Wat is een goede spiegelreflex camera?

Discussie in 'De lounge' gestart door Esmaralda, 6 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

    Esmaralda Fanatiek lid

    8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik ben 3 juni jarig en ik wil dan van mijn verjaardagsgeld een spiegelreflex camera kopen.
    Ik wil dit echt al jaren en mijn verjaardagsgeld is altijd echt voor mij, dus ik wil er nu echt voor kijken.
    Ik krijg altijd rond de 300-400 verjaardagsgeld, dus dit is een beetje mijn budget.

    Ik vind die van Nikon altijd heel mooi, maar welke is nou echt goed? Andere merken zijn ook prima, ik heb er niet veel verstand van.

    Dus hebben jullie tips voor mij qua merk en waar ik verder op moet letten? Ik weet dat mijn budget niet enorm groot is, maar er moet vast wel iets te vinden zijn toch? Hij hoeft ook echt niet het beste van het beste te zijn.

    Alvast bedankt! :D
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Nikon/canon is altijd goed.
    Wat je koopt is afhankelijk van je eigen voorkeuren :)
     
  3. Mango26

    Mango26 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    4.219
    62
    48
    around the corner
    Ik sluit me aan bij Saskia...
    De een zweert bij Canon, de ander bij Nikon.
    Ga naar een camerawinkel met kundig personeel, leg daar uit wat je ermee wilt en wat je budget is en vooral: voel hoe de camera in de hand ligt en probeer uit wat je ermee kunt!

    Hier een nikon, zou niet anders meer willen.
     
  4. Snaud

    Snaud Actief lid

    17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nikon / Canon is idd goed. Ik heb zelf een Sony, ook erg blij mee. Belangrijkste is idd, zoals Mango26 ook zegt, uitproberen in de winkel! Niet ff 1 klikje, maar neem daar gerust een paar minuten voor. Als het fijn voelt, dan is het goed. Zou er meerdere uitproberen, zodat je kunt vergelijken.
     
  5. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ik heb ook een nikon, en heb er goede ervaringen mee. Maar ik heb ook hiervoor een Canon powershot gehad, geen spiegelreflex, maar wel eindeloos veel mogelijkheden. Het is maar net wat je wil met je foto's. Laat je idd in een speciaalzaak adviseren
     
  6. Smile

    Smile Fanatiek lid

    11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Nikon is een goede keus!
    Je hebt idd Nikon en Canon fans...maar het zijn beide steengoede merken!
     
  7. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Net als Apple en Android blijf je idd ook Canon vs Nikon houden

    Idd gewoon naar een fotospeciaalzaak en kijken wat goed in de hand ligt etc
     
  8. Sammie1

    Sammie1 Fanatiek lid

    14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Het voordeel van Canon zijn dat de lenzen betaalbaarder zijn de Nikon. Maar die van Nikon zijn wel weer beter dan die van Canon.

    Idd ga naar de winkel en probeer er een paar uit.
    Ik heb een Nikon D7000, en die heeft bijv. 2 draaiwieltjes zodat je niet via het menu je Iso hoeft in te stellen. Deze camera is wel de beste onder de DX body's en 2e hands wel voor 400 te krijgen. Je hebt nu ook de D7100 de opvolger daarvan, maar die is een stukje duurder ;)

    Wil je alles handmatig instellen, of ga je voor automatisch? Als je dus alles zelf wilt instellen is het gewoon handig om je er goed in te verdiepen. De D5100 heeft bijv. minder knopjes en zul je meer via het menu moeten instellen dan bij de D7000.
    Het is maar net wat je wilt. Maak geen overhaaste keus in ieder geval.
     
  9. alamea

    alamea Fanatiek lid

    15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Kijk eens op de website van Ken Rockwell, die heeft goede reviews.
     
  10. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    of kieskeurig.nl inderdaad, heb ik destijds ook gedaan!
    Als je alleen gebruik wil maken van de automatische stand dan zou ik denk ik mn geld in een goede superzoom steken oid, niet per definitie een spiegelreflex.
     
  11. Wollywell

    Wollywell Bekend lid

    31 okt 2010
    547
    0
    16
    Zuid-Holland
    Dat dus.
    Het zou zonde zijn als je een dure camera gaat aanschaffen en die vervolgens alleen op automatisch laat staan. Dan kan je net zo goed een compact kopen met een leuke zoom en wat extra functies erop.
    Maar ik ga er vanuit dat je (TS dus) dat zelf ook wel weet :)

    Ik heb zelf een Sony. Vind hem prettig in gebruik en wat voor mij een voordeel is, is dat de stabilisatie in de body zit en niet in de lens (zoals bij Nikon en Canon). Daardoor hoef je dus ook geen gestabiliseerde lenzen aan te schaffen als je gaat uitbreiden. Die lenzen zijn namelijk een stuk duurder.
    Sony was trouwens vroeger Konica Minolta, een cameramerk die heel goed bekend staat/ stond.

    Maar het is ook een kwestie van wat je zelf prettig vindt, hoor.
    Zoals de rest al aangeeft, je zou gewoon eens bij een fotozaak naar binnen moeten stappen en de tijd nemen om ze allemaal eens in de handen te houden en foto's ermee te maken.
     
  12. Wollywell

    Wollywell Bekend lid

    31 okt 2010
    547
    0
    16
    Zuid-Holland
    Oh, en vergeet niet dat er bij de camera ook nog een hoop bij kan komen. Je kan het zo duur maken als dat je zelf wilt natuurlijk.
    Denk bijvoorbeeld aan een goeie cameratas, een SDHC-geheugenkaartje (eentje met een snelle opslagcapaciteit, dus een Ultra II, maar het liefste een Extreme III of Extreme IV) eventueel een extra lens, filters, flitser, statief, eventueel een verzekering erbij...

    De eerste 2 zijn eigenlijk wel onmisbaar, de rest is natuurlijk optioneel. Maar wel iets om even rekening mee te houden! Dus dan loopt de totaalprijs al wat sneller op ;)
     
  13. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Nikon D5100.
    Ik heb hem vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen! Wat een fijn ding!
    Wellicht nu leuk geprijsd omdat er een nieuwe uit is.
     
  14. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb uiteindelijk voor een Sony gekozen omdat deze een andere soort spiegel heeft (lichtdoorlatend) waardoor deze veel sneller foto's kan maken (een gewone spiegel moet eerst opgeklapt worden als je een foto gaat maken, dat is bij de sony niet zo) Ik hou niet van flitsen en met name binnen maakt deze camera met weinig licht toch goede foto's.

    Je hebt van Tamron voor alle merken lenzen die behoorlijk wat schelen met de merkeigen lenzen.
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja weet je wat het is... Als eerste dslr camera... Vraag ik me af of je dat verschil ECHT merkt :)

    Ik fotografeer nog steeds naar volle tevredenheid met een canon 10D
    Ding is al zo oud..... Maar voor mij meer dan prima!
    (En mocht iemand me lastig vallen... Hij heeft GEEN plastic body dus ik kan er heel hard mee slaan :) )
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    En ECHT fotograferen zonder de auto-modus is iets wat maar weinig mensen meteen onder de knie hebben.
    Je eerste foto's zijn wellicht dus niet geheel naar wens.
    (Je eerste dslr aanschaffen op het moment dat je eerste kindje geboren wordt.... Vind ik altijd eng... Er mislukken er heus wel wat her en der :) )
     
  17. Esmaralda

    Esmaralda Fanatiek lid

    8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Wauw wat een hoop reacties! Daar kan ik echt wel wat mee! Ik wil idd niet automatisch fotograferen, maar zelf al die opties doen. Ik merk met mijn simpele camera dat ik die erg mis.
    Maar daarnaast hoeft het ook niet een uber technisch ding te zijn.

    Ik heb nu de Nikon D3100 en D5100 op het oog. Mooie prijs en leuke opties. Er zit een lens bij, Kit AF-S DX 18-55 VR, staat erbij. Zag al dat sommige het over deze hadden.

    Maar ik ga ze idd eerst in de winkel bekijken, dat is wel een goeie tip!
     
  18. Koon

    Koon Niet meer actief

    Wij hebben de Nikon D3100 en die bevalt me erg goed. Ik zou er graag een andere lens bij willen hebben. Ik vind de standaard lens niet speciaal en kan er lang niet zo ver mee inzoomen als ik zou willen.
    Verder maak ik nog veel te weinig gebruik van de opties en fotografeer heel vaak automatisch. Toch dat ding er maar weer eens bij pakken van de week om mee te 'spelen'.

    Wij hebben hem 2 maanden voor ik uitgerekend was gekocht, die tijd had ik ook wel nodig om dat ding een beetje onder de knie te krijgen.
    Inmiddels toch al veel mooie foto's gemaakt van de kleine man hoor.
     
  19. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik heb de D5100 en ben er echt superblij mee!! Ik heb eerst een tijdje gefotografeerd met de kitlens (18-55), maar daarna heb ik er een 50mm 1.8 lens bijgekocht en die gebruik ik nu eigenlijk altijd. Ik denk dat ik binnenkort nog een mooie zoomlens erbij ga kopen.
     
  20. Lavendel82

    Lavendel82 Fanatiek lid

    9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    wij hadden altijd canon dat beviel goed, maar op aanraden van vriendenfotografen die nikon aanprezen maar naar een nikon gekeken.
    Nu hebben we sinds een kleine maand een nikon d3100. Niet een van de nieuwste, maar ons budget was niet zo hoog en het was een leuke aanbieding. Zeker aan te raden
    Camera bevalt super! En wauw, wat een mooie foto's kunnen we maken. Er zit alleen geen nederlandse handleiding bij, heel apart. Maar via internet bol.com | Fotograferen met een Nikon D3100, Dré De Man | Boeken dit boekje aangeschaft. Tis eigenlijk de handleiding, maar net wat meer dan handleiding. Leuk en duidelijk geschreven, gebruiken nu al meer opties dan toen met de canon.
    Kortom een aanrader!
     

Deel Deze Pagina