Hoe kies je een basisschool?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mooiezomer, 21 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    L. is nu 2,5 jaar en gaat met veel plezier naar de peuterspeelzaal. Maar de volgende stap zal de basisschool worden. Omdat er hier nogal wat keuze mogelijkheden zijn wil ik me hier vroeg genoeg in gaan verdiepen. Zeker als er wachtlijsten zijn.

    Aan alle ervaren ouders:
    Hoe kies je een goede basisschool voor je kind?
    Waar let je op?
    Hoe weet je wat (later) bij je kind past?
     
  2. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Wij hebben toevallig vorige week open dagen en informatie avonden bezocht bij verschillende basisscholen.
    Ga ook echt naar meerdere scholen, wij hebben de school eigenlijk op gevoel uit gekozen.
    We vonden het meteen gezellig en warm ogen toen we binnen kwamen. En de informatie en trainingen die ze daar op school geven spreekt ons erg aan.

    Het is een moeilijke en belangrijke keuze aangezien ze daar zeker 8 jaar op school zullen zitten.
    Persoonlijk zeg ik dus, volg je gevoel! Maar ga wel bij meerdere scholen kijken.
    en dan niet alleen tijdens de info avonden alleen voor ouders maar ook als het open dag is en je even in de klassen kan kijken hoe het er aan toe gaat :)
     
    Springboon vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Wij wilden een protestants christelijke basisschool en daar zijn er hier 2 van in het dorp. Bij allebei wezen kijken en een gesprek gehad en uiteindelijk de school gekozen waarbij wij het beste gevoel hadden en die het meest aansluit bij onze opvoeding.
     
  4. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Vinden ze het niet raar dat je al komt terwijl je kind 'pas' 2,5 jaar is?

    Ik heb een klein lijstje gemaakt. Aanvullingen zijn meer dan welkom! ;)

    Afstand tussen huis en school
    Grote of kleine school
    De grootte van de klassen
    Rooster (continu, of tussen de middag vrij)
    En zijn er dan overblijf mogelijkheden?
    Soort school (openbaar, Montessori, christelijk ...)


    Aanvulling
    Meerdere scholen bezoeken om sfeer te proeven
     
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Wij eigenlijk op gevoel. Er zitten hier drie scholen zeer dicht bij elkaar in de wijk en buiten de wijk ook nog een paar. De protestants-christelijke school viel voor ons al af, aangezien we niet gelovig zijn en we het ook niet eens zijn met het beleid om bepaalde boeken uit hun bieb te weren.
    De openbare was een tweede keus. Maar we wisten al van anderen dat ze toen nog zeer klassikaal werkten (zal inmiddels wel anders zijn). Maar dat wilde ik liever niet voor mijn kinderen. Dus als eerste een afspraak gemaakt op de katholieke Dalton school, met name omdat het Daltonaspect ons erg aansprak. En na die afspraak zijn we niet meer verder gaan kijken. Paste gewoon goed bij onze visie op onderwijs en hoe we onze kinderen opvoeden.

    Als de twee scholen in de buurt ons niks hadden geleken, waren we pas wat verder weg gaan kijken. Nu dus maar 1 school bezocht en nooit spijt van onze keuze gehad. Wil overigens niet zggen dat ik zou adviseren om maar 1 school te bezoeken hoor. Bij ons liep dat gewoon zo. Maar kan zeker geen kwaad om meerdere scholen van binnen te bekijken.
     
  6. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wat voor ons belangrijk was:

    Afstand -> ivm vriendjes en vriendinnetjes is het praktischer als de school op loopafstand ligt. Dit gaf ons alsnog de keuze uit 4 scholen, dus best luxe

    Achtergrond religie -> religieuze scholen vielen af voor ons, omdat er vanuit één visie gekeken wordt naar bepaalde dingen. Wij hangen zelf geen religie aan.

    Type leerlingen -> we wilden geen gekleurde of witte school, maar een gemengde, zodat onze dochter met zoveel mogelijk verschillende type mensen in aanraking komt en die een goede afspiegeling van de huidige maatschappij geeft

    Hierdoor bleven er slechts 2 scholen van de 4 over. Een Dalton en een reguliere openbare school. Ik had vooraf de voorkeur voor Daltononderwijs, maar ben bij beide scholen gaan kijken. Ze vielen onder dezelfde stichting, dus er waren veel overeenkomsten. Ouderbijdrage was even hoog, schoolpleinen waren omheind en dingen als het sanitair was netjes in orde.
    Echter, bij de Dalton kreeg mijn dochter geen drinken aangeboden en niks om zich even te vermaken tijdens het gesprek. Gelukkig had ik een pen en papier mee om zelf wat te schrijven. Bovendien werd er in dezelfde ruimte aan leerlingen uit een hogere klas bijles gegeven. Niet de handigste ruimte om dingen te bespreken.
    De school met regulier onderwijs was kleiner, ook met de grootte van de klassen. Mijn dochter kreeg ook wat te drinken aangeboden en er werd wat speelgoed uit groep 1 gehaald zodat ze wat te doen had tijdens het gesprek met de directrice. Een heel andere benadering. Ik kreeg het gevoel dat ze meer naar de individuele leerlingen keke ipv alleen een groep, waar de grijze muisjes achterin niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

    Verdere dingen die we hebben gevraagd: hoe worden ouders geinformeerd, pestprotocol, vanaf welke klas Engelse les, schoolreisjes/uitstapjes, ouderbijdrage, sportdagen, invulling pauzes bij slecht weer, wel geen koek/snoep, klassengrootte, huiswerk, combinatieklassen of niet, programma kunst en cultuur.

    Uiteindelijk zijn we dus afgestapt van onze 1e keuze na de bezichtigingen.
    Wat bij je kind past: alles. Ze passen zich makkelijk aan. Op iedere school kun je de pech hebben van een vervelende klas of het geluk van een leuke klas.
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Hier ook gekozen op gevoel en ook voor praktisch. Praktisch als in: een school dichtbij, met welke bso werken ze samen en ligt deze ook dichtbij? Ik heb de kdv, school en bso op 3 verschillende plekken. Wel binnen een straal van 500 meter, maar het is aan het eind vd dag altijd vliegen om overal op tijd te zijn (en dat met vermoeide kinderen...).

    Ga meerdere scholen bezoeken, open dagen langs, loop eens langs de school als de kinderen buiten spelen, vraag rondleidingen aan, spreek met ouders die al kinderen op de school hebben, spreek met leraren, etc.

    Ik heb nauwelijks gekeken naar pestprotocollen, plusklassen, extra begeleiding, etc. Elke school biedt in theorie dat aan, maar ik kan uit een gesprek met de directie toch niet beoordelen of het in praktijk ook echt zo gaat. Daarbij weet ik met 3,5 niet wat mijn zoontje nodig gaat hebben in zijn schoolcarrière.
     
  8. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Op de rtlnieuwssite kan je naast vele andere dingen ook scholen met elkaar vergelijken.

    Wij kozen voor een kleine school met individuele benadering, op route naar ons werk en de opvang, ook wel practisch ingesteld dus.
    Maar voor we gingen inschrijven wel eerst de scores van de drie scholen met elkaar vergeleken.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Wij hebben gekeken naar de scholen in de buurt.
    Er waren drie scholen, het geloof vonden we niet belangrijk maar wat ze doen betreft kinderen die voorlopen wel.

    Uk loopt voor en willen een school die dat begrijpt, bij 2 scholen zeggen ze dat ze extra werk krijgen maar werken veel op de gang. De andere krijgen ze begeleiding van een ib'er. Hun visie (covey ) vinden wij interessant en lijkt ons erg te passen bij onze knul.

    Je leert pas echt een school kennen wanneer je problemen hebt. Het gevoel is een goede graadmeter. Zoals iemands al schreef geven ze je kind wat drinken en leggen ze wat voor ze klaar.
    Als ze dat nu al niet doen denk ik dat ze dat nog minder doen wanneer ze er zitten.
     
  10. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij hebben scholen vergeleken op afstand, resultaten door de jaren heen, dagindeling, etc. Ik wilde eigenlijk dalton onderwijs, maar die school had een enorme leegloop gehad (verdacht) en de inspectie sprak van taalachterstanden in het onderwijs, dus die viel helaas af. Daarna zijn we bij 4 scholen in de buurt naar info bijeenkomsten geweest. Een reguliere school viel meteen af door de slechte presentatie van de directeur, en de rommelige drukte in de klassen en de aftandse staat van het gebouw. Toen hielden we nog 3 montessorischolen over. We hebben gekozen voor de school die ons persoonlijk het meest aansprak. Ze doen veel leuke dingen met de kinderen en de ouders zijn ook allemaal van mijn leeftijd :D (40+)
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik lees even mee.
    Wij hebben hier op dorp maar 2 basisscholen.
    De christelijke en de openbare.

    Ik ga van de week even bellen voor een rondleiding zodat we even kunnen binnenkijken.

    Volgens mij is het trouwens redelijk normaal dat je kindje tussen zijn 2 en 3 word ingeschreven op de basisschool dus met 2,5 jezelf gaan oriënteren lijkt mij echt niet te vroeg :)
     
  12. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Dat soort dingen heb ik ook naar gevraagd inderdaad. Ik heb een stuiterbal die hsp is en daar op zich prima mee om kan gaan, maar als er een keer iets bij een ander kindje is, dan moeten ze er wel mee om kunnen gaan dat ze wat emotioneel kan reageren. Als ze dat als 'standaard' behandelen, gaat het mis. Dan krijg je driftbuien etc. Terwijl je, als je begrip toont en haar bij de situatie weghaalt, het al snel wel goed gaat. Het zijn kleine dingen, maar ze houden er wel rekening mee bij de school die wij hebben gekozen. Ik zag zelfs een kind met een koptelefoon opzitten. Het is fijn als dat soort kleine aanpassingen kan. Misschien is het nooit nodig, maar als het wel zo is, denken ze met je mee
     
    owly vindt dit leuk.
  13. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Aanvulling:
    Klassenindeling (combinatieklas, wisseling per schooljaar)
    Pestprotocol
    Welke extra vakken als Engels, muziek, dans of handvaardigheid
    Huiswerk
    Begeleiding (zowel moeilijk lerende kinderen als voorlopende kinderen)
    Uitstroom scores vergelijken
    Kijken tijdens speelkwartier of na schooltijd

    Volgens mij heb ik zo al een goed begin.
     
  14. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Wij hebben zes basisscholen in het dorp. Één is op loopafstand, de rest is allemaal ongeveer tien minuten tot een kwartier fietsen. Het speciaal onderwijs viel af. Vooralsnog lijken we dat niet nodig te hebben. Jenaplan is onze onderwijsvisie niet dus die viel ook af. Blijven er een openbare school, een interconfessionele school (er wordt aandacht besteed aan verschillende levensvisies) en twee katholieke scholen over. Één van de laatste sprong eruit vanwege de manier van lesgeven. Zij werken met IPC (international primary curriculum). Een moderne manier van lesgeven die echt bij ons past. Ondanks dat deze school het verst weg is waren we er eigenlijk al uit. We hadden nog een rondleiding en een gesprek aangevraagd en het gevoel was goed. Een kleine school, prettige sfeer en een bevlogen directeur. Het grootste nadeel was dat er vanwege de afstand waarschijnlijk geen kinderen uit onze wijk naar deze school zouden gaan. En het zou ook wel even gaan duren voordat onze zoon alleen naar school zou kunnen fietsen. Nu kreeg ik van onze buurvrouw te horen dat de school horen op loopafstand (de interconfessionele school) ook met IPC gaat werken. Dit is een prachtig nieuw gebouw met alle faciliteiten en bijna alle kinderen uit de buurt gaan hierheen. Mijn grootste bezwaar tegen deze school is dat het een enorme school is. Hij wordt hier ook wel de kinderfabriek genoemd. Er zijn vijf kleuterklassen! Ik zie mijn kleine ventje daar eigenlijk nog niet rondlopen. Maar nu deze school ook met die goede lesmethode gaat werken en doordat hier dus de meeste vriendjes en vriendinnetjes naartoe gaan vragen we hier ook een gesprek aan (waren we overigens toch van plan). Als dit ons aanspreekt laten we ons gevoel kiezen. Want uiteindelijk kunnen alle praktische zaken wel meezitten maar je moet je er bovenal thuisvoelen. En je kind ook. Die moet er toch acht jaar zitten. Ik vind het echt een lastige keuze. En dat terwijl het helpen van ouders bij het maken van een schoolkeuze bij mijn werk hoort.:rolleyes:
     
  15. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Er zitten ook voordelen aan een grote school. Er is meer geld beschikbaar en als het niet goed gaat in een klas, kan jouw zoontje naar een andere kleuterklas verplaatst worden.Dat kan bij een kleine school niet en in het extreemste geval zul je dan op zoek moeten naar een andere school
     
  16. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Even vanuit de praktijk: wij vinden het juist heel fijn als ouders ‘vroeg’ komen! Dan weten wij waar we aan toe zijn als we groepsverdelingen gaan maken.. en jullie hebben rust omdat het geregeld is.

    We krijgen regelmatig aanmeldingen van kinderen die bijna 4 zijn. Opzich prima, maar lastiger qua plaatsing in een groep etc. Het is fijn om een schatting te kunnen maken hoe groot een groep wordt in een schooljaar, hier kan je weer op inspelen.

    Veel succes!
     
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.138
    4.359
    113
    Home
    Ik heb gekeken naar de score
    Maar ook wat voor school en het type onderwijs
    Continurooster vind ik ook fijn
    En zeker niet de school gekozen die hier om de hoek zit omdat het zo lekker dichtbij is


    En met 2.5 vind ik wel normaal sommige scholen hebben een enorme wachtlijst
     
  18. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik vind die grootte wel meevallen :) Onze school heeft 4 kleuterklassen en dat was bij ons in de buurt een van de kleinere scholen. Wij hebben trouwens wel gekozen voor een school verder weg. Dl speelt ook gewoon met de kinderen uit de buurt, als ze geen speelafspraakjes van school heeft. Ik vind het juist wel leuk die verschillende wereldjes voor haar.
     
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik vind dat nog best mee vallen. De school van mijn dochters heeft op dit moment 9 kleuterklassen en van alle andere groepen zijn er 5. Ik begrijp dat mensen die hun kind hier niet hebben het een kinderfabriek noemen, maar ik heb die ervaring toch totaal niet. Ten eerste zitten alle kleuterklassen bij elkaar, zodat het hun eigen kleine stukje van de school is, met ook een eigen speelveldje.
    En verder wordt op deze school een kind ook niet gezien als nummer. Mijn kinderen zijn allemaal totaal verschillend en hebben altijd precies de aanpak gehad die bij hun paste. Dat is gewoon een taak die de groepsleerkracht heeft. Dus ik zou inderdaad toch gaan kijken op die grote school, want het kan zomaar prima passen bij jouw zoontje.
    En verder heb ik nu een dochter die naar een hele grote middelbare school is (1800 leerlingen). Dus ik was blij dat ze al ervaring had met een grote school ;)
     
  20. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    wij konden kiezen uit 2 scholen,
    en heb met gevoel gekozen..
    toen we kwamen kijken mocht de oudste gelijk in de klas spelen en werd er ook echt op haar ingespeeld door de juf.
    Voelden gelijk thuis daar dus daar is zij met de 2 kleintjes naar toe gegaan.

    Echter moest de school 2 jaar geleden sluiten, net onder de grens van 24 leerlingen, terwijl het qua cijfers en statistieken beste school in omsteken was (ook qua bijles en individueel op kinderen inspelen). En moesten ze naar de nu enige school in het dorp..
    Waar ik na 2 jaar nog steeds geen goed gevoel bij heb.. mijn kinderen achteruit vindt gaan en ik echt zoekende ben naar andere school maar dan helaas buiten het dorp (en dus problemen qua werk van mij)
     

Deel Deze Pagina