Hond laten wennen aan kindje

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Merell90, 31 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merell90

    Merell90 Bekend lid

    30 jul 2015
    995
    227
    43
    Vrouw
    Hoi hoi,

    Ben 19 weken zwanger en ik ben nieuwsgierig hoe anderen hun hond aan de baby hebben laten wennen.

    Het trucje met het laten ruiken aan de poepluier is mij al bekend. Heeft dit bij jullie gewerkt? Of werkte iets anders beter? Hoe reageerde je hond op de baby? Wij hebben een Jack Russel van 5 jaar oud, die over het algemeen best voorzichtig met kleine kindjes is.

    Ben benieuwd.
    Thanks
     
  2. EvaD

    EvaD Actief lid

    16 jun 2018
    344
    201
    43
    Vrouw
    Ik volg dit topic even, want zit met dezelfde vraag.

    Ik heb dus zelf geen ervaring, maar zal je vertellen hoe wij het gaan aanpakken.

    Deze week zette ik de wieg in de woonkamer, zodat de hond alvast kan wennen aan een extra meubelstuk. Deze staat aan een raam waar ze al eens naar toe durft rennen als ze iets hoort. We kunnen de hond dus al trainen dat dit niet meer kan. Verder hebben we er alvast voor gezorgd dat de hond haar mand niet verhuisd is. Op deze manier is ze nog altijd betrokken bij het gezinsgebeuren.
    Als ik spullen in huis haal voor de baby laat ik de hond vaak al eens kijken en ruiken. Het heeft nog niet de juiste geur, maar ze maakt alvast kennis met nieuwe voorwerpen die ze binnenkort vaak gaat tegen komen.

    Eens de dochter geboren is denken we er aan om een gedragen body in de mand te leggen. Inderdaad eventueel laten ruiken aan poepluier. Ml zal elke dag naar huis gaan en brengt zo ook de baby haar geur mee.

    Bij aankomst zou ik haar durven laten ruiken aan de baby zelf. Maar zeker niet forceren als de hond dit nog niet wil. Volgens mij is het heel belangrijk om de hond het ritme te laten bepalen. Dochterlief zal regelmatig mee moeten gaan “wandelen”. Hopelijk krijgt de hond op deze manier extra positieve associaties met de baby (leuke dingen vallen niet ineens weg).

    Ik ben benieuwd naar anderen hun ervaringen.
     
  3. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Haha, zijn er echt mensen die dat doen, die poepluier? Dus...
    Ik kan eigenlijk maar 1 zinnige tip geven: let it go. Als het goed is, is er al wat babyspul in huis, dus de hond went al wel aan de aanwezigheid van een box of kinderwagen oid. Bij thuiskomst gewoon net als anders je hond begroeten en even rustig lasten kennismaken met de baby. Als je even rustig op de bank zit met de baby ofzo.
    Kan de hond op z'n gemak even snuffelen en/of de baby bekijken.

    Wij hebben zelf 2 honden. De 1 heeft echt 0 interesse in de baby, maar die is dan ook al 13.
    De ander is een stuiterende bordercollie-kruising van bijna 3jaar, die overal bij betrokken wil zijn. Boodschappen? Hup, z'n kop zit al in de tas. Visite? Hij stuitert er omheen en bestudeert de inhoud van hun handtas uitvoerig als ie de kans krijgt.
    We hebben de maxicosi met baby in de box gezet zodra we thuiskwamen. En het duurde een kwartier voordat hij had gemerkt dat er iets in de box zat. Zoontje kreeg namelijk de hik, dus de hond was spontaan geïnteresseerd.
    Baby op schoot gepakt, hond bij me geroepen en even laten snuffelen. Likken doet hij niet, wil ik ook niet hebben. Na een tijdje snuffelen (of als hij te druk wordt), stuur ik m weer weg.

    Eigenlijk ging dat gewoon automatisch en niet echt bewust. Ik denk dat als je eet zelf bij voorbaat al een ding van maakt, het ook voor de hond des te spannender is.
     
  4. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Wij hebben drie middelgrote honden.

    Met iets van 35 weken hebben wij de box op gezet. En dat was het wel. Ik heb ze geen poepluier of kleding stuk gegeven.

    Toen we thuis kwamen ben ik met de maxi cosi naar binnen gelopen en heb hem op de koffietafel gezet. Mijn man heeft toen onze zoon eruit gepakt en de honden aan hem laten snuffelen e.d.
    Onze labrador vond het na 30 seconden prima, ging naast mij zitten en viel weer in slaap ;)
    Onze heidewachtels hebben even gesnuffeld en kusjes uitgedeeld en vonden het wel ietsje spannender. Onze dame vond het binnen een dag prima en onze meneer ontpopte zich tot babybewaker ;) op elke foto in het begin zat hij heel statig op de leuning van de bank naast de box vol liefde naar onze zoon te gluren. Hij week niet van zn zijde.

    Gaandeweg groeide ons gezin. De heidewachtel man bleef (en is nog) zo "waaks" over onze zoon. Waar J gaat, gaat Bandit.
    De heidewachtel vrouw vind t allemaal wel prima.
    En de labrador vond het wel wat eng de eerste weken, niet dat ze iets zou doen, ze werd alleen wat nerveus en te vrolijk als ze onze zoon zag en wist niet wat ze nou moest doen.
    Na enkele weken durfde ze dichterbij en nu.. och die twee is een en al liefde. Ze spelen samen, J knuffelt met haar, ligt op dr buikje te slapen soms en mag paardje rijden op haar als ze op de grond ligt. Bubblez (de hond) vind het allemaal prachtig.


    Mijn advies; til er vooral niet te zwaar aan. Doe wat op dat moment goed voelt. Echter; sluit NOOIT de honden buiten en doe gewoon wat je altijd deed. In ons geval; ze mochten altijd al op de bank dus nu ook. Ze mochten in de slaapkamers komen waar wij bij waren, dus nu ook.

    Ohja wat ik wel deed. Iedereen die op visite kwam, gaf de honden een koekje uit de koekjes pot en een knuffel. Net als normaal dus. Ik wou niet dat hun gingen denken dat onze zoon ineens belangrijker was.

    Zo gaan we het straks exact bij onze dochter weer doen.
     
  5. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij ons ging het ook heel vlot. Wij hadden een border collie van anderhalf jaar. Echt een stuiterbeest! Altijd super enthousiast als er mensen over de vloer kwamen, en ook het type dat denkt dat hij eigenlijk maar zo groot als zijn kop is. Ik had dus vooral tijdens de zwangerschap heel veel schrik.
    Nu hadden we inderdaad de box enzo al in de kamer gezet dat hij aan de nieuwe dingen kon wennen. En uiteindelijk moest m'n dochter 2 weken in het ziekenhuis blijven dus namen we dr dekentje met haar geur mee om al in de box te leggen. (Geen luier)
    Uiteindelijk bij thuiskomst was het een heel ander beest. Hij is zo lief bij haar! Super super rustig! Heel rustig komen snuffelen, en ondertussen zijn het beste vriendjes. Vroeger hield ik ze super hard in de gaten bang dat de hond wat ging doen, nu nog altijd hoor, maar ik moet vaker m'n dochter weghalen omdat die bijvoorbeeld weer eens bovenop hem wil liggen ;)

    Lang verhaal, maar ik heb dus echt een volledige omslag in het gedrag van een hond zelf meegemaakt. Veel succes en ik hoop dat de nieuwe toevoeging bij jou net zo geaccepteerd wordt!
     
  6. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.214
    355
    83
    wij hebben ook honden.

    We hebben het eerste mutsje met bloed etc aan de honden laten ruiken.
    Toen we thuis kwamen mochten de hondjes even ruiken en kijken.
    En gewoon de poep en plasluier op de grond leggen zodat ze daar ook aan kunnen ruiken.

    op voorhand al de box in de kamer staan met spulletjes erin, en ook de maxicosi stond los in de woonkamer af en toe zodat ze er aan konden wennen.

    ook ben ik wel eens met een lege kinderwagen achter thuis gaan wandelen, en huil geluid opgezet .
    Blijf wel altijd de honden begroeten zoals je altijd deed en sluit ze niet buiten.
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier hebben we de eerste kleertjes en het mutsje wat ie na de bevalling op had laten ruiken.
    Kraambezoek verzocht eerst de honden aan te halen zoals voorheen en dan pas bij ons en zoontje te komen.
    Verder gewoon gewoon gedaan, bij thuiskomst uit zh honden even aan zoontje laten ruiken ook.
     
  8. Elocina

    Elocina Actief lid

    19 aug 2015
    472
    105
    43
    Toen de weeen begonnen hond (Beagle) weggebracht naar mijn schoonmoeder, waar mijn man toen we weer uit het ziekenhuis kwamen de eerste luier heeft laten ruiken en een rompertje die ze had aangehad. Na een dag of 3 hond opgehaald en in huis laten kennismaken met de kleine door te laten snuffelen. Dat doet ie nu nog steeds elke dag eventjes, verder kan hij er weinig mee.
    Is wel beetje jaloerser (als onze kleine op schoot zit wil hij bij de ander op schoot ) en blaft wat meer omdat hij nu niet de eerste is die aandacht krijgt als er bezoek binnen komt.
     
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier bij thuiskomst wij allebei eerst naar binnen en uitgebreid de hond begroet, hierna de maxicosi uit dr auto gehaald en met kind en al op de grond gezet, hond laten snuffelen en even een likje en klaar. Meer vond hij niet nodig. Zijn nu de beste maatjes. Zo schattig
     

Deel Deze Pagina