou ECHT door gingen slapen. Daar bleek dat na een paar maanden wel doorslapen heel veel kleintjes opnieuw periodes kregen dat ze wakker werden 's nachts en dat het uiteindelijke doorslapen meestal pas echt kwam tussen de 1 en anderhalf....
    Dus wat dat betreft is het ook gewoon een beetje 'go with the flow'. Op deze leeftijd kan hij nog te weinig verband leggen tussen oorzaak en gevolg om straks te denken: Ha, ik word lekker wakker 's nachts en dan komen papa en mama wel, die me kunnen vermaken.
    Onze kinderarts zei het zo: een gezond kind gaat gewoon slapen 's nachts en als er niks is, wordt het niet wakker of valt het zelfstandig weer in slaap. Als ze wel huilen, is er wat en moet je daar wat mee.

    Zoals ik hierboven al aangaf: die krampjes, daarvan kun je kijken of er iets aan te doen is, maar verder zal er de komende maanden nog geregeld van alles jullie nachten komen doorbreken... tandjes, ziek-zijn, honger door groei-periodes...
     
  20. Charlie007

    Charlie007 Niet meer actief

    Ben het met Kwekijzer eens. Over gewenning hoef je nu nog niet te praten. Als ze s nachts wat nodig hebben dan is dat zo. Je hoeft er pas over in te zitten als je kindje standaard, en dan ook precies op een bepaald tijdstip wakker wordt. Komt het s nachts steeds op verschillende tijden dan kan je er van uit gaan dat het honger/dorst is.

    We hebben het hier precies zo meegemaakt, steeds een paar weken doorslapen en dan kwam hij weer een tijd lang in de nacht, maar nooit op een bepaald vast tijdstip. Dus er nooit over in gezeten, snel een halve fles er in (en ook wij zaten altijd op en over de max met een schepje of twee..) en hij sliep meteen weer door. En nu opeens is het dus over....hopelijk..;)

    Charlie
     

Deel Deze Pagina