Hoe hebben jullie je kindje leren praten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Waxinelichtjes, 6 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Mijn eigenwijze peuter zegt nog niet zoveel:$
    Als we vragen stellen, krijgen we steevast antwoorden als 'die' en 'daar' en 'ja'. En dat is het.
    Losse woordjes gaan een beetje (niet enorm veel) en twee zinnetjes, maar daar houdt het wel bij op.

    Heeft iemand een tip hoe we dit wat kunnen opschroeven?:D
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Echt leren praten kan natuurlijk niet.
    Maar dingen die de taalontwikkeling kunnen bevorderen zijn
    - alles benoemen wat je doet. Ik hoor van anderen dat ik altijd veel praat tegen de kleintjes hier;)
    - veel voorlezen, al van kleins af aan.
     
    louan vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zelf veel blijven benoemen en veel voorlezen (vooral ook dan dus plaatjes aanwijzen en benoemen etc). Op een dag beginnen ze te kletsen en houdt het niet meer op ;)

    Mijn jongste zei met 2 jr nog niks, nu bijna 4 en nu is het echt een kletskous, van 7 tot 19 is ze aan het kletsen :D (En soms tussen 19 en 7 ook nog even, komt ze vertellen wat ze droomde ;) )
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Voorlezen, alles benoemen en veel praten.
    En het door je kind benoemde woord herhalen in een zin. Bijv als hij poe zegt tegen de poes, ja dat is de poes, zullen we poes gaan aaien.
     
  5. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ja we doen niet anders dan praten... ik klets sowieso 5 kwartier in een uur:roflmao:
    We benoemen ook altijd alles 'correct' maar het zeer hardnekkige 'toet toet' en 'mauw' en 'hoehoe (trein)' krijgen we er niet uit :(

    Bij het voorlezen wordt het boek uit onze handen getrokken, maar dat geeft niet. Plaatjes kijken is altijd leuk, maar dan meer het spelletje: mama vraagt waar bijvoorbeeld de wortel is en ik wijs het aan. Als ik vraag wat het is dan krijg ik geen antwoord of een boze blik.
    Heb jij tips voor leuke boekjes? Misschien heb ik wel verkeerde boekjes hoor.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Voorlezen deed ik altijd met hem in het ledikant en ik ernaast. Hij een boek, ik een boek. Dan kon ik gewoon lezen zonder dat hij het boek telkens wilde bladeren.
     
    Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Die toetoet en mauw fase hoe vervelend sommige volwassenen dat ook vinden is wel normaal hoor. Dat gaat vanzelf weer over.
    Voorlezen op die leeftijd deed ik net als @Fristi2012 naast het ledikant. Ook wel eens op schoot maar dat was meer uitdaging;)
    Vooral nijntje was toen favoriet. Simpele verhaaltjes met een rijmend zinnetje.
     
    Lieke1989, Hopsatee en Waxinelichtjes vinden dit leuk.
  8. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ja natuurlijk... dat ik daar zelf niet op gekomen ben:oops: :roflmao:

    Bedankt ik ga het proberen!
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Vanaf een jaar of 3 werd jip en janneke ook leuk hier. Het is allemaal een beetje ouderwets (ijsjes voor een stuiver en een kinderuurtje op de radio:p) maar het zijn wel herkenbare dingen voor kinderen. En ook lekker kort.
     
    Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  10. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier hielp het ook juist om er op uit te gaan; dl ging vooral enthousiast praten als ze nieuwe dingen zag (of dingen herkende). Kinderboerderij enzo. Nijntje museum.
     
  11. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Onze zoon begon vanzelf een keer. Hij was net 3 toen hij een beetje begon te praten en nu begint hij steeds betere zinnen te vormen(en een eigen mening).
    Ik heb me er nooit druk over gemaakt, voor hun 16e praten ze echt wel.
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.374
    113
    Bij mijn dochters heb ik nooit specifiek er iets voor gedaan. Ik praatte veel met ze en ging alles benoemen, ook wat we gingen doen, maar dat deed ik al toen ze net geboren waren. Zag je mensen wel eens raar kijken dat ik aan mijn jonge baby vroeg wat we gingen eten als we in de winkel waren :roflmao:

    En bij zoon (net 2 jr) doe ik precies hetzelfde, alleen hij zegt nog steeds geen woord. Maar hij snapt wel alles wat ik zeg en kan heel goed non-verbaal duidelijk maken wat hij wil. Hij is sinds een paar weken ook zichtbaar geïnteresseerd in woorden. Hij wijst nl van alles aan en dan moet ik het benoemen. Dat deed ik al vaak, maar nu vraagt hij er echt om. En dat gaat de hele dag door, met heel veel herhaling.
    Dus ik ga er vanuit dat er bij hem nog een soort knopje om moet van hoe je al die taalkennis zelf kan verklanken en er woorden mee kan maken.
     
  13. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Nou precies dit heb ik dus ook. Alleen is mijn kind nu 2,5 jaar ruim. We twijfelden om naar een logopedist te gaan, maar we willen het nog even aankijken. Eerst zelf serieus aan de slag.
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.374
    113
    Dat snap ik wel. Onze zoon is nu net begonnen met wennen op de psz. Ook omdat hij weinig contact heeft met leeftijdsgenootjes, maar ook omdat ik hoop dat het zijn spraakontwikkeling ten goede komt. Hij laat nu steeds meer frustratie zien als hij zich niet goed genoeg duidelijk kan maken. En dat vind ik voor hem toch wel sneu.
    Ik ga er vooralsnog gewoon van uit dat hij wat laat is met praten, maar hou wel in mijn achterhoofd dat er misschien meer aan de hand is en hij uiteindelijk misschien wat hulp nodig heeft.
     
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Mijn oudste sprak met twee jaar al mooie zinnen. Tweeling sprak met 2 jaar nog totaal niet. Of nou ja: niet echt herleidbare woorden. Maar ineens was het zo ver en spraken ze mooie woorden en zinnen. Ik snap je gevoel maar met 2.5 jaar zou ik gewoon niets anders doen dan wat je nu al doet: voorlezen en lekker veel kletsen.
     
  16. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Hier ook bijna 2,5 en praat ook niet veel, wat dan weer wel typisch is dat waar we komen hij wel communiceert met iedereen die hij tegen komt. Hij zoekt kinderen van alle leeftijden op en zelfs volwassenen.
    En hij begrijpt echt alles.

    Sommige woorden zegt ie wel en bij sommige bijv zeg ik hond en gaat hij blaffen:roflmao: ik maak mij er niet druk om ga er ook geen ding van maken hij kan z'n hele leven nog genoeg praten.

    Heb een nichtje die begon ook ongeveer met 3 wat te praten niet altijd verstaanbaar en bijna met 4 dacht ik wowww jij praat ineens goed en verstaanbaar.
     
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Dit klinkt meer als kwebbelen en heel snel kletsen (maar misschien is dat mijn interpretatie). Het is maar de vraag of dit per se zo leerzaam is, want misschien gaat het te snel voor hem. In dit geval is het misschien ook ‘less is more’.;)
    Wat vooral helpt is langzaam en duidelijk praten, op het niveau van zijn leeftijd, in korte zinnen en hem aan kijkend als je echt iets wil overbrengen.
    Als hij met die en daar iets probeert duidelijk te maken, dan kun je dat woord herhalen wat hij bedoelt. Bijvoorbeeld hij wijst en zegt ‘ die’ richting een poes, dan zeg je ja dat is een poes (duidelijk articulerend). En eventueel zegje ‘zeg maar poes’.
     
  18. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Dank je, ik ga dit zeker meenemen.
    Het klopt ook wat je zegt, veel praten maar te weinig op zijn niveau en hoogte. Natuurlijk wel wat, maar het kan beter. Ik ben benieuwd of het werkt.
     
  19. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ja precies. Ik heb voor mezelf als 'grens' 3 jaar gesteld. Dan op zoek naar een logopedist.
    Hij zit 1 dag in de week op het kdv, dit wordt vanaf december 2 dagen en een groep met grotere kindjes. Mijn werkt dat ook mee.
     
    Adje vindt dit leuk.
  20. Banana

    Banana Fanatiek lid

    29 jun 2014
    2.040
    613
    113
    Vanaf baby af aan voorgelezen. Boeken als woezel en pip, rupsje nooit genoeg en andere ‘simpele’ prentenboeken. Nooit met babytaal tegen hem gesproken.
    Vanaf dat hij 1 was had ik van die boekjes met hem lezen met een voorwerp/ding als bv hond en dat benoemen.
    Ging 2 dagen per week naar kdv, sinds dat hij 1,5 was, ging hij 3 dagen.
    Hij sprak al met 1,5, maar denk dat hij gewoon erg snel was.

    Heb hem trouwens nooit gepusht ofzo, dus als hij geen had in lezen, stopten we gewoon.
     

Deel Deze Pagina