Informatie over flesvoeding vanaf geboorte

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door LolaLisa, 27 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Hallo!

    Allereerst; het is niet mijn bedoeling om een discussie op te starten of borstvoeding beter is als flesvoeding of andersom ;)

    Ik ben een aanstaande mama en mijn keuze zal (bijna zeker) zijn om vanaf de geboorte te beginnen met flesvoeding. Nu kan ik weinig duidelijke informatie vinden over hoe en wat... Schema's / zonder schema's / type voeding / type flesjes / wat heb ik nodig in huis... Dat soort informatie... Over borstvoeding kan ik veel terugvinden, maar ik zoek een duidelijke goede informatiebron over flesvoeding..

    Zijn er hier nog mama's die gekozen hebben voor flesvoeding vanaf de geboorte en waar haalde jij je informatie vandaan?

    Alvast bedankt voor de hulp!
     
  2. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Oh en tips zijn natuurlijk altijd welkom! Hoe jullie het hebben aangepakt en wat je in huis hebt gehaald etc :)
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Helaas is het moeilijk aan die info komen omdat flesvoeding niet gepromoot mag worden onder het half jaar. Je kunt info krijgen bij de fabrikant. En na je bevalling zal de voeding begeleid worden door verlk en kraamzorg. Doorgaans maakt het merk niet uit. En start je met 10 a 20 ml. Met als uiteindelijke hoeveelheid 150 ml per kg gewicht. Flesvoeding gaat nu ook op verzoek van de baby gegeven worden. De vuistregels voor borstvoeding worden vervangen door 5 basisprincipes in baby voeden ongeacht of dat borst of poedermelk is.
    Hopelijk heb je hier wat aan.
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat hier boven staat klopt. Het mag niet gepromoot worden.

    Gebruik altijd koud water uit de kraan (of mineraalwater wat geschikt is) en warm dat op. Pak dus geen warm kraanwater, dit mag niet wat kraamzorg of wie dan ook zegt. Zie het uitgebreide verhaal in de link in mijn handtekening.

    Zorg voor een goede fles, zelf vind ik de dr browns erg fijn. Deze heeft een prematuurspeen voor hele snelle drinker, maar voor de meeste kindjes is de speen die er bij zit al genoeg. De meeste andere flessen gaan sneller en elk babytje hoort minumaal 15 minuten te drinken, ongeacht de inhoud.

    Nooit de fles schudden, maar roeren. Zo voorkom je lucht en lucht geeft krampjes.

    Ga liever niets toevoegen behalve de vitamines. Infacol (en alle andere middelen tegen kramp) kan helpen bij lucht, maar zijn overbodig bij de juiste bereiding en manier van geven.
    Gebruik niet te snel jbpm/nutriton. Deze zijn alleen als er sprake is van reflux en dan ook liever niet. Eerst de leefregels opvolgen.

    Geef liever vaker kleine flesjes dan heel snel op te hogen. Een maag is heel klein en door te snel op te hogen rek je deze onnodig op.

    Kraamzorg/ziekenhuis zal je helpen bij de hoeveelheden in het begin.
     
  5. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Oke alvast bedankt! Ben alweer wat info rijker!

    Over die dr. Brown fles lees ik veel hier op het forum, maar waar kopen jullie die dan? Ik heb jaren in de kruidvat gewerkt in de weekenden maar heb die daar nooit gezien. Misschien meer in de echte babywinkels?

    Ik was ook aan het denken om verschillende grootte van spenen voor op de flessen te kopen, zodat we die makkelijk bij de hand hebben. Is dat aanrader? Of kan ik beter afwachten of het goed gaat?

    Ik was trouwens van plan om met de hypoallergene voeding te beginnen, maar lees hele tegenstrijdige verhalen waar dit tegen helpt. Op de ene site staat dat het ook kan helpen tegen dingen als hooikoorts en eczeem, terwijl op andere site dan weer staat dat echt alleen voor koemelkallergie is. Iemand die hier toevallig een goede infobron van heeft?

    Ik ga je weblog vanavond eens doornemen :)

    Had inderdaad ontdekt dat het moeilijk is om info te vinden, maar ik dacht zal vast niet de enige zijn die vanaf geboorte kiest voor de fles :)
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dr. Brown koop je in babywinkels of op bol. Maar ik zou je afraden vooraf te veel flessen en spenen in te slaan. Je kindje kan immers een voorkeur hebben, en dan zit je daar met je voorraad...

    HA kan geen kwaad, maar het is niet zaligmakend. Bij kma zal je 'meer' nodig hebben, maar dat weet je vooraf niet. Algemeen kan je zeggen dat starten met HA nuttig is als er veel allergieën bij de ouders zitten. Anders is standaard voldoende.
     
  7. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Tips van mij:

    - 3 kleine flesjes ( Dr Brown, er zit fase 1 op de fles zelf, koop nog een extra setje prematuur, je hebt ze ook bij de Etos en inmiddels bij de kruitvat ook, ik zelf gebruikte de smalle fles. De brede fles is beter geschikt bij kindjes die bv krijgen of hebben gekregen ivm de vorm ) als het bevalt kun je bijkopen.
    - 2 setjes met poedertorrentjes ( heb je eigenlijk overal wel, zo kun je in de ochtend voor de gehele dag de torentjes vullen. Ook is dit handig voor de nacht en wanneer je weg gaat )
    - Flessenborstel ( ik had die van de Hema, daar zit een kleiner borsteltje aan waarmee je goed in de speen kan komen )
    - Ikzelf vond een magnetron sterilisator erg fijn.
    - Kijk of je een kleine thermoskan ergens kan scoren. Hier kun je dan gekookt water in doen. Handig voor de nacht, maar ook wanneer je op pad gaat en je het zo kan aanleggen met kouder water.
     
  8. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In nl koop je de dr browns flessen sowieso bij etos en prenatal, maar ook online. Ik heb bij de jongste online een starterspakket gekocht. Maar je kan ook eerst alleen een spaar kleine flesjes kopen. Die heb alleen in het begin nodig.

    Ik zou niet nu al heel veel spenen kopen. Level 1 is voor 0 tot 3 maanden, dus daar heb je de eerste tijd echt genoeg aan. Heel vaak is een prematuurspeen niet nodig, dus ik zou alleen zorgen dat je weet waar je ze, indien nodig, kunt kopen. Een setje spenen is toch weer 6 euro en als je het niet gebruikt wel zonde. De dr brown shop heeft voor 23.59 besteld morgen in huis en ik heb goede ervaringen met die website.

    Als ouders een allergie hebben, dus hooikoorts, allergisch voor dieren, gluten, noten etc kan h.a. helpen. Een baby heeft vergrote kans op een allergie als een of beide (genetische) ouder(s) allergisch is. Alleen de allergische reactie die een baby krijgt is vrijwel altijd op koemelk (kea). Gluten krijgen ze nog niet, net als noten etc. Om die reden is ha voeding ter voorkomen van kea. De eiwitten in deze voeding zijn kleiner, waardoor de kans op een allergische reactie ook kleiner is. Maar het is niet onmogelijk ;)
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Dr. Browns fles is zeker een aanrader.

    Je zal van de kraamzorg of verpleegkundigen in het zkh huis de informatie krijgen die nodig is. Dat gaat echt wel goed komen. Je zal starten met een ieniemienie hoeveelheid van 10 ml de eerste dag, dan 20 ml op de tweede dag en zo verder. Op een gegeven moment zal je op een 'vaste hoeveelheid' een tijdje blijven hangen. (Ik geloof dat dat 90 ml en 3 schepjes voeding was.) Je kindje geeft meestal vanzelf aan waneer er behoefte is aan een iets groter flesje. Dan gaan bv alle flesjes leeg en hij/zij zal eerder weer honger hebben.

    Een pasgeboren baby heeft meestal een voeding nodig om de 3 uur. Maar dat kan soms eerder zijn en soms later. Dus wat betreft een schema, ik had die niet. Mijn zoon gaf aan wanneer hij honger had en dan kreeg hij een voeding. Er kwam uiteindelijk vanzelf een schema in, die dan ook weer veranderde omdat de behoeftes van mijn zoon veranderden.
    Soms zijn er ook kindjes die juist wel baat hebben bij een wat vaster schema. Maar dat zou ik pas doen als je merkt dat als het bij voeden op verzoek toch niet helemaal lekker loopt.

    En eat betreft de voeding zelf, ik heb gelukkig nooit HA voeding nodig gehad, dus daarover geen tips. Maar ik weet wel dat eigenmerk voedingen net zo goed zijn als A-merken. je hoeft dus niet per sé de hoofdprijs te betalen. En soms reageert een kindje toch beter op de ene voeding dan de andere voeding. Ga dan niet te snel switchen tussen voedingen, maar geef je kindje de tijd om aan een evt. nieuwe voeding te wennen.
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Dr Brown heeft een starterset bestaande uit twee grote flessen en 1 kleintje, drie fase 1 spenen, 2 fase twee spenen, 3 fasen drie spenen en een schoonmaaksetje.
    Hier veel plezier van.
     
  11. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Ben heel blij dat ik de vraag hier gesteld heb! Thanks voor alle info tot nu toe, hier kan ik tenminste wat mee :)
     
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Tip; koop de poeder bakjes van tommee tippee. Ik vul ze elke avond en kan dan per fles 1 of 2 bakjes gebruiken. Daarna schoonmaken en weer opnieuw.

    De rest is al gezegd. Ik ben begonnen met h a omdat ik dat prettiger vond.
     
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als je je kindje geen borstvoeding gaat geven; er bestaan BREDE en SMALLE flessen (met bijbehorende flesspenen uiteraard), ik heb ervaren dat smalle flessen beter werken bij flesvoedingskindjes. Wij hebben veel geprobeerd maar hebben uiteindelijk smalle dr brown flessen met een difrax-flesspeen

    Verder heb ik me de eerste week laten leiden door het ziekenhuis en de kraamverzorgster. Ik had wel al aangegeven dat ik geen borstvoeding ging geven bij de intake en heb ook aangegeven dat ik niet wilde dat het nog gepromoot zou worden (wellicht is mijn kraamverzorgster daarop geselecteerd).

    Daarna kan je aanhouden dat een baby gemiddeld 150ml per kilo lichaamsgewicht nodig heeft (min 120ml en max180ml) maar dat staat hierboven al uitgelegd geloof ik. Je kan altijd het consultatiebureau bellen voor advies, maar ook de nutricia voedingslijn, die geven ook prima advies en hebben bovendien bredere openingstijden.

    Wat mij tegenviel aan flesvoeding vlak na de bevalling: Bij een borstvoedingskindje, wordt deze binnen x tijd direct aan de borst gelegd. Mijn kind kreeg pas na een uur of later een flesje aangeboden! Bij een volgende ga ik dat in mijn bevalplan zetten dat ik wil dat mijn kindje sneller iets te drinken krijgt.

    Qua soort voeding kan ik je niet goed advies geven: voor normale kindjes schijnt "standaard" goed te zijn, en het merk schijnt niet uit te maken omdat het aan strenge regels moet voldoen. Zelf begin ik bij een volgend kind met h.a. omdat dit net iets lichter verteerbaar is, maar moet waarschijnlijk na een aantal weken overschakelen op speciale voeding ivm onderontwikkelde darmen.
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    @1981Mama : De reden waarom bv kindjes zo snel aangelegd worden, is om de bv productie z.s.m. Op gang te trekken. Je baby heeft in principe niet zo snel melk nodig, ze hebben genoeg reserves uit de buik om de eerste uren niet te moeten drinken.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als ik ook nog een algemene tip mag geven voor fv... Kraamzorg, dokters en fv fabrikanten geven steevast het advies om redelijk snel op te hogen naar grote flessen. Het idee daarachter is dat ze dan grotere hoeveelheden drinken, dus langer verzadigd zijn, dus joepie, dan moet je minder vaak prutsen met flessen en slabbetjes en poeder. Handig voor mama en papa.

    Niet zo handig voor de baby. Baby's zijn van nature geprogrammeerd om vaker kleine beetjes te drinken. Dat wordt benadrukt bij bv, maar geldt natuurlijk ook voor fv kindjes... De natuurlijke behoeften van een baby veranderen niet omdat de ouders beslissen flesjes te geven.

    Dus als ik je een tip mag geven: laat je niet opjagen om snel grote hoeveelheden te geven. Je rekt daarmee de maag uit, waardoor je baby steeds meer zal willen drinken. En later dus ook meer vaste voeding zal willen. Je stimuleert een baby om grotere hoeveelheden op te nemen dan nodig - je hebt geen medisch diploma nodig om te snappen dat dat op lange termijn obesitas etc kan veroorzaken.

    Bovendien is vaker kleine beetjes drinken gezonder, omdat de suikerspiegel bij de baby daardoor constanter blijft, wat de ontwikkeling van zijn hersenen alleen maar ten goede komt.
     
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    in mijn geval had het ook te maken met dat de baby een hypoglycemie kreeg/zou krijgen (ik heb zelf diabetes en dat is niet goed geregeld tijdens de bevalling, mocht ik niet zelf doen).

    Ze zijn natuurlijk ook misselijk na de bevalling, ik snap het dan dat het verder niet snel snel snel hoeft , tnx!

    En dat van de kleine beetjes klopt ook! Ik ging op een gegeven moment ook te snel ophogen, is toen teruggefloten door de kinderarts gelukkig!


    Oh als je ECHT zeker weet dat je geen borstvoeding gaat geven, er bestaan pillen tegen stuwing, Dostinex. Wel even overleggen met je arts want kan nog al wat bijwerkingen hebben heb ik begrepen. Ik heb geen bijwerkingen gehad iig
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja, voor medische redenen is anders natuurlijk, daar ken ik niks van. Maar standaard is het geen probleem als een baby niet meteen te drinken krijgt.

    Ik dacht dat tegenwoordig ook steeds vaker geen pillen gegeven werden om de bv af te blokken, owv bijwerkingen en gezondheidsrisico's. Maar ook daar weet ik eigenlijk niet genoeg van om advies te geven.
     
  18. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Die pillen worden niet standaard verstrekt omdat er behoorlijk wat risico aan zit en stuwing doorgaans maar 'even' echt vervelend is.

    Van de kleine beetjes klopt.
    Cb zal je heel snel vertellen dat je op mag hogen, maar het is veel beter om je kindje dit zelf te laten bepalen.
    Als een voeding 15 tot 20 minuten duurt en je kindje na de fles blijft vragen of ineens veel vroeger komt voor een volgende fles kan je proberen op te hogen. Het cb zal alleen kijken naar het gewicht en de gemiddelde richtlijn.
    Het maakt niet uit of je op 6 flesjes van 120/4 zit of op 4 flessen van 180/6, beide zijn 24 schepjes, alleen de eerste is veel natuurlijker en beter voor een baby.
    Teveel voeden kan gevolgen hebben.
     
  19. Molensteen

    Molensteen Fanatiek lid

    17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Je kraam of verzorgende in zkh zal de eerste week je helpen

    Hier werd in zkh eerst 10 ml aangeboden. En dat werd steeds opgehoogd en na 1 week zaten we op 90cc

    Qua welke voeding is niks fout
    Elk merk moet zich aan wettelijkste eisen houden
    Wij hebben 2x kruidvat flesvoeding genomen en dat heft 2x gewerkt.
    Mbt luiers exact hetzelfde
    Als kids niet anders nodig hebben waarom de duurdere merken sponsoren

    Flesje bij Zoontje was difrax smal en daarna breed ivm lekker uit mondhoek
    Dochtertje had meer krampjes en was met dr brown geholpen
    Hier smal of breed maakte niet uit
     
  20. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Algemene vraag (als het mag ts ;) moet je voeding altijd afgieten? Onze oudste dronk door reflux meerdere kleine flesjes en ze eigenlijk nooit leeg dus ik gaf bijv 120 plus 4 (135 ml) maar goot dat ook niet af want hij dronk het vrijwel nooit leeg (en de keer dat hij dat wel deed, was een uitzondering) maar als je kindje wel alles opdrinkt moet je dan afgieten naar bijv echt 120 ml?
     

Deel Deze Pagina