Verlof partner bij medische bevalling

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door romytamara, 7 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. romytamara

    romytamara Fanatiek lid

    23 mrt 2008
    1.360
    0
    0
    Purmerend
    Hallo,
    Ik heb een bevalling met medische indicatie vanwege de groep B streptokokkenbacterie.
    Na de bavalling moet onze kleine nog 48uur in het ziekenhuis ter observatie blijven.
    Hoe zit het dan met de dagen van mijn man?
    Officieel krijgt hij gewoon maar 2 dagen. Wat dus zou betekenen dat als ons kindje als alles goed gaat mee naar huis mag, hij alweer zou gaan moeten werken.
    Heeft iemand enig idee of hij dan meer dagen krijgt o.i.d.?

    Alvast bedankt,

    Groetjes Romy
     
  2. Jacky78

    Jacky78 Fanatiek lid

    3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Volgens mij krijgt hij daar geen etra vrij voor.
    Misschien dat er iets is als een soort zorgverlof (maar dat is meestal onbetaald..)
    Zelf vrij/vakantie nemen kan natuurlijk altijd.....

    Mijn man krijgt conform onze CAO maar 1 dag. Hij kan dus bij de bevalling zijn en aangeven moet ik geloof ik zelf maar doen :)
     
  3. romytamara

    romytamara Fanatiek lid

    23 mrt 2008
    1.360
    0
    0
    Purmerend
    Daar was ik idd al bang voor.
    Aah Jacky, moet goedkomen toch, bevallen en de volgende dag huppelend naar het gemeentehuis om je kindje aan te geven! :(

    Vind het echt belangelijk hoe het wat dat betreft in nl. is geregeld hoor..
    Vrijnemen kan idd altijd maar hij wil die dagen heel graag opnemen in de tijd dat de kraamhulp uit huis is.
    Wat kan een partner nou eigenlijk meemaken? Zeker in jouw geval letterlijk alleen de bevalling..
    Een kindje krijg je samen, maar als het er eenmaal is vervalt dat zinnetje in nederland..
    Ik hoorde van mijn moeder dat vaders in Noorwegen een maand betaald verlof krijgen en ook nog eens een eenmalige uikering van 1000 euro om je babyspulletjes te kopen... zucht..

    Al zou het maar een week zijn... Dan kan de man in iedergeval de balangrijkste uurtjes meemaken...
     
  4. mymiracle

    mymiracle Niet meer actief

    ik ben het met je eens, wat dat betreft is het echt waardeloos geregeld in NL, die 2 daagjes, wat heeft ie daar nou aan? mijn man is nu al bezig met zorgverlof of anders wat langer vrij, dit hou je toch niet vol anders? arme kerels, 2 dagen later met wallen op hun werk, en iedereen maar lachen met opmerkingen als: leuk he? nu hoor je er ook bij!
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja, die 2 dagen zijn veel te kort. Maar je man heeft dan wel recht op zorgverlof hoor! en dat is niet onbetaald, maar soms wel minder, namelijk 70%.
     
  6. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Je partner kan het kindje toch gewoon aangeven als het nog in het ziekenhuis is? Moet toch binnen 3 dagen en als 't verblijf in het ziekenhuis alleen ter observatie is kan je partner toch wel eventjes weg? Als 't kindje gewoon thuis zou zijn zou hij toch ook wat klusjes buitenshuis moeten opknappen.

    (Hier kun je zelfs in het ziekenhuis aangifte doen, dus wat dat betreft... misschien is dat op wel meer plekken een mogelijkheid)

    En tja, ik ben juist van mening dat het in sommige landen juist wat veel is, alle verlofregelingen enzo. Het zal toch ergens van betaald moeten worden, dus komt dat waarschijnlijk uit de belastingen. Je kiest zelf voor een kindje en er zal ook gewoon gewerkt moeten worden! Oké, die twee dagen is misschien maar wat kort, maar vaak kun je daarna vakantie opnemen. Iets van 5 dagen lijkt me dan beter voor de vader (heb je in ieder geval gewoon een week samen), maar die Noorse subsidie voor je babykamer vind ik wel erg overdreven.

    Edit: ik zie dat je reageert op de kleine letters van Jacky... dan klopt mijn reactie dus niet helemaal. Mag ik vragen wat voor CAO dat is Jacky? Want dat is wel heel onvriendelijk zeg! Wettelijk is het kraamverlof 2 dagen excl. bevallingstijd! En dat brengen ze in die CAO terug naar 1 dag? Das beroerd!
     
  7. randi

    randi Niet meer actief

    moet zeggen dat het hier in belgie een week is dat je der voor krijgt ( allé de papa dan hé) en we hebben hier ook zoiets als kraamgeld, je kan dat aanvragen vanaf je 6de maand zw en dit is voor een eerste kind een goei 1000euro en voor een tweede een 700 euro. vind het toch mooi meegenomen, vooral zoals nu bv in mijn geval ; na 13jaar terug zw geraken en direct van 2. ik had dus echt niks van babyspullen meer liggen en alles dubbel kopen is toch een serieuse hap in de portomonnee dus was blij met het kraamgeld erbij
     
  8. romytamara

    romytamara Fanatiek lid

    23 mrt 2008
    1.360
    0
    0
    Purmerend
    Kijkf dat bedoel ik :) Een week verlof zou perfect zijn. Dan heb je mooi alle tijd om alles te regelen voor je kindje, maar niet geheel onbelangrijk, om sámen te genieten van die eerste mooie dagen van je kindje.
    Het geld is inderdaad ook mooi meegenomen randi!
    Moet toch concluderen dat het beter geregeld is in ons buurlandje :D
     
  9. romytamara

    romytamara Fanatiek lid

    23 mrt 2008
    1.360
    0
    0
    Purmerend
    Kijk dat bedoel ik :) Een week verlof zou perfect zijn. Dan heb je mooi alle tijd om alles te regelen voor je kindje, maar niet geheel onbelangrijk, om sámen te genieten van die eerste mooie dagen van je kindje.
    Het geld is inderdaad ook mooi meegenomen randi!
    Moet toch concluderen dat het beter geregeld is in ons buurlandje :D
     

Deel Deze Pagina