Ik ben zwanger, maar stoppen met roken lukt niet

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Vixey, 8 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vixey

    Vixey Lid

    31 aug 2017
    37
    10
    8
    Vrouw
    Hoi meiden,

    Sinds ik me heb aangemeld twijfel ik er over om dit te plaatsen omdat ik me er heel erg voor schaam. Maar na de zoveelste mislukte stoppoging kan ik wel wat tips/steun gebruiken.

    Ik rook dus nog, inmiddels ben ik 18 weken zwanger. Minderen lukt soms, niet elke dag. Ik rook normaal gesproken nog 12 tot 15 sigaretten. In het openbaar rook ik niet meer omdat ik me ervoor schaam. De wil om te stoppen is er wel, maar het lukt me hooguit maar 4 uurtjes en dan rook ik weer. Meestal omdat ik me verveel, of door stress (heb wat zorgen). Vervolgens voel ik me ontzettend schuldig tot huilen aan toe.. het voelt als falen, juist omdat ik altijd riep "als ik zwanger ben dan stop ik!" Maar het is me tot nu toe nog steeds niet gelukt.

    Vandaag heb ik nog maar 3 sigaretten gerookt, opzich vind ik dat wel "knap" van mezelf, maar ik wil eigenlijk helemaal niet meer roken. Ik ken de risico's van roken tijdens de zwangerschap heel goed, je zou zeggen dat het dan makkelijker zou zijn.

    Ik wou het gewoon even van me afschrijven, ik durf er in mijn omgeving niet zo over te praten door schaamte. Ik hoef ook niet echt op steun te rekenen, omdat de meeste in mijn omgeving gewoon doorrookte tijdens de zwangerschap en de ernst er niet van inzien. Terwijl ik wel wat steun kan gebruiken, of een goede schop onder me kont.. ik sta er eigenlijk helemaal alleen voor, uiteindelijk moet ik stoppen ook wel zelf doen, maar tijdens moeilijke momenten heb ik zegmaar nergens om op terug te vallen :( behalve mensen die zeggen ach, die paar sigaretjes kunnen vast geen kwaad.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Roken is een verslaving, het is ontzettend zwaar om er zonder hulp van af te komen. Heb je de huisarts al om hulp gevraagd?
     
  3. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Bij deze krijg je de schop onde je kont waar je om vraagt. Gooi alles maar dan ook alles weg.aanstekers en alle sigaretten, niet zo of morgen maar NU.bereken wat je kwijt bent per dag aan sigaretten en zet dat weg voor babyspullen.voor elke dag dat je niet rookt.neiging om te roken? Ga wat anders doen. Bijvoorbeeld iets kijken voor de baby of loop een blokje om of kijk een filmpje over je baby in de buik.
    Vertel de verloskundige dat je je schaamt maar hulp nodig hebt met stoppen omdat het jezelf niet lukt. Ze kunnen je dan verder op weg helpen en steunen als het even zwaar is.
    En voor nu, minderen is gelukt dus die laatste paar zullen heus ook gaan lukken.ja het is een verslaving maar met hulp kom je er vanaf.positief blijven denken!je doet dit voor jezelf en voor je baby.je kunt het!
     
  4. karlijn

    karlijn Niet meer actief

    Als je weet wat de gevaren zijn, waarom stop je dan niet?
    Ik denk niet dat je volledig beseft wat roken tijdens je zwangerschap betekend.
    Hieronder dus wat, niet geheel onbelangrijke, informatie.
    Als je hierna nog steeds niet de kracht hebt om te stoppen dan vraag ik me serieus af waarom je besloten hebt om zwanger te worden.

    Tijdens de zwangerschap
    Wanneer je rookt of meerookt tijdens de zwangerschap, loopt de baby grote risico's. Ook heb je zelf meer kans op complicaties:

    Miskraam
    Vrouwen die roken, hebben een grotere kans op een miskraam. Van elke tien zwangerschappen eindigt er één in een miskraam. In Nederland krijgen jaarlijks ongeveer 20.000 vrouwen hiermee te maken. Het inademen van sigarettenrook - zowel zelf roken als meeroken -, vergroot het risico op een miskraam, net als overmatig alcohol- of koffiegebruik en ernstig overgewicht. Als de moeder tijdens de zwangerschap heeft gerookt, sterft het kind ook vaker tijdens de geboorte, of na de geboorte (wiegendood).

    Vroeggeboorte
    Roken vergroot de kans op een vroeggeboorte, dat wil zeggen dat de baby vóór de 37e week van de zwangerschap wordt geboren. Kinderen die te vroeg worden geboren hebben vaak een moeilijke start doordat de organen nog niet volledig ontwikkeld zijn. Problemen met de ademhaling, de bloedsomloop, de zuurstofvoorziening in de hersenen en andere vitale organen kunnen het gevolg zijn. Ook komen infecties, voedingsproblemen en onderkoeling vaker voor.

    (Te) laag gewicht baby
    Vrouwen die de hele zwangerschap blijven roken, krijgen een baby die zo'n 150-250 gram minder weegt. Regelmatig meeroken leidt tot een 15-100 gram lichtere baby. De bevalling van een te licht kind is moeilijker, omdat het kind zwakker is. Er moet dan sneller worden ingegrepen (met bijvoorbeeld een keizersnede of inknippen). Direct na de bevalling hebben baby's met een lager geboortegewicht meer moeite om zichzelf warm te houden en meer kans op een laag bloedsuikergehalte. Op latere leeftijd hebben deze kinderen vaker last van gedragsproblemen, vooral als de groeivertraging in het begin van de zwangerschap is ontstaan.

    Loslating placenta
    Loslating van de placenta betekent dat de moederkoek (placenta) los komt van de wand van de baarmoeder. Hierdoor krijgt de baby geen zuurstof meer. Normaal gesproken laat de placenta pas los van de baarmoeder, nadat de baby geboren is. Maar bij een placentaloslating gebeurt dat dus al voor de geboorte. Roken tijdens de zwangerschap verhoogt het risico op een placentaloslating, net als alcohol en het gebruik van sommige drugs.

    Op de lange termijn
    • Benauwdheid, hoesten en astma bij de baby
    • Hersenbeschadiging door de nicotine: op latere leeftijd mogelijk ADHD, leerproblemen en een lagere intelligentie.
    • Er is zelfs een verband tussen roken tijdens de zwangerschap en obesitas bij het kind op latere leeftijd. Nicotine beïnvloedt de spijsvertering en kan deze bij ongeboren baby's blijvend veranderen.
    Waarom is roken tijdens de zwangerschap ongezond?
    • Als je zelf schadelijke stoffen in je lichaam krijgt, zoals bij roken, ruimen je lever en nieren deze stoffen grotendeels op. Bij ongeboren kinderen zijn die organen nog niet 'af'. Schadelijke stoffen kunnen bij ongeboren kinderen daarom langer in het bloed blijven en meer schade aanrichten.
    • Ongeboren kinderen zijn negen maanden lang volop in ontwikkeling. Dat is een kwetsbare fase. Als het misgaat, zijn de veranderingen vaak blijvend.
    • Tabaksrook bevat nicotine en koolmonoxide. Nicotine vernauwt de bloedvaten, onder andere de bloedvaten die voeding en zuurstof naar de baby vervoeren. Koolmonoxide neemt in het bloed de plaats in van zuurstof, waardoor het bloed minder zuurstof kan bevatten. De baby krijgt door roken dus minder zuurstof en minder voedingsstoffen.
    Je vraag zelf om een schop onder je kont, nou bij deze. Kom op man, gooi die troep weg en denk aan wat het beste voor je kind is.
    Zelf heb ik meer dan 10 jaar gerookt, een wandelende schoorsteen was ik, dus ik weet hoe naar het stoppen kan zijn, maar.... als je echt wilt en aan je kind denkt, dan lukt jou dit.
     
    Rainbow88, Juffie26, nosilla en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Vixey

    Vixey Lid

    31 aug 2017
    37
    10
    8
    Vrouw
    Pfff nee dat wist ik dus allemaal niet! Ik heb het roken wel besproken met mijn verloskundige, zij legde me uit dat er dan kans was op een laag geboortegewicht, maar verder niks. We hadden afgesproken dat ik zou minderen en dat is wel redelijk gelukt. Ik rookte meer dan een pakje, nu nog maar de helft van een pakje. Maar nog steeds teveel, ik wil eigenlijk gewoon stoppen. Ik denk dat het al zal lukken als ik bij ieder zwak momentje bovenstaande risico's doorlees, wat ik dus inderdaad niet wist (stom).

    Huisarts ben ik nog niet naartoe gegaan, puur omdat ik niet zo goed weet wat ik daar moet doen. Ik heb het idee dat hun meer met hulpmiddelen werken, die ik niet mag gebruiken.

    Er spookt echt vanalles door me hoofd, ben ik er niet te laat mee enz. Doe ik er goed aan om nu nog te stoppen, ik ben al bijna op de helft. Ik heb binnenkort de 20 weken echo en daar ben ik wel heel zenuwachtig voor, ook al waren alle echo's tot nu toe goed.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je doet er altijd goed aan om te stoppen, natuurlijk! Het is niet zo dat de risico's afnemen naarmate je langer zwanger bent. Of dat stoppen risicovoller wordt ofzo, totaaaal niet.
     
  7. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Schop onder je kont? Bij deze. Ik vind het achterlijk dat je nog rookt terwijl je zwanger bent. JIJ kiest voor een kindje, als je het dan al niet kan opbrengen om te stoppen met roken voor je bloedeigen kind... dan verdien je in mijn ogen geen kindje.

    Smijt je sigaretten weg en ga hulp zoeken, want dit is te belachelijk voor woorden. En zoek een andere VK. Want als ze je niet goed inlicht over de gevaren van roken lijkt mij dat de slechtste VK aller tijden.
     
    Triesje91, Inge1984, Juffie26 en 14 anderen vinden dit leuk.
  8. Yoga fanaatje 1987

    Yoga fanaatje 1987 Actief lid

    3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Daarnaast wil je waarschijnlijk borstvoeding geven. Dat kan niet als je rookt.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  9. Saar82

    Saar82 Fanatiek lid

    27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Hier nog een schop onder je kont!

    Mijn schoonzusje rookte tijdens haar zwangerschappen door. Ze minderde wel, maar kreeg het niet voor elkaar helemaal te stoppen. Haar kindjes hebben longproblemen, en ze zitten in de wintermaanden bijna wekelijks bij de huisartsenpost of in het ziekenhuis omdat een van de kids zo benauwd is.

    Wil niet zeggen dat dat 100% door het roken komt, maar het zal vast niet in het voordeel van de kids hebben gewerkt. Besef je dus dat je, als je gewoon doorrookt, je kindje mogelijk met levenslange problemen opzadelt...

    Ik hoop van harte dat het je lukt te stoppen en wens je heeeeeel veel sterkte, want t zal heel pittig zijn vrees ik...
     
  10. Luuna

    Luuna Bekend lid

    23 mrt 2017
    763
    514
    93
    Vrouw
    Zuid-Limburg
    @Vixey je wilt het, dat is de moeilijkste stap! Als je echt wilt, lukt het ook.

    Zelf in december gestopt door middel van lasertherapie. Versie van acupunctuur, maar dan met licht (laser). Niet pijnlijk en de behandeling duurt ongeveer een half uur / uur.
    Het neemt de behoefte aan een sigaret (tijdelijk) weg en is volgens mij ook veilig tijdens een zwangerschap. En geen doktersverwijzing nodig!

    Nee, het is geen wondermiddel.. Mijn zus is het hiermee niet gelukt, maar mij wel. En vooral omdat ik een gezond kindje wil..

    Heel veel succes! Het is niet makkelijk, maar je kunt het!!
     
  11. Issie

    Issie Actief lid

    16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Nu voel je waarschijnlijk nog niet zoveel voor dat kleine kindje in je buik, maar als hij/zij er straks is zal je zo ongelooflijk veel liefde voelen. Als je kind pijn heeft of verdrietig is dan ben jij ook verdrietig. Je wilt echt niet op je geweten hebben dat je kindje straks astma heeft omdat jij niet kon stoppen met roken.

    Elke dag dat jij rookt is er één teveel. Elke sigaret zorgt ervoor dat jou kindje zich ongemakkelijk voelt. En wist je dat als jij door blijft roken je de kans vergroot dat jouw kind op latere leeftijd misschien minder gezond is. Het net wat sneller kanker ontwikkelt dan zijn leeftijdsgenoten enz enz. Dat jij goede echo's hebt en misschien straks zelfs een gezonde dikke baby in je armen hebt wil niet zeggen dat jouw gerook geen gevolgen heeft gehad. Je kunt de tijd niet meer terug draaien, maar je kunt er wel voor zorgen dat je kindje niet dubbel zoveel tijd aan al die giftige stoffen word blootgesteld.
     
    Irisje24 en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Mijn zussen hebben beide doorgerookt tijdens de zwangerschappen. VK gaf destijds aan dat ze beter konden minderen dan per direct stoppen ivm de stress die ook slecht zou zijn voor de baby. Ik weet niet of het zo is, ik heb nog nooit gerookt, maar me er wel altijd over verbaasd dat ze hebben doorgerookt. Ook geen enkele moeite gedaan om er mee te stoppen trouwens.

    Hun kids hebben er voor zover zichtbaar is niets aan overgehouden, 9 ponders en zelf een 10 ponder.

    Ik die nog nooit gerookt heb kreeg een kind met ernstig exceem, diverse allergische reacties en luchtwegproblemen. Gelukkig is hij er wel overheen gegroeid.
     
  13. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik rookte ook echt flink wat per dag, maar toen ik zwanger was ging de knop om. Het idee dat mijn kindje het gevoel heeft alsof het door een rietje ademde, moest er niet aan denken. Ik zou alles op alles zetten om te stoppen. Dat stress slechter is vind ik ook echt onzin! Waar een wil is is een weg..
     
    Juffie26 vindt dit leuk.
  14. karlijn

    karlijn Niet meer actief

    Dat over die stress vind ik echt de grootste bullshit ooit!! Ik begrijp ook niet dat verloskundigen (als ik de rokers moet geloven) deze onzin nog verkondigen.
    In hoe verre weegt tijdelijke stress nu op tegen een hele zwangerschap roken en je kind gezondheidsrisico's meegeven?
    TS. Je zegt "eigenlijk wil ik gewoon stoppen". Je wilt dus niet stoppen.
    Als je wilt stoppen dan zeg je, Ik wil niet meer roken. Vanaf nu ben ik gestopt met roken.
    Heb je al actie ondernomen na alle reacties van ons?
    Je zegt dat je je afvraagt of je niet al te laat bent om te stoppen?
    Dit betekend dat je een excuus zoekt, waarschijnlijk onbewust, om niet te stoppen.
    Mijn tip is, lees het boek van Alan Carr - Stoppen met roken.
    Het is geen leuke roman of een spannend verhaal, maar het boek zorgt er wel voor dat die knop in je hoofd om gaat en laat je inzien hoe het roken je gezonde verstand beïnvloed.
    Mocht je interesse hebben dan kan ik je het boek via email sturen. Stuur me dan even een privé bericht met je e-mail adres.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De stress van stoppen is absoluut NIET schadelijker dan roken zelf. Per direct stoppen is echt de beste optie. Het is aangetoond dat stress na een sigaret juist hoger is dan zonder sigaret - ook bij mensen die stoppen met roken.
     
    Juffie26, Zoe123, Be Happy en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Vixey

    Vixey Lid

    31 aug 2017
    37
    10
    8
    Vrouw
    Wat een reacties! De een wat harder dan de ander maar het werkt wel motiverend moet ik zeggen. Ik vind het ook heel stom van mezelf, zelfs een beetje zwak en egoïstisch. Elke dag is tegenwoordig een stopdag, en ik ga ook wat meer letten op de valkuilen. Verveling, stress en zelfs een kopje koffie. Die kan ik maar beter vervangen door kamille thee :$

    Niet stoppen met roken omdat stress slechter zou zijn is voor mij ook geen excuus. Ik heb al stress door het roken omdat ik weet dat het slecht is, vervolgens krijg ik stress door stoppen (ontwenning?) en bezwijk dan toch weer voor een sigaret. Heel stom, maar het is gewoon een vicieuze cirkel. Het zou me eigenlijk heel wat kopzorgen schelen als het me wel lukt om te stoppen, dus ik doe heel hard m'n best. Maar oh zo moeilijk, ben blij als ik ervan af ben.

    Tot nu toe is het nog steeds bij 3 sigaretten gebleven vandaag, juist door de reacties en risico's die ik hier heb gelezen. Dat is toch al 5 minder dan normaal. Nu nog doorzetten..
     
  17. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Dan sta op en gooi alles weg. Als het er niet is heb je ook niet de verleiding om het toch te pakken. En mocht je partner roken dan is dan vanaf nu buiten of ondersteunt jou door ook meteen te stoppen. Goed voor jullie en goed voor jullie baby.
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heeel knap dat je vandaag maar 3x hebt gerookt hoor! Nu doorzetten. Dat snakken naar een sigaret is echt iets waar je doorheen moet, dat gevoel is tijdelijk, na een tijdje ebt het weer weg en dat wordt iedere dag een beetje sneller. Niet per se makkelijker te weerstaan.

    Voor nu; ga dat boek lezen dat iemand hierboven aanbiedt! En maandag naar de huisarts om te kijken of er opties zijn die je nu aan kan grijpen. Er zijn vast en zeker veilige opties, doorroken is er geen van ;)

    Zet 'm op!!
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh en dit! Gooi alles weg, écht helemaal weg, maak het desnoods kletsnat zodat je het ook niet meer uit de prullenbak kan vissen.
     
  20. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Als je naar een peuk grijpt, denk dan aan je baby. Kijk naar je echo. Denk aan je toekomst met je baby. En smijt die peuk weg! Roken is een klote-verslaving, maar een gezond kind onbetaalbaar. Weg weg weg met die peuken!!
     

Deel Deze Pagina