Hoe maken jullie nasi?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 25 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Ik kook erg graag, echt wel een hobby geworden. Maar nasi maak ik echt zelden. Als we het eten dan bestel ik eigenlijk altijd :rolleyes:
    Nu wil ik morgen zelf weer eens nasi maken, met lekker kipsate van de BBQ er bij.
    Maar wat is nou een echt lekker recept?
     
  2. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.098
    5.277
    113
    Ik maak altijd blauwe hap. Zeer basis nasi maar zo Op lekker.

    https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=245589

    Ik doe wel een gekookt ei er door ipv bakken en een stuk blok gerookte spek. De sambalbak ik nooit mee, pas op het eind er bij.
     
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Een bak nasigroente wok ik. Daar doe ik een zakje Conimex nasi kruiden door. En gekookte zilvervliesrijst. Verder varkenshaassate of kipfiletsate erbij, en een gebakken ei.
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Ik maak altijd een boemboe door wat ingrediënten in een hakmolentje te gooien:
    Ui, knoflook, gember, trassie en ketjap (en vaak ook wat ketoembar en djinten en evt. rode peper of sambal)

    Ik marineer kip in: ketjap, gember, knoflook, ketoembar en djinten

    Kip kan natuurlijk apart, maar wij eten het graag als eenpansmaaltijd. Dus ik bak de kip, boemboe erbij fruiten, zak italiaanse groentemix (want dat is zo lekker klein gesneden) toevoegen en dan gekookte rijst meebakken.

    En dan eten wij nog zelfgemaakte pindasaus, kroepoek en komkommer erbij.
     
    Floeperd, Marchella en Brinsa vinden dit leuk.
  5. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik gebruik meestal dit recept (ooit opgeslagen van een ander forum, en blijft favoriet):
    Droge korrel rijst voor 4 pers. koken.

    Ongeveer 3 grote uien
    2 dikke prei
    ongeveer 5 tenen knoflook
    groot mespunt laos
    " " djahé
    mespunt ketoembar
    stukje trassi zo groot als een kwartje (ik gebruik zelf tegenwoordig poeder, dan een theelepel ongeveer)
    Dit alles fruiten in hete olie

    Daarna 300 gram blokjes hamlappen toevoegen, kort bakken

    Sambal oelek naar smaak (op zijn minst een flinke theelepel, maar beter een eetlepel)
    Ruim ketjap (echt dikke scheuten zoete ketjap, ik gebruik de dikke variant)

    Als het vlees gaar is rijst er door roeren. Klaar!
     
  6. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    250 gram nasi groenten
    Bakje champignons ( snij ik natuurlijk in plakjes)
    Bakje taugé
    Kleine blokjes kip, bestrooi ik met kipkruiden
    Zilvervliesrijst
    Nasi kruiden van de Conimex, anderhalf zakje
    Ketjap erdoor
    Gebakken ei erbij !
     
  7. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Rijst koken en afgieten.

    Trassi (hoeveelheid naar smaak) in een beetje olie in wok/koekenpan aanbakken.

    2 uien fijn snipperen, 4 tenen knoflook snipperen en dit samen aan fruiten in de wok/koekenpan bij de trassi.

    Spekjes toevoegen en mee bakken.

    Alles naar de zijkant schuiven in de pan en in het overgebleven stuk kan 3 eieren breken en roerei van maken (gewoon roeren tot het rul is) en daarna door het ui/spek mengsel roeren.

    Prei, gesnipperde ham en doperwtjes toevoegen en mee bakken.

    Als laatste de rijst toevoegen en alles op hoog vuur omscheppen.

    Wij eten het met sambal, krupuk, atjar, gebakken uitjes en saté.
     
  8. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik doe speklappen en hamlappen bakken. Groenten erbij en dan een zakje nasi goreng van conimex. Heb het heel lang zelf gemaakt maar ik vind die gewoon veel lekkerder. En een scheutje ketjap.

    Rijst koken en dr door. En een gebakken ei dr bij. Klaar ;)
     
  9. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik maak nooit zelf nasi.
    De vader van mijn beste vriend is Javaans/Surinaams en als ik trek ik nasi heb kan ik hem bellen en maakt hij een grote pan voor ons en eet hij zelf die avond bij ons. Dan hoef ik zelf alleen kippenvleugeltjes, kousenband en komkommer op zuur bij te maken.
    Ik krijg het recept niet van hem, zijn woorden "Hollanders kunnen geen nasi maken, die maken rijst met een smaakje". :roflmao:
     
  10. Posh

    Posh Niet meer actief

    Mijn man is ook Surinaams en ik wist niet wat ik meemaakte toen ik zijn nasi voor het eerst proefte.
    Ik was gewend aan mijn moeders zilvervliesrijst/zakje/zakje nasi groenten :roflmao:
     
    Ysabella en DastyQueen vinden dit leuk.
  11. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ja heerlijk he! Ik heb wel eens over zijn schouder meegekeken en het na willen doen maar kom nooit in de buurt. Bij hem gaat er trasi, ridja ridja, madam jeanette en nog wat dingen in. Maar nooit vlees of ei of hele groente paketten, dat zijn allemaal bijgerechten naast de nasi.

    En inderdaad, de zilvervliesrijst met zakje kruiden en de nasi groenten is hier nu rijst met een smaakje geworden door hem.
     
    Posh en Ysabella vinden dit leuk.
  12. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ui, knoflook verse gember en citroengras in pan ff roerbakken. Hele hoop gesneden groente toevoegen. Hoe meer hoe beter. Denk aan prei, wortel, paprika, stukjes broccoli etc etc. Ondertussen wat rijst koken. Niet te veel, want voor mij gaat het om een basis van groente en rijst is bijzaak (goedkoper vuller, geen voeder!)
    Dan gooi ik een tweetal theelepels gemalen koriander toe aan de groente, 1.5 theelepel komijn, 1 theelepel kerrie, 1 theelepel curcuma, 1 theelepel, miniscuul beetje kaneel (echt minder dan een beetje!) en dat alles roer ik ff goed door. Dan gooi ik de rijst en eventueel vegakip er door heen, laat de smaken ff goed intrekken. En dan serveer ik het. Met sambal voor de liefhebber erbij. Zelf gemaakte saté saus erbij, saroendeng (dat gedroogde kokos en pinda goedje) erbij en smullen maar. Eventuee zuur erbij. Of gewoon wat fijngesneden komkommer.
     
    Suusjeee vindt dit leuk.
  13. Miek89

    Miek89 Fanatiek lid

    15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Ingrediënten:
    Voor de marinade
    2 el ketjap manis
    1 el ketjap asin
    1 el gembersiroop
    2 el zonnebloemolie

    Voor de boemboe
    2 sjalotjes gepeld
    1 peper (uit de groentepakket) voor pittig hou je de zaadjes erin, anders zaadlijst verwijderen.
    2 cm gemberwortel geschild
    2 teentjes knoflook gepeld
    1 tomaat in blokjes
    1 flinke theelepel trassi
    Halve el ketjap manis
    1 el zonnebloemolie

    Overige ingrediënten
    Ca 300 gram zilvervliesrijst of 350 gr bami
    Groentepakket voor bami/nasi
    2 eieren geklutst
    Paar plakken ham in stukjes
    2 eetlepels bladselderij fijngesneden
    350 gram kipfilet of fricandeau
    2 bouillonblokjes kip

    Bereiden:
    Snij de kipfilet of fricandeau in stukjes.
    Maak de marinade met de ketjaps, gembersiroop en zonnebloemolie.
    Meng dit door de vleesblokjes en laat staan.
    Water koken en bouillonblokjes toevoegen. de rijst of mie zoals aangegeven. Hou wat vocht achter.

    Maak de boemboe door alle ingrediënten van de boemboe in een hakmolentje te stoppen en fijn malen.

    Zet de grote hapjespan of wok op het vuur. Doe er een scheutje olie in en voeg de boemboe toe. Laat dit een paar minuten bakken op hoog vuur zodat de smaken vrijkomen.

    Voeg nu het vlees toe en bak totdat het gaar is. Daarna de groentemix. Roer goed door elkaar en zet het vuur op gemiddeld. Na een paar minuten de geklutste eieren toevoegen en goed doorroeren.
    Nadat de eieren zijn gestold de ham erdoor heen doen.
    Voeg nu de mie of rijst erbij. Meng goed door elkaar. Is het te droog Voeg je wat van de bouillon bij. Voeg als laatste de gesneden selderij toe.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  14. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Nou.....heel wat verschillende recepten. Ik ga er voor morgen een uit halen en de andere een volgende keer proberen. Er zit best veel verschil tussen zie ik.

    Wat de Surinaamse versie betreft; daar heb je helemaal gelijk in. Niet te vergelijken!
     
    HooyoShimbir en DastyQueen vinden dit leuk.
  15. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Ik maak de nasi meestal met bloemkoolrijst ipv gewone rijst. Smaakt heerlijk ( kinderen proeven geen verschil terwijl ze bloemkool niet lusten), koolhydraatarm en echt een bord vol groenten.

    Je kunt het kant en klaar kopen maar meestal haksel ik zelf een bloemkool fijn aangezien dat veel goedkoper is.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  16. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Gebruik ik ook meestal als ik rendang maak. Dat is zo smaakvol van zichzelf dat je het verschil idd niet proeft. Win win!
     
  17. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Deze maak ik ook vaak! Is top! Kan ook met bami, of kipfilet ipv fricandeau. Overigens kook je dus de rijst of bami in bouillion. Dat is wel een vereiste aan lekkere nasi of bami!
     
  18. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Echt dit!!

    Nederlanders kunnen geen nasi maken....
    Ik weet niet wat ik lees, groentenpakketen, spekjes?????? Laat mijn so en man het niet horen!
     
    HooyoShimbir vindt dit leuk.
  19. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Water loopt me al in de mond!
     
  20. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Eet je nasi of wil je een groentegerecht maken? Nasi is gewoon rijst.
    Er zijn wel heerlijk groente gerechten in de Indische keuken, misschien ook erg lekker?
     

Deel Deze Pagina