Ik ben zwanger, maar stoppen met roken lukt niet

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Vixey, 8 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Gister 3, vandaag 1 of een halve,morgen 0.
     
  2. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Roken is bewust schade toebrengen aan je ongeboren kind.
    Je baby is vol in ontwikkeling en jij belemmerd dat doordat er door roken een zuurstoftekort ontstaat. Jij doet dat je kind aan, bewust!

    Tot mijn zwangerschap heb ik 10 sigaretten per dag gerookt. Toen ik positief testte ben ik direct gestopt. Ik kan mijn kindje in de ogen aankijken en met oprechtheid tegen hem zeggen dat ik er alles aan gedaan heb om hem gezond op de wereld te zetten.

    Een goede moeder zet de gezondheid van haar kind op nummer 1. Door te roken zet je je kind op 2.
     
    Olliebol, Irisje24, Issie en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. karlijn

    karlijn Niet meer actief

    Heel goed. Je gaat de goede kant op!!
    Mijn tip is, als je het moeilijk hebt, lees dan nog eens het hoofdstuk waar je gebleven bent overnieuw.
    Het duurt 2/3 dagen voordat je erdoorheen bent en je je wat beter gaat voelen. Accepteer dat dat zo is, dat dit zo lang duurt en ga er door heen.
    Wat ik al zei, als je denkt "shit ik mag niet meer roken" Denk dan "yes, Ik hoef niet meer te roken".
    Of als je denkt ik moet nu een sigaret, bedenk je dan dat je al 8 uur zonder kon en dat hier ook nog wel een uurtje bij op kon. Daag jezelf uit.
    Je kan dit wel.
     
  4. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Ik ben echt heel erg anti roken. En al helemaal tijdens een zwangerschap. Maar volgens mij vergeten sommige hier dat het wel een VERSLAVING is. Dan gooi je niet 'even' alles weg en kijkt er nooit meer naar om. Ja er zijn mensen die dat kunnen, applaus, maar dan nog is het een verslaving en is het helemaal niet vreemd dat je niet zelf kunt afkicken. Alsof mensen die aan de drugs verslaafd zijn zomaar 'even' kunnen stoppen. Het gaat niet om waar je aan verslaafd bent, maar dát je verslaafd bent. En dan is stoppen lang zo makkelijk nog niet.

    Je bent goed bezig TS, geef de moed niet op. Laat je inderdaad ondersteunen door eventueel een huisarts. En goed dat je met die kauwgom gaat beginnen, het is in ieder geval beter dan roken. Blijf positief denken en beloon jezelf ook als het goed is gegaan! Stel realistische doelen, zodat je dat doel behaalt en het je een goed gevoel geeft. Dan kun je vol goede moed verder met het volgende doel.

    Kom op, je kunt het!
     
    Pstjepiet en Fuddey vinden dit leuk.
  5. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Klopt dat het een verslaving is. Daarom is het ook zo belangrijk dat het niet meer in handbereik is. Dat er hulp word gezocht. En normaal zou ik ook zoiets hebben van jou lichaam jou keuze. Maar in het geval van zwangerschap is elke teug 1 teveel. Want elke keer dat je dat doet knijp je de zuurstoftoevoer en voedingstoevoer van de baby af. En bij een baby in ontwikkeling geeft dat schade. Dat is na de geboorte te zien. Niet altijd meteen maar het is er. Dat kindje was zonder sigaretten gewoonweg gezonder geweest.
    Dus nu een moeder hier om hulp vraagt en letterlijk vraagt geef me de schop onder mn kont die ik nodig hebt geef ik die en geen ik de ondersteuning die ze nodig geeft maar niet krijgt van haar omgeving.
    Dus ts zet door en ga leuke dingen doen. 2 dagen doorzetten en dan ben je van je lichamelijke verslaving af. Ja daarna zul je heus wel denken pff ik mis het maar je moet dan de kracht hebben om jezelf die schop onder kobt te geven en iets anders te gaan doen .verveel je je? Lees een leuk boek, zet een film op of doe iets anders dat je leuk vind. Ben je boos of voe je stress sla op een kussen.is een hele fijne uitlaatklep soms. Maar ga niet op zoek naar die sigaret of nicotine kougom of zo. Want dan hou je jezelf verslaafd.
     
  6. ilse23

    ilse23 Actief lid

    16 jan 2017
    283
    186
    43
    Vrouw
    Kinderopvang
    veluwe
    Ik weet heel goed hoe moeilijk het is.. van 20 sigaretten per dag .. ineens een positieve test in mijn handen ! Heb alles weggegeven en gelijk gestopt.. heel veel nijgingen gehad om iets te halen of van iemand te pakken... al mijn vrienden/ vriendinnen en collega's roken ( ze wisten toch niet waarom ik gestopt was ). Maar door flink googlen weet ik de gevaren voor mijn baby en wil ik dat het echt niet aan doen ! Probeer zelf maar eens een half uur door een rietje te ademen en dat keer hoeveel sigaretten je rookt !

    Mijn verloskundige heeft me gevraagd of ik hulp wou dus wie weet kan jouw vk je er goed bij helpen !

    Inmiddels ben ik nu 7 weken en 5 dagen gestopt! En al over de 1000 sigaretten NIET gerookt..

    Denk aan je kindje en ik weet zeker dat jij het ook kan !!!
     
    Lafelife, Fuddey, jeshh en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    onzin. Een nicotineverslaving is een relatief makkelijke verslaving. De nicotine is heel snel uit je lichaam, na 3 dagen ben je niet meer verslaafd. De afkickverschijnselen zijn minimaal.

    Het is een kwestie van gewoon kappen, gewoon stoppen.

    Het lastige is de mentale verslaving, wat dat duurt langer om vanaf te komen. Mijn sigaret stond voor ontspanning. Dit heb ik heel snel moeten inwisselen voor iets anders (In mijn geval thee en chocola). Maar inwisselen/vervangen moet , want roken is geen optie.
     
    bozoe, Lafelife, Fuddey en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. RoosW87

    RoosW87 Actief lid

    17 jan 2015
    282
    58
    28
    Ben ik met je eens. Aan de andere kant is dit niks in vergelijking met vechten voor je leven als je heel benauwd bent. Die kleine heeft ook geen keus, die moet vechten. Die kan ook niet denken 'och, laat maar zitten, het is moeilijk'. Geloof mij; je zou dan willen dat je het wel even had weg gegooid, het is maar net hoe sterk je zelf bent.
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  9. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik kom je alleen even aanmoedigen ts! Je kunt het!
     
    Raket78 vindt dit leuk.
  10. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Meid het enige wat je hoeft te doen is het NIET doen. Denk er juist niet zoveel over na, zoek een gezonde afleiding, en als je enorme drang hebt, bedenk je dan dat die drang nooit langer dan 10 minuten duurt. Ik ben na mijn eerste positieve test cold turkey gestopt en nooit weer begonnen. Zeg zeker niet dat het makkelijk is. Ik zei tegen mijzelf dat ik geen zwakkeling ben en wil zijn. Doorroken is voor zwakkelingen en vaak hebben ze ook nog medelijden met zichzelf. En welke boodschap draag je naar je kind uit. Vreselijk, mijn moeder had het niet voor mij over om voor mij te stoppen. Dit was mijn schop onder jouw kont ;)
     
  11. Vixey

    Vixey Lid

    31 aug 2017
    37
    10
    8
    Vrouw
    @kleinebeer Klopt, alles weggooien is wel heel makkelijk. Maar zodra die behoefte naar nicotine komt ga je zoeken. En dat is al heel vaak gebeurd, daarom heb ik nu toch een hulpmiddel om dat te doorbreken. Liever heel even nicotine kauwgom dan steeds weer de fout ingaan.

    Ik heb die kauwgom vanochtend gebruikt, ik geloof niet dat ik ooit zoiets smerigs heb geproefd :roflmao: Maar geen behoefte meer aan roken. Tot nu toe gaat het goed.
     
    Biny, Issie, ShampooL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik rook niet,nooit gedaan en vind het vreselijk stinken...
    Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet ongelofelijk knap vind wat je nu doet!!!
    Jij zet je kindje vanaf nu op de eerste plaats,en dat is,wat mij betreft,het allerbelangrijkst!Houd vol,je kindje is het zo waard!Ik ben ongelofelijk trots op je(lekker belangrijk,een onbekende die trots op je iso_O:rolleyes::p),ga zo door,je kunt het echt!Geloof daarin.Heel veel succes en echt niet meer doen hoor!
     
    Beheer, karlijn en Vixey vinden dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Goed bezig!!
     
  14. Pstjepiet

    Pstjepiet Bekend lid

    16 okt 2015
    667
    367
    63
    Elke verslaving is voor ieder persoon zwaar, gezien iemand zei dat nicotine was om makkelijk vanaf te komen. Ik heb meerdere verslavingen gehad, en het moeilijkste bij alle verslavingen blijft het mentale gedeelte. Het lichamelijke gedeelte is vervelend maar slechts een paar dagen, mentaal ben je er langer mee bezig wat ook gewoon een gedeelte is van afkicken. Wat ik wil zeggen is, is als het lichamelijk mee valt, zegt niet dat het dan minder zwaar is gezien het mentale misschien zelfs nog wel zwaarder weegt.

    Ik heb ook gerookt, dacht ook dat ik nooit zou kunnen stoppen maar ik heb m'n pakje opgemaakt en daarna geen nieuwe weer gekocht en het werkt echt het beste. Maar je moet er ook volledig achter staan, dat scheelt echt de helft. Voorderest voelt het psychisch nog wel zwaar, net als bij andere verslavingen voelt het alsof ik in een zwart gat zit, en dat gat moet ik opvullen met leuke dingen.. en dat is weer lastig. Je kunt het meis!!
     
  15. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.610
    113
    Vrouw
    Ik wou even zeggen, wat een ontzettend sportieve reactie van iemand die zo tegen roken is! :)

    @ts hier 3 jaar geleden gestopt, toen ik zwanger was van dr middelste.
    Bij de eerste is het helaas nooit gelukt... de 2e en 3e dus wel.
    Echt heel blij mee!

    Als je niet meer rookt dan merk je dan niet roken echt fijn is, je hebt meer tijd en minder gestress( nog ff snel roken voor je ergens naar binnen gaat e.d) alles stinkt minder en mensen die roken stinken ineens heeel erg.

    En uiteraard voor je kindje!

    Uiteindelijk zal je blij zijn, je kan het!!
     
  16. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Sorry, maar je doet je best? en je weet je het kan? en je hebt geen zelfmedelijden?, maar toch poppetjes met traanoogjes. Je gaat verder met niet roken maar je hebt toch gerookt? Hmmm. Eerlijk? Ik denk helemaal niet dat het je lukt om te stoppen. Ik hoop voor je kind dat ze gezond geboren mag worden.
     
    Sado vindt dit leuk.
  17. Freddel

    Freddel Fanatiek lid

    30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Het is idd een verslaving, maar de enige manier om te stoppen is juist om alles weg te gooien! Het is niet zo dat je er dan gelijk niet meer aan denkt en heel makkelijk gestopt bent, maar het is wel de enige manier om de verleiding zo klein mogelijk te maken. Zolang je nog een aansteker of asbak in huis hebt wordt je continue herinnert aan je verslaving. Je maakt het jezelf extra moeilijk hierdoor. Een drugsverslaafde is idd ook niet zomaar even gestopt, maar moet wel alles cold turkey wegdoen om zijn verslaving te stoppen. Dat wordt in afkick klinieken ook gedaan. Alles per direct de deur uit wat met je verslaving te maken heeft.

    Nog een tip voor ts, koop zoethout. Als je trek hebt in een sigaret of als je veel stress hebt en je normaal een sigaret zou pakken op dat moment, dan pak je een stokje zoethout en kauw je daarop.
    Dit bevat geen nicotine zoals de kauwgom, maar helpt je wel om bezig te zijn met je handen en mond (net zoals bij roken) op een moeilijk moment.
    De nicotine verslaving is binnen een week fysiek verdwenen. Daarna is het puur de psychische verslaving. Ofwel, je bent alleen nog verslaafd aan de gewoonte, het moment waarop je rookt en de handeling die je doet tijdens roken. Dit kun je verminderen met een zoethout stokje.
     
  18. Vixey

    Vixey Lid

    31 aug 2017
    37
    10
    8
    Vrouw
    Ik ben nog steeds gestopt, waarom weet ik niet maar ik kijk ernaar uit om een week te stoppen :) Wel vind ik het vervelend dat afleiding zoeken moeilijk gaat, na een stukje wandelen krijg ik menstruatiekramp en harde buiken. Dat heb ik ook als ik probeer het huishouden te doen. Na een uurtje liggen is het weer weg. Beetje offtopic maar weet iemand wat ik daar tegen kan doen?
     
    Lieke1989 en ShampooL vinden dit leuk.
  19. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    super!!!! Je kunt tegen de drang je tanden poetsen, of iets eten waar een sigaret niet lekker bij past. Drop bijvoorbeeld, of sinaasappelsap.

    Als je krampen krijgt door te lang lopen dan moet je minder lang lopen :p
     
  20. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf een maand te vroeg geboren, had een laag geboortegewicht en heb lang in het ziekenhuis gelegen omdat ze dachten dat ik het niet ging halen. Nou wil het niet zeggen dat dat door het roken komt, maar het feit is wel dat mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap van mij.
    Ook heb ik helaas al mijn hele leven astma.

    Met de kennis van nu denkt mijn moeder dat roken zeker de reden is geweest van dit alles.

    Met mijn domem hoofd ben ik zelf ook vrij vroeg begonnen met roken, en na minimaal 100 stop pogingen ook weer 100x begonnen.
    Nu ben ik op het moment dat ik erachter kwam dat ik zwanger was (op NOD) direct gestopt, en heb er tot op de dag van vandaag geen moeite mee, omdat ik weet wat voor gevolgen het kan hebben.

    Ik ben dan weer bang om te beginnen ná de bevalling, maar dat is voor latere zorg.
     

Deel Deze Pagina