iemand ervaring met water bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door f0rever, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    hoi hoi dames...

ik heb gehoord dat een water bevalling voor de vrouw en de baby lekker relaxt is ... maar heeft iemand hier ook verhalen over?

want ik wil eigenlijk wel graag in water bevallen maar ben ook nieuwsgierig hoe iemand dit dan heeft ervaren...

en ik weet ik ben er vroeg mee maar omdat ik hier zoveel aan denk ben ik er wel nieuwsgierig naar :)

veel liefs :)

2. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik ben (vandaag precies een half jaar geleden) in bad bevallen (thuis). En ik zou zeggen: DOEN!
    Ik zou het bij de volgende absoluut weer doen (mits het mogelijk is natuurlijk). Ik vond het heel relaxt, ik ben niet uitgescheurd (het was mijn eerste) en ik kon mijn kleine mensje zelf aanpakken onder water.

Ik heb een bevalbad gekocht (bij de waterooievaar, het aquaborn bad). Kopen is net zo duur als huren.

Als je meer wilt weten, vraag maar raak!

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen in een gewone badkuip (nou ja wel een luxe), geweldig!
    Maar ik ben wel een water-persoon.

4. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    nou als ik dan toch mag raak vragen.. hahhaa

is het idd zo dat het water je weeen goed opvangt?

kan het inderdaad uitscheuren voorkomen?

zwemt je kleine echt naar je toe??

is het relaxter voor je kleine de overgang kleiner zeg maar?

zag jullie man ook zo op tegen de bevalling?

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Waar ziet je man tegenop als ik vragen mag?

6. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    aller eerst bedankt voor je antw :)

mijn man ziet denk ik op tegen het bevallen op zich .... en is overal bang voor hij staat er eigenlijk op dat ik in het ziekenhuis beval :S

dus ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik hem zover kan krijgen voor een bad/thuis bevalling...

7. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Het schijnt heel prettig te zijn in het water, maar ik weet het niet omdat bij mij het bad niet op tijd vol was, waardoor ik pas in bad ben gegaan toen de ontsluitingsweeen 'klaar' waren.

Men zegt het. Het is op zich logisch dat je huid wat weker wordt door het water en daardoor soepeler. Warmte ontspant ook. Het was mijn eerste kindje en ik had alleen een klein schaafwondje.
    Ik heb verder van te voren geen perineumolie gebruikt of iets dergelijks.

Ik weet niet hoe je dit precies ziet, maar de baby blijft toch weleen beetje tussen je benen liggen, hij gaat wel zwembewegingen maken. Ik wilde hem ZO graag vasthouden dat ik hem vrij snel uit het water heb gepakt en op mijn buik heb gelegd. (kijk bij Youtube en zoek op 'water birth' dan krijg je veel mooie filmpjes (pas op, ook minder mooie)

Stel je voor dat je een klein babytje bent en je hele leven bestaat uit een warm bad waarin je rond dobbert. Waar zou jij dan liever in terecht komen na een hele heftige uitdrijving waarbij een enorme druk op je schedel en lijf heeft plaatsgevonden, in een heerlijk warm bad of in de koude lucht? Natuurlijk is dat fijn. Je kunt hem daarna op je buik leggen terwijl hij toch nog in het warme water is. Baby's zijn waterwezens.

Ja, mijn man zag erg op tegen de bevalling en hij vond het ook een HEEL heftige gebeurtenis. Het klinkt misschien raar, maar voor hem was het veel heftiger dan voor mij. Hij zag dat ik pijn had tijdens de weeën en kon weinig doen, ik ben alle pijn al lang weer vergeten :D
    Ik denk dat het voor een man echt goed is om ook een zwangerschapscursus mee te maken, zodat hij een beetje weet wat hem te wachten staat en hoe hij jou zou kunnen ondersteunen.

Als je mooie waterbevallingen wilt zien, moet je zeker de volgende films kijken:
    - orgasmic birth
    - born into being
    - birth as we know it

Vooral de bovenste! Op youtube kan je ook stukjes van die film vinden als je hoogtepunten birth intypt!

Ik denk uiteindelijk dat het aller belangrijkste is dat je zonder angst kunt bevallen. Door angst is je lichaam gespannen, je baarmoeder gespannen, dat werkt enorm tegen!

8. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Dan zou ik zeker met hem de film 'orgasmic birth' kijken. Bevallen is geen ziekte/medische conditie, in het ziekenhuis behandeld men je wel zo en ga je je al snel enorm hulpeloos voelen.
    Als je je bevalling helemaal zelf kunt doen geeft dat je voor de rest van je leven een geweldig mooi en krachtig gevoel!
    (ik bedoel hier natuurlijk niet mee te zeggen dat dat in een ziekenhuis niet mogelijk is)

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    In je eigen omgeving bevallen is voor de vrouw vaak veel rustgevender en bevordert het proces.
    Ik had een medische indicatie (overtijd+hoge bloeddruk) dus had niet veel keus. Ik heb het zo eigen mogelijk gemaakt. In bad dus, radio mee met rustgevende muziek, mijn eigen spulletjes.

Het is trouwens wel grappig bloembloem, bij mij was het in eerste instantie alleen de bedoeling dat ik mijn ontsluitingsweeen op zou vangen en de bevalling op bed zou doen, maar dat liep even anders ;) (nou hoopte ik hier wel stiekem op hoor, het leek me geweldig)

En het is voor een man ook supereng en spannend. Jij weet precies wat je voelt en hebt de controle. Een man moet maar zien hoe z'n vrouw pijn lijdt en kijkt machteloos toe hoe jij dat onder controle probeert te krijgen.
    Ook als er wat mis gaat krijg jij dat waarschijnlijk minder goed mee dan hij. Jij hebt namelijk ondertussen ook nog wat anders aan je hoofd;).
    Probeer er met je man over te praten, neem hem mee naar de vk en laat de vk ook zijn vragen en angsten beantwoorden.

Oh ja, het zou natuurlijk supermooi zijn als je wat je van te voren bedenkt uitkomt (Thuisbevallen, bad bevalling), maar houd er ook rekening mee dat 50% van de thuisbevallingen eindigt in het ziekenhuis.
    Bij mij viel het in ieder geval rauw op mn dak dat ik bij de eerste bij 40+2 ineens te horen kreeg dat ik moest bevallen in het ziekenhuis, hoppa thuisbevallingsplan van de baan.

10. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik lijkt me ook heel zwaar om als man bij een bevalling te zijn. Als vrouw ben je toch eigenlijk onder invloed (van alle hormonen). Je ervaring is heel anders. Je bent zo in jezelf gekeerd (als het goed is).

En inderdaad, zoals mmeke zegt, je kunt nooit besluiten 'ik ga in bad bevallen'. Je kunt het voornemen hebben, alles in orde maken, en verder iis het een kwestie van loslaten. Je angsten loslaten, je verwachtingen en kijken wat er komen gaat.

Als je naar het ziekenhuis moet, dan is dat nou eenmaal het beste voor je kind.

Maar, ik denk zeker dat als je ontspannen bent en positief naar je bevalling kijkt, de kans dat je op een fijne manier thuis kan bevallen veel groter is dan wanneer je gespannen en angstig bent.

11. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Allebei mijn kinderen zijn ook onder water geboren en ik ben net zo enthousiast als Bloembloem! Heb nu niet zo veel tijd, maar zal later uitgebreider reageren! :)

12. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.264
    113
    Centrum België
    Hier ook in bad bevallen. Ik was heerlijk relax tussen de weeën in en bij de 3e perswee was m'n dochter er.
    Een enkel klein hechtinkje was nodig achteraf.

Was in het ZH (standaard in BE) en was er helemaal niet minder relax door :)

Volgende bevalling over 2 maand is ook in bad als alles goed gaat!

13. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Nu wel tijd om echt op je vragen in te gaan ;)

Water ontspant; het helpt de spanning uit je spieren te halen en aangezien je baarmoeder ook een spier is, kan water pijnverminderend werken tijdens de bevalling en kan het de duur van de bevalling verkorten. Ook voel je je lichter in het water en verminderd het op die manier de druk die je in/op je buik (en de rest van je lichaam) voelt tijdens de weeën.

Het werkt echter niet voor iedereen goed om tijdens de (ontsluitings)weeën in bad te zitten. Sommige vrouwen worden bijvoorbeeld helemaal gek van de warmte of kunnen geen fijne houding vinden in bad. Onder de douche zitten zou dan een alternatief kunnen zijn.

Het warme water maakt je huid iets soepeler, waardoor je idd minder kans hebt op uitscheuren. Maar daarbij is ook jouw eigen mate van ontspanning weer heel belangrijk. Een badbevalling garandeert je niet dat je niet uitscheurt, maar het maakt de kans wel kleiner.

Nee, echt zwemmen niet ;) Je hebt wel de mogelijkheid om je kindje zelf onder water aan te pakken/op te vangen en nog even rustig onder water in je handen te houden. Mijn eigen ervaring is dat kindjes die in het water geboren worden juist heel rustig zijn en niet gelijk heel druk bewegen ofzo.

Zeer zeker. Kinderen die onder water geboren worden, huilen niet of nauwelijks na de geboorte en zijn erg rustig en alert.

Helemaal niet, ook de eerste keer niet. Hij stond er met net zoveel rust en vol van vertrouwen in als ik.
    Enig idee waarom jouw man er zo tegenop ziet?

Ik ben dus 2 keer in bad bevallen; gewoon thuis in m'n eigen bad (heb een groot hoekbad in een ruime badkamer). Als je niet de mogelijkheid hebt om in je eigen bad te bevallen, kun je dus een bevalbad huren of kopen. Overleg van te voren wel goed met je verloskundige hoe zij hier in staat, niet alle verloskundigen reageren nog even enthousiast.
    Ik heb zelf 2 zeer voorspoedige bevallingen gehad. Doordat mijn bevallingen heel snel gingen (de eerste duurde 4,5 uur, de tweede slechts 3 kwartier) heb ik beide keren eigenlijk alleen met de laatste paar ontsluitingsweeën en de persweeën in bad gezeten (vanaf 9 cm ontsluiting ongeveer). Daarvoor heb ik een tijdje onder de douche gezeten. De eerste keer kreeg ik mijn kindje aangereikt door de verloskundige en de 2de keer kon ik haar zelf in het water opvangen. Het moment van het eerste contact, onder water nog, was zó mooi en intens. En na een tijdje tilde ik haar zelf omhoog uit het water en hield haar lekker in m'n armen. Pas na een flinke tijd en flink wrijven van de verloskundige, begon ze te huilen. Heb haar toen ook in bad al voor de eerste keer aan kunnen leggen. Nouja, echt prachtige ervaringen dus :) Oh, en de eerste keer wel wat uitgescheurd (paar hechtingen) en de tweede keer helemaal niks.

14. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Ik heb ook een hele tijd in bad gezeten. Gewoon mn eigen bad thuis. Heerlijk om de weeën in op te vangen. Ik mocht van de vk blijven zitten en in bad bevallen, maar bij mij zorgde het water er op een gegeven moment voor dat ik een harde rand bij mn baarmoeder kreeg. Ik moest er uit en de vk moest deze rand wegmasseren....nou toen dacht ik echt dat ik dood ging. De volgende bevalling ga ik wel weer in bad, maar zeker op tijd eruit!

15. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Jammer zeg! Maar hoezo kon je door het water een harde rand krijgen dan? Heeft de vk daar nog uitleg over gegeven ofzo? *ziet het niet goed voor zich*

16. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    nou meiden

ben echt blij dat jullie zo blij zijn met een bad bevalling :) kan ik dit ook mooi aan mijn mannetje laten lezen :)

en een harde rand? snap ik ook niet helemaal :)

liefs :)

en meer antwoorden altijd welkom :D

17. Roxie Hart

Roxie Hart Bekend lid

17 okt 2010
    854
    0
    16
    Voor mij is het ook nog lang niet zo ver, maar vind dit wel heel erg interessant. Ben me ook aan het verdiepen in hypnobirthing en ben daar ook heel enthousiast over.

Zou graag thuis in bad bevallen. Vraagje: ik heb een standaard bad. Kan ik hier in bevallen of moet ik echt zo'n bevalbad huren/kopen? Woon in een appartementje en heb niet superveel ruimte voor zo'n groot bad.

Dank voor het delen van jullie ervaringen!

18. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    In een gewoon bad kan je (in principe) niet bevallen (tenminste, ik denk dat de verloskundige dat niet goed vind). Het lijkt mij ook erg onpraktisch, je hebt veel te weinig ruimte om je benen uit elkaar te kunnen doen, er kan maar één iemand tegelijk naast je staan (terwijl er drie mensen met je 'bezig' zijn, je man, vk en kraamzorg).
    En het water koelt heel snel af.

Ons bevalbad stond gewoon midden in de kamer, je kunt het opzetten zodra je denkt dat je gaat bevallen, dan staat het ook niet zo in de weg, met de pomp die erbij zit is het bad binnen 5 minuten vol (volgens mij nog wel sneller).
    Bij ons moest er ook nog een bed in de woonkamer, omdat het bed een verdieping hoger stond dan het bad, dat is niet handig.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Nee, dat gaat hem hoogstwaarschijnlijk niet worden. Je vk moet er van alle kanten bij kunnen en daarnaast moet ze en de kraamzorg het arbotechnisch verantwoord vinden.
    Ik zou naar de mogelijkheden vragen bij je vk (of zij er uberhaupt achterstaan) of anders een kraamhotel of toch ziekenhuis, als het daar wel mogelijk is.

20. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    In een gewoon standaard bad (dus lang en smal van vorm) wordt het wel wat lastiger denk ik. Maar de voorwaarde dat de vk er aan alle kanten bij moet kunnen en dat het arbotechnisch verantwoord moet zijn, gaat niet altijd op hoor. Ik ben dus in m'n eigen bad bevallen. Dat is welliswaar een hoekbad en is dus een stuk breder dan een standaard bad, maar de vk kan er nog steeds maar aan 2 kanten bij en ze zit gewoon op haar knieen op de badkamervloer (nouja, op de badmat dan ;)). Ik zou de mogelijkheid dus gewoon voorleggen aan je egen vk, desnoods neem je een foto mee van je bad en dan kan de vk de situatie zelf inschatten en beoordelen. Is het idd niet oke, dan kun je de mogelijkheden van het kopen of huren van een bevalbad uitzoeken.

Deel Deze Pagina