Hoe doen jullie dat?? Balans werk.. gezin.. huishouden..

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mb90, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mb90

    mb90 Bekend lid

    17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Goedemorgen allemaal

    Ik ben trotse mama van 2 prachtige dochters 4j en 11 maand.

    Het moederschap is enorm leuk maar tegelijk soms ook zo lastig. En ik kan precies maar geen goede balans vinden in alles combineren...

    Ik werk 32 uur en vriend 6dagen op 7. Ik sta er dus heel vaak alleen voor.

    Het lukt me gewoon niet om genoeg tijd te hebben voor de kindjes en mijn huishouden op orde te houden. Er moet altijd zo veel gedaan worden en ik raak er maar niet!

    In mijn hoofd bedenk ik wat er allemaal moet gedaan worden en wat ik na het werk wil doen. Maar eenmaal thuis loopt dit nooit zoals ik wil.

    Na het ophalen kindjes, koken, afruimen, kindjes in bed steken en zelf douchen val ik in een zak. Dan kan ik me er totaal niet meer aan toe zetten nog iets te doen. En plof ik in de zetel. Erger ik me aan mezelf dat ik best nog wat strijk doe of eens dweil,... maar het doen? Ho maar

    Loop alsmaar opgejaagd.. ben precies constant bezig in het weekend maar toch lijkt er niets echt gedaan...

    Hoe doen jullie dat??

    Xxx
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Keuzes maken en lat laag leggen, goede taakverdeling met partner.
    De dingen die je nu van jezelf verwacht zijn denk ik alle vrouwen wel te veel hoor... De dag heeft tenslotte maar 24 uur en je moet toch ook echt structureel iets voor eigen ontspanning kunnen doen.

    Poetshulp, minder gaan werken, je partner meer laten doen, wat vaker oppas zodat je handen vrij hebt om, dat lijken me dingen waarmee je een betere balans kunt vinden.

    Ik heb (op advies therapeut) nu wekelijks een momentje waar mijn man en ik een soort weekplanning maken: wat moet er echt gebeuren, wat zouden we willen dat gebeurt? Wie doet dit en wanneer? Ik probeer ook vaak met mijn man beide bezig te zijn, zodat we ook beide des te sneller weer op de bank kunnen ploffen ;). Hij legt bijvoorbeeld de kinderen in bed terwijl ik ergens poets, was doe e.d. Als hij de weekboodschappen doet, dan poets ik, etc.

    En dan maar even geen strijk, even niet zo veel dweilen e.d. Wat vaker extra koken zodat je meer in vriezer hebt en niet iedere dag hoeft te koken.
     
    nizzie86, ShampooL en VBJ82 vinden dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Grappig, ik heb een dochter van vijf en een zoon van net één. We werken allebei voltijds. Dus heel herkenbaar natuurlijk.

    Ten eerste moet je even accepteren dat zolang je jongste nog zo klein is, álles moeilijk is. Hier slaapt hij niet door, ik weet niet hoe dat bij jou is, maar dat maakt dat ik vaak in bed kruip zodra het huis opgeruimd is. So be it, dat wordt wel weer beter.

    Maar de belangrijkste hulp hier is de poetsvrouw. Buiten opruimen, wassen en de keuken wat netjes houden, doe ik werkelijk niets in het huishouden. Poetsvrouw komt wekelijks vier uurtjes en daarmee is het huis aan kant. Dus de rest van de tijd thuis, gaat naar de kinderen.
     
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Aan je schrijfwijze en woordkeuze meen ik te verstaan dat je Belgische bent? Nergens om, maar het kan voor de toekomstige lezers een verklaring geven waarom jullie beiden zo ongeveer fulltime werken, in Belgie wordt door beide ouders vaak 4-5 werkdagen per week standaard gewerkt.

    Om op je vraag in te gaan: gezien de leeftijd van je jongste heb je nog even een jaar of twee doorbijten voor de kiezen. Pas als ook je jongste wat zelfstandiger wordt in dingen, zullen de zaken voor jou wat makkelijker worden.
    Voor nu adviseer ik je om in ieder geval het hoogstnoodzakelijke te doen in je huishouden, vraag hulp van je partner en evt je familie. Of probeer bijv een poetsvrouw te vinden die een deel van jouw huishoudelijke taken kan overnemen.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je inderdaad van België bent: dienstencheques!
     
  6. mb90

    mb90 Bekend lid

    17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Haha ben idd van België dat dit zo opvalt...

    Een poetshulp nemen mag ik niet van mijn vriend. Het grappige is ook wel dat ik momenteel zelf werk als poetshulp met dienstencheques.

    Heb sinds juni ook mijn avondopleiding afgewerkt dus het actief zoeken en solliciteren hoort er ook nog eens bij.

    Veel hulp kan ik niet vragen aan man. Hij start om 6u en is om 18h thuis ook de zaterdag. Sinds paar weken ook zelfstandig in bijberoep dus is nu vaak ook 's avonds weg om werk te bekijken.

    Ik probeer mezelf ook niet te veel op te leggen. Maar merk dat ik erg onrustig word van al die half afgewerkte taken.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Herkenbaar hoor. Mijn man wou ook geen 'vreemde' in huis om te poetsen. Maar die druk kwam dan wel op mij terecht. Dus heb ik hem voor de keuze gesteld: of een poetsvrouw, of exact de helft van het huishouden doen bovenop zijn voltijdse job. Toen was de keuze snel gemaakt.

    Om maar te zeggen: allemaal leuk en wel dat je vriend dat niet wilt, maar als jij het er zo moeilijk mee hebt, moet hij toch mee naar een oplossing zoeken.
     
    nizzie86, Nescio en Biny vinden dit leuk.
  8. mb90

    mb90 Bekend lid

    17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Hij probeert wel wat te helpen hoor. Kan ik op zich niet van klagen. Beneden is het dan ook altijd wel redelijk proper en opgeruimd maar grondig is al lang niet meer gekuist.

    Vooral boven is een ramp en die badkamer he.. pfff
     
  9. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
    De badkamer deed ik altijd als een van de kinderen in het badje zat.
    Hier helpt het verder om de zaken op een vast moment in te plannen. Bijv. als je de kids op bed hebt gelegd dan nog een klein klusje doen. En daarna pas zelf douchen.
     
  10. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Ik doe als ik zo veel heb liggen 1 ding voor ik op de bank ga zitten als ik bedenk wat er allemaal moet gebeuren zakt de moed me in de schoenen en doe ik niks. Als ik met mezelf afspreek dat ik 1 ding doe vb de badkamer dan ga ik daarna lekker op de bank zitten maar is er in elk geval 1 ding gedaan
     
  11. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Leren loslaten.. mijn man werkt fulltime 40+ en zelf momenteel 32 uur en soms werk ik 's avonds thuis nog een paar uur.

    We zorgen er voor dat de woon/keuken allemaal in orde is. Elke dag even stofzuigen/dweilen. De wc wordt dagelijks gedaan en de vaat in en uit. Doekje over de tafels en keukenblad.

    De rest komt zoals het komt. Strijken heb ik echt een hekel aan, dus dat doe ik dan ook zelden.
     
    Ballon vindt dit leuk.
  12. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hihihi, ik heb zeven jaar in het zuiden van nederland gewoond en hadden in die tijd veel omgang met Vlamingen :) dan krijg je veel mee van de taal :)

    In eerste instantie dacht "hoezo, mag niet...???", maar vervolgens lees ik dat je vriend/man bezig is een eigen bedrijf op te starten.... dat vreet natuurlijk ook tijd en daarvoor heb je natuurlijk ook weer geld nodig, cq buffer om straks door te starten, dus ik begrijp zijn gedachtengang enerzijds ook wel weer. Maar hij zal ook aan jou moeten denken, zeker omdat jullie nog jonge kinderen hebben.

    Ik denk toch dat je het gesprek met hem aan moet gaan, of jij gaat alsnog minder werken of je neemt een poets aan ter ondersteuning.
     
  13. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik ben alleen met 2 kinderen en wat voor mij super helpt is een schoonmaakschema maken. Vaste taken per dag. En jezelf dan ook echt dwingen om die taken dagelijks te doen. Het werk stapelt zich anders alleen maar op en dan ga je er weer tegenop zien. Je doet er dan ook alleen maar langer over. 1 vaste schoonmaakdag per week werkt voor mij bijv niet. Dan ben ik uren achter elkaar bezig met puinruimen en schoonmaken en daarna doodmoe. Ik overzie het dan ook niet meer. Nu maak ik mn huis schoon via fly lady. Google maar eens. Een methode waarmee je huis in aparte zones deelt. Elke week neem je een andere zone onder handen. En dat in kleine stukjes.
    Ik heb dagelijks een vast rijtje met klusjes die ik doe. Zoals elke dag beneden stofzuigen, tijdens afwassen ook doekje over keuken. Dan nog doekje over wc en wasbak badkamer. Dagelijks zet ik 10 min wekkertje en ruim in die tijd zoveel mogelijk in de woonkamer op. Hetzelfde voor boven. Lijkt veel maar met dit alles ben ik dagelijks nog geen uur me bezig. Door dit te doen, stapelt hwt werk zich niet op. ik overzie alles beter en mn huis is altijd op orde. Er kan nu zo onverwachts.iemand binnen stappen zonder dat ik me dood hoef te schamen voor de rotzooi.
     
  14. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Goed idee! Ga ik uitproberen met die wekker. Het is echt bizar maar als er ineens visite komt ben ik ineens super snel met poetsen e.d.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Waarom mag je geen poetshulp van je vriend? Als het financieel niet op te brengen is, dan snap ik het.
    Anders een goed gesprek met hem aangaan en aangeven dat het zo niet. Hij gaat meer doen, jij minder werken of er komt een hulp.

    En voor wat betreft de balans, de kids zijn hier inmiddels 5, 8 en 10 en heb helaas nog steeds regelmatig het gevoel dat ik achter de feiten aanloop.
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zweer ook bij de poetshulp! Hier 34 uur werken en vriend 40+ uur en dan nog 's nachts ook. Dus doordeweeks sta ik er alleen voor. Hij doet ook megaveel als ie klaar is met werken, leeg huis en geen kind dus om hem heen. Ik ga binnenkort wel iets minder werken, 34 uur ene week en andere week 26,5. Toch even wat meer ruimte.
    Ik ben er wel een beetje hard in naar je man. Lekker makkelijk zeggen van hem, je mag geen hulp. Hij hoeft toch ook niet per se een eigen zaak? Mijn ding zou het niet zijn, maar dat is persoonlijk.
    Dus of hij werkt zelf wat minder en helpt je meer, of dan hulp in huis.
    Verder al goede tips van mijn voorgangsters :)
     
  17. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik zou denken: maak keuzes. Je kinderen zijn maar 1x jong. Wil je per se bijna ft werken en de overige tijd gebruiken voor je huishouden?
    Waarom geen hulp in de huishouding? Dat moet er toch financieel wel afkunnen als je allebei zoveel werkt?

    Sinds 4 jaar werk ik alleen nog als mijn man thuis is, wat een rust heeft dat in ons gezin gebracht!
     
    nizzie86 en pippa26 vinden dit leuk.
  18. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Het lijkt mij ook bijna niet te doen, zoveel uur werken, je kinderen en huishouden. Ik zou echt voor een hulp gaan, dan heb je je vrije tijd ook echt voor de Kids.
     
  19. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Ja, dit. Neem een poetshulp. Zodat je zonder schuldgevoel, heel welverdiend na een dag werken en zorgen voor de kinderen, in je stoel kan ploffen.

    Hoe doen wij dat:
    We werken allebei parttime (36u en 24u). We verdelen taken met elkaar. Op zondag kijken we samen hoe de week eruit komt te zien en wat er op de planning staat.
    Ik mis in jouw verhaal het 'samen' stuk. Wat dat jouw vriend wel in huis en wat zou je nog meer van hem kunnen vragen?
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  20. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.305
    113
    Lekker makkelijk gezegd van je vriend zeg.... Jij vindt het te zwaar en wil hulp erbij nemen en in feite zegt hij hier: suck it up en doe het maar gewoon. Ik zou echt met hem om de tafel gaan om te bespreken hoe jullie er samen voor kunnen zorgen dat de belangrijke dingen gedaan worden en jullie allebei tijd voor jezelf en de kinderen hebt. Zoals het nu gaat zullen jullie allebei waarschijnlijk niet lang volhouden.

    Ik zou vooral kijken naar wat wat minder kan en wat eenvoudiger kan. Boodschappen laten bezorgen bijvoorbeeld. Of in elk geval de grote dingen. Vooruit koken etc.
     

Deel Deze Pagina