moeilijk aanhappen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ElleNY, 31 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElleNY

    ElleNY Fanatiek lid

    26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hoi Ilse,

    Mijn zoontje is 3 weken oud en woog afgelopen dinsdag (nu zondag) 3990 gram. Hij groeit enorm goed (geboorte gewicht 3800, eerste weging 5e dag: 3580 gram. Tweede weging 8e dag: 3660. Derde weging: 16e dag 3990). Hij is ook behoorlijk ritmisch wat betreft drinken, elke 3 à 4 uur komt hij uit zichzelf, ook 's nachts. Over het algemeen slaapt hij ook goed. Goeie luiers en hij is alert.

    Helaas gaat het borstvoeden moeizaam. Soms lukt het heel gemakkelijk en ook de eerste week ging het heel goed. Nu heeft mijn zoontje veel moeite met aanhappen. Hij is heel onrustig en kan wel 10 - 15 aanhappen en weer loslaten. Soms pakt hij uiteindelijk toch nog maar vaak ook niet en dan geef ik het op. In de afgelopen weken heb ik gekolft en flesjes bv gegeven ivm spruw en kapotte tepels. Ook krijgt hij meestal één kunstvoeding per dag omdat ik niet alle voedingen kan kolven (de productie blijft dan wat achter). Hij neemt 6 voedingen per 24 uur.

    De spruw is helaas nog niet helemaal over (wel veel beter). Ik krijg de indruk dat mijn zoontje de fles gewoon veel gemakkelijker vindt en daarom zo moeilijk doet met de borst. Voor mij is het heel frustrerend omdat ik graag de borst wil kunnen geven. Nu moet ik elke keer als hij zich meldt eerst kolven (half uur huilen aanhoren) en dan alsnog een flesje geven. Vooral 's nachts is dit een hele onderneming en het beperkt me ook nogal in mijn bewegingsvrijheid. Ook lijken de krampjes toe te nemen door de fles. Ik wil gewoon graag dat hij aan de borst drinkt maar hoe krijg ik het voor elkaar zonder dat ik helemaal doordraai van het aanhappen en dat mijn tepels het nog overleven?

    Alvast bedankt voor je reactie
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Elle,

    Wat fijn dat hij al weer boven zijn geboortegewicht uit is gekomen.

    Als ik je verhaaltje zo lees heb je al heel wat getob achter de rug en is de manier van voeden niet echt bevredigend voor jouzelf op dit moment.

    Ik wil direct duidelijk zeggen dat ik niet via de mail jouw problemen op kan lossen. In jouw situatie is het belangrijk om te zien hoe het aanleggen gaat.

    Dat hij niet effecttief genoeg drinkt kan ik afleiden uit het feit dat het live aanleggen nog pijnlijk is. Ook vind ik zijn gewicht aan de lage kant. Het laatste gewicht is natuurlijk al wel van even geleden dus hopelijk is hij nog meer aangekomen.

    Ik raad je aan om een LK bij jou in de buurt te consulteren.

    Als eerste is het belangrijk dat je van de spruw geneest. ben je bekend met schimmelinfecties?
    Als dat zo is dan kan het goed zijn dat de normale smeermiddelen niet voldoen. Vraag dan je huisarts om ene sterker middel, een middel wat je moet slikken. Behandel overigens altijd minstens 10 dagen door tot na het verdwijnen van de symptomen.

    Ik zal proberen wat punten op een rijtje te zetten en neem me niet kwalijk als het soms wat direct overkomt.

    Als ik deze situatie zo lees is mijn eerste reactie.
    wat een pech dat alles wat mis kon gaan mis is gegaan. Het resultaat daar zitten we nu mee.
    Ik denk dat je melkproductie veel te laag is.

    OOk vraag ik me af hoe effectief Kick drinkt.
    Dat is via de mail niet te checken maar ik zal je toch stap voor stap proberen iets over het aanleggen te zeggen.

    Er zullen nu snel een paar dingen moeten gebeuren.

    Kick moet aankomen
    Jou melkproductie moet omhoog.
    De spruw moet binnen de perken en het aanleggen/kolven moet pijnloos

    AANKOMEN:
    J eschrijft dat Kick nu 6 voedinge krijgt. Persoonlijk vind ik dat voor eenmannetje van 3 weken te weinig. Minsten 8 en liever nog meer. Nu snap ik geod dat de manier waarop je nu voedt ( huilen, kolven, geven verre van optimaal is en ik vind het een grote pluim waard dat je dat allemaal red!)

    Probeer Kick elke 3 uur te wekken voor een voeding. 1 maal mag er maximaal 6 uur tussen zitten (in jou situatie zie ik liever iets minder uur).

    Porbeer Kick aan te leggen, oefen 5-10 minuten. Als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij hij klokt) dan mag hij blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef hem melk met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk.

    Start met 8 voedingen van ongeveer 75 -80 ml. Of

    Drinkt hij wel, bied beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken) als toetje.
    Probeer om na de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij.


    JOU PRODUCTIE

    Kolven en/of aanleggen.
    Waarom? Omdat het drinken niet effectief genoeg is gebleken is de melkproductie achtergebleven. Door te kolven en vaker aan te leggen creëer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar Kick goed op kan groeien.
    Probeer spoedig te gaan wegen om zijn gewicht in de gaten te houden. Hij moet minsten 100-200 gram per week aankomen.

    Als hij niet effectief drinkt dan kolf je de borsten met een goede electrische dubbelzijge kolf max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt.

    Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden. Ik raad je aan een LK in jouw buurt te zoeken, neem mijn verhaal mee als je dat wilt, en kijk of zij jou kan helpen met concrete tips / aanleggen, etc. De begeleiding van een situatie die jij in je bericht schetst red ik in de praktijk zelfs niet in 1 consult.

    Ondanks de slechte start vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. In een vraag van een andere moeder schreef ik ook al dat je als moeder zelf al veel dingen ziet, maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar plakken. Ik ben bang dat ik ook deze keer diegene moet zijn en ik hoop dat mijn reactie je niet te zeer van streek maakt, ik schrijf het redelijk kort door de bocht op, ook in het belang van Kick.

    Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

    Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

    Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

    Stap voor stap.
    Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen.

    Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Kick naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn.

    De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

    Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

    Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen echt het allerlaatste voedingssignaal en dan ben je eigenlijk al veel te laat.

    Ik hoop dat je hier toch wat mee kunt,

    Heel veel succes,

    Hou je me op de hoogte?

    Ilse
     
  3. ElleNY

    ElleNY Fanatiek lid

    26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    hoi Ilse,

    Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Misschien inderdaad wat kort door de bocht af en toe maar dat zal een reactie zijn op mijn manier van vragen stellen. Vandaag is hier een lactatiekundige geweest en gelukkig heeft zij mij goed kunnen helpen en vooral gerust kunnen stellen.
    Met Kick gaat het uitstekend. Afgelopen dinsdag woog hij 4210 gram en was dus weer 230 gram aangekomen in een week tijd. Hij ziet er ook heel gezond uit.
    De LK heeft meegekeken en geconstateerd (zoals jij ook aangeeft) dat het aanleggen niet ideaal verliep en dat Kick gewend was geraakt aan het gemak van het flesje. We hebben het aanleggen opnieuw geoefend en dat ging prima! Kick ging ook gelijk lekker goed drinken! Helemaal fijn.
    Ik heb het met haar over het aantal voedingen gehad. Ik ga nu gewoon voeden op verzoek (minimaal 6 voedingen).
    We gaan ook nog even door met de spruw behandelen. Er zijn geen zichtbare symptomen meer maar voor de zekerheid en omdat mijn tepels nog gevoelig zijn.

    Wat betreft het kolven en de melkproductie. Ik was daarin in mijn bericht heel onduidelijk geweest. Ik zei dat de productie achterbleef maar dat is niet zo. Ik kolfde 5 x per dag en geen 6x (niet in de nacht.. dat was me teveel gedoe) en dan mis je automatisch één voeding (als je er 6 geeft). Die voeding werd dus een kunstvoeding. Verder kolk ik heel gemakkelijk elke keer tussen de 95 en de 150 ml. Dat was in ieder geval geen zorgenpuntje van mij.

    Ik vind het super dat je zo de moeite neemt om mij en anderen van antwoorden te voorzien. Ik neem je tips en die van de LK mee en heb er vertrouwen in dat het weer helemaal gaat lukken met de bv. Oja.. ik heb de afgelopen dagen weer geoefend met Kick en de bv en dat is zelfs al een paar keer weer goed gelukt. Nu met het verbeterde aanhappen moet het vast nog beter gaan.

    groeten,
    Elle
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Elle,

    Sorry als mijn reactie soms inderdaad wat kort overkomt. Je begrijpt dat in een situatie waarin ik het idee heb dat er echt iets moet gebeuren ik het liever iets te hard zeg en dat er iets gebeurt als dat ik een lief verhaal ophang, mensne het gevoel krijgen dat het allemaal wel goed gaat en er niets gebeurt.

    Wat goed dat je een LK hebt ingeschakeld en wat fijn dat het aanleggen met wat hulp nu wel beter gaat. Het is goed dat je nog even verder behandeld met de spruw. Dat kan soms erg hardnekkig zijn.

    Wat fijn dat het kolven inderdaad makkelijk gaat als ik me had voorgesteld. Zo zie je maar weer hoe letterlijk mail inderdaad altijd is. Soms is het een makkelijk en laagdrempelig medium maar soms ook o zo gevaarlijk. Je kunt makkelijk langs elkaar heen praten of soms relevante info missen of verkeerd interpreteren.

    Blijf goed oefenen. Waarschijnlijk gaat het nu al weer veel beter als vorige week. Als je nog tegen dingen aanloopt trek dan gerust bij ons of bij de LK die je gezien hebt aan de bel. Wij hebben zelf bij onze praktijk een inloop spreekuur, juist als follow up voor mensen die we gezien hebben en die dan nog met korte kleine vraagjes of onzekerheidjes zitten. Misschien heeft zij ook wel zoiets. Zien is toch altijd net iets directer al via de mail.

    In elk geval heel veel geluk verder en ga lekker zo door!

    Ilse
     

Deel Deze Pagina