Alweer het zoveelste topic over mijn oudste. Sinds groep 3 al een drama. Hij scoort sinds groep 3 alleen 1-tjes op de cito. Alle onderdelen. Verveelt zich al jaren. Nu in groep 6 zou hij (eindelijk) doorgetoetst worden (op mijn verzoek, omdat hij vastloopt en niet meer te motiveren is en ik bang was voor onderpresteren). Echter gisteren de afgelopen cito scores binnengekregen en scoort hij op begrijpend lezen ineens een 3 ipv een 1. Uiteraard nu het begint mee te tellen. De rest was een 1 gebleven. Hij wil zelf graag naar de havo, dat zou misschien maar net kunnen of misschien wel niet volgens de juf en doortoetsen is volgens haar nu geen optie meer. En nu weet ik het niet meer. Man is er flauw van en wil er geen energie meer insteken, maar dat lijkt mij geen optie. Weer in gesprek met school is in mijn ogen wel ook echt zinloos. Misschien kan hij het echt niet (dat is prima). Echter niet logisch, omdat hij tot nu toe alles zo hoog scoort en de rest ook. Dan zou hij het wel kunnen, maar niet willen? Pff.. En nu? Aan de ene kant denk ik loslaten, maar aan de andere kant wil/kan ik dat niet goed. Hij is zelf ook constant boos en zo onzeker over zichzelf.
Dat had mijn dochter ook in groep 6 (en 7) Van 1+ ineens veel lagere cijfers voor begrijpend lezen. Dat kwam omdat ze niet teruglas in de tekst na een vraag. Bij lagere groepen lukt het om de tekst te lezen en daarna de vragen te beantwoorden maar in groep 6 of 7 worden de teksten ingewikkelder en moeten ze wel sommige vragen nog een keer terugzoeken in de tekst. Daar had dochter dus geen zin in
Ja ik vroeg hem ook hoe hij dacht het kwam. Hij gaf aan dat hij de tekst te lang en saai vond en niet nog een keer wilde lezen. Hebben jullie hier nog wat aan gedaan en heeft ze het niveau nog weer omhoog kunnen krijgen?
Hier gisteren hetzelfde gehoord. Dus ik lees mee. Geen tips, vind het zelf al lastig genoeg op dit moment met haar. Ze is heel obstinaat met alles eigenlijk.
Ik heb het haar uitgelegd dat het belangrijk is dat ze terugleest. De laatste begrijpend lezen toets is afgenomen afgelopen oktober, de B8 staat er daar haalde ze een II. Dus dat is wel omhoog gegaan want de M7 was een lage III dacht ik.
Alleen maar I-tjes en 1 III en dan zou de havo zelfs twijfelachtig zijn, is dat volgens de juf zo of denkt hij dat zelf? Kinderen met een (grote) voorsprong hoeven niet op elk gebied hoog te scoren, dus waarom is van doortoetsen nu geen sprake meer? Al zou hij op het ene onderdeel minder scoren, dan kan dat gewoon toeval zijn, een reden hebben waarom het nu niet goed ging of wie weet klopt het wel en is hij met rekenen ofzo veel verder. Wordt dat dan nu ook niet meer doorgetoetst?
het is j bij mij is het mijn dochter uit 2009, zit in groep vijf. Bij haar is het vooral niets is goed, zij heeft altijd gelijk, en ze doet eerst voordat ze het vraagt, de consequentie aanvaard ze dan maar. Zegt ze zelf hé. Het ligt altijd aan een ander, zowel thuis als in de klas. Ook vind ik dat ze dingen wil doen die nog niet bij haar leeftijd passen. Al van jongs af aan eigenlijk. Het is zo jammer, ze weet precies wat ze wil. Nog niet precies welke richting, maar wel dat ze hoog wil komen, ze is eigenlijk heel arrogant. Erg dat ik het zeg eigenlijk maar echt, als haar nichtje zegt kleuterjuf te willen worden, zegt ze gewoon, pff, dat verdient toch veel te weinig. Ik heb haar gisteren met een niveau ladder later zien waar ze moet eindigen in groep acht om te halen wat ze wil halen. En dat dat op deze manier niet gaat lukken. En dat dat ook niet erg is, als ze dan iets vindt waar haar passie en geluk ligt, prima, maar ze begon te huilen en zei echt dat wil ik niet. Liefst tandarts of een eigen bedrijf. Tis wat bijna 9. Het jammere is wel dat ze dus ook weer angst heeft om te falen. Iets wat niet strookt met het bovengenoemde lijkt. Maar durft niet te leren, pas als ik met haar ga zitten en het voordoe, heeft ze door dat ze het kan, en dan zit de tafel van 7 bv er met 10 minuten in. De leraar geeft aan dat ze eigenlijk de hele dag wat ronddwaalt, de aandacht er niet bij heeft, maar wel alles haalt. Hij zegt ze is heel slim, maar ze doet niets. Ze zit in een kleine groep dus dat mag geen probleem zijn en toch ergert ze zich aan kinderen die eens lachen of geluid maken. Ik blijf zo in de negativiteit met haar, doordat ze ook zoveel uitspookt in en om huis, dingen die echt niet kunnen. Lang verhaal. Misschien zoek ik herkenning, dat ik niet de enige moeder ben met af en toe een groot vraagteken boven het hoofd.
Dat zij juf letterlijk: 'met deze scores (allemaal 1 en een 3) krijg je een VMBO-TL advies. Mijn moeder (ook juf) zei dat het niet zo simpel lag. Dat begrijpend lezen wel heel belangrijk is, maar rekenen ook (1+) en de rest is ook een 1. Niks wordt nu meer doorgetoetst. Ben er zo klaar mee..
Als ik jou was dan zou ik buiten school je zoon zijn IQ laten testen. Dan weet je wat er in zit en wat zijn leerstrategieen zijn. Dan kan er gekeken worden of hij maar vermogen presteert en wat er gedaan kan worden om hem op school verder te helpen. Wij hebben dit een paar jaar geleden bewust laten doen bij onze middelste. School wist niet goed hoe met zijn gedrag om te gaan en hoe hem verder te stimuleren. Wij hebben toen het heft in eigen handen genomen. En dat heeft goed uitgepakt.
begrijpend lezen hoort eigenlijk niet bij doortoetsen. rekenen spellen zeker wel. woordenschat ook niet eens zo belangrijk. begrijpend lezen kun je niet zo goed beoordelen omdat sommige kinderen niet eens het stuk lezen of uit eigen gedachten vullen ze het in. je hebt geen betrouwbare analyse van deze uitslag. laat hem doortoetsen op rekenen en spelling waarmee je echt weet wat zijn leerbehoefte is.. wegens 3 van begrijpend lezen is dus niet willen doortoetsen, wat een onzin dus.
hier heb je de profielen. begrijpen lezen 3 en reken 4 moet je hebben. http://www.swv-vo-mhr.nl/wp-content/uploads/2015/07/Plaatsingswijzer-profielen-groep-8.pdf juf moet gewoon kijken hoe het kwam.
Mee eens!!!! Wat een flauwe kul om dit op basis van 1 een cito moment te baseren. Maar 1 c score en verder e is nog steeds erg goed.
Wat een onzin... Een kind met alleen I en nu bij uitzondering opeens een III op een cito is echt niet meteen een vmbo-tl advies. Allereerst zou ik als juf willen weten waarom een score achteruit is gegaan. Er meteen een ‘advies’ aan verbinden, vind ik dan ook absurd. Vooral omdat hij nog twee jaar te gaan heeft. Ik mag hopen dat ze sowieso ook verder kijken dan alleen cito scores en anders zou dat voor mij absoluut een reden zijn om van school te verwisselen. Heb je alleen gesprekken gehad met deze juf? Je zegt dat in gesprek gaan met school geen zin heeft. Maar misschien met de ib’er een gesprek aanvragen? Als het alleen aan deze juf ligt, zie ik daar nog wel mogelijkheden. Maar als het past bij de algehele visie van school en het een structureel probleem is, kan het geen kwaad om eens informatie op een andere school in te winnen.
de juf van mijn zoon heeft met zoontje en met nog een zo een hele slim meisje met haar begrijpenlezen scores gesproken en hen geleerd hoe ze het moesten maken. wat blijkt, ze denken dat ze na 1x lezen(of niet eens dat) denken dat ze weten wat het antwoord is. dus ze kregen extra oefeningen en toets uitleg(geen antwoorden uit het hoofd gewoon naar de tekst gaan) zoontje is juist goed bij methode toetsen begrijpend lezen zei de juf. het telt wel voor school advies maar begrijpend L 3 in combi met rekenen 4 is de school die ze noemt. ik denk dat de juf je niet leuk vindt of zo, of geen zin heeft om door te toetsen. dat is echt heel vreemd meid, doortoetsen gaat per vak. je kun met de score van 1 vak de andere niet beoordelen.
Tsja, waarom zou doortoetsen ineens geen zin meer hebben ....... Juist nu heeft het wel zin, want kan of wil hij niet. Ik zou er toch op aandringen .