Hoe verklaar je dit?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door MirW, 13 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hoi!

    Even iets wat ik niet goed begrijp en waar ik jullie expertise graag op los laat...

    Onze jongste is de eerste die flesvoeding krijgt. Dat maakt dat ik me een beetje onzeker voel, bij momenten.
    Toen hij een maand of 2 was kwam ik bij het CB, hij dronk toen 7/8 x 90+3 maar was erg onrustig, huilde na 1,5 of 2 uur weer en sliep niet ontspannen.
    Wat heel goed hielp, behalve buikslapen, was de fles ophogen naar 120+4, na een dag al een ander mannetje, hij kon lekker slapen tussendoor, liet met gemak 4 uur tussen de voedingen en begon zelfs nachten door te slapen! Hij had dus waarschijnlijk gewoon wat te weinig gekregen en was hongerig tussendoor. De jeugdvpk vertelde dat hij dan wel terug moest naar 6 voedingen ipv die 7/8 die hij kreeg maar ik moest maar even zien hoe het uitpakte.
    Uiteindelijk was hij met 5 flessen uiterst tevreden.

    Vorige week was ik weer op het CB, voor de controle met 3 maanden. Nu boog zijn curve nogal af (hij woog nu 5600 gram, zijn broers wogen op dezelfde leeftijd al ruim 7 kilo...) en voor zijn gewicht zou hij gewoon meer voeding mogen. Het verbaasde me een beetje, want naar mijn idee had hij daar echt nog geen behoefte aan.
    Maar omdat zijn curve afboog toch maar gedaan.

    Nu krijgt hij dus 150+5, en zou hij 5 flessen mogen. Het gekke is nu dus: hij komt nu stipt elke 4 uur, slaapt niet meer 'door' en komt dus bijna dagelijks aan 6 flessen... Ik wordt daar nerveus van, want het is er een 'teveel'...
    Hij drinkt uit een Dr. Brownsfles met een prematurenspeentje. Hij doet altijd langer dan 20 minuten over zijn fles, haalt met de gemak ruim 30 minuten, op z`n dooie akkertje met veel glimlachjes tussendoor. Hij spuugt nu soms een mondje terug maar niet noemenswaardig.

    Hoe kan het nu dat hij met die flessen van 120 echt genoeg leek te hebben aan 5 en nu met meer voeding een fles meer drinkt? Kan ik dat gewoon laten gaan? Wordt dat minder, zit hij bijv. in een groeispurtje? (hij lijkt ineens een onderkin te krijgen)
    Maak ik me druk om niks?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    En dan zeggen ze nog wel dat kv zoveel makkelijker is omdat je weet wat ze drinken.
    Maar helaas kan ik je niet helpen, heb geen ervaring met kv.
    @Averlhach heeft vast wel tips ;)
     
    MirW vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik zou hem gewoon volgen. Denk even een hongerige fase waar de meeste baby's rond de 3-4 maanden last van hebben. Of hij maakt nu qua groei een inhaalslag en hij zit straks weer netjes op de curve.
    Onze oudste heeft wekenlang de max gedronken en groeide gewoon gemiddeld. Onze dochter heeft nooit de max gedronken en was met 6 maanden qua gewicht uit de curve gegroeid.
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    :confused: ik vind het idd helemaal niet makkelijk. .. het is veel simpeler om bij elk kikje even aan te leggen zonder verder ergens over na te hoeven denken...
     
    Blijdorp en Fristi2012 vinden dit leuk.
  5. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ging je oudste na veloop van tijd zelf weer terug naar de 'toegestane' hoeveelheid?
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Nou hij heeft dus tot 5-5,5 maand 5x 180/6 (mocht hij voor z'n gewicht toen ook wel hebben geloof ik) gedronken en toen de bijvoeding goed ging ging hij pas weer minder drinken, maar liet toen ook in een maand2 flessen vallen.
    Je mag rekenen met een max van 180cc per kg, dus het is echt niet erg als hij even 6x 150/5 nodig heeft, zolang de drinktijd goed is en hij heeft er verder geen last van in de zin van krampjes of meer spugen.
    Met borstvoeding willen kinderen ook met periodes vaker drinken toch?
    Wat wij hier wel al snel deden is de nachtvoeding klein houden, ze sliepen hier namelijk standaard minstens 4uur verder na de nachtfles, of dat nu 120/3 was of 180/6 zeg maar.
     
  7. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik zou hem ook gewoon volgen.
    Hier zijn er ook periodes geweest dat hij enorm veel dronk en boven de max zat en net wanneer ik dan wilde gaan ‘ingrijpen’ dronk hij weer minder.

    Je zoontje heeft nu voldoende voeding om te groeien en blijkbaar doet hij dat dus ook.
    Het niet meer doorslapen is ook een teken dat hij in de groei zit nu. Grote kans dat het over een weekje totaal anders is weer.
     
    MirW vindt dit leuk.
  8. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik geef zelf borst ,Maar mijn vriendin heeft haar zootje die nu 1 jaar is geweest ook telkens een fles meer gegeven want het leek erop dat die honger had en ze vond zelf en zo denk ik ook(behalve als je kindje echt extreem meer wil en weegt ) dat die misschien sneller verteerde en het gewoon nodig had net als bij volwassenen de een heeft meer calorieën nodig om op gewicht te blijven als een ander .
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ben zelf voorstander van kleinere flessen.

    Echter als ik kijk naar wat je maximaal mag geven is het;
    5,6 kg x 180cc voeding = 1008 cc voeding per 24 uur.
    Nu kennen we in nl de 1 liter grens, dus mag je maximaal 1 liter (=30 schepjes) geven. Bij 6x 150/5 geef je 30 schepjes. Dus dit is binnen de grenzen.

    Hoe kan je zoiets verklaren? Slecht. Het kan gebeuren en als hij er tevreden op is zou ik het zo laten. Kindjes groeien vaak ook in fases. Merk je dat hij per voeding meer nodig heeft kan je kijken of je naar 5 flessen kan gaan, lukt dat niet dan kan je extra water toevoegen of forte voeding geven.

    Zolang hij nu tevreden is gewoon even zo laten.
     
  10. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou teruggaan naar 120. Hier was het ook altijd hoog maar op, maar daar ging ze alleen maar van spugen en ze werd er onrustiger van. De hoeveelheid zat haar blijkbaar niet lekker, en dat lijkt bij jouw zoontje ook zo te zijn.
    Als zijn groeicurve echt dramatisch afbuigt zou je nog een droomvoeding kunnen geven, dus een extra fles en geen grotere flessen.
     
    Biny vindt dit leuk.
  11. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nou, ik heb niet het idee dat hij er last van heeft hoor en onrustig is hij ook niet. Her verbaasde me gewoon dat hij met 5x 120 tevreden leek en met 150 een fles meer lijet te willen.
     
  12. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Maar misschien zit het hem niet lekker, komt er voeding omhoog en probeert hij dat ongemak weg te drinken. Dat was wat ik bedoelde, dat was het toen hier.
     
  13. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Oh, okè, dan begreep ik je verkeerd!
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Nja dit dus...

    Als het met 6x 120 goed ging zou ik daarop terug gaan...
    Er zal nu vast iets niet helemaal lekker zitten aangezien hij ineens een fles meer wil.

    Als dingen goed gaan moet je ze miet veranderen ;)
     
  15. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Maar hij dronk maar 5 x 120 en zijn curve buigt af, er ging dus iets niet helemaal goed.

    Mijn vraag was ook meer gericht op: hoe kan dit? en niet: wat moet ik eraan doen?

    Ik heb niet het idee dat hij last heeft van die 150, hij slaapt/speelt etc. gewoon als anders, huilt niet meer dan 'normaal', alleen wil hij in de nacht nu bijna standaard een fles. Terwijl hij daarvoor steeds meer nachten er een uur of 6-8 tussen liet.

    Gisteravond sliep hij, na de fles van 19 uur, door tot een uur of 3. Dus gister 5 flessen op.
    Ben benieuwd wat hij nu vanavond/vannacht gaat doen.
     
  16. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28
    Mijn zoontje is even oud en sliep ook al goed door maar sinds een paar dagen wil hij ook snachts weer een fles, denk dat het gewoon weer even een fase is, komt vast weer.
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier drinkt zoontje in groeispurten ook wel eens 1 of 2 flessen meer. Ik maak me daar niet druk om. Honger is honger.
    En na zo'n spurt stabiliseerd dat altijd weer naar normaal.

    Als ie de 150 goed drinkt en verder tevreden is is er toch niks aan de hand. Mss heeft ie gewoon een groeispurt.
     
  18. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Er is ook geen peil op te trekken... vannacht net voor 24 uur toch nog een fles, de 6e van die dag. En nu is het over 7 en slaapt hij nog...

    Niets zo veranderlijk als een kind :roflmao:
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  19. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Nou dan heeft ie de nachtfles vóór de nacht gedronken, om zo lekker te slapen.
    Die kleintjes kunnen het zelf goed regelen...hier drinkt zoon tegen de avond twee flessen in 4 uur en slaapt dan klokje rond. Hij heeft altijd voor de nacht extra gebunkerd :)
     
  20. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Zou idd 6x120 gaan geven. Kleinere flessen en dan een flesje extra.
    Verbaas me soms hoe groot de flessen al zijn voor die kleintjes.
    Lekker je kindje volgen
     

Deel Deze Pagina