Hoe snel na de bevalling weer op de been?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door sportmeisje, 7 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Hoi dames,

    Afhankelijk wat voor bevalling je hebt gehad zal het voor iedereen anders zijn, maar ik vraag me af hoe snel jullie weer op de been waren. En dan bedoel ik dat je weer wat kunt ondernemen; een boodschapje doen, blokje wandelen, met kind naar speeltuin enz...

    Ik ben 2.5 week geleden bevallen en bevalling was best pittig.
    Gister een goede dag gehad, vanmorgen een blokje gewandeld met kids en nu weer met giga zwaar gevoel plat. Drukkend gevoel beneden.

    Ik wil zo graag weer wat kunnen ondernemen zonder klachten :rolleyes:
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Na de bevalling van de oudste pas na 5wkn een rondje gelopen.
    Na de bevalling van de jongste na 2 dagen al heerlijk buiten aan het wandelen en spelen met de oudste.
    Dus echt heel verschillend.
     
  3. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Bij beide kinderen een normale bevalling gehad zonder kleerscheuren en na beide bevallingen was ik eigenlijk na 1 dag weer op de been. Bij de eerste ben ik de kraamweek binnen gebleven maar bij de 2e ging ik dag 3 of 4 al even zelf zoon naar school brengen en halen en een kleine boodschap doen omdat de muren op me afkwamen.
     
    dds vindt dit leuk.
  4. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Van harte gefeliciteerd!

    Ik had een hele easy bevalling en na dag 2 was ik weer uit bed. Echter was ik wel erg enthousiast, aan het einde van week 2 ging ik de hele dag naar de dierentuin (zomervakantie) en einde week 3 een dagje openluchtmuseum. Ik stond dus vrij snel weer alles te doen.Ik begon ook vrij snel weer stevig te wandelen en na 6 weken met (aangepast) sporten. En vervolgens bedacht ik na 6 weken op een trampoline te gaan staan (tip: doe het niet!) Toen allemaal leuk en aardig maar ik heb er dus onwijze last van mijn bekken door gekregen want inderdaad, hoe goed ik mij ook voelde en ik het best volhield allemaal kreeg ik na een aantal weken erg last van mijn bekken. Ik ben waarschijnlijk toch te snel alles weer gaan doen en ik heb er nu nog last van. Dus mijn tip is echt: rustig aan en stap voor stap. ik weet hoe lastig dat is, ik wilde ook zo snel mogelijk weer alles doen maar ik ben er wel een beetje van teruggekomen als ik kijk hoelang ik er nu nog mee zit (baby is nu 7 maanden)

    Bij de eerste was ik wat later weer op de been, week 2 al was dat ook geen lastige bevalling. Echter omdat ik een handenbindertje had en het de eerste was niet alles direct gaan doen. Alles is automatisch veel opbouwender gegaan en daar ben ik denk ik beter vanaf gekomen...
     
  5. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.987
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ten eerste. Gefeliciteerd.

    Ik had een best wel heftige lange bevalling en had ook wat hechtingen eraan overgehouden. Na een dag of 2 zat ik gewoon al bij het bezoek en kon ook wat rondwandelen, gewoon normaal douchen etc. Ik had na de bevalling al vrij snel het idee dat ik al heel veel kon, maar ben toch maar niet te eigenwijs geweest en had het gewoon rustig aan gedaan. 2 weken na bevalling met kerst naar mijn ouders geweest in Limburg, daar tweede kerstdag voor het eerst een half uurtje gewandeld. 6 weken na bevalling op wintersport in Winterberg en heb ik 3,5 dag gesnowboard. Een week later stond ik ook weer voor het eerst na mijn zwangerschap op de tennisbaan. Hopelijk na deze zwangerschap weer.
     
  6. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Dank voor jullie reacties! Zoals ik het lees waren jullie alweer vrij snel op de been.
    In principe kan ik ook weer alles, maar tijdens of erna veel last.
    'Naar mn lichaam luisteren' en rustig aan dan maar..
    Merk dat dat erg lastig is met de kleine meid in huis
     
  7. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Bij de eerste na 6wk pas naar buiten, dochter mocht ook niet eerder. Maar ging moeizaam nog.
    Bij de tweede was ik een paar uur erna alweer 'topfit'. In de kraamweek lekker uitgebreid boodschappen gedaan (zonder tillen):rolleyes:
    Ik hoop voor je dat je snel weer de oude bent! En gefeliciteerd!
     
  8. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Bij de eerste was ik na een paar dagen buiten voor een klein blokje om. Na 1,5 week naar de winkel (wel met de auto). Dat was na een vrij Lange bevalling met subtotaal ruptuur.
    Bij de tweede na 1,5 week pas voor het eerst buiten (rondje winkel) en na 2,5 week wel een dagje stad maar daar heb ik toen een week van moeten bijkomen. Tweede bevalling was snel maar heel zwaar met >3 liter bloedverlies, daardoor een hb van 4,4 en een subtotaal. Heb zeker half jaar nodig gehad om me weer beetje mezelf te gaan voelen.

    Hoe lastig ook, probeer de activiteiten te doseren. Vraag hulp waar mogelijk en luister naar je lichaam.
     
  9. Glimmer

    Glimmer Niet meer actief

    Elke keer na een paar dagen wel weer. Bij de eerste drie moest ik wel, omdat ik toen t hele ziekenhuis door liep. Bij de laatste heb ik veel in bed gelegen, maar dat was omdat ik het heerlijk vond, kon prima alweer dingen doen.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  10. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Na een weekje kon ik een blokje om.
    Boodschappen doen, weet ik niet meer. Vrij snel al dacht ik. Man heeft nl. maar 1x boodschappen gedaan.

    Qua bevalling ging het erg goed. Wel BI.
    En 11 hechtingen. Dus moest het wel rustig aan blijven doen.
    Helaas zijn de bekkenklachten nog steeds niet weg.
     
  11. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Probeer NIET teveel te doen. Luister naar je lichaam en doe rustig aan (zo rustig dat je het bijna overdreven vind).

    Ik ben bij mijn eerste 9mnd ziek geweest en na de zware bevalling was dat in 1klap over. Op dag 3 al lekker buiten gewandeld, en na 6 dagen even alleen weg met de auto, ik moest en zou iets ergens ophalen. Maar in perspectief, ik kon met mijn bekken niet lang genoeg staan om een poepluier te verschonen of de baby in bad te doen. In die weken erna al heel snel de baby ook meegenomen (maxicosi tillen). Ik was zo blij dat ik niet meer ziek was en aan bed/bank was gebonden.

    Waarschijnlijk omdat ik zo snel weer zoveel deed na de zware bevalling, heb ik mijn herstel in de weg gezeten. Pas na 1,5 jaar voelde ik me weer enigszins ok met fietsen en lopen ed.

    Dus doe het rustig aan, vooral in de eerste weken na de bevalling!
     
  12. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Bij de eerste kon ik met 2 weken net weer een blokje om lopen.
    Bij de anderen was ik vrij vlot weer op de been.
    Bij de tweede wilde ik zelfs in de kraamweek naar een verjaardag toe, zo goed voelde ik me.
    Niet gedaan hoor, want dat was natuurlijk een achterlijk idee :roflmao::roflmao:
     
  13. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.414
    4.736
    113
    Bij de eerste ging ik binnen 3/4 dagen een blokje om. De tweede keer vanaf dag 1 al veel lopen door het ziekenhuis.
     
  14. Boebels

    Boebels Bekend lid

    24 jun 2016
    826
    462
    63
    Eigenlijk gelijk fit. Heb geen dag mijn bed gezien en was in huis druk met alles.
    Ben nu 6 dagen geleden bevallen maar sta te popelen om de deur uit te gaan. Mijn man vind het alleen nog niet zo’n goed plan dat ik alleen ga en de kleine mag nog niet naar buiten.
    Maar voel eigenlijk helemaal de oude.
     
  15. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Ik herken het wel van na de eerste, ging op zich goed. Maar als ik teveel deed had ik ook een zeer zwaar drukkend gevoel onderaan. Langzaam aan opbouwen en dan kwam het goed hier .
     
  16. Lotteke1980

    Lotteke1980 Bekend lid

    23 aug 2010
    581
    15
    18
    Vrouw
    Gefeliciteerd!
    Ik had bij de 1ste ook een hele zware bevalling had. Het herstel is in stapjes gegaan. Het is halen en brengen om het maar zo te schrijven. Ik denk dat ik mij pas na 2 maanden weer fit voelde. Vergeet niet dat gebroken nachten ook voor vermoeidheid zorgen.

    Probeer te accepteren dat het wat tijd kost. Laat je niet opjutten door het huishouden en andere karweitjes.
     
  17. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Bij dochter* meteen al omdat ik heen en weer moest door het ziekenhuis (en nadat ik ontslagen was van en naar het ziekenhuis). Was toen eigenlijk wel te veel want had er wel last van en is 1x bijna mis gegaan.

    Bij zoon en dochter op dag vier zodra ik ontslagen was uit het ziekenhuis.
     
  18. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik was pas na 3 weken echt weer goed op de been. Maandag bevallen, zaterdag klein blokje om maar met veel pijn. Daarna wel steeds geprobeerd te lopen omdat ik niet graag stil zit/lig, maar dat deed heel erg veel pijn, gevoel alsof er cactussen en scherpe stenen van binnen zaten. Ik had veel inwendige bloeduitstortingen en zwelling. Ik ging een keer overmoedig na ruim 2wk naar de supermarkt, 5min lopen. Dat ging nog wel, maar toen ik aankwam voelde ik de pijn al. Toen bleek dat er een ellelange rij voor de kassa stond overwoog ik serieus om even te gaan liggen, ik hing met heel mijn gewicht over de duwstang van mijn karretje heen. Maar ik schaamde me erg, durfde niet tegen iemand te zeggen dat ik pijn daar beneden had, dus ben langs muren af naar huis geschuifeld met mijn tasje.

    Ik moet er wel bij zeggen dat mijn bevalling 37 uur duurde, waarvan 99min persen en 3x vacuümpomp trekken.
     
  19. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Tnx dames :D met de kleine gaat het super!

    @Lumiere jeetje dat klinkt heftig! Dan vind ik dat je nog snel weer op de been bent!

    @Lotteke1980 gebroken nachten had ik niet aan gedacht... dat hoort er gewoon bij en overdag geen tijd om bij te trekken, of geen geduld omdat het huishouden af en toe blijft liggen

    @Meisje93 aan je onderechrift te zien ben je al zo n 2 jaar verder.. vervelend dat die bekkenklachten niet verdwijnen!

    Probeer zo rustig aan mogelijk te doen, maar stilzitten kan ik niet zo goed.
    Lastig dat lichaam en geest niet altijd goed samenwerken bij me :rolleyes:
    Daarnaast heb ik ook nog een diastase waarvan de fysio van de week zei dat deze nooit meer zal sluiten..
    We zullen zien
     
  20. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik heb alleen de eerste dag in bed gelegen. Volgende ochtend zat ik alweer aan de ontbijttafel, gedouched, opgemaakt en aangekleed en s’avonds stond ik alweer de was te vouwen :p op dag 4 alweer boodschappen gedaan..... maar ik heel schijnbaar heel snel (ook van onderen godzijdank)! Bij de eerste was ik ook weer zo snel op de been namelijk... daar duurde het herstel van onderen alleen veeeeel langer :|
     
    sportmeisje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina