Ik had vandaag om 14.45 een gesprek (online). Mijn gesprekspartner is er nog niet. Ik ken haar nog niet, maar weet vrij zeker dat het gesprek straks begint met "sorry dat ik wat later ben", en dat ik reageer met "maakt niet uit, kan gebeuren". Maar ik zit mezelf ondertussen natuurlijk op te vreten, want ik vind het super irritant als mensen te laat komen. Weet zeker dat we straks uitlopen, ik dan in de knoop kom met mijn planning etc. Ook bij belangrijke dingen laat ik het makkelijk gaan. Wimpel de excuses vaak wat af, zodat de ander zich niet ongemakkelijk voelt. "Zand er over", "kan gebeuren", "snap dat je druk bent", "zoiets zou mij ook kunnen gebeuren". Hoe ga jij om met iemand die sorry zegt? Wat zeg je terug?
Misschien in dat geval zeggen "ja, oké, laten we maar meteen beginnen, anders loop ik vast in mijn planning".
Natuurlijk ook iets van "kan gebeuren". Maar ik zou in staat zijn om straks stipt af te sluiten met een "Sorry, mijn volgende afspraak begint nu." Ook als je volgende afspraak is dat je met jezelf had afgesproken je inbox eens op te schonen of als je van plan was wat aan het avondeten te doen.
Pfoe een lastige. Vaak zal ik inderdaad ook zeggen geen probleem, waardoor mijn eigen planning dus ook de soep inloopt. Als ik echt in de problemen dreig te komen, dan zal ik wel aangeven dat ik maar tot zo laat de tijd heb.
Sommigen denken met een sorry overal mee weg te kunnen komen. Ik ben niet echt direct, maar ik zou denk ik iets van 'ok' zeggen en dan naar de inhoud over gaan. Niet te lang stilstaan bij het hoe en wat van het te laat komen. Maar zit jij voor een online overleg dan echt te wachten en dus verder niets te doen? Ik start de vergadering altijd ruim op tijd op, maar ga vervolgens met camera uit gewoon door met iets anders totdat diegene wel komt. Het voelt zo minder als verloren tijd.
Ik heb nog zwangerschapsverlof, dus zat nu inderdaad te wachten. Dit was een nieuwe medewerker die mij ontzettend graag wou spreken, omdat zij inhoudelijk vast loopt. Dus ik heb er netjes omheen gepland, geregeld dat mijn man onze dochter even had etc.
Ik maak me om zulke dingen niet druk eigenlijk. Als het iemand is die structureel te laat is zou ik er wat van zeggen en vragen hoe hij/zij ervoor zorgt dat het niet meer gebeurt. Bij een online meeting start ik op, zet m'n beeld en camera uit tot de ander er is en doe ondertussen iets anders. Dus er gaat voor mij geen tijd verloren met wachten. Wel zou ik de afspraak afronden op de afgesproken tijd.
In dat geval had ik 5 minuten gewacht en daarna afgesloten. Mag ze zelf opnieuw contact zoeken en kan ze aanhoren hoeveel moeite je hebt gedaan om beschikbaar te zijn voor haar. Heb je haar nog gesproken?
Ja dit. Komt het een keer voor, zeg ik ook, geen probleem hoor, maar als het elke keer dezelfde is blijf ik niet zo vriendelijk. Mijn tijd is net zo waardevol als die van een ander en sorry, tja, sommigen vinden dat heel makkelijk om te zeggen.
Ben na 10 minuten uit de meeting gestapt. Heb nog niks van haar gehoord. Had haar 2 weken geleden een mail gestuurd, daar heeft ze ook nog niet op gereageerd. Niet een hele goede indruk, en als ik terug kom van verlof ben ik haar leidinggevende. Dus vraag me af hoe ze dit straks recht gaat zetten.
Meestal zeg ik van ah joh is niet erg en weer door maar ligt natuurlijk ook aan de situatie. Als iemand steeds te laat komt dan zeg ik daar wel iets van.
Nou, deze types denken echt dat ze met zo'n vluchtige sorry de volgende keer precies hetzelfde kunnen doen.
Ligt voor mij aan de context, dus bv met wie de afspraak is, of ik daarna nog andere afspraken heb etc. Van sommige mensen weet ik dat ze het bv echt heel druk hebben, dan heb ik liever dat ze te laat zijn en nog even thee pakken bv, dan dat ik ze extra stress bezorg en zou ik een ‘sorry!’ dus ook echt beantwoorden met ‘nee joh, niet nodig, ik snap het helemaal!’. Maar soms zijn mensen ook laks en moet ik bv ook door na die afspraak, dan hou ik me ook aan die afgesproken eindtijd en zou ik op ‘sorry!’ wat kortaf zijn misschien (met een ‘laten we maar snel starten met punt X’ ofzo).
Als iemand sorry zegt, zeg ik niet standaard kan gebeuren etc. Maar reageer ik als oké of niets zeggen kan gebeuren en t niet menen vind ik zo irritant
Te laat komen is echt een van mijn grote ergernissen En ja ik zou ook zeggen: kan gebeuren maar eigenlijk vind ik van niet