Hoi allen die dit leest, Nu de hooikoorts klachten weer steeds sterker worden heb ik mijn ha gebeld voor een medicijn wat ik kan slikken nu ik zwanger ben. Het geen wat ik had, dat is nu geen optie. De ha had wat voorgeschreven (Loratadine Sanias) en dat lag vandaag voor me klaar bij de apotheek. Daar weten ze ook dat ik zwanger ben, omdat ze wat uitleg gaf. Eenmaal thuis de bijsluiter nog eens gelezen. Hierin staat dat dit medicijn niet geschikt is als je zwanger bent. De ha nam niet op en de apotheker gaf te kennen dat als dit in de bijsluiter staat, het medicijn inderdaad niet gebruikt kan worden. Nu mijn vraag.... Wie van jullie heeft ook hooikoorts, is zwanger en slikt een medicijn? Zo ja, welk medicijn is dat dan?
Cetirizine mag je gebruiken! Let wel op levocetirizine mag dan juist weer niet. Verder mag je ook bepaalde producten van Prevalin, die zijn dus niet op recept. Weten ze bij de apotheek wel welke mogen en verkopen ze ook. Ik gebruik beide. Helaas werkt het wel minder goed dan wat ik voor de zwangerschap mocht . Maar het is beter dan niets.
Ik gebruik geen medicijn, maar smeer vaseline in mijn neus een aantal keer per dag. Dit voorkomt dat de allergenen mijn slijmvliezen al te veel kunnen prikkelen. Tot nu toe werkt het redelijk tot goed. Normaal gesproken als ik niets gebruik wil ik in deze periode mijn neus er wel afsnijden, nu maar 2a3 keer per dag kriebel en dat is het. Anders gebruik ik neusspray (dinatriumcromoglicaat) maar dat wordt afgeraden tijdens zwangerschap.. Voor wat ik in de bijsluiter heb gezien kan je beter geen cetirizine, loratadine, desloratadine of dinatriumcromoglicaat nemen (meeste otc producten, desloratadine is op recept (aerius). Dus mijn tip is: vaseline smeer die neus dicht
@Plusje volgens het farmacotherapeutisch compas, mijn HA, de VK én de apotheker mag je cetirizine en de prevalin echt gebruiken. Dus ik durf het wel aan. @harlene2014 hier betekent écht nodig helaas elke dag en dan nog heb ik af en toe de prevalin neusspray nodig helaas .
Cetirizine kun je idd veilig gebruiken, kan helemaal geen kwaad. Andere middelen tegen hooikoorts zijn minder veilig en/of weten ze nog niet of het veilig is.
Ook hier heftige klachten mbt hooikoorts. Lijkt ook erger dan normaal. Ik gebruik loratadine, 1x p/d neuspray en oogdruppels. Haalt de scherpe randjes ervan af. Voor zover ik weet kan je het prima gebruiken bij een zwangerschap. Staat ook in mijn bijsluiter
Mijn huisarts zei juist dat loratadine, het meeste veilige is en desloratine en cetrizine absoluut niet mogen. Loratadine ( als ik al die namen goed schrijf dan XD) kwam wel door dr placenta heen maar was het meest veilige wat er was zeiden ze
Hier kan ik momenteel niet slapen van de hooikoorts ellende... Maar het farmacotherapeutisch compas zegt over loratadine inderdaad precies hetzelfde als over cetirizine. Mag dus beiden. Ik denk dat als er wordt gezegd dat er cetirizine niet mag mensen in de war zijn met levocetirizine want dat mag in principe niet. Alleen op strikte indicatie. En @clarajilla het is allemaal antihistaminica deze soorten medicatie en passeert inderdaad de placenta.
Op internet zijn diverse onderzoeken te vinden dat loratadine en cetirizine veilig gebruikt kunnen worden Dit zijn de antihistamine die je bij de drogist vrij zonder recept kan kopen (lees een euro voor 10 pilletjes) Ik zelf heb alleen bij erge klachten Inge omen IPV dagelijks
Bedankt voor al jullie reacties. Ik vind het erg lastig om medicijnen te gebruiken tijdens een zwangerschap, en zeker als het nog zo pril is met de aanleg van alles. Mocht ik het nu echt niet meer kunnen uithouden, dan weet ik dat er wel wat middelen bestaan. Bij niemand lees ik Loratadine. Datgeen wat ik van de huisarts had gekregen. Is dit alleen de naam, of is dit is dit het middel wat erin zit?
Volgens mij heb ik dit middel tijdens mijn zwangerschap bij hoge nood gebruikt. Het mocht alleen na 6 maanden zwangerschap niet meer volgens mij. Dus de laatste maanden was het afzien daar mijn allergie zich uit dmv jeuk. Even goed overleggen met je huisarts en laat je goed informeren.
Ik heb ook extreem last van hooikoorts, maar nu ik zwanger ben gebruik ik niets. Mijn huisarts heeft wel mijn medicijnen veranderd in medicijnen die veilig zijn voor zwangere. Maar heb nog geen nieuwe medicijnen opgehaald bij de apotheek! Ik probeer het maar uit te zingen zonder haha, ben toch al sowieso 3 maanden stikverkouden. (Vind de verkoudheid, benauwdheid en niezen niet zo erg) maar jeukende ogen vind ik wel echt vreselijk.
Ik heb een middel van mijn Homeophaat. Werkt super. Als ik weet laat krijg weer innemen etc. Onze Homeophaat zie ik vaker dan de huisarts. En het is ook beter dan medicijnen. Ook al wordt er gezegd dat het wel mag.
Ik probeer het ook uit te zingen zonder, maar toch erg lastig. De jeuk valt me nog mee, het is bij mij vooral benauwdheid, verkoudheid en niezen. In de nacht gewoon slecht slapen wegens te weinig lucht. Een homeopaat is ook nog een goede optie. Wat Yoga Fanaatje zei. Daar kan ik ook nog naar gaan zoeken. De zomer is echt heerlijk, maar soms hoop ik dat het snel oktober is.
Ik ben nu 5 weken zwanger en ook enorm last van hooikoorts. Mijn gyn heeft Pollinosan neusspray en tabletjes voorgeschreven van A.Vogel Het helpt precies wel. Ik gebruik ook wel vaseline zodat mijn neus minder geïrriteerd is.
Hier ook een hooikoortspatiënt. Bij mij is het deze week flink begonnen. Maar ik wil absoluut geen medicatie slikken tenzij het echt nodig is. Ik probeer het uit te zingen nog 2 maanden. Is me destijds bij de eerste ook gelukt. Niet fijn maar het is niet anders. Bedankt voor de vaseline tip. *stopt gelijk haar neus vol*